Is het mogelijk om m.b.v. van de in de Fritz!box 4060 ingebouwde Dect basisstation te bellen via de Ziggo Giga connectbox? Zo ja, hoe stel je dit in?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het DSL-modem in de 7590 AX v2 is mogelijk alleen voor 'naked DSL' geschikt, dus zonder aparte POTS (annex A) of ISDN (annex B).
@tobiastheebe schreef:Het DSL-modem in de 7590 AX v2 is mogelijk alleen voor 'naked DSL' geschikt, dus zonder aparte PSTN (annex A) of ISDN (annex B).
Isdn bestaat niet meer sinds 2019 en pots is ook afgebouwd dat is E-Pots geworden. Telefonie via het KPN netwerk is vanaf de centrale puur voip, net zo goed dat Ziggo een voip techniek gebruikt.
@RoWi. schreef:
@tobiastheebe schreef:
Het DSL-modem in de 7590 AX v2 is mogelijk alleen voor 'naked DSL' geschikt, dus zonder aparte PSTN (annex A) of ISDN (annex B).
Isdn bestaat niet meer sinds 2019 en pots is ook afgebouwd dat is E-Pots geworden. Telefonie via het KPN netwerk is vanaf de centrale puur voip, net zo goed dat Ziggo een voip techniek gebruikt.
Dat is mij bekend, ik wilde hiermee aangeven dat de 7590 AX v2 dan niet voor telefonie vanuit het Ziggo-modem geschikt is. Dit wordt overigens bevestigd door onderstaande:
On 2022-02-01 AVM silently introduced the v2 version of the FRITZ!Box 7590 AX, which shares the same features as the v1, but without support for fixed line POTS or ISDN telephony and which does not have a FONS0 port any more.
Helder vandaar mijn vraag richting Ceasar want mij verbaasde die aansluit methode ook.
Ziggo heeft zover mij bekend nooit Pots gebruikt mischien vanaf hun centrale. Zover mij bekend wordt via de kabel een andere techniek gebruikt.
Verder zoals @Pasi al schrijft de telefonie bij een onafhankelijke Voip aanbieder onderbrengen. Of zoals steeds meer doen enkel nog mobiel bellen.
@RoWi. schreef:Helder vandaar mijn vraag richting Ceasar want mij verbaasde die aansluit methode ook.
Ziggo heeft zover mij bekend nooit Pots gebruikt mischien vanaf hun centrale. Zover mij bekend wordt via de kabel een andere techniek gebruikt.
yes
packetcable
Om precies te zijn: EuroPacketCable, het werkt op de achtergrond met SIP.
@RoWi.Je kunt zeker de telefoonkabel rechtstreeks op het Ziggo modem aansluiten, logischerwijze als je daar telefonie op hebt.
Maar bij de modellen Fritzbox waar dat bij kan, dan kan het handiger zijn om hem via de Y kabel aan de Fritzbox te koppelen.
Middels de telefooncentrale die in de Fritz ingebouwd zit, heb je dan ook veel meer mogelijkheden.
Zo liet ik uitgaande telefonie via voipbuster lopen, 0900 via een andere voip provider, 0800 nummers via Ziggo telefonie en inkomend kon ik ook eenvoudiger nummers blokkeren.
Daarnaast kon ik dan er ook nog voor kiezen op alle aangesloten apparatuur op te nemen. Bijvoorbeeld de Softphone applicatie op de pc kon ik dan ook eenvoudig Ziggo telefonie mee opnemen als op dat nummer gebeld werd.
Allemaal voordelen die je hebt als je Ziggo telefonie niet op je Ziggo modem maar via je Fritz laat lopen.
Ik heb jarenlang een 7490 en een 7590 gebruikt via een Ziggo modem. De WAN connection werd via een ethernetkabel aangesloten op het modem, en voor de telefonie werd een Y kabel op de DSL aansluiting van de Fritz!box en de telefoonaansluiting van het Ziggo modem aangesloten.
