1
Vraag
2
Reacties
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

Serienummer controleren aankoop tweedehands SmartWifi pods

Regelmatig komen we ze tegen op Marktpaats: SmartWifi Pods, modems en mediaboxen. Het leven is al duur genoeg en waarom zou je meer betalen dan nodig? Maar in een aantal gevallen zit er wèl een addertje onder het gras.

SmartWifi Pods kopen via Marktplaats

SmartWifi Pods worden regelmatig voordelig op Marktplaats aangeboden. Deze pods zijn bij Ziggo te huur of te koop.

Gekochte SmartWifi Pods
Als een verkoper deze pods heeft gekocht via Ziggo dan is de verkoper natuurlijk ook de eigenaar en mag ze dus ook doorverkopen. Maar omdat de pods geregistreerd staan op het account van de verkoper, moet de verkoper deze pods door Ziggo laten ontkoppelen voordat de nieuwe eigenaar ze kan installeren.

💡Als de vorige eigenaar de SmartWifi Pods niet heeft laten ontkoppelen dan kan de nieuwe eigenaar de pods óók laten ontkoppelen via de klantenservice van Ziggo. Onderaan dit topic neem je eenvoudig via de chat contact op met de klantenservice.

Geleende SmartWifi Pods

Bij SmartWifi Pods die de verkoper in bruikleen heeft van Ziggo ligt het natuurlijk anders; de verkoper is géén eigenaar en mag ze dus ook nooit doorverkopen. Een nieuwe eigenaar heeft niets aan deze pods omdat ze niet ontkoppeld kunnen worden en niet toegewezen aan een nieuwe eigenaar.

💡De enige mogelijkheid is om via de verkoper te regelen dat het betaalde bedrag wordt teruggestort en de pods worden teruggestuurd.  

Mediabox XL kopen via Marktplaats

Ook wordt de Mediabox (Horizon) XL regelmatig op Marktplaats aangeboden. De verkoper van deze mediabox heeft meestal van Ziggo een nieuwer model Next of Mini ontvangen en de Mediabox XL hoefde niet retour gestuurd te worden maar kon worden ingeleverd bij een milieustraat.

Als u denk een tweede leven te kunnen geven aan deze mediabox, dan heeft u een kat in de zak gekocht en zijn deze boxen alleen bruikbaar als een leuk knutselproject.

💡Elke door Ziggo uitgeleende mediabox moet door Ziggo geactiveerd worden om te kunnen werken. En deze mediabox zal dus nooit werken. 

Mediabox Next en Mini

Soms worden er ook Mediaboxen Next en Mini op Marktplaats aangeboden. Dit zijn mediaboxen die alléén in bruikleen bij een abonnement worden geleverd en blijven dus altijd eigendom van Ziggo. Na het beëindigen van een abonnement had de verkoper deze mediabox moeten terugsturen naar Ziggo. Daarom mogen ze nooit verkocht worden en zullen, waar dan ook nooit werken omdat Ziggo ze moet activeren en aan een Ziggo-account moet koppelen.

💡Feitelijk gezien is verkoop van deze in bruikleen geleverde apparatuur diefstal en mogen nooit  verkocht worden.

SmartWifi modems kopen via Marktplaats

Wat minder vaak worden ook  SmartWifi modems op Marktplaats verkocht. Deze modems zijn afkomstig van verkopers die bijvoorbeeld zijn verhuisd naar een andere internetprovider. Een bij een abonnement geleverd modem moet bij beëindiging  van een abonnement natuurlijk worden teruggestuurd. Feitelijk gezien is verkoop van deze in bruikleen geleverde apparatuur diefstal.

Omdat elk modem door Ziggo geactiveerd moet worden zal zo’n gekocht modem ook nooit werken.

IMG_1304.jpegSmartWifi 6 Pod via Marktplaats
Volgens de laatste berichten worden ook de nieuwste SmartWifi 6 Pods van Ziggo op Marktplaats aangeboden. Deze pods kunnen niet via Ziggo gekocht en worden alleen in bruikleen geleverd. Dat betekent dus dat Ziggo te allen tijde eigenaar blijft van deze pods en ze dus nooit mogen worden doorverkocht. De verkoper van deze pods had ze bij beëindiging van zijn of haar abonnement moeten terugsturen naar Ziggo.

Mocht u denken een high-tech apparaat in huis te hebben gehaald, dan heeft u gelijk. Maar dit zwarte doosje zal nooit werken omdat Ziggo deze SmartWifi 6 Pod niet kan en zal activeren. En dat is natuurlijk vreselijk jammer van uw geld, want uw aankoop is hooguit bruikbaar als boekensteun.

