Ok, daar gaan we dan,
Het Mysterie van het Verdwenen Suggestie KnopjeHet leek zo mooi een knopje, daar rechts aan de zijkant, en als je er op klikte kon je een berichtje in typen, dat precies op de juiste afdeling bij de juiste mensen terecht kwam, afhankelijk van op welke pagina je je bevond. Op de pagina over cookies? Je bericht komt terecht bij de mensen die over de cookies gaan.
Eén probleem echter voor mij, het knopje was er niet, op geen enkele pagina, geen enkele browser, en op geen enkel apparaat. Hier vragend veel tot hulp bereidwillige mensen, maar geen passend antwoord.
Dus dan zelf maar op onderzoek uit. En, na enig nadenken, een donkerbruin vermoeden.
Dus op naar de pagina met cookie instellingen, waar we 4 opties zien;

Zou ik het durven? Ja we gaan het gewoon doen. Ik klik de tab 'prestaties' aan, en druk op 'opslaan'. Kom maar op met die turbo website power!
Helaas, geen resultaat.
Dan maar een stap verder... Met lichte aarzeling klik ik op de tab 'Relevantie', en met lichte tegenzin op 'opslaan'.
En wat zie ik, wat verschijnt daar aan de rechter zijde van mijn scherm? Daar is het! Ons lief, klein, zacht zoet suggesties tabje! Als de rode telefoon in de oval office, één klik, en je kunt je bericht precies aan de juiste persoon kwijt, het is terecht!
Als ik vervolgens weer 'prestaties' aanklik, opsla en de pagina ververs is het suggesties tabje weer weg.
Dus, opgelost...? Nee.Want mijn cookie instelling staan weer terug op 'strikt functioneel en noodzakelijk', en om eerlijk te zijn, ditmaal met nog meer overtuiging.
Waarom? Wil ik dan gewoon dat het niet werkt? Moet ik gewoon iets te zeuren hebben? Ben ik gewoon niet zo'n leuke gast? Nee.
Ik heb een reden hiervoor, en die ga ik nu proberen uit te leggen.
Wat moet ik dus doen om dat felbegeerde suggesties knopje te krijgen? Ik moet minimaal akkoord gaan met de 'relevantie' optie voor cookies. Laten we eens gaan kijken waar we dan eigenlijk mee akkoord gaan;

O.K., dit wil ik dus al eigenlijk niet. Gegevens verzameling van mij, die dan óók nog met andere gegevens koppelen, om vervolgens geanalyseerd te worden.
Hierbij moet ik vermelden dat ik over de afgelopen 8 jaar al 4 keer slachtoffer geworden ben van gehackte databases, waarbij zelfs mijn e-mail met wachtwoord werd buitgemaakt, waarbij ook de versleuteling van het wachtwoord succesvol gekraakt werd. Hierdoor ben ik meer dan normaal doel van spam en phishing mails, dus dat verklaart misschien waarom ik géén fan ben van gegevens verzameling van mij, en al helemáál niet gebundeld en gekoppeld aan nog meer data over mij.
Effectiviteit van campagnes beoordelen klinkt ook al niet goed. Gaat Ziggo volgen of ik minder op sites van concurrenten klik? Wat gaan ze allemaal volgen en opslaan om dit te bepalen?
Website aanpassen, met persoonlijke inhoud en aanbiedingen, wat is dat? Reclames van alleen Ziggo of ook anderen? Gaan jullie mijn volledige web gedrag monitoren hiervoor?
Gelukkig kunnen we hier dieper in duiken. Op de cookie pagina vinden we namelijk een linkje;

Er popt een '
cookietoestemming-tool' tevoorschijn (lekker veel punten bij scrabble!)

O.K., beetje vreemd. Ik zie hier drie categorieën staan, terwijl ik bij bij cookie instellingen 4 keuzes. heb. Blijkbaar moet ik zelf uitvogelen welke secties van de cookietoestemming-tool van toepassing zijn op welke cookie instelling. Bovendien zie ik hier 'advertentiepersonalisering' staan (óók veel punten bij scrabble), maar vind ik die term nergens terug bij de beschrijvingen van de cookie instellingen.
Wel zie ik 'gegevensverzameling' staan, en daarvan weet ik dat dit sowieso voor ons gaat gelden als we voor de 'relevantie' optie moeten kiezen om ons feedback knopje te kunnen bemachtigen. Dus daar gaan we eens even naar kijken;

Ow, dat is vreemd, heb ik verkeerd geklikt? Nee, ik zit echt bij 'Gegevensverzameling' te kijken, en
niet bij 'Advertentiepersonalisering'. Toch zie ik bij 'doel van cookies' duidelijk 'advertentieweergave' en 'advertentiepersonalisering' staan.
Gelukkig kunnen we het wel uitschakelen. Oh nee, toch niet, want dan moet je cookies van derden toestaan, want om een cookie niet te krijgen moet je namelijk een cookie toestaan die gaat vertellen dat jij dat cookie niet wilt. Ik weet niet wie die logica bedacht heeft dat je een cookie moet hebben als je een cookie niet wilt hebben, maar ik zou hem niet in een donker steegje tegen willen komen.
Nou ja, jammer, we kijken verder;

Het totale gebrek aan logica begint al een beetje te wennen; Advertentiepersonalisering, advertentieweergave... en we zitten nog steeds bij 'gegevensverzameling' te kijken hier..
En dan 'niet bekend gemaakt'....
OK, blijkbaar moeten we behalve advertentie cookies ook nog complete mysterie cookies toestaan. Wat zou dit doen? Is het compleet onschuldig? Gaat ziggo al mijn familie foto's bekijken? Is het de AIVD die mij gaat checken op jihadistische steekwoorden? Je weet het niet. Het zou kunnen, maar 'niet bekend gemaakt'.
Bovendien begint het me op te vallen dat ik wel heel vaak naar een website moet gaan om toestemming voor cookies weer in te trekken. Waarom is dit vervelend? Omdat als ik naar zo'n website ga, ik daar weer cookie toestemming moet geven voor die website. Dus het kan best wel zijn dat ik op zo'n website toestemming moet geven voor nog 10 websites die ik vervolgens ook weer moet benaderen om de toestemming status te veranderen. Waar dan vervolgens hetzelfde gebeurd. En zo ben je, bij handmatig toestemming veranderen al snel een kleine 12 jaar verder. Maar goed, we kijken verder.

Advertentiepersonalisering..., advertentieweergave..., niet bekend gemaakt..., uitschakelen niet mogelijk... OK, ik weet genoeg. Ik wil dit niet, ik verwacht dit ook niet bij deze categorie.
Dus met ferme klik terug naar 'strikt functioneel en noodzakelijk', opslaan en bijkomen.
Vol onbegrip staar ik naar mijn scherm. Ik begrijp niet waarom een suggestie knopje niet als functioneel wordt beschouwd. Ik begrijp niet waarom bijna alle analyse cookies ook advertentie cookies blijken te zijn. Ook niet waarom sommige niet uitschakel-baar zijn. En al helemaal niet waarom ze nodig zijn voor het functioneren van een suggestie knopje.
Wat ik ook vreemd vind is dat de afdeling cookies en andere lekkernijen van ziggo blijkbaar alleen maar directe klant feedback krijgt van klanten die het niet zo nauw nemen met cookies, en dus
helemaal niet directe feedback van klanten die kritischer zijn op cookie gebruik. Lijkt me nu niet echt bevorderlijk voor het zelf-lerend vermogen zullen we maar zeggen.
Dus voor mij helaas geen suggestie knopje. Ik zal nog steeds mijn genoegens en ongenoegens, klachten, problemen als wel suggesties op het toch best wel gezellige forum blijven melden. Dan maar luis in de pels.
Gelukkig valt er hier wel iets te leren. De ziggo moderators weten nu dat zeggen; "anders klik je toch even op het suggestie knopje" geen valide opmerking meer is. Een gedeelte van de website bezoekers kan het knopje immers helemaal niet zien. Hetzelfde natuurlijk voor de ook altijd behulpzame super users, weer een nieuwe tip voor als je nog iemand tegen komt die een knopje maar niet kan vinden terwijl je het zelf wel ziet.
Dit is nu voor mij in ieder geval duidelijk. Nu nog oplossen waarom mijn opgevraagde persoonsgegevens al 3 en halve maand niet binnen willen komen (wordt aan gewerkt in een ander topic), waarom mijn 3 maanden terug ingestelde automatische betaling wel bestaat, maar niet loopt (ga ik later wel aan werken), en of de samenvoeg en half samenvoeg als je niet samenvoegt problemen uiteindelijk opgelost gaan worden op een manier waarbij we niet onze browsers aan ziggo moeten aanpassen, maar andersom!
Dank voor jullie aandacht
🙂