Mike7575

Level 5
  • 56Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

Ziggo vs glasvezel

Ik ben benieuwd wie er ervaring met glasvezel heeft?

 

Er komt bij bij in de wijk glasvezel. Goedkoper abonnement, daarnaast nog eens korting de eerste 6 maanden en snellere verbinding en wifi tot de nok.

 

Bij Ziggo heb ik een oude mediabox xl en slechte wifi. Ik heb gebeld en kon uiteindelijk dan een nieuwe mediabox krijgen maar qua snelheid en kosten veranderd er niets.

 

Alles wijst dus op overstappen naar glasvezel. Zijn er mensen met ervaring met een dergelijke overstap? Zaken die ik in de gaten moet houden?

192 Reacties 192
Mike7575
Topicstarter
Level 5
  • 56Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

@puppie dat is een goeie vraag. Sterker nog ik vraag me nu af of deze ooit wel heeft gewerkt. Wat ik zei, de monteur kwam destijds gestresst binnen, knipte alles los, zette dat kastje erbij en was letterlijk binnen 5 minuten weer weg.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

is dat binnen 2 jaar geleden

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ze geven sneeuw op voor morgen 😉

Mike7575
Topicstarter
Level 5
  • 56Posts
  • 0Oplossingen
  • 32Likes

@MR_CHIP dat de monteur langs is geweest bedoel je? Nee dat kan goed 10 jaar geleden zijn. Ik had toen 14% signaalontvangst en heb m'n abonnement toen opgezegd en toen kwam er een monteur kijken, eigenlijk was heel de installatie verouderd toen incl. modem enz.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Met glasvezel heb je deze problemen niet. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

nee daar heb je andere problemem

mee last ook een storende NTU waardoor de complete wijk ( want je deelt de vezels gewoon) plat ging

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Maar geen instraling problemen en dergelijke. 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@MR_CHIP  schreef:

nee daar heb je andere problemem

mee last ook een storende NTU waardoor de complete wijk ( want je deelt de vezels gewoon) plat ging


Alleen bij passief optische netwerken (PON) wordt de glasvezel gedeeld, niet bij actief optische netwerken (AON). Als je op een PON een NTU voor AON aansluit dan leg je inderdaad dat netwerk plat. Dit is echter alleen het geval bij G-PON netwerken zoals die van T-Mobile, niet bij XGS-PON netwerken zoals die van KPN.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

AON netwerken worden niet meet geleged en veel gaat naar pon xgs-pon

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik vraag me af hoelang Ziggo het nog vol houdt om weg te kijken van FTTH. 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@MR_CHIP  schreef:

AON netwerken worden niet meet geleged en veel gaat naar pon xgs-pon


Klopt, mijn bericht was ook om enige duiding te geven aan jouw eerder geplaatste bericht. Op XGS-PON netwerken is het zo goed als onmogelijk om jouw netwerksegment plat te leggen door het aansluiten van een NTU voor AON of een verkeerde ONT. Het platleggen van een hele wijk is sowieso al niet mogelijk want een netwerksegment bevat maximaal 32 of 64 aansluitingen.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@wewanl  schreef:

Ik vraag me af hoelang Ziggo het nog vol houdt om weg te kijken van FTTH. 


Als ziggo er in slaagt om de uploadsnelheid naar minmaal 200Mbps te krijgen dan kan coax best nog een decennium mee.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zoals al vaker aangegeven is leveren via een glasvezel tot in huis maar een deel van het geheel. Kosten technisch blijft het logisch hier nog niet voor te kiezen  Waarom in een kleine 4 miljoen woningen RFOG converters plaatsen als het 'nog niet ' noodzakelijk is.

 

De Docsis techniek gecombineerd met DVB-C blijven maatgevend. Het gebruikte draadje maakt het verschil niet.

 

Als er een service monteur word gestuurd naar de topic starter die de boel wel goed monteert is een overstap wellicht niet eens nodig, hooguit vanwege dat jaartje korting.

 

Gaat VodafoneZiggo echt over naar glas tot in huis lijkt het mij ook verstandig Docsis vaarwel te zeggen.

Kameleon.1987

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Theoretisch kan dit prima! Komt nog wel nodige upgrades aan netwerk infrastructuur bij kijken, en volgens mij moet tv kijken via coax dan helemaal gaan weiken voor IPTV.

We krijgen weer een heeele kleine snelheidsupgrade in mei. Nu hopen dat ze eens met echte een klapper gaan komen voor volgend jaar. 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

 

Als het coaxnetwerk echt zo gigantisch is opgewaardeerd door Ziggo  en zoooooooo toekomstzeker.

Waarom wordt dan de uploadsnelheid met mini muizenstapjes verhoogd?

Ik had na uitschakeling analoge televisie en analoge radio en omzetting van alle zenders naar H264 codec en uitschakeling van veel dubbele zenders die ook in SD werden doorgegeven, echt toch wel meer verwacht in 2023.

 

Dan bekruipt mij het gevoel dat Ziggo de investeringen in coax toch minimaal houdt om in de nabije toekomst over te schakelen naar FTTH. 

 

Ik kan er natuurlijk naast zitten hoor. Het is puur mijn gevoel wat ik hierbij heb.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl "Dan bekruipt mij het gevoel dat Ziggo de investeringen in coax toch minimaal houdt om in de nabije toekomst over te schakelen naar FTTH. "

 

400.000+ straat / wijk en verdere kasten zijn in de laatste 6 jaar van binnen, volledig vervangen, dat is geen minimale investering, dit is volledig strippen en opnieuw opbouwen van 400.000+ kasten.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Als al die wijkkasten zo uitvoerig en volledig zijn vervangen, waarom gaat dan de verhoging van de uploadsnelheid in zulke kleine truttige stapjes? 
Ik geloof dus niet dat het coaxnetwerk toekomst bestendig is nu. 
Dat had anders wel gebleken uit de verbeteringen, ahum… …

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@wewanl weet jij hoe het allemaal werkt met de frequenties die voor Docsis nodig zijn ? Ik niet, dus al vind ik het ook vreemd dat de download wel meteen per regio omhoog kon in tegenstelling tot de upload, zullen we Ziggo toch het voordeel van de twijfel moeten gunnen.

 

En er is een ongebruikte glasvezel aansluiting bij jouw aanwezig stap over probleem opgelost.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RoWi.  schreef:

En er is een ongebruikte glasvezel aansluiting bij jouw aanwezig stap over probleem opgelost.


Jammer om zoiets spectaculairs en ongebruikt in de meterkast te laten zitten. Er zit vast ook nog een riante korting aan vast.

DB4195B7-CE92-458E-A078-3756ACF1BE47.jpeg

Ik zou niet té lang wachten, want voor die TV heeft u nog twee dagen.

Waarom geeft Ziggo eigenlijk geen TV’s weg? 😢

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@Wim C.  schreef:

@RoWi.  schreef:

En er is een ongebruikte glasvezel aansluiting bij jouw aanwezig stap over probleem opgelost.


Jammer om zoiets spectaculairs en ongebruikt in de meterkast te laten zitten. Er zit vast ook nog een riante korting aan vast.

DB4195B7-CE92-458E-A078-3756ACF1BE47.jpeg

Ik zou niet té lang wachten, want voor die TV heeft u nog twee dagen.

Waarom geeft Ziggo eigenlijk geen TV’s weg? 😢


Let op, die Philips televisie draait op Saphi, niet op Android/Google TV.

Overigens zie ik liever een provider die geen cadeautjes weggeeft en de besparing gebruikt om lagere tarieven te hanteren.

Uitgelicht topic