1
Vraag
2
Reacties
gert-janamsterd

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Retourzending mediabox via PostNL pakketautomaat track & tracecode

Na 1 maand allerlei TV en internet problemen gehad te hebben, werkte alles weer en kon ik eindelijk mijn oude mediabox en modem terugsturen. Inmiddels had ik  4 retourboxen, waarvan ik er 2 gebruikt heb. Deze heb ik in de postnl pakketautomaat gezet in 2 vakjes; alles prima, maar ik kreeg maar 1 email terug als verzendbewijs, vermoedelijk van het modem-pakketje. Maar niet van de mediabox

Nu heb ik wel een referentienummer : TMPLT722_1 kan Ziggo mij daarvan de track & tracecode leveren, ofwel de barcode ?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Voor zover ik weet is zo'n barcode iets anders dan een track and trace nummer. Zo'n barcode geeft iets aan over het ontvangende adres dacht ik en is universeel voor elke retourdoos.

Bovendien, normaal gesproken krijg je van PostNL een track and trace code als je iets opstuurt. Of dat nu een retourdoos is of niet, dat maakt niet uit. Ik snap dus niet helemaal waarom je geen track and trace code hebt gekregen van PostNL?

De track and trace code van de verzending vanuit Ziggo naar jou toe, kan Ziggo als het goed is inzien. Maar dat is sowieso een andere track and trace code dan die je nu nodig hebt. Een track and trace code is uniek en kan dus niet twee keer gebruikt worden. Ook niet voor een retourzending.

gert-janamsterdam wrote:

klantenservice Postnl zegt dat Ziggo als antwoordnummer houder opdracht moet geven voor onderzoek, niet ik. dus ik moet terug naar Ziggo.

Dit lijkt mij zeer sterk. Jij bent klant van PostNL in dit geval, aangezien je van de diensten van PostNL gebruikt maakt om een pakketje van A naar B te laten verzenden. PostNL is dan verantwoordelijk voor de juiste afhandeling, jij bent verantwoordelijk om het bewijs ervan te bewaren.

Bekijk in context

15 Reacties 15
gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

klantenservice zegt dat ze de barcode niet kunnen vinden, zit niet in hun systeem. Zij zeggen dat postnl die aanmaakt. Dat is niet zo, de barcode staat op de sticker die Ziggo meestuurt in de envelop met de retourdoos, die wordt dus door Ziggo tesamen met postnl aangemaakt. Op die sticker staat ook het TMPLTnnn nummer ! Je zou toch zeggen dat dit in hun database staat. Gekoppeld aan die barcode moet ook het email-adres zitten waar postnl het verzendbewijs naar toe stuurt. Stom dat ik de barcode niet gefotografeerd heb. Stom dat ik gebruik van een postnl pakket-automaat heb gemaakt. Tijdens Corona probeer je echter de drukte van Primera te ontlopen 

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

tot nu toe alleen reacties van mezelf.

klantenservice Postnl zegt dat Ziggo als antwoordnummer houder opdracht moet geven voor onderzoek, niet ik. dus ik moet terug naar Ziggo. Volgens Postnl hangt het van de medewerker van de helpdesk van ziggo af of je het juiste antwoord krijgt. Volgens postnl moet ziggo als antwoordnummerhouder in de database bijhouden wat de barcode resp track & trace code is. 

Weet iemand of dit juist is en wat ik moet doen om die code te krijgen ?????????

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Voor zover ik weet is zo'n barcode iets anders dan een track and trace nummer. Zo'n barcode geeft iets aan over het ontvangende adres dacht ik en is universeel voor elke retourdoos.

Bovendien, normaal gesproken krijg je van PostNL een track and trace code als je iets opstuurt. Of dat nu een retourdoos is of niet, dat maakt niet uit. Ik snap dus niet helemaal waarom je geen track and trace code hebt gekregen van PostNL?

De track and trace code van de verzending vanuit Ziggo naar jou toe, kan Ziggo als het goed is inzien. Maar dat is sowieso een andere track and trace code dan die je nu nodig hebt. Een track and trace code is uniek en kan dus niet twee keer gebruikt worden. Ook niet voor een retourzending.

gert-janamsterdam wrote:

klantenservice Postnl zegt dat Ziggo als antwoordnummer houder opdracht moet geven voor onderzoek, niet ik. dus ik moet terug naar Ziggo.