46 Reacties 46
Meldingen
Aan Uit
Pasi

Level 19
  • 10617Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@GottfriedJulius  schreef:

Ik heb ivm het kapot gaan van m'n Mediabox (Horizon) XL een Mini gekregen. De Mediabox (Horizon) XL mocht ik naar de milieustraat brengen. Elektronica is m'n hobby als zendamateur dus nieuwsgierig als ik ben heb ik hem gesloopt. En wat zie ik ?  Een prachtige 3.5 inch 500 !!!  Gb harddisk. Dus die heb ik er uit gehaald. En mooi dat ie werkt nu als weer een backup schijfje................."een tweede leven dus".

De rest is niet bruikbaar en is naar de "stort".

😨Hoelang hebt u die MBXL gehad ? Waarschijnlijk al heel veel jaren en al die jaren heeft die HardDisk gedraaid, als de tv aanstond of opnames werden gemaakt. Zo bekeken heeft de HD al heel wat start/stop acties gehad en heeft de nodige bedrijfsuren. Daarom lijkt mij zo'n oude schijf nou niet echt dé schijf, om een backup aan toe te vertrouwen !

Als IT'er zeg ik altijd : Wilt u een HD voor backups ? Koop daarvoor een merk externe/portable HD. Maak altijd een backup naar een nieuwe directory ( met de datum in de naam ) en verwijder niet direct oude backups. Zo hebt u altijd de mogelijkheid, om meerdere 'versies' terug te zetten.

Ps. op iedere HD staat altijd een datum wanneer de schijf gemaakt is, wat is deze ?

Edit: ik zie dat @Verwijderd account ook al gereageerd heeft, terwijl ik m'n logje schrijf.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Nog beter is om met crystal disk info de staat/uren te bekijken.Productiedatum zegt niet persé de staat.

Pasi

Level 19
  • 10617Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Verwijderd account  schreef:

Nog beter is om met crystal disk info de staat/uren te bekijken.Productiedatum zegt niet persé de staat.

Inderdaad, maar u én ik weten waarover u het hebt, maar niet iedereen is technisch. Controleren of er een datum op staat ( of een code ) kan iedereen !

Iedere techneut heeft zo z'n/haar favoriete tools....

Richard G.

Level 16
  • 1835Posts
  • 86Oplossingen
  • 956Likes

Ik heb even dit artikel gelezen, maar het lijkt me dat gekochte pods gewoon standaard vrijgeschakeld horen te zijn.

Stel iemand zegt zijn Ziggo abo op, en een KPN klant koopt die pods. Wat dan? Want geen van beiden kan hier even lid gaan worden om die serienummers door te geven. Nog even los van het feit dat de nodige mensen dit niet eens weten.

Gekocht = eigendom en hoort niet eens geblokkeerd te zijn, dus hier moet wel een nettere oplossing voor bedacht worden lijkt me. De serienummers van de gekochte modellen zijn immers bekend. Dan moet het technisch ook mogelijk zijn om die serienummers gewoon standaard vrij te schakelen.

puppie

Level 17
  • 3007Posts
  • 76Oplossingen
  • 1211Likes

Mooi stuk en duidelijk.

1 opmerking en die is tekstueel deze zin loopt niet :

Omdat dit ontkoppelen niet wordt gedaan via een enkele muisklik van de moderator, maar door een andere afdeling, moet er wel op rekenen dat het ontkoppelen meestal drie werkdagen duurt.

tussen: moet er wel op rekenen  mis ik een je       moet je er wel op rekenen

GottfriedJulius

Level 7
  • 142Posts
  • 8Oplossingen
  • 49Likes

Heren mijn media box was slechts een jaar oud. Vandaar dat ik de kleine HD eruit gehaald heb en de prod. datum is 24 aug.2018. Uitgebreid getest op m'n Imac en hij doet het als een "zonnetje". Geen bad blocks. Maar het is niet m'n enige backup schijfje. M'n hele iMac back up ik op 3 verschillende schijven . Dus om de 3 dagen is 'ie aan de beurt'.

Mario49

Level 6
  • 115Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Even ter correctie, er is dan geen sprake van diefstal maar van verduistering.

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24778Posts
  • 1071Oplossingen
  • 8085Likes

@Wim C.  Ik zie dit topic nu en ik zeg 100% de spijker op zijn hoofd.

Mooi topic 👍🏻

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

@Mario49 er is feitelijk gezien een juridisch verschil tussen diefstal en verduistering, maar zonder de puntjes op de i te zetten denk ik dat de meesten onder ons wel begrijpen wat hier wordt bedoeld.

GottfriedJulius

Level 7
  • 142Posts
  • 8Oplossingen
  • 49Likes

De mijne was - is een jaar oud!  En ik heb er nooit iets mee gedaan. De HD was ook helemaal "leeg' toen ik hem er uit sloopte.  "Diskpart? ".............wat is dat ?. Ik heb 'em gewoon met een paar kleine verloop kabeltjes via USB op m'n iMAC OSX aangesloten en  geformatteerd  met schijfhulp. Zo simpel kan  het zijn.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Waarschijnlijk was die refurbished, en had die al enkele jaren gedraaid...

Dit is diskpart:

Visser__0-1670524311920.png

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Het is al even geleden maar de reactie van @JeffvE is niet helemaal correct een fZiggo smartcard blijft bruikbaar zolang deze geactiveerd is. Daar staat het adres volledig buiten. Een fUPC smartcard was gekoppeld aan het apparaat dus de CI-Module. 

Ofwel een actieve IRdeto smartcard is in elke CI card reader bruikbaar daarbij maakt het niet uit of dit een Humax stb is of een geschikte CI+ module. Een actieve Nagra vision card is niet los bruikbaar, enkel in combinatie met de module waar deze mee is geleverd.

Is een smartcard in het Ziggo systeem afgemeld dan heb je er inderdaad niks meer aan.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Als Ziggo voor bijvoorbeeld gehuurde Deco's terecht de vervangingswaarde in rekening brengt is er zowel van diefstal als verduistering geen sprake. Maar dit blijft een lastig iets.

Kameleon.1987

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ziggo kan hier helaas weinig aan doen. Gelukkig zal het op het moment dat de torentjes terug moeten wel boven water komen, en krijgt de klant gewoon een rekening hiervoor op zijn factuur 

Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24778Posts
  • 1071Oplossingen
  • 8085Likes

Als de torrentjes de Deco's gekocht zijn via Ziggo kan hij er alles mee doen, deze vallen niet onder eigendom van Ziggo met Koop, Alleen als je ze voor € 2,50 per maand huurt dan moeten ze retour, of je krijgt de koopsom van € 99,95 + de € 50,- korting erbij op geteld die vervalt en telt als boete. Ik heb nu Deco's in bruikleen en ik heb Smart Wifi Pods in bruikleen, ik waag de verkoop niet.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6564Posts
  • 239Oplossingen
  • 5171Likes

💡 Wellicht een tip voor de meelezers: als u overweegt om SmartWifi Pods via Marktplaats te kopen: vraag vóór de aankoop of de verkoper de serienummers wil toesturen. Een moderator kan dan controleren of deze SmartWifi Pods door de verkoper gekocht zijn of in bruikleen zijn geleverd. Als ze gekocht zijn dan kunt u ze kopen en als ze in bruikleen zijn geleverd niet.

Houd er óók rekening mee dat deze SmartWifi Pods misschien al jaren door de verkoper zijn gebruikt en niet het eeuwige leven hebben.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

Ziggo kan hier van alles aan doen. Gewoon alles vrijschakelen en degene die gehuurd spul illegaal doorverkoopt gewoon een rekening sturen. Als het gehuurd wordt dan staat het bij Ziggo ergens in het systeem EN kan dus bepaald worden wie de heler van het doorverkochte Ziggo spul is.

Maarja, dat zal wel weer te veel werk zijn. Ziggo kan blijkbaar wel een heel systeem optuigen waar ze klanten jarenlang onnodig veel geld laten betalen voor spullen die je vroeger voor een paar tientjes kon kopen en vervolgens jarenlang zonder kosten te maken kon gebruiken waardoor je gemiddeld 5-10x goedkoper uit was, maar datzelfde systeem niet gebruiken om gedupeerde klanten te gebruiken?

Kees20

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is een Samsung SMT-C7140 nog wel herbruikbaar? En een Samsung mediabox?
In uw artikel noemt u de Horizon box maar welke apparaten zijn wel herbruikbaar?

Tjeerd85

Level 14
  • 851Posts
  • 78Oplossingen
  • 485Likes

Er zitten DVBC tuners in dus ja, met netwerk ID 4444 of een smartcard uit een CI+ module is deze te gebruiken. 

Kees20

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tjeerd bedankt, zou een Samsung, model SMT-G7400 dan ook bruikbaar moeten zijn?

Moet ik het zo zien dat alle boxen met een COAX aansluiting uitwisselbaar zijn?

Een smartcard heb ik, die zit nu in een Humax, maar daar kan ik niet mee opnemen.
En inderdaad met 4444 kom ik ook een heel eind op mijn andere (Samsung) box zonder smartcard.