1
Vraag
2
Reacties
Peet 22B

Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vast telefoonnummer opheffen

Hoe kan ik mijn vast telefoonnummer opheffen?  Ik gebruik immers alleen nog, zoals velen, mijn mobiele telefoon. Heb het via "Mijn Ziggo" geprobeerd maar daar zie ik geen enkele mogelijkheid een vast nummer te annuleren / verwijderen.  Voor dit nummer worden derhalve onnodig kosten gerekend.

Ik hoor graag de oplossing.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robinhey

Raadgever
  • 197Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@Peet 22B  Tja, welk deel van het woord "jaar"-contract snap je niet?

Ik heb zelf om die reden (niet bij Ziggo overigens) geen 2-jarig mobiele telefoon contract afgesloten maar slechts 1-jarig omdat ik niet zeker wist of ik zo lang aan een contract vast wilde zitten. Hierdoor betaalde ik wel €1/maand (=€12/jaar) meer. Achteraf had ik net zogoed een 2-jarig contract kunnen nemen maargoed het was een afweging. Je betaalt iets meer voor de mogelijkheid er iets makkelijker vanaf te kunnen komen.

En misschien hebben ze je niet goed geinformeerd. Dat kan. Hoewel ik 1-jarig had aangegeven, had mijn provider toch in eerste instantie een 2-jarig contract voor mij afgesloten. Dit zag ik gelukkig direct en dit is probleemloos keurig netjes terugveranderd in 1-jarig. Maar je moet er bovenop zitten. Dit is ook helemaal geen staatsgeheim. TV programma's als Kassa en Radar vullen er hele avonden mee. Je hebt in Nederland tegenwoordig gelukkig 14 dagen bedenktijd, dus je kunt in die periode altijd terugkomen op de afspraak. En daarna zul je het moeten doen met wat je hebt tot het einde van het contract.

En het argument "dat het kan"? Tja, iemand met een riant inkomen kan mij ook wel een koffer met geld geven want ik hou met de huidige boodschappen- en brandstofprijzen nauwelijks geld over. Maargoed als ik meer geld wil moet ik gewoon het werk gaan doen wat diegene met een riant inkomen doet. En als je niet vast wilt zitten aan een jaarcontract, dan moet je goed kijken wat die nieuwe overeenkomst precies inhoudt. De meeste contracten bij providers zijn 1-/2-jarig dus ook dat is iets waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten. Providers vinden het vanzelfsprekend. Ik niet, maar ik weet dat zij dat wel vinden dus ik vraag er altijd expliciet naar en achteraf controleer ik of zwart op wit de goede termijn staat.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59492Posts
  • 3994Oplossingen
  • 14871Likes

Neem contact op met Ziggo of wacht hier op een Ziggo moderator die dit kan verwijderen uit je account.

Peet 22B
topicstarter
Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb gisteren gechat met Ziggo.  Op 1 april jl. heb ik mijn contract aangepast. Er is toen niet gesproken over het opheffen van het vaste telefoonnummer. Volgens de medewerker van Ziggo in de chat kan dat daarom pas over 1 jaar (=looptijd van het contract) geregeld worden. Ik vind dat onzin omdat dit natuurlijk wel kan en dat dit voor veel klanten een klantvriendelijke gebaar zou zijn en niet overkomt als het "binnenharken van geld" waarvoor je niets hoeft te doen.

Ik ben overigens niet vertrouwd met allerlei IT-begrippen. Maar wat is een Ziggo moderator?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59492Posts
  • 3994Oplossingen
  • 14871Likes

@Peet 22B "Maar wat is een Ziggo moderator?"

Een moderator is een medewerker van Ziggo die gesprekken in goede banen leid en zaken kan regelen voor je.

Als je zelf een nieuw jaarcontract hebt afgesloten, dan is het niet gek dat je aan je jaarcontract gehouden wordt.

AlexHelpt
Expert
Expert
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 681Likes

Telefonie ('Vast Bellen') is een van de drie 'hoofdonderdelen' van je abonnement, naast Televisie en Internet. Als je Telefonie wil opzeggen. pas je dus ook je gehele abonnement aan. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar een dergelijke aanpassing van 1 van je hoofdonderdelen kan er wel voor zorgen dat je bijvoorbeeld een lopende korting verliest.

Zoals Bert zegt; een Ziggo Moderator (je herkent ze aan die titel onder hun naam) zal binnenkort langskomen in dit topic om meer licht op de zaak te schijnen. Kan een dag of wat duren 🙂

robinhey

Raadgever
  • 197Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

Wat @Bert zegt is waarschijnlijk de reden dat je het niet kunt opzeggen. Mogelijk heb je een Alles-in-1 pakket afgesloten en dan zit telefoon daarbij in.Vaak is dit voordeliger dan allemaal losse pakketten. Als je een jaarcontract afsluit, dan zit je er zoals de naam al doet vermoeden een jaar aan vast. Na dat jaar kun je opzeggen of van pakket veranderen.

Een Alles-in-1 pakket is tevens zoals de naam doet vermoeden een pakket waar alles bij in zit. Je kunt dan niet zeggen welke dingen je niet wilt, deze eruit laten halen en verwachten dat je minder hoeft te betalen. Dat is nergens zo. Overigens is vaste telefoon tegenwoordig vaak zo goedkoop dat het weinig uitmaakt. De goedkoopste Alles-in-1 is €55,50/maand. TV+Internet is €53/maand. Het bespaart je dus €2,50/maand of €30/jaar. Maar vaak krijg je bij duurdere pakketten de eerste maanden meer korting dus het is nog maar de vraag of je netto onder de streep uiteindelijk goedkoper uit bent.

Telefoon aanbieden kost een provider tegenwoordig geen drol meer. De bandbreedte van een telefoonlijn is zo miniscuul in vergelijking met de internetsnelheden. Maar achter de schermen moeten er wel systemen zijn die deze telefoongesprekken correct afhandelen, dus vandaar dat het €2,50/maand kost. Maar het staat iedereen vrij om een pakket te nemen waar geen telefonie bij zit als je geen lopend contract meer hebt.

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2895Posts
  • 494Oplossingen
  • 578Likes

Goedemiddag @robinhey,

Welkom op de Community! Als moderator zijnde kan ik onderschrijven wat hier al is gezegd. In april is het contract aangepast in combinatie met een korting op het alles in 1 pakket. Hiermee is het contract met een jaar verlengd. Vast bellen kan daarom per 1 april 2023 worden opgezegd, als dat eerder gebeurt volgt er een afkoopsom helaas. 

robinhey

Raadgever
  • 197Posts
  • 1Oplossingen
  • 40Likes

@Peet 22B  Tja, welk deel van het woord "jaar"-contract snap je niet?

Ik heb zelf om die reden (niet bij Ziggo overigens) geen 2-jarig mobiele telefoon contract afgesloten maar slechts 1-jarig omdat ik niet zeker wist of ik zo lang aan een contract vast wilde zitten. Hierdoor betaalde ik wel €1/maand (=€12/jaar) meer. Achteraf had ik net zogoed een 2-jarig contract kunnen nemen maargoed het was een afweging. Je betaalt iets meer voor de mogelijkheid er iets makkelijker vanaf te kunnen komen.

En misschien hebben ze je niet goed geinformeerd. Dat kan. Hoewel ik 1-jarig had aangegeven, had mijn provider toch in eerste instantie een 2-jarig contract voor mij afgesloten. Dit zag ik gelukkig direct en dit is probleemloos keurig netjes terugveranderd in 1-jarig. Maar je moet er bovenop zitten. Dit is ook helemaal geen staatsgeheim. TV programma's als Kassa en Radar vullen er hele avonden mee. Je hebt in Nederland tegenwoordig gelukkig 14 dagen bedenktijd, dus je kunt in die periode altijd terugkomen op de afspraak. En daarna zul je het moeten doen met wat je hebt tot het einde van het contract.

En het argument "dat het kan"? Tja, iemand met een riant inkomen kan mij ook wel een koffer met geld geven want ik hou met de huidige boodschappen- en brandstofprijzen nauwelijks geld over. Maargoed als ik meer geld wil moet ik gewoon het werk gaan doen wat diegene met een riant inkomen doet. En als je niet vast wilt zitten aan een jaarcontract, dan moet je goed kijken wat die nieuwe overeenkomst precies inhoudt. De meeste contracten bij providers zijn 1-/2-jarig dus ook dat is iets waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten. Providers vinden het vanzelfsprekend. Ik niet, maar ik weet dat zij dat wel vinden dus ik vraag er altijd expliciet naar en achteraf controleer ik of zwart op wit de goede termijn staat.

Peet 22B
topicstarter
Stamgast
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt RobinHey voor je reactie. Deze is helder en vat de andere reacties goed samen. Ik bekijk het e.e.a. volgend jaar weer opnieuw.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Prijswijziging per 1 juli 2022

Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de prijswijziging van 1 juli 2022. Tussen 9 en 31 mei ontvang je van ons een e-mail of brief wanneer er iets wijzigt in je abonnementskosten. Voor 1 ...

Geplaatst in Ziggo Updates