Dit lijkt mij zeer sterk. Jij bent klant van PostNL in dit geval, aangezien je van de diensten van PostNL gebruikt maakt om een pakketje van A naar B te laten verzenden. PostNL is dan verantwoordelijk voor de juiste afhandeling, jij bent verantwoordelijk om het bewijs ervan te bewaren.

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Evert, dank voor je reactie, maar dit is niet het juiste antwoord.

Ik heb 3 retourdozen en alle barcodes daarop zijn verschillend, terwijl het ontvangende adres hetzelfde is. Bovendien hebben de barcodes het formaat van een postnl track en tracecode, ze beginnen met : *3SEBBU00…..

Zoals ik al aangaf heb ik het pakket verstuurd met een pakketautomaat van postnl. Deze scant de barcode, je stop het pakketje in de automaat. Deurtje gaat dicht en de automaat zegt: “we sturen u het verzendbewijs per mail binnen enkele minuten!" Probleem is, ik die email nooit ontvangen.

Conclusie: de automaat weet het email-adres via de barcode ! De barcode is aangemaakt door ziggo of postnl toen ze me het retourpakket opstuurde. Ziggo heeft mijn emailadres. Dus Ziggo stuurt het pakket via postnl en Ziggo stuurt mij de sticker met het antwoordnummer en antwoordadres: antwoordnummer 1070 Venray. Volgens Postnl houdt Ziggo dus ook de barcodes/ track en tracecodes  bij in hun database. Daartoe zijn zij als antwoordnummerhouder ook toe verplicht.

Ik vraag aan POSTNL of ze kunnen onderzoeken waar mijn pakketje is gebleven. (ik heb tijdstip, plaats en ik sta op film) Ze zeggen dat alleen Ziggo dat onderzoek mag starten, zeker omdat ik geen track en tracenummer heb (reden zie boven)

toch bedankt voor het meedenken !

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

het kan zijn dat het probleem daarin zit dat ik een te oude retourbox heb gebruikt en dat de barcode/track&tracecode verouderd was, maar dan nog moet Ziggo die barcode/track&tracecode kunnen vinden omdat ik weet dat die bij de brief zat die op 29 november 2020 door Ziggo aan mij is verstuurd. dan kunnen wij, resp Postnl uitzoeken waar het pakketje is gebleven. Maar misschien komt het pakketje nog aan ook zonder verzendbewijs  .We wachten nog even af. 

Maar weet iemand of die barcodes inderdaad bij Ziggo opgeslagen worden en gekoppeld worden aan het TMPLTnnn nummer ?

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

is het de bedoeling om de vraag nog een keer te stellen om hem beantwoord te krijgen ? blijkbaar wordt er niet meer op gereageerd of denkt men dat die al beantwoord is. Ik wacht nog maar even af. Ben toch al vanaf 20 november bezig. Nog geen ontvangstbevestiging van Ziggo gekregen van beide pakketjes..

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Ik ben vergeten te reageren en zo te zien is dit topic ook tussen wal en schip geraakt bij Ziggo. Ik heb de moderators in ieder geval een seintje gegeven of ze dit willen uitzoeken.

Heb je je postcode en huisnummer in je profiel ingevuld? Dan kunnen zij je namelijk opzoeken. (Je postcode en huisnummer is alleen door hen en door jezelf in te zien)

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Stond er op dat apparaat naar welk emailadres de bevestiging is verstuurd?

Of stond er een emailadres op de retourdoos?

In je eerste bericht schrijf je dat je 1 mail hebt gekregen. Wat staat daar precies in? Kun je daar een screenshot van posten?

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert wrote:

Ik ben vergeten te reageren en zo te zien is dit topic ook tussen wal en schip geraakt bij Ziggo. Ik heb de moderators in ieder geval een seintje gegeven of ze dit willen uitzoeken.

Heb je je postcode en huisnummer in je profiel ingevuld? Dan kunnen zij je namelijk opzoeken. (Je postcode en huisnummer is alleen door hen en door jezelf in te zien)

dank je voor je reactie.

mijn postcode en huisnummer zijn ingevuld.

