1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Ron_Kossen

Level 5
  • 47Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Bellen met Fritz!box 4060.

Is het mogelijk om m.b.v. van de in de Fritz!box 4060 ingebouwde Dect basisstation te bellen via de Ziggo Giga connectbox? Zo ja, hoe stel je dit in?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Nee, een Ziggo-modem biedt twee analoge (POTS-)poorten voor telefonie terwijl de FRITZ!Box 4060 alleen VoIP ondersteunt.

Met een FRITZ!Box 6660/6690 Cable, geactiveerd als eigen modem, kun je het wel het ingebouwde DECT-basisstation gebruiken voor telefonie van Ziggo. Je hebt hiermee alle functionaliteit in één apparaat. Bij bijvoorbeeld een abonnementswijziging moet wel tijdelijk het Ziggo-modem weer geactiveerd worden.

Bekijk in context

36 Reacties 36
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Nee, een Ziggo-modem biedt twee analoge (POTS-)poorten voor telefonie terwijl de FRITZ!Box 4060 alleen VoIP ondersteunt.

Met een FRITZ!Box 6660/6690 Cable, geactiveerd als eigen modem, kun je het wel het ingebouwde DECT-basisstation gebruiken voor telefonie van Ziggo. Je hebt hiermee alle functionaliteit in één apparaat. Bij bijvoorbeeld een abonnementswijziging moet wel tijdelijk het Ziggo-modem weer geactiveerd worden.

Karel.

Level 16
  • 2360Posts
  • 290Oplossingen
  • 1630Likes

Nee dat gaat niet. De 4060 heeft geen analoge telefonie ingang die je op de analoge telefonie uitgang Tel1 van de connectbox kan aansluiten. Alle nieuwere Fritz!boxen hebben trouwens geen analoge telefonie ingang meer. Je kan bijvoorbeeld wel de oudere 7590 (zonder AX) gebruiken met een analoge telefonie ingang die de ingebouwde DECT basis station kan “voeden” met de telefoonlijn. 

Ziggo bied geen telefonie via consumenten VoIP aan over internet, dus dat gaat ook niet werken in de 4060. Telefonie via Ziggo is alleen met een kabel modem mogelijk om via een apart netwerk telefonie mogelijk te maken.

Ron_Kossen
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Bedankt voor jullie reactie.

Dan blijft mijn Fritz!fon aan mijn huidige Dect gekoppeld. 

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@tobiastheebe 

@tobiastheebe  schreef:

Bij bijvoorbeeld een abonnementswijziging moet wel tijdelijk het Ziggo-modem weer geactiveerd worden.

Dat is niet juist, een abonnementswijziging kan ook met een Fritz!box doorgevoerd worden (is bij mij gebeurd).

Pasi

Level 19
  • 10613Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Ron_Kossen  schreef:

...

Dan blijft mijn Fritz!fon aan mijn huidige Dect gekoppeld. 

U zou qua telefoon natuurlijk ook kunnen overstappen naar een VOIP aanbieder. Ziggo vraagt voor die telefoon lijn bijna €4,- per maand ( exclusief bijkomende bel kosten ) en voor dat geld zijn er waarschijnlijk ook genoeg VOIP aanbieders.

Of men tijdens/na het wijzigen van een abonnement of tijdens een storing aan de Ziggo verbinding, het eigen modem moet vervangen door een Ziggo modem, dat is m.i. willekeur. Officieel zou e.e.a. niet nodig moeten zijn, maar Ziggo zou Ziggo niet zijn om dan b.v. allerlei drempels op te werpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

@caesar  schreef:

@tobiastheebe 

@tobiastheebe  schreef:

Bij bijvoorbeeld een abonnementswijziging moet wel tijdelijk het Ziggo-modem weer geactiveerd worden.

Dat is niet juist, een abonnementswijziging kan ook met een Fritz!box doorgevoerd worden (is bij mij gebeurd).

Ik kwam dit vrij recentelijk nog tegen in een ander topic, daar moest eerst het Ziggo-modem tijdelijk weer geactiveerd worden voordat een upgrade van het abonnement doorgevoerd kon worden. Ik kan dat specifieke topic niet direct terugvinden, hierbij wel twee andere recente topics (1, 2) waar dit naar voren kwam.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@tobiastheebe 

Ik ben van privé naar zakelijk gegaan, zonder het Ziggo modem aan te hoeven sluiten.

Je weet het nooit bij Ziggo moet je maar denken 😀 .

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Karel. 

De Fritz!box kabelrouters hebben twee (6690) of één (6660, 6670)  analoge telefoon aansluitingen, waar je behalve een telefoon ook een fax op aan kunt sluiten.

De DSL routers hebben twee analoge telefoonpoorten, en een DSL/analoge uitgangspoort die op een Ziggo router kan worden aangesloten.

Met ethernet routers zoals de 4060 is het een andere zaak.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Pasi 

Of men tijdens/na het wijzigen van een abonnement of tijdens een storing aan de Ziggo verbinding, het eigen modem moet vervangen door een Ziggo modem, dat is m.i. willekeur. Officieel zou e.e.a. niet nodig moeten zijn, maar Ziggo zou Ziggo niet zijn om dan b.v. allerlei drempels op te werpen.

Dat mag ook niet volgens de wet, maar Ziggo houdt zich natuurlijk niet aan de wet, het is tenslotte Ziggo.

MR_CHIP

Level 19
  • 12961Posts
  • 139Oplossingen
  • 4330Likes

@caesar  schreef:

@Pasi 

Dat mag ook niet volgens de wet, maar Ziggo houdt zich natuurlijk niet aan de wet, het is tenslotte Ziggo.

lol waar staat dat dat niet mag heb nog niks gezien vanuit ACM

Karel.

Level 16
  • 2360Posts
  • 290Oplossingen
  • 1630Likes

@caesar 

De nieuwere DSL Fritzboxen AX/wifi6 versies hebben geen inkomende landline support meer voor analoog/ISDN op de DSL aansluiting. zie ook artikel https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/1143_Entering-landline-numbers-in-FRITZ-...

Onder de blauwe knop van het artikel kan je zien welke boxen nog ondersteund worden.

Uiteraard kan je analoge toestellen op de telefoon poorten aansluiten van de Fritzbox. Maar is het dus niet meer mogelijk om de telefoon lijn door te lussen vanaf het Ziggo modem of kpn aansluiting naar de nieuwere fritzboxen. 

Ron_Kossen
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Een kleine toelichting. Ik heb juist de 4060 gekozen omdat bij een eventuele overstap naar een andere provider mijn WiFi omgeveving in tact te kunnen houden. Met de andere opties een kabelmodem zit ik min of meer aan Ziggo vast.

De Dect optie was een “nice to have”.

Overigens heb ik op dit moment geen aanleiding om van provider te wisselen, omdat het televisieaanbod bij andere providers niet aan mijn wensen voldoet. Maar je weet maar nooit.

In ieder geval ben ik wel blij met de reacties die mijn vraag heeft opgeleverd. Het toont aan dat dit een hele goed forum is waar je je vragen kwijt kan en een snel antwoord krijgt waar je iets mee kan. Hulde hiervoor aan alle deelnemers.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Je kunt een FRITZ!Box Cable ook alleen als router (ethernet WAN) configureren als je van Ziggo zou overstappen naar een andere provider. De Wi-Fi-configuratie blijft dan volledig intact.

Screenshot 2024-04-13 at 21-02-33 FRITZ!Box 6690 Cable - FritzShop.png

(Bron: FRITZ!Box 6690 Cable - FritzShop.)

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Karel. 

Dit is de achterzijde van de top Fritz!box DSL router, de 7590ax:

7590ax.png

Je ziet twee analoge telefoonpoorten, en een DSL poort die ook als analoge telefoonpoort gebruikt kan worden voor een telefoonverbinding met een Ziggo modem.

Richard G.

Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Klopt, de DSL poort is daarvoor geschikt, heb ik ook gehad op die manier. Moet je wel de bijbehorende Y kabel gebruiken om het voor elkaar te krijgen maar dat werkt prima.

Karel.

Level 16
  • 2360Posts
  • 290Oplossingen
  • 1630Likes

@caesar , @Richard G. 

Als jullie dat geprobeerd hebben op een 7590AX dan zal het wel werken.

Echter in de quickguide en handleiding van de 7590AX (v2) wordt de Y-kabel aansluitmogelijkheid niet meer genoemd. In de quickguide en handleiding van de oudere 7590 nog wel. Ook in AVM knowledge artikel 1143 wordt de 7590AX niet genoemd dat die aangesloten kan worden op een oude analoge landlijn.

In https://community.ziggo.nl/t5/Bellen/Telefonie-met-Fritz-box-7590AX/td-p/1050565 is ook al geantwoord dat het niet mogelijk zou zijn om de analoge telefoonlijn aan te kunnen sluiten op de DSL ingang.

Zie ook https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box-Family#FRITZ.21Box_Fon_WLAN

En https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_7590_Versions

Daarin wordt ook vermeld dat de 7590AX (v2)  geen POTS en ISDN aansluiting meer heeft.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1477Likes

@Karel., @Richard G. 

Bij AVM komen meerdere hardware revisies voor van dezelfde router. Het lijkt er op dat bij de V1 hardware revisie van de 7590 AX de Y kabel aan de DSL poort nog wel gebruikt kon worden, maar bij de V2 versie (en later) niet meer. Mogelijk is de productie van die hardware componenten stopgezet.

Richard G.

Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

@Karel.@caesarIk ben even opnieuw gaan kijken. Ik heb dat inderdaad niet op een AX model gedaan maar op een gewone 7590 met DSL aansluiting.

Een DSL (pots/isdn) aansluiting en het voorhanden zijn van een y kabel is namelijk wel noodzakelijk om dit te kunnen doen.

Als dit er op de AX v2 niet meer op zit dan kan het niet meer.

Ik zie dat er op een AX v2 wel nog een DSL poort zit, die schijnt alleen nog voor VDSL en ADSL2+ te zijn, niet meer voor ISDN, hetgeen overigens op zich niet uit maakt.

Maar als de landline niet meer in het menu zit, dan houdt het op.  En volgens de vergelijking is dat inderdaad niet meer het geval.
https://en.avm.de/products/comparing-avm-products/fritzbox/all-connections/

Hier is goed te zien dat landline wel nog op de 7590 zit maar niet meer op de 7590 AX.

Sorry voor het misverstand wat dit betreft. Ik had dit verschil bij dezelfde versie reeks van Fritz niet verwacht.

Van de andere kant.... heb je nog wel telefonie van Ziggo nodig? Het is best duur vergeleken. Je kunt bijv. ook je telefoonnummer overzetten naar Cheapconnect. Dat kost je 8,95 euro per jaar.

Dan neem je bij Voipbuster een accountje om te bellen, voor elke 12 euro krijg je 120 freedays met 300 minuten vrij bellen per week of zo. Ben je vele malen goedkoper uit.

Of je neemt tegoeden bij Cheapconnect en dan kun je van daaruit ook bellen via voip.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

@caesar  schreef:

@Karel. 

Dit is de achterzijde van de top Fritz!box DSL router, de 7590ax:

7590ax.png

Je ziet twee analoge telefoonpoorten, en een DSL poort die ook als analoge telefoonpoort gebruikt kan worden voor een telefoonverbinding met een Ziggo modem.

Mischien lees ik niet goed die DSL poort is voor je internet verbinding die gaat naar de isra. En uiteraard loopt de telefoon verbinding naar buiten ook via die aansluiting.

@caesar bedoel jij nu dat die dsl poort kan worden aangesloten op de RJ 11 van een Ziggo modem? 

Dan kan je de telefoon toch net zo goed direct op de Ziggo modem/router aansluiten?