@caesar schreef:Ik heb jarenlang een 7490 en een 7590 gebruikt via een Ziggo modem. De WAN connection werd via een ethernetkabel aangesloten op het modem, en voor de telefonie werd een Y kabel op de DSL aansluiting van de Fritz!box en de telefoonaansluiting van het Ziggo modem aangesloten.
Duidelijk als het werkt prima. Echter dan wel een vervolg vraag waarom een y kabel? Een y kabel werdt/wordt bij DSL voor pairbonding gebruikt.
Die krijgt in dit geval dan een andere doel.
Er zitten 3 kanten aan zo'n Y kabel. De RJ 45 kant gaat de DSL poort in.
Een van de beide kanten is voor DSL/internet dus pair bonding, de andere kabel aan de Y kant is voor telefonie, voor zover ik het me herinner.
Waarom geen Y kabel dan? Jekunt niet rechtstreeks een RJ11 vanaf het Ziggo modem de Fritz in duwen want dan werkt het niet want de DSL aansluiting is een RJ45 aansluiting.
De Y kable zorgt er voor dat de RJ11 aansluiting omgezet wordt naar RJ45 aansluiting voor de DSL poort.
Wellicht zou je dat ook zelf kunnen maken, maar waarom zou je als er al zo'n kabel bij zit?
Misschien kun je hier hog iets mee.
Er zijn ook kant-en-klare RJ11/RJ45-kabels beschikbaar. Lijn 1 bevindt zich gebruikelijk op de middenste twee aders/pinnen (2 + 3 in RJ11, 4 + 5 in RJ45). De weinige klanten met twee telefoonlijnen kunnen wel een Y-kabel gebruiken om beide te kunnen gebruiken op een geschikt type FRITZ!Box.
Volgens mij gaat dat niet werken met twee telefoonlijnen op 1 Y kabel. Je kunt in de Fritz ook maar 1 landline configureren en geen 2.
Maar goed ik heb me daar verder niet op toegelegd v.w.b. pinbezetting. Dat van die 2 en 3 is me bekend.
Er zullen zeker ook kant en klare rj11/rj45 kabels zijn, maar zoals gezegd, waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan? Die Y kabel wordt immers met de betreffende Fritzboxen meegeleverd.
@Richard G. schreef:Er zitten 3 kanten aan zo'n Y kabel. De RJ 45 kant gaat de DSL poort in.
Vreemd de DSL aansluitingen van de modem routers die ik ken zijn altijd rj11 dan is met een Fritz!Box voor een KPN DSL lijn dus ook een adapter van RJ 45 naar RJ11 nodig.
@Richard G. schreef:
Volgens mij gaat dat niet werken met twee telefoonlijnen op 1 Y kabel. Je kunt in de Fritz ook maar 1 landline configureren en geen 2.
[...]
Nu je het zegt: ook de website BoxMatrix geeft inderdaad aan dat slechts een POTS-lijn gedefinieerd kan worden op de 7590. Ik schreef wel: "op een geschikt type FRITZ!Box", maar ik weet niet of een FRITZ!Box bestaat welke twee analoge buitenlijnen ondersteunt.
@RoWi. Dat klopt, de bekende zijn RJ11, maar niet de Fritzboxen, dat is RJ45 en de reden daarvan is dat de Fritzbox al van oudsher zowel annex A alsook annex B is en ISDN werkt met RJ45.
Ik weet niet welke Fritzen de KPN gebruikt, maar als het de oudere types nog zijn zit daar ook gewoon nog een Y kabel bij die gebruikt kan worden en is zo'n RJ45 naar RJ11 niet nodig.
@RoWi.Ik heb het even opgezocht. Bij KPN worden ze ook gewoon met de Y kabel aangesloten.
Daar worden ze wel eens "y kabel van KPN" genoemd.
Uit dat overzicht van 7590 versies blijkt wat er gebeurd is. De oudere versies hadden nog een telefooncentrale die ISDN ondersteunde, en dat is verdwenen samen met de POTS aansluiting. ISDN is end-of-life, en de hardware componenten worden niet meer geproduceerd.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.