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Top, een moderator zal zo snel mogelijk hier reageren. Heb je ook nog de antwoorden op de vragen die ik stelde? 🙂

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @gert-janamsterdam! Sorry voor onze late reactie hier. Blijkbaar is je topic er bij ons tussendoor geglipt..

Ik val direct maar met de deur in huis, wij kunnen het verzendbewijs en de daaraan gekoppelde Track & Trace code van een retourzending niet achterhalen. Apparatuur die wij jou toesturen als klant waarbij ook een Track & Trace code meegestuurd wordt kunnen we uiteraard wel terugvinden, maar bij retourzendingen is dat niet het geval. 

Geeft verder ook niet, want op goed vertrouwen ga ik de apparatuur retour melden in het systeem. Je zult dus geen nieuwe herinneringen meer ontvangen over het retourneren van bepaalde apparatuur. Als ik verder nog iets voor je kan doen hoor ik dat natuurlijk graag hier! 

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Erik S Ziggo wrote:

Dag @gert-janamsterdam! Sorry voor onze late reactie hier. Blijkbaar is je topic er bij ons tussendoor geglipt..

Ik val direct maar met de deur in huis, wij kunnen het verzendbewijs en de daaraan gekoppelde Track & Trace code van een retourzending niet achterhalen. Apparatuur die wij jou toesturen als klant waarbij ook een Track & Trace code meegestuurd wordt kunnen we uiteraard wel terugvinden, maar bij retourzendingen is dat niet het geval. 

Geeft verder ook niet, want op goed vertrouwen ga ik de apparatuur retour melden in het systeem. Je zult dus geen nieuwe herinneringen meer ontvangen over het retourneren van bepaalde apparatuur. Als ik verder nog iets voor je kan doen hoor ik dat natuurlijk graag hier! 

Top ! Kan ik eindelijk na 2 maanden weer vrij ademhalen ! Het was een hele ervaring. Die Corona heeft meer gevolgen dan je denkt en die pakketautomaten hebben dus ook zo hun risico's. Dank voor de service en het vertrouwen !

Met vriendelijke groet

Gert-Jan

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert wrote:

Top, een moderator zal zo snel mogelijk hier reageren. Heb je ook nog de antwoorden op de vragen die ik stelde? 🙂

tuurlijk.

  1. er stond geen e-mailadres op de apparaten. Bovendien kwam de email met het verzendbewijs kwam binnen enkele minuten. Ze hebben het pakketje niet zo snel kunnen uitpakken om het emailadres te lezen ;-). 
  2. Het emailadres stond zeker niet op de reourdoos/sticker. DUS  postnl moet het emailadres uit de barcode gehaald hebben.
  3. de email met het verzendbewijs is geattached.

Evert, bedankt voor je bemiddeling

groet Gert-jan

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Helder, dankje! Het is mij nu helder hoe zo’n apparaat werkt en dat Ziggo blijkbaar zelf ook track and trace codes heeft.

Fijn dat het nu in ieder geval opgelost is! 🙂

gert-janamsterd
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert wrote:

Helder, dankje! Het is mij nu helder hoe zo’n apparaat werkt en dat Ziggo blijkbaar zelf ook track and trace codes heeft.

Fijn dat het nu in ieder geval opgelost is! 🙂

dat is waar!  . Opgelost maar niet verklaard. Vanwege het antwoord van Eric S Ziggo zou ik nooit meer een retourbox in een Postnl Pakketautomaat stoppen. Blijkbaar zijn er verschillen tussen retourboxen en retourzendingen. Bij een gewone retourbox loop je nl het risico dat je geen email/verzendbewijs krijgt. 

Bij de retour van het modem had ik nl per ongeluk de retoursticker van het nieuwe modem-product gebruikt. dat werkt blijkbaar wel en krijg je wel je email-verzendbewijs. 

Rara! als dat de verklaring is, zou Ziggo andere klanten moeten wijzen op de gevaren van de gewone retourbox in een pakketautomaat. nl. paniek als je geen email/verzendbewijs krijgt.  Overigens werd mi bij de gewone retourbox ook een sticker meegestuurd met daarop een barcode die leek op een Track & tracecode.

Advies. Stop je een retourbox in de pakketautomaat, maak dan eerst een foto van de sticker (met barcode).

Maar ik ben geholpen, dat is zeker fijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic