Ferdi1959
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Straatkast Ziggo verplaatsen

Goedemorgen 

Wij hebben deze week onze voortuin opgeknapt maar nu komt de Ziggo kast die prominent bij ons voor de voortuin staat zeer hinderlijk in het gezicht. Graag zou ik de kast willen laten verplaatsen naar de zijkant van onze voortuin. Ik snap dat iedereen in de straat Ziggo aansluiting nodig heeft en daar wil ik best aan meewerken maar niet precies recht in onze voortuin. 

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 1819Posts
  • 194Oplossingen
  • 383Likes

Goedemorgen @Ferdi1959

Ik kan me voorstellen dat je uitzicht niet denderend is kijkend naar enkel het Ziggo straat kastje. 

Ik ben net als @amvih bang dat enkel vanwege het uitzicht het geen reden zal zijn voor de gemeente om dit te verplaatsen. Maar, niet geschoten is sowieso mis 😉

Je kan je verzoek hiervoor indienen via deze website

Ze zullen je zelf op de hoogte houden van de uitkomst. Dit zal verder buiten ons om verlopen.
Succes!

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49559Posts
  • 3051Oplossingen
  • 11090Likes

@Ferdi1959 Als de straatkast op gemeentegrond staat, is een aanvraag via de gemeente de juiste stap.

Of staat de straatkast op je eigen grond?

Ferdi1959
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie de kast staat inderdaad op de stoep dus ik denk gemeente grond

RoWi.
Expert
Expert
  • 8818Posts
  • 379Oplossingen
  • 2256Likes

Dat stukje grond is net als de kabels van de netbeheerder niet van de gemeente. De verplaatsing procedure zal toch echt via de netbeheerder moeten lopen, deze vraagt bij de desbetreffende gemeente een verplaatsings vergunning aan. 

In 2007 is de wet door de wetgever echter aangepast. Sindsdien behoort de eigendom van een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen, dat in, op of boven de grond van een ander is aangelegd, toe aan de bevoegde aanlegger van dat net (artikel 5:20 lid 2 BW). Deze nieuwe regeling is ook van toepassing op netten die vóór 2007 zijn aangelegd (artikel 155 lid 1 Overgangswet Nieuw Burgerlijk Wetboek). Op deze wijze wordt voorkomen dat de eigendom van kabels of leidingen van een net door middel van natrekking bij een grondeigenaar komt te liggen.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/kennispartners/hekkelman-advocaten-notariss...

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49559Posts
  • 3051Oplossingen
  • 11090Likes

@RoWi. schreef: "Dat stukje grond is net als de kabels van de netbeheerder niet van de gemeente. De verplaatsing procedure zal toch echt via de netbeheerder moeten lopen, deze vraagt bij de desbetreffende gemeente een verplaatsings vergunning aan. "

Dit is onjuist, de grond blijft van de gemeente en de gemeente geeft een vergunning af om de kabels te leggen en de straatkast te mogen plaatsen.

In je tekst gaat het alleen over: "een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen" , nergens wordt de grond genoemd.

In dit geval moet de gemeente eerst kijken of er een andere plaats mogelijk is en of er een nieuwe vergunning afgeven wordt, dan wordt de aannemer ingeschakeld voor een offerte.

Of er kosten aan verbonden zijn voor diegene die de aanvraag indient bij de gemeente, is aan de gemeente en wordt van te voren besproken door de gemeente.

In vergelijkbare gevallen waar bij Ziggo verplaatsing aangevraagd werd of via MijnAansluiting werd de aanvrager naar de gemeente verwezen en werd het via de gemeente opgepakt.

Zie het antwoord van Ziggo in deze vergelijkbare situatie: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Verplaatsen-Straatkast/m-p/32814/highlight/true#M6609 

"Wanneer de wijkkast op gemeentegrond staat, wil ik je vragen om het verzoek bij je gemeente neer te leggen. Wanneer je zelf een offerte opvraagt via mijnaansluiting.nl, wordt de opdracht aan jou gericht, terwijl de wijkkast niet jouw verantwoordelijkheid is. Hoe dit proces bij jouw gemeente is ingericht, durf ik niet te zeggen. Doordat je te maken hebt met vergunningen voor het verplaatsen en graven, kan er wel eens wat tijd in zitten."

amvih
Liefhebber
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 28Likes

Verwacht dat "hinderlijk in het gezicht" niet gauw een rede zal zijn om deze te verplaatsen, maar goed je weet maar nooit, aanvragen/proberen kan altijd.

Pasi
Expert
Expert
  • 4226Posts
  • 240Oplossingen
  • 1618Likes

@amvih  schreef:

Verwacht dat "hinderlijk in het gezicht" niet gauw een rede zal zijn om deze te verplaatsen...

Inderdaad.

Ik denk dat het 'makkelijker' ( en goedkoper ) is, om het perkje erachter ( weer ? ) te vullen met wat middel hoge planten en/of lage struiken.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8818Posts
  • 379Oplossingen
  • 2256Likes

De grond wordt gehuurd de gemeente is de eigenaar dat klopt, dat is inderdaad mijn fout, Het kastje en de rest blijft eigendom en verantwoording van de net beheerder, en ja de netbeheerder zal samen met de gemeente een nieuwe plek moeten bedenken.

Ik kan via onze gemeente site niks vinden om dit aan te vragen.  Het enige zijn verleende vergunningen. Voor het verplaatsen bij percelen waar gebouwd wordt. Onlangs nog bij ons tegenover.

Ferdi1959
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allen bedankt voor de reacties zal eerst met Ziggo contact opnemen wat de mogelijkheden bij hun zijn laat het jullie weten 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 1819Posts
  • 194Oplossingen
  • 383Likes

Goedemorgen @Ferdi1959

Ik kan me voorstellen dat je uitzicht niet denderend is kijkend naar enkel het Ziggo straat kastje. 

Ik ben net als @amvih bang dat enkel vanwege het uitzicht het geen reden zal zijn voor de gemeente om dit te verplaatsen. Maar, niet geschoten is sowieso mis 😉

Je kan je verzoek hiervoor indienen via deze website

Ze zullen je zelf op de hoogte houden van de uitkomst. Dit zal verder buiten ons om verlopen.
Succes!

Bekijk in context

Uitgelicht topic

Prijswijziging per 1 juli 2021

Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de prijswijziging van 1 juli 2021. Vanaf 10 mei ontvang je van ons een e-mail of brief wanneer er iets wijzigt in je abonnementskosten. Voor 1 juni w...

Geplaatst in Tips van Ziggo