Kaasboerin

Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Plotseling nieuw modem?

Ik krijg een paar dagen geleden plots een melding van Ziggo dat 'POSTNL mijn nieuwe apparatuur zal toesturen van Ziggo'. Ik heb hier niks over gehoord noch heb ik iets aangevraagd of onlangs iets aangepast aan mijn abonnement. Zit nog in de doos dus, ik heb hier niet echt behoefte aan, ook omdat ik dan bridge-modus weer in moet stellen omdat ik mijn eigen TP link router gebruik. Nu krijg ik ineens de melding dat ik verplicht ben om mijn huidige modem (witte connectbox) binnen 14 dagen te vervangen met de ongevraagde nieuwe zwarte Ziggo modem, anders zal Ziggo mij van het internet afhalen.

 

Erg interessant, ben benieuwd wat jullie van plan zijn, lijkt mij sterk. Vertel op zijn minst wat dit allemaal betekent.

48 Reacties 48
Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

waarschijnlijk woon je in een buurt waar het netwerk erg druk is, je hebt daarom dus een docsis 3.1 modem gekregen. binnen 14 dagen word deze inderdaad automatisch geactiveerd en heb je dus geen internet meer via je witte modem. bridge word automatisch overgenomen naar je nieuwe modem, er zijn echter wel wat problemen hiermee. beste is om op een werkdag je modem aan te sluiten en te testen of alles werkt via bridge, zo nee: bel klantenservice, laat ze het modem uit bridge halen en volledig opstarten. daarna kan hij terug in bridge en werkt alles weer naar behoren 🙂

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

Normaal is het gewoon plug and play, je modem komt weer online in de bridge modus, instellingen op eigen router blijven natuurlijk hetzelfde want daar veranderen ze niets aan. Het staat Ziggo wel vrij om je een nieuw modem op te sturen en deze te activeren, hierin heb je helaas geen keus. Dit kan inderdaad zijn om wat hierboven benoemt wordt. 

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Bedankt voor jullie bijdragen, echter vind ik de gang van zaken vooral zeer vreemd voor een commercieel bedrijf als Ziggo;

 

1. Ik krijg uit het niets bericht 'bedankt voor uw bestelling deze wordt morgen geleverd'

2. Na ontvangst blijkt het een andere modem te zijn

3. Paar dagen erna krijg ik bericht dat ik wordt afgesloten als ik dat ding niet gauw installeer

 

Vreemd dat nota bene jullie, niet-ziggo-personeel mij helpen (waarvoor dank), maar ik helemaal niets van Ziggo zelf hoor. Wat als ik thuiswerk en straks mijn inkomen kwijtraak doordat Ziggo mij afsluit?

 

Het is iig fijn te weten dat hij de bestaande settings automatisch overneemt.

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

1: deze mail wordt automatisch verstuurd waarschijnlijk bij een modem wissel.

2: hierop heb ik geen antwoord.

3: normale procedure dat een modem na 2 weken actief wordt, die gauw valt in dat perspectief nog wel mee natuurlijk 😉

 

En verder graag gedaan!

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Goedemorgen @Kaasboerin

Ik snap dat je vol verbazing achter bent gebleven na deze gang van zaken. Dit is ook zeker niet hoe het normaal hoort te gaan. 

Normaal sturen we eerst een brief of e-mail, vervolgens nog een herinnering en pas daarna komt de PostNL track en trace code. 

We versturen pro actief nieuwe modems naar een selecte groep klanten. Dit doen wij omdat we met de toekomst mee moeten. De instellingen worden inderdaad overgenomen. Het nieuwe modem komt automatisch actief na 2 weken. Het oude werkt dan inderdaad niet meer. 

Excuus voor het ongemak, 

 

 

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Helaas bleek na veel gesteggel dat dit dus zeker geen 'plug en play' bleek te zijn. Sterker nog, de modem heeft uberhaupt niet gewerkt (continu rood brandend lampje). Na veel telefonisch contact blijkt de enige optie nog terugsturen en oude modem weer 'activeren'. (Dus al langere tijd geen internet). Ziggo kon wel zien dat hij aangesloten was, maar dus helaas geen oplossing mogelijk.

 

Ik wil best de nieuwe modem gebruiken en zelfs opnieuw configureren voor o.a. bridge-mode, maar dan moet het toch echt werken. Vind het vreemd dat er bij Ziggo technisch gezien maar 1 specifieke modem actief kan zijn, hierdoor loopt men dus het risico, als het niet direct werkt, de klant langere tijd zonder internet zit, allemaal erg ouderwets, inefficient en traag.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Fijn dat het gelukt is om het oude modem weer te activeren en je weer internet hebt, @Kaasboerin 
Wel gek dat het nieuwe niet online kwam. Dit zou wel gewoon moeten. 

Is het een idee dat we een afspraak met de monteur inplannen om het nieuwe modem aan te sluiten zodat we alsnog het nieuwe modem kunnen activeren? 

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Wat ik al vreesde is waarheid geworden; ben nu al 3 dagen bezig en krijg het helaas niet goed. De oude modem werkte ook niet meer dus nu weer de nieuwe aan het proberen. Nu eindelijk een stabiel wit ledje op het Ziggo modem, deze werkt nu zoals het hoort, echter werken mijn gekoppelde 2 tp-links niet meer. 

1 TP link heeft even (perfect) gewerkt maar nu toch weer niet. Is het mogelijk dat dit kan doordat deze modem niet in bridge modus kan?

 

Mijn ‘setup’ is als volgt: Ziggo modem bij de ‘aop’ in de meterkast. Ziggo modem -> UTP naar TP Link modem 1 in de woonkamer (deze heeft zowel eigen wifi als lan clients) en een UTP van Ziggo modem naar TP Link boven. Ook deze heeft z’n eigen Wifi en lan clients.

 


Kortom, is het een must voor de ziggo modem om in bridge te staan of volstaat het uitzetten van de 2 wifi signalen op deze modem (2,4ghz en 5,0 ghz)? Maw ligt het probleem ergens anders?

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Even een toevoeging. Na een reset (de kleine reset knop) van de nieuwe ziggo modem en 20+ min wachten (rood knