@Peet 22B Tja, welk deel van het woord "jaar"-contract snap je niet?
Ik heb zelf om die reden (niet bij Ziggo overigens) geen 2-jarig mobiele telefoon contract afgesloten maar slechts 1-jarig omdat ik niet zeker wist of ik zo lang aan een contract vast wilde zitten. Hierdoor betaalde ik wel €1/maand (=€12/jaar) meer. Achteraf had ik net zogoed een 2-jarig contract kunnen nemen maargoed het was een afweging. Je betaalt iets meer voor de mogelijkheid er iets makkelijker vanaf te kunnen komen.
En misschien hebben ze je niet goed geinformeerd. Dat kan. Hoewel ik 1-jarig had aangegeven, had mijn provider toch in eerste instantie een 2-jarig contract voor mij afgesloten. Dit zag ik gelukkig direct en dit is probleemloos keurig netjes terugveranderd in 1-jarig. Maar je moet er bovenop zitten. Dit is ook helemaal geen staatsgeheim. TV programma's als Kassa en Radar vullen er hele avonden mee. Je hebt in Nederland tegenwoordig gelukkig 14 dagen bedenktijd, dus je kunt in die periode altijd terugkomen op de afspraak. En daarna zul je het moeten doen met wat je hebt tot het einde van het contract.
En het argument "dat het kan"? Tja, iemand met een riant inkomen kan mij ook wel een koffer met geld geven want ik hou met de huidige boodschappen- en brandstofprijzen nauwelijks geld over. Maargoed als ik meer geld wil moet ik gewoon het werk gaan doen wat diegene met een riant inkomen doet. En als je niet vast wilt zitten aan een jaarcontract, dan moet je goed kijken wat die nieuwe overeenkomst precies inhoudt. De meeste contracten bij providers zijn 1-/2-jarig dus ook dat is iets waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten. Providers vinden het vanzelfsprekend. Ik niet, maar ik weet dat zij dat wel vinden dus ik vraag er altijd expliciet naar en achteraf controleer ik of zwart op wit de goede termijn staat.