1
Vraag
2
Reacties
Xvisor

Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

Telefoon van Ziggo?? Of toch niet? (gebeld door 0437440500)

Zojuist ben ik gebeld door een vast nummer uit Maastricht: 0437440500. Toen ik had opgenomen gaf mijn (Android) toestel aan dat het Spam was! Ik schrok maar stond de persoon te woord. Deze wilde mijn postcode huisnummer en geboortedatum weten. Ik was sceptisch en gaf aan dat ik zag dat het Spam was waarop de persoon zei oh zeker een android telefoon, ja dat klopt inderdaad. Dus ik denk tja dat kan iedereen zeggen maar goed ik gaf hem postcode + huisnummer waarop hij dan mijn naam een geboortedatum noemde en welke abonnementen ik heb en hij vroeg of ik tevreden was met de kwaliteit. Waarop ik ja zei en hij bedankte en ophing.

 

Nu zou dit informatie kunnen zijn die met het recente datalek is vrijgekomen maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar dit nu moest wezen. Ik vind ontzettend veel negatieve reactie terug op oa: 0437440500, +31437440500, Maastricht – Aantal commentaren: 89 (callinsider.nl)

Maar het lijkt wel een echt nummer van Vodafone Ziggo te zijn.

 

Ik vraag me af of dit inderdaad een legitiem telefoontje was en zo ja dan vraag ik me ook af waarom ze met een zichtbaar nummer wat als Spam gemarkeerd wordt uitbellen? Daarnaast vraag ik me ook af waarom je zoiets in deze tijd uberhaupt zou willen doen om daarna weer op te hangen. Als dit legitiem was wil ik @Ziggo vragen om dit proces nog eens goed onder de loep te nemen en anders vorm te geven want dit wekt alleen maar wantrouwen en zoals in bovenstaande link te zien erg veel negatieviteit. Als het niet legitiem is dan wil ik @Ziggo vragen hier achteraan te gaan!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Xvisor,

 

Laat ik eerst met deze deur in huis vallen: 0437440500 is een nummer van Ziggo. We gebruiken het o.a. bij klanttevredenheidsonderzoeken en abonnementchecks.

 

Je scepsis en vragen snap ik heel goed. Anoniem uitbellen bij deze zaken mag niet meer, dus er moet sowieso een nummer staan. De 'vermoedelijk spam'-melding van Android gebeurt waarschijnlijk automatisch als er genoeg mensen voor 'markeer als spam' kiezen. Dat het eigenlijk nergens echt te verifiëren is dat wij (of een partner) het zijn, is natuurlijk wel kwalijk. Terugbellen is wat we standaard afraden bij onbekende telefoontjes, dus dat schiet ook niet op. Wel kan elke collega controleren of het een nummer van ons was, dus je kan uiteraard daarna via een regulier contactkanaal bevestiging vragen.

 

Ik ga hoe dan ook dit delen met de betreffende afdeling, om te kijken of hier iets voor te regelen is.

 

Voor nu heb ik het nummer ook nog toegevoegd aan de topictitel, dan komen anderen met dezelfde vraag hopelijk ook op deze pagina terecht met mijn bevestiging.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Meestal neem ik onbekende nummers niet eens op en blokkeer ze op mijn smartphone, ongeacht of het wel of niet legitiem is. Ik geef nooit gegevens af als er (voor mij onbekende) om gevraagd wordt. Dat doe ik alleen als ik zelf contact zoek en dan alleen indien nodig.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er zijn veel externe bedrijven en personen die voor Ziggo klantentevredenheid onderzoek doen en via hun eigen telefoonnummer bellen.

 

ik wordt ieder jaar wel een keer gebeld en meestal vragen ze dan of ik ook Vodafone mobiel wil, maar als je alles al hebt, dan is het niet meer dan een onderzoek of er iets verbeterd kan worden.

Xvisor
Topicstarter
Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

@Karel. snap ik, maar mijn nummer gebruik ik ook zakelijk waardoor het ook potentiële klanten of klanten kunnen zijn die bellen, ik neem dus altijd elk bellende nummer aan, zelf buitenlandse gezien mijn werkzaamheden. Natuurlijk ga ik niet op dit soort zaken in maar ik hoor de meeste wel aan en sommige gevallen praat ik dan ook met dit soort mensen. Wat voor risico's zorgt! Daarom opteer ik dat Ziggo deze wijze van werken aanpast en zorgt dat hier voor iedereen altijd duidelijk is dat Ziggo belt!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Xvisor  schreef:

...Deze wilde mijn postcode huisnummer en geboortedatum weten...


Ziggo doet vaak heel geheimzinnig, v.w.b. de bedrijven en hun telefoonnummers, die voor Ziggo werken.

Ondanks dat Ziggo wel regelmatig schrijft dat men bewust moet zijn op spam en phishing e.d., helpt Ziggo haar klanten daar niet verder mee, door de telefoonnummers van gelieerde bedrijven bekend te maken ( én deze makkelijk te kunnen vinden ) !
Regelmatig wordt hier op het forum gevraagd of een bepaald nummer nu wel of niet van/voor/via Ziggo is. Dat Ziggo daarmee hun klanten en de acties van gelieerde bedrijven frustreert, dát interesseert Ziggo dan weer niet.

Maar, bij een onbekend nummer/persoon geeft ik beslist NOOIT enige privé gegevens weg !! Officieel zou je misschien met postcode, huisnummer en geboortedatum niet veel kunnen, maar als er ergens een bedrijf/dienst is die e.e.a. niet goed controleert, dan zal met die 3 gegevens en wat Google werk, vast al wel wat illegaals te doen zijn !

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Xvisor,

 

Laat ik eerst met deze deur in huis vallen: 0437440500 is een nummer van Ziggo. We gebruiken het o.a. bij klanttevredenheidsonderzoeken en abonnementchecks.

 

Je scepsis en vragen snap ik heel goed. Anoniem uitbellen bij deze zaken mag niet meer, dus er moet sowieso een nummer staan. De 'vermoedelijk spam'-melding van Android gebeurt waarschijnlijk automatisch als er genoeg mensen voor 'markeer als spam' kiezen. Dat het eigenlijk nergens echt te verifiëren is dat wij (of een partner) het zijn, is natuurlijk wel kwalijk. Terugbellen is wat we standaard afraden bij onbekende telefoontjes, dus dat schiet ook niet op. Wel kan elke collega controleren of het een nummer van ons was, dus je kan uiteraard daarna via een regulier contactkanaal bevestiging vragen.

 

Ik ga hoe dan ook dit delen met de betreffende afdeling, om te kijken of hier iets voor te regelen is.

 

Voor nu heb ik het nummer ook nog toegevoegd aan de topictitel, dan komen anderen met dezelfde vraag hopelijk ook op deze pagina terecht met mijn bevestiging.

Xvisor
Topicstarter
Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

Ha @Alex,

 

Dank voor je berichtje, dat lijkt me inderdaad wel heel slim. Als mensen het heel snel en eenvoudig terug kunnen vinden zal het nummer ook minder snel als Spam gemarkeerd worden. Ik ging ook snel Googlen en hield hem vast om er juist achter te komen dat het niet legitiem leek te zijn! Daarnaast als jullie die nummers toevoegen aan jullie Google Bedrijf dan zal in ieder geval de Google telefoon app jullie naam ook netjes weergeven als er met dit nummer wordt gebeld, dat zou het ook al veel beter maken en Google markeert bedrijven die geregistreerd zijn met die nummers ook minder snel als spammer.

 

Dit soort telefoontjes worden wel steeds gevaarlijker en ik hoop dat jullie hier ook over willen nadenken. Momenteel worden mensen op dit soort wijze gebeld om hun stem te kopiëren en na te maken om familie/vrienden op te lichten of zelf contracten op jou naam af te sluiten. Het gaat ze er dan om dat ze een aantal bepaalde woorden horen zoals ja en nee en nog wat andere tekst, dat zegt een persoon aan de telefoon toch al heel snel op de vragen die jullie stellen. Ook zeker met het recente datalek in gedachte is Ziggo natuurlijk een van de maatschappijen wiens klanten daar eenvoudig doelwit van kunnen worden. Dit maakt klanten weer wantrouwend en ontevreden. Zo kunnen ongevraagde tevredenheidsonderzoeken absoluut negatief voor jullie uitpakken en ik denk persoonlijk dat dit erger is dan op die manier te weten te komen of de klant tevreden is.

 

Overigens hielp de betreffende medewerker aan de lijn ook niet echt mee, door de manier van reageren op wat ik zei kreeg ik alleen maar meer het vermoeden dat het _niet_ legitiem was...

 

PS als ze me dan zo bellen hadden ze me ook best een paar maanden korting mogen aanbieden omdat ik al zo ontzettend lang klant ben en aangaf tevreden te zijn...

Justin23

Level 9
  • 259Posts
  • 5Oplossingen
  • 68Likes

Ik wordt al sinds een maand gebeld door +31437440095 .

Als je terug belt krijg je voicemail Vodafone/Ziggo.

Klopt het dan ook dat dit nummer echt van hun is?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Justin23  schreef:

...

Als je terug belt krijg je voicemail Vodafone/Ziggo.

...


Een onbekend nummer terug bellen, is wel het laatste wat ik zou doen. Voor het zelfde geld ( of veel meer ) wordt u doorgeschakeld naar een duur nummer en als u daar in de wacht wordt gezet, dan is het maar afwachten of u daarvoor moet betalen.

 

Justin23

Level 9
  • 259Posts
  • 5Oplossingen
  • 68Likes

Ik heb terug gebeld met de telefoon van mijn zoon. Die heeft een Simpel abonnement waar een bijkomende kosten blokkade op zit.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@Justin23 Bij twijfel is het altijd goed om hier je vraag te stellen. Ook dit nummer wordt inderdaad gebruikt door ons voor verschillende doeleinden zoals @Alex hierboven schetst. Mocht je dit een halt willen toeroepen, dan kun je je contactvoorkeuren via Mijn Ziggo aanpassen of dit formulier invullen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Vincent : wordt het niet eens tijd om al die telefoonnummers ergens ( in een rijtje ) op deze website en/of bij Ziggo te vermelden.

 

Zoals hier al geschreven wordt, moeten men tegenwoordig steeds alerter zijn tegen spam en phishing, waaronder natuurlijk ook anonieme en onbekende bellers vallen.

Bijna ieder bedrijf toetert dat vanaf de daken, maar handelen er zelf niet naar ( neem Ziggo als negatief voorbeeld ).

 

Nog een voorbeeld, hoevaak worden mensen niet gebeld door zogenaamde bank- of Microsoft medewerkers, die het alleen maar bellen om geld te roven.

 

Wat moet ik nu doen, als ik gebeld wordt, door iemand die zegt van Ziggo te zijn?

-Akkoord gaan met zijn vragen/voorstellen/...

-Aanhoren maar verder niet zinnigs antwoorden

-Direct neerleggen en nummer noteren, om dagen later ( te laat dus ) hier te vernemen, dat het inderdaad Ziggo ( of gelieerd bedrijf) was?

 

Denkt Ziggo nu werkelijk dat dit zo een effectieve verkoop methode is? Waar is Ziggo nu eigenlijk mee bezig ?

 

In dit soort gevallen wil je zelf snel kunnen controleren of het nummer ( de persoon aan de telefoon ) te vertrouwen is, want pas dán gaan de oren open en kan men zinnig antwoord geven .

 

Dus waarom wordt er b.v. niet hier, als er weer een vraag over een bepaald tst-nummer is, een lijst aangevuld ( met het nieuwe nummer ) en dat gehele lijstje ( anders wordt het nog een zoekplaatje) hier opnieuw geplaatst ?

 

Dat is een kleine moeite, zeer klantvriendelijk en nog eens verkoop technisch slim. Want dan kan de anonieme beller ook naar dat lijstje verwijzen.

 

 

Ps. Phone spoofing ( ander nummer aannemen ) is natuurlijk veel moeilijker te voorkomen.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic