Goedemiddag,
Op 23 november heb ik mijn TV + Internet abonnement opgezegd. Door de maand opzegtermijn heb ik vervolgens de maand december vooruitbetaald.
Nu heeft Ziggo op 27 december, dus na afloop van het abonnement en verlopen opzegtermijn, de vooruitbetaling voor januari geïncasseerd. Ik ben dan geen klant meer en dat wisten ze al ruimschoots bij het uitsturen en incasseren van de factuur. Ik heb de factuur gestorneerd en zodoende dreigt Ziggo nu met incassokosten etc.
Ik heb de algemene voorwaarden nagelezen, weet iemand op basis waarvan Ziggo recht heeft om na beëindiging abonnement nog steeds door te incasseren. Ze geven aan dat ik het later allemaal terugkijk, maar de klant is toch geen bank?
Weet iemand waarom dit mag?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dit mag, omdat een provider vooruit mag factureren en incasseren en dat ook met je overeengekomen is, toen je een abonnement nam en akkoord ging onder welke voorwaarden het abonnement afgenomen wordt, alle providers werken op deze manier.
Het gaat om de factuurdatum.
Is de factuurdatum op of voor de laatste abonnement dag, dan wordt de volgende maand nog in rekening gebracht volgens de voorwaarden en is de factuur rechtmatig en worden na aftrek van gebruikskosten, het overschot de volgende maand berekend en teruggestort.
Is de factuurdatum na de laatste abonnement dag en wordt de volgende maand nog in rekening gebracht, dan is de factuur onrechtmatig en heb je het recht om het bedrag te storneren en hoef je je niets aan te trekken van betalingsherinneringen, dit zal later door het automatisch factuursysteem van Ziggo rechtgetrokken worden door een creditnota.
Dat met factuurdatum en systemen snap ik, echter ik vraag mij af of Ziggo mag factureren over een periode die buiten de contractduur valt.
Voorbeeld:
1 - opzeggen per 20e van maand 1
2 - contract loopt af per 20e van maand 2
3 - Ziggo factureert op 19e maand 1 voor maand 2 (dit lijkt mij correct)
4 - Ziggo factureert op 19e maand 2 voor maand 3 (over maand 3 is er geen overeenkomst, dus ook geen betalingsverplichting)
5 - en dit zou ineens anders zijn als de factuurdatum op de 21e valt?
6 - verbruikskosten etc in maand 2 moeten natuurlijk nog wel steeds betaald worden. Dit kan via een eindfactuur na de 20e van maand 2 waarop ook het teveel betaalde (tussen 21e en eind maand 2) verrekend wordt.
Waar ga ik hier fout volgens jou?
Je hebt een overeenkomst volgens de voorwaarden waaronder je akkoord bent gegaan bij de aanvang van je abonnement.
Op de 19e valt alles nog onder de voorwaarden, als de 20e de laatste abonnement dag die dag ook nog.
Op de 21e is er geen overeenkomst meer volgens voorwaarden en mag er niets meer gefactureerd worden, behalve de eindafrekening zoals overeengekomen volgens de voorwaarden.
Mijn juridische kennis is net een beetje te verouderd.
Echter over maand 3 is er geen overeenkomst (na einde contract).
Betaling over deze periode is mogelijk niet afdwingbaar.
Het is zelfs mogelijk dat de rechter (mocht het ooit zover komen) deze bepaling in het contract zal schrappen.
Ziggo en de klant zijn ongelijkwaardige partijen. Het contract is te eenzijdig in het voordeel van Ziggo.
@Marinus Alle providers voeren dit op deze manier uit en is deze werkwijze juridisch zoals hij beschreven is.
Het gaat om de onderlinge overeenkomst van vooruit betalen die tijdens, dat de voorwaarden rechtmatig zijn, gelden en dat is tot en met de laatste dag van het abonnement.
Ooit is dat door de Consumentenbond bevestigd, in hun forum, in topics met vragen van klanten van verschillende providers.
@Marinus Het klopt wat je schrijft hoor, zie ook dit topic Re: betalingsherinneringen na stopzetten abo - Pagina 2 - Ziggo Community
Een rechter maakt er echt gehakt van.
@Bert Klopt dat andere providers dit ook zo doen, maar dat betekent niet dat het juridisch correct is.
Het probleem is dat de consument niet voor ca € 100 (of minder) een juridische procedure gaat starten.
Zeker niet omdat je je geld (eventueel na maanden) toch wel terugkrijgt.
Het is het gedoe niet waard.
Wat leer ik hieruit:
"zeg je contract op met een datum vóór de gebruikelijke factuurdatum, bijvoorbeeld dus de 15e"
of
"zeg je contract op per laatste van de maand en doe dit 1,5 of 2 maanden van te voren. Bij een incasso boek deze gewoon terug. Ziggo heeft dan voldoende tijd om dit in de administratie te regelen (1 maand). Doen ze dit niet is het hun probleem."
Verder ben ik best wel een tevreden klant. Het gras bij de conculega's is niet groener.
@HaJee83 schreef:
@Marinus Het klopt wat je schrijft hoor, zie ook dit topic Re: betalingsherinneringen na stopzetten abo - Pagina 2 - Ziggo Community
Een rechter maakt er echt gehakt van.@Bert Klopt dat andere providers dit ook zo doen, maar dat betekent niet dat het juridisch correct is.
