Vraag
Reacties
Oplossing
Arjan1337
Level 2

Ziggo blijft geld afschrijven terwijl abonnement niet meer loopt

Mijn abonnement is afgelopen sinds 14 oktober toch zie ik dat in de factuur van september het abo tot eind oktober in rekening wordt gebracht. Op de rekening van oktober staat de hele maand november in rekening gebracht. De factuur van oktober heb ik inmiddels gestorneerd. Ik wil graag het teveel betaalde bedrag in de rekening van september ook retour zien.

Alvast bedankt.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pineapple
Level 16

Factuur na opzegging

Als je je abonnement hebt opgezegd, krijg je een bevestiging met de datum waarop je abonnement stopt. Meestal krijg je daarna meteen de laatste factuur. Krijg je binnen 10 dagen de factuur, dan is dat nog niet de laatste factuur. Die krijg je dan een maand later. Hierop zijn alle openstaande kosten en tegoeden verrekend. 

Bron: 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/factuur/uitleg

Bekijk in context

0 Kudos
14 Reacties 14
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Arjan1337 Wat is de factuurdatum op de factuur van oktober?

Is dat 14 oktober of later?

Als de factuurdatum voor 14 oktober is, dan is de factuur van november volgens de voorwaarden, je betaald 1 maand vooruit en in de volgende maand krijg je de rest, na aftrek van verbruikskosten, retour.

Als de factuurdatum op of na 14 oktober, dan is storneren het juiste.

Pineapple
Level 16

Factuur na opzegging

Als je je abonnement hebt opgezegd, krijg je een bevestiging met de datum waarop je abonnement stopt. Meestal krijg je daarna meteen de laatste factuur. Krijg je binnen 10 dagen de factuur, dan is dat nog niet de laatste factuur. Die krijg je dan een maand later. Hierop zijn alle openstaande kosten en tegoeden verrekend. 

Bron: 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/factuur/uitleg

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Pineapple Schreef: Krijg je binnen 10 dagen de factuur, dan is dat nog niet de laatste factuur. 

Dat mag Ziggo helemaal niet doen, want dat zou inhouden dat de laaste factuur na het beëindigen van je abbonement periode nog verstuurd kan worden. Je betaald namelijk al een maand vooruit, en Ziggo is ook al een maand op de hoogte wanneer het abonnement definitief stopt, omdat je een maand opzegtermijn hebt. Alle facturen die Ziggo na het beëindigen van het abonnement nog stuurt zijn onrechtmatig en hoef je niet te betalen. Dit heb ik zowel bij mijn rechtsbijstand verzekering als de juridische adviseurs van de consumentenbond geïnformeerd, en beide hebben aangegeven dat je het recht hebt om de factuur die NA de datum van je abbonement periode wordt verstuurd, niet hoeft te betalen (bij een abonnement waar je al één maand vooruit betaalt). Ook moderators hier op het forum hebben dat in het verleden al aangegeven dat je deze mag storneren.

Kan een moderator hier opheldering over geven? @Alex @Lycke 

Pineapple
Level 16

Ziggo mag het wel doen, en het gebeurt! De teveel vooruitbetaalde abonnementskosten vanaf de opzegdatum worden hoe dan ook gecorrigeerd en verrekend met de eindfactuur. Je betaalt vooruit. Niets nieuws. 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Pineapple Je zegt het zelf al, je betaalt al vooruit, je hebt dus al betaalt tot na het beëindigen van je abbonement periode. Voorbeeld ik heb op 12 oktober mijn abonnement opgezegd, deze stopt dus op 12 november. Ik heb op 16 oktober de factuur gehad over de periode 1 t/m 30 november. Ik heb dus al betaalt tot na het beëindigen van mijn contract, en krijg dus al geld terug van Ziggo. 

Ziggo mag hierna niet nog een factuur sturen, voor de periode 1 t/m 31 december. Het enige wat ze horen te versturen is de eind afrekening waarin je het te veel betaalde bedrag terug krijgt, of als je meer kosten hebt gemaakt dan dat je terug hoort te krijgen bij moet betalen...

Pineapple
Level 16

Dan herhaal ik het ook maar eens. Wat Ziggo wel of niet mag, daar mag je alles van vinden, want het gebeurt toch. Correctie vindt hoe dan ook achteraf plaats. Je betaalt, met een t, vooruit. 

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Pineapple Schreef: Wat Ziggo wel of niet mag, daar mag je alles van vinden, want het gebeurt toch. 

Nou niet bij mij, want ik laat de afschrijving meteen terug halen als ze mij ook nog over de periode 1 t/m 31 december (terwijl ik geen abonnement meer heb) willen laten betalen, en dan wil ik wel eens zien hoe dat afloopt 😉

En lees de reactie van deze Ziggo moderator is: https://community.ziggo.nl/t5/Abonnement/Eindafrekening/m-p/843009/highlight/true#M12213

Pineapple
Level 16

@Arjan1337 Het wordt hoe dan ook gecorrigeerd en verrekend. Lees de opzegbevestigingsmail nog even door. Daarop lees je ook nog wat informatie omtrent de facturatie na een opzegging. En ook of je apparatuur wel of niet moet retourneren.

Succes!

0 Kudos
DON PAPA
Level 17

@Arjan1337 Schreef: De factuur van oktober heb ik inmiddels gestorneerd

Heel verstandig, daar had Ziggo ook helemaal geen recht op (omdat je in de periode 1 t/m 30 november geen dienst meer afnam bij ze), het enige wat ze nog mogen sturen is de eindafrekening over de periode 1 t/m 31 oktober, die je in augustus al hebt betaald. 😉

Arjan1337
Level 2
Topicstarter

Hi Bert,

Factuurdatum was van na de opzegging welke al vier maanden bij ze bekend was. De reden dat ik ben opgestapt is vooral de administratieve puinhoop bij Ziggo geweest die ik het afgelopen jaar heb mogen beleven. Ik zou voor al die tijd die ik besteed heb op mijn geld terug te krijgen ook eens in rekening moeten brengen.

Ieder geval bedankt voor je reactie!

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Pineapple  schreef:

@Arjan1337 Het wordt hoe dan ook gecorrigeerd en verrekend. Lees de opzegbevestigingsmail nog even door. Daarop lees je ook nog wat informatie omtrent de facturatie na een opzegging. En ook of je apparatuur wel of niet moet retourneren.

Succes!

@Pineapple Je mist mogelijk de clou van het verhaal.

Als je opzegt per 14 oktober, dan kun je tot en met factuurdatum 13 oktober een factuur krijgen met de volgende maand erop en dat is volgens de voorwaarden.

Krijg je een factuur met factuurdatum op of na 14 oktober met een volgende maand erop, dan kan dat niet, want op 14 oktober of erna ben je geen klant meer van Ziggo , als je geen klant meer bent, dan mag een bedrijf je geen abonnementskosten meer in rekening brengen, omdat er geen overeenkomst meer is, een bedrijf mag en moet natuurlijk nog wel een afrekening sturen, om de teveel betaalde abonnementskosten en de verbruikskosten te verrekenen.

Pineapple
Level 16

Ik mis geen enkele clou van het verhaal. Ook hoef je de situatie niet nogmaals te herhalen. Je tekst ken ik nu wel. Zucht. Er volgt wél een correctie op de teveel vooruitbetaalde abonnementskosten. Omdat er altijd een eindfactuur volgt na een opzegging. Ongeacht de datum van de nieuwe factuur. Wat Ziggo wel of niet mag, fout of onjuist doet, geef je door aan de Geschillencommissie, ACM of aan welke instantie dan ook. Wie weet bereik je daar positieve resultaten mee. En zal Ziggo op de vingers worden getikt 🙂 

0 Kudos
puppie
Level 17

En ik kan van mijn uitkering elke cent gebruiken. Dus betalen na de opzegdatum zal meteen terug gehaald worden. De afrekening bij ziggo gaat na twee maanden pas goed komen. Zolang kan ik niet op mijn geld wachten. Maar ik ben blij dat pineapple wel zoveel geld te verdelen heeft dat het geen probleem voor hem/haar is.

PJD_
Level 11

Voorwaarden mogen nooit buitensporig in het nadeel van de klant zijn, en een factuur die na de periode valt waar je diensten afnam en klant bent geweest hoef je niet te voldoen, om de doodeenvoudige reden dat Ziggo er niks tegen over heeft staan aan diensten, als de factuur periode valt in een periode dat je ook maar 1 dag diensten hebt moet je die wel voldoen, of je mag de factuur betwisten en dan schort de betaling op tot er een oplossing word aangedragen, want je hebt geen echte betaalplicht als er niks word geleverd, de ene dag die je niet betwist moet je wel voldoen, en aangezien Ziggo de systemen zo heeft ingericht dat zij dit niet kunnen verwerken is hun probleem.