1
Vraag
2
Reacties
Frannat

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

onterechte factuur

Zoals velen voor mij wil ik hier ook nog melding maken van een onterechte factuur, waar we inmiddels al 4 keer contact over hebben gezocht met overigens heel vriendelijke medewerkers, die overal begrip voor hebben, maar niks kunnen doen.  Op 03.09.2024 hebben wij opgezegd, vervaldatum 11.10.2024 een paar dagen na 11 oktober volgde een melding voor een afschrijving voor november. Daarop meteen contact gezocht, konden ze niks aan doen ging automatisch, gemeld dat we het niet eens zijn en dat we de incasso zullen storneren. Zo gezegd zo gedaan. Nu blijven we mails krijgen over een betalingsachterstand, jullie raden het al, kunnen ze niks aan doen gaat ook automatisch. Er werd in een eerdere topic aangegeven dat diegene eigenlijk niet moest klagen want je bent akkoord gegaan met de voorwaarden. Dat klopt ten tijde van een contract, maar niet meer als je geen contract hebt. Het gaat ook niet om een klein bedrag.  Er werd bij het gesprek vandaag ook gesproken over incassokosten als we factuur niet tijdig betalen .... wij vinden het heel bijzonder dat dit zomaar mag, terwijl Ziggo ons de factuur van oktober nog deels moet vergoeden. Op de vraag of je een supervisor o.i.d. kunt spreken krijg je het antwoord dat kan niet en dien maar een klacht in via de site. Inmiddels ligt er een klacht bij de ACM, niet alleen hierover maar ook over de misleiding adverteren met glasvezel en coax leveren, al verwacht ik daar weinig van. Wij gaan de factuur van november niet betalen, dat ligt nu 4 x vast (zegt men). Om incassokosten te vermijden hebben wij nu een "betalingsregeling" voorgesteld, want dit is voor ons inmiddels een prinicipekwestie, in de hoop dat het automatische facturatiesysteem het tegen die tijd verrekend heeft. Het  contract is ontbonden, wij hebben geen betalingsverplichting meer richting Ziggo, de incassomachtiging is daarmee vervallen, derhalve is die factuur ook onterecht, of die nou automatisch is opgesteld of niet. Het is bij andere providers ook niet altijd top, onze ervaring met Ziggo vanaf de start is al niet heel positief en de afsluiting is al niet veel beter.

11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
Hatolex

Level 16
  • 1704Posts
  • 52Oplossingen
  • 1141Likes

@Frannat , het facturatie systeem is wat gemankeerd, het komt altijd goed maar het duurt soms een tijdje.

Over die claim van glasvezel, die is correct, het overgrote deel van het netwerk van ziggo is glas, alleen het stukje van de wijkkast naar je woning is koper.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79281Posts
  • 5361Oplossingen
  • 23756Likes

Wat is de laatste datum van je abonnement?

Wart is de datum die op je factuur staat, waarop november in rekening wordt gebracht?

Frannat
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

14 oktober

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79281Posts
  • 5361Oplossingen
  • 23756Likes

@Frannat Als allebei 14 oktober zijn, klopt de factuur en is de afschrijving rechtmatig.

In de voorwaarden staat dat Ziggo een maand vooruit in rekening brengt en dat gebeurt zolang je een abonnement hebt.

Op de volgende factuur worden dan eventuele verbruikskosten in rekening gebracht en het overschot wordt terug gestort.

Met die voorwaarden ben je akkoord gegaan bij het aangaan van je abonnement of toen de voorwaarden wijzigden en je het abonnement hebt laten doorlopen.

Zou de factuurdatum na de laatste abonnement dag vallen, dan is de afschrijving onrechtmatig.

wewanl

Level 17
  • 2718Posts
  • 23Oplossingen
  • 1079Likes

Het grootste gedeelte is juist Coax. Ik weet niet waarom Ziggo zo vreemd rekent. 

Hatolex

Level 16
  • 1704Posts
  • 52Oplossingen
  • 1141Likes

@wewanl , dat kan ziggo zeggen omdat jouw individuele verbinding grotendeels over glas gaat, slechts het stukje tussen wijkkast en jouw AOP is koper. De backbone is geheel van glas bij ziggo. 

Dit is wel off topic, maar ter verduidelijking tbv @wewanl  

Frannat
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wij zien dat toch anders. Ons contract was 11.10 afgelopen. Dat wisten ze 03.09 al. Ze hebben ons zelfs tegen de afspraak in eerder afgesloten. Wij hebben geen betalingsverplichting want het abonnement loopt niet meer in november en dus  gaan we die factuur ook niet betalen om vervolgens op Ziggo te wachten tot ze het gaan verrekenen, want dat kon wel december worden werd mij vanmorgen verteld en dat vinden wij niet acceptabel. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79281Posts
  • 5361Oplossingen
  • 23756Likes

@Frannat Je kan het allemaal anders willen zien en het niet acceptabel vinden, maar het gaat volledig volgens de voorwaarden en de werkwijze die je overeengekomen bent met Ziggo en die nu letterlijk gevolgd worden door Ziggo, niets meer en niets minder.

Vind je deze werkwijze niet acceptabel?

Dan dan wordt het lastig om een andere provider te vinden die aan je wensen wil voldoen, want de providers hebben bij mijn weten allemaal deze voorwaarden.

BackAgain22

Level 10
  • 409Posts
  • 3Oplossingen
  • 233Likes

@Frannat Ziggo gaat uit van de daadwerkelijke stopdatum van je abonnement, in jouw geval 11 oktober, en niet van je opzegdatum. Zijn genoeg mensen die zich nogal eens bedenken en de opzegging annuleren. De incasso voor de nieuwe maand staat dan allang klaar in hun geautomatiseerd systeem. Vandaar dat je deze factuur nog krijgt. Ik weet niet beter dan dit hetzelfde werkt bij andere providers, in ieder geval KPN want daar had ik eenzelfde ervaring.

Maar het staat je vanzelfsprekend vrij om het anders te zien en de factuur niet te betalen. Het 'gedoe' moet je dan maar voor lief nemen.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2946Posts
  • 318Oplossingen
  • 1437Likes

Hi! @Frannat 

Zeker geen fijne situatie waar je in zit. Goed dat je hier even een bericht plaatst zodat we het je kunnen uitleggen. 

Oké de opzegdatum is 11 oktober en de factuur van november stond op dat moment al klaar. Dat betekent dat die factuur nog is afgeschreven maar dat dit later nog verrekend wordt met de eindfactuur. Dus storneren was zeker een goede optie. De herinneringen, die kunnen we niet stopzetten omdat de eindfactuur er nog niet is. Die komt 4 weken na opzegdatum. 

Dus je moet ons erop vertrouwen dat het goed komt. Een regeling treffen had niet gehoeven en die incassokosten die gaan ook niet in rekening gebracht worden (en anders vergoeden we deze sowieso). 

We houden het hier voor je in de gaten zodat het allemaal goed komt, oke? Als de eindfactuur er is, dan komt alles goed! 

Lizzz8

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi is het al opgelost bij jou ik heb een soort hetzelfde maar alleen ik kan helemaal niks meer inzien? en ik ben er 2 opgegooid bij de klantenservice en zou teruggebeld worden, niet gebeurd. Niemand is tegenwoordig bij ziggo aan de telefoon capabel genoeg om iemand te helpen. Alleen als het een makkelijke vraag is. Ik ga nu maar via socialmedia, geschillencommissie or whaterver. Ik ben al jaren klant en voorheen was dit niet zo. Echt jammer