Ptr

Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

omruilen Mediabox XL voor Next Mini

Om reden van energiebesparing overweeg ik in te gaan op de aanbieding van Ziggo om de Mediabox XL om te ruilen voor de Next Mini.

 

Ik heb daarover een paar vragen:

1  Mijn opzegtermijn blijft 1 maand? (voor als glasvezel een betere optie wordt)

2  Nu is de Mediabox XL ook in gebruik als modem. Komt er met de Next Mini ook een nieuw modem mee?

3  De verbinding tussen de modem en de Next Mini is een internetkabel. Kan deze ook via een switch worden aangesloten? (nodig om andere apparatuur te kunnen aansluiten)

4  Het signaal van de Mediabox XL naar de tv gaat nu via de versterker (met HDMI)  ivm geluidskwaliteit. Kan dit bij de Next Mini ook?

5  De tweede tv is nu verbonden met coax (splitter direct na de AOP). Kan dit zo blijven? Een extra Next Mini is mij te duur voor die paar keer dat we daar kijken.

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1295Posts
  • 202Oplossingen
  • 645Likes

@Ptr alles is zo helemaal duidelijk dankzij alle hulp van de leden! De order staat erin, via de e-mail ontvang je een bevestiging en een track & trace. 

Eventueel nog hulp nodig bij installatie? Laat het hier weten, hulp staat voor je klaar!

Bekijk in context

44 Reacties 44
RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

1. als u verder geen gebruik maakt van kortingen dan zou uw abonnement contract vrij moeten blijven.

2. Dat is dan wel de bedoeling zonder een Modem/router gaat uw Mini niet werken.

3. Ja een switch mag geen probleem zijn.

4. Ja, de Mini heeft alleen een HDMI aansluiting dus u zal vermoedelijk geen keuze hebben, geeft uw installatie wel het beeld door naar de TV?

5. Wederom ja dat hoort gewoon te blijven werken.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

Dag @Ptr 


@Ptr  schreef:

 

4  Het signaal van de Mediabox XL naar de tv gaat nu via de versterker (met HDMI)  ivm geluidskwaliteit. Kan dit bij de Next Mini ook?


Als uw Mediabox XL op dit moment via een versterker naar uw TV loopt dan zou ik zéker een Mediabox Next overwegen omdat de Mediabox Mini alléén een HDMI-aansluiting heeft.
Voordat u een verkeerde keuze maakt: vergelijk hier de verschillen in aansluitmogelijkheden tussen beiden mediaboxen.

Een Ziggo-moderator komt binnen afzienbare tijd langs in dit topic om u verder te helpen.

Ptr
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste  @RoWi. 

 

1. Al lang geen kortingen meer, dus dat is geen probleem

2. Ik neem aan dat Ziggo deze dan beschikbaar stelt

4. Mijn installatie geeft ook het beeld door. Lijkt dus ook geen probleem.

 

Als er geen contra-indicaties komen, ga er een aanvragen.

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Aanvulling bij 1 ik bedoel hiermee als u de Mini aanvraagt en daarbij een kortings aanbod krijgt en accepteert zit u wel weer aan een vaste periode van 12 maanden.

 

Aanvulling bij 2 het zou bij Ziggo bekend moeten zijn dat de XL als modem in gebruik is, maar of er ook automatisch een modem/router mee wordt gestuurd is een ander verhaal. 

 

Als u het via dit topic regelt zal het wel goed komen. Als u dit telefonisch gaat regelen meld dan goed dat u ook een modem/router nodig heeft.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes
Ik schreef eerder:

Een Ziggo-moderator komt binnen afzienbare tijd langs in dit topic om u verder te helpen.


Als u besluit dit telefonisch of via chat te regelen, laat dit dan hier even weten dan gaan niet twee Ziggo-medewerkers hetzelfde doen.

Ptr
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik wacht de reactie van de Ziggo-moderator even af.

Allen bedankt zover.

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1089Posts
  • 114Oplossingen
  • 539Likes

Goedemorgen @Ptr daar ben ik al en ik help je graag verder. Ben je er al uit of je een Next of een Next Mini wilt ontvangen? Ik hoor het heel graag van je, dan maak ik dit voor je in orde! 

Ptr
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste @Judith,  nee dat weet ik nog niet. Wat adviseer je? En hoe zit dat met het modem/router? 

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@Ptr er is een link naar een  vergelijkings topic geplaatst. Het belangrijkste is de Mini werkt enkel met IPTV dus een netwerk aansluiting of goede wifi is noodzakelijk en er is maar 1aansluiting dus alles moet via de HDMI poort wat met uw setup mogelijk dan minder van belang is. Verder is de aansturing van de Mini gebaseerd op bluetooth dus kan deze letterlijk achter de TV worden geplaatst.

 

Wat functies betreft is alles gelijk. Inderdaad goed dat je om de Modem/router vraagt en mischien dat @Judith ook kan ophelderen of je contract vrij blijft.

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1089Posts
  • 114Oplossingen
  • 539Likes

Hi @Ptr ik zie dat @RoWi. al enige duidelijkheid heeft gegeven over de verschillen, hopelijk maakt dat het voor jou gemakkelijker om een keuze te maken. Wanneer ik je huidige box vervang voor een Next of een Next Mini verandert er verder niets aan het contract, je bent dan niet verbonden aan een nieuwe overeenkomst voor een bepaalde tijd. En uiteraard zorg ik er voor dat je wanneer je kiest voor een Next of een Next Mini, ook een modem ontvangt. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

En als aanvulling: mocht ooit het internet er een keer eruit liggen, dan kun je via de Mediabox Next tóch (live) TV blijven kijken omdat deze via coax verbonden is. In een dergelijk geval kan dat niet met de Mini. 
@Ptr ik wil natuurlijk geen bepalende factor zijn in uw keuze, maar als u tóch coax heeft liggen, dan zou ikzelf voor de Mediabox Next gaan.

puppie

Level 17
  • 2624Posts
  • 65Oplossingen
  • 1058Likes

ga voor de next en niet voor de mini krijg je spijt van.

En als nu je mediabox als router ingesteld staat dan krijg je er ook een modem bij.

Let op die mag dan niet meer dan 1.5 meter van het eerste punt waar ziggo in jouw huis binnenkomt staan.

Maak eens een fot van dat eerste punt en plaats dat hier eens.
Dat kan al veel ergernis op lossen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

"4. Mijn installatie geeft ook het beeld door. Lijkt dus ook geen probleem."

 

De Next mini kan 4K weergeven.

Kan je versterker 4K @60 Hz verwerken?

Zo ja, dan kan dat via de versterker, zo nee, dan blijft alleen HD over uit de Next om op je TV weer te geven.

Ptr
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ik moet nu even weg. Kom er vanmiddag op terug.

Ptr
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Weer terug.

 

Huidige situatie:

AOP in meterkast van dit type:

AOP.pngVanaf de AOP met coax naar een splitter.

Vanaf de splitter een coax A+ (ca. 6 m) naar de Mediabox XL in de woonkamer. De wifi in de Mediabox staat uit (slechte locatie voor wifi). 

Vanaf de Mediabox cat5 kabel naar een Sitecom X8AC1750 in de meterkast die enkel dienst doet voor de wifi en als switch (dualband, 2,4 GHz nog steeds nodig voor diverse apparaten).

Versterker is een Marantz NR1603 en is m.i. niet geschikt voor 4k.

De tv is een Samsung UE40F8000SL en die is m.i. ook nog geen 4k (maar voor ons nog steeds voldoende).

Zowel in de meterkast als bij de Mediabox is een aparte switch voor andere apparatuur.

 

Alle commentaren lezende dan lijkt me de volgende opstelling het meest geschikt:

- Nieuw modem/router (dualband) in de meterkast via splitter op het AOP;

- Vanaf het modem/router via de cat5 kabel en een switch naar een Next (geen mini) in de kamer nabij de tv.

 

Het nieuwe modem/router kan dan ook de wifi verzorgen en de Sitecom kan vervallen.

Bij aanschaf van een andere versterker of tv kan dan altijd de beste opties voor beeld en geluid worden gekozen.

 

Zie ik iets over het hoofd?

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Neem een cat5e kabel of een Cat6 

De gewone Next als dat uw wens is heeft zowel een coax als netwerkverbinding nodig dat lijkt in orde.

Het stukje 4K is eigenlijk alleen van belang voor de apps van de streamingdiensten en voor een aantal titels via Movies en Series.

 

U lijkt verder de boel goed op orde te hebben.

 

Terzijde, als u ergens een blinde vlek heeft kan de Sitecom worden gebruikt als extra wifi toegangspunt.

Buurman

Level 14
  • 977Posts
  • 49Oplossingen
  • 888Likes

@puppie  schreef:

ga voor de next en niet voor de mini krijg je spijt van.


je persoonlijke voorkeur uitspreken voor de Next mag een ieder doen,  maar om te gaan stellen dat de TS spijt gaat krijgen als zijn keuze voor de Next Mini zou gaan vind ik wat te ver gezocht. 
Ze hebben allebeide hun voor en nadelen. 

Ptr
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Beste @Judith,

gezien alle adviezen ga ik voor de Next en een modem (wel dualband). 

 

Hierbij iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen!

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6231Posts
  • 234Oplossingen
  • 4807Likes

@Ptr Goede keuze!

Uitgelicht topic