@HaJee83 Ik heb nog niet 1 rechtszaak hierover gelezen of gehoord en dat zouden Kassa en Radar en de Consumentenbond dit zeker ondersteunen als er iemand een proefproces zou willen voeren of zij doen zelf een rechtszaak, als er een winstkans zou zijn, dat zou goede reclame zijn voor Kassa, Radar en de Consumentenbond, maar er is geen kans om deze te winnen heb ik begrepen.
Bedankt voor je reactie Bert. Ziggo financiert kort geld met vertrekkende klanten. Niet jofel, maar het mag dus waarschijnlijk en het is anders de moeite inderdaad niet waard.
Weet je ook specifiek op basis van welk artikel in de voorwaarde Ziggo deze werkwijze verantwoordt?
Dat komt omdat niemand het zover laat komen. Ook Ziggo niet, want in mijn gelinkte topic is te lezen dat de factuur door Ziggo is gecrediteerd. De aanhouder wint, maar daar heeft lang niet iedereen zin in.
Artikel 12
Betaling
1. De voor een Abonnement verschuldigde
abonnementsvergoeding wordt maandelijks, bij
vooruitbetaling bij de Klant in rekening gebracht.
2. Vergoedingen die zijn gerelateerd aan het feitelijke
gebruik van een Dienst, worden maandelijks
achteraf bij de Klant in rekening gebracht.
Het verschuldigde bedrag moet uiterlijk op de
opgegeven datum op de rekening van Ziggo zijn
bijgeschreven.
1. De voor een Abonnement verschuldigde
abonnementsvergoeding wordt maandelijks, bij
vooruitbetaling bij de Klant in rekening gebracht.
Echter er is na afloop van een abonnement geen verschuldigde abonnementsvergoeding in rekening te brengen. Er is geen abonnement meer.
In mijn voorbeeld:
Er is geen abonnement meer over maand 3, dus geen abonnementsvergoeding verschuldigd over maand 3. Wanneer dan ook gefactureerd.
Maak een melding bij de acm.
https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/melden-bij-de-acm
Discussie met Bert is zinloos. Die praat alles recht wat krom is.
Gaat het ACM hier wat aan doen dan?
Volgens mij zijn hier al zoveel meldingen overgemaakt bij het ACM met nihil resultaat, dit probleem speelt al jaren.
Volgens mij doet elke provider het zo, het is natuurlijk ook zo dat het een maand later weer wordt rechtgetrokken.
Nee, de ACM gaat er helemaal niks mee doen, is ook niet hun pakkie an, dit zou je echt via de rechtspraak moeten regelen, en ja, je wint hem glansrijk, maar je hebt er niks aan, de rechtspraak gaat er ook niet mee aan de gang, er is gewoon te weinig schade omdat de "schade" de volgende factuur datum weer rechtgetrokken word.
En niet alle providers werken zo, bij T-Mobile is het bij mij niet voorgekomen, netjes de afrekening gelijk met beeindigen diensten, of het nog zo is??
@PJD_ wrote:Nee, de ACM gaat er helemaal niks mee doen, is ook niet hun pakkie an, dit zou je echt via de rechtspraak moeten regelen, en ja, je wint hem glansrijk, maar je hebt er niks aan, de rechtspraak gaat er ook niet mee aan de gang, er is gewoon te weinig schade omdat de "schade" de volgende factuur datum weer rechtgetrokken word.
En niet alle providers werken zo, bij T-Mobile is het bij mij niet voorgekomen, netjes de afrekening gelijk met beeindigen diensten, of het nog zo is??
T-Mobile Nederland bestaat inmiddels niet meer dat is Odido en stond ergens op de community niet dat Odido ook al te koop staat binnenkort. Misschien doet Odido hetzelfde als Ziggo.
Via rechtspraak kan wel meer dan een jaar duren afhankelijk van de soort zaak.
Advocaat zoeken indien je er nog geen kent, afspraak met advocaat. Advocaat kijkt of je verzekerd bent of dat het met toevoeging kan, dat duurt ook enige tijd, aantal weken. Tenzij jezelf die advocaat betaald
Advocaat stelt concept op, klant controleert concept. Advocaat stuurt dit aan VodafoneZiggo
Advocaat wacht op antwoord. In al die tijd had je ook op Ziggo kunnen wachten
Als je terecht niet betaald, dan moet ziggo de procedure starten, niet de klant.
Jij hebt je geld nog en Ziggo moet voor de procedure kosten maken.
Gaan ze niet doen, want je had bij betaling recht op geld weer terug van Ziggo. Ze hebben gewoon geen zaak.
Je moet natuurlijk wel eventuele gebruikskosten etc. betalen.
@amvih schreef:Gaat het ACM hier wat aan doen dan?
Volgens mij zijn hier al zoveel meldingen overgemaakt bij het ACM met nihil resultaat, dit probleem speelt al jaren.
Volgens mij doet elke provider het zo, het is natuurlijk ook zo dat het een maand later weer wordt rechtgetrokken.
Ik denk dat er nauwelijks iemand een melding doet. Het is wel de instantie waar je zoiets moet melden.
Dit topic is voor mij reden om te wijzen op het tegenwoordig vooruit betalen van de streamingdiensten via de Ziggo facturen. Dat hakt er helemaal in. De hele grap of eigenlijk is het niet grappig dat de redenatie van de overstapservice om dubbele kosten te voorkomen hierdoor ook niet op gaat je betaald zelfs 4 dubbel als het tegenzit afhankelijk wanneer de werkelijke overstap datum valt. De eerste factuur van een nieuwe provider omvat ook de lopende maand en de opvolgende maand.
Het is gewoonweg een gebrek van de facturatie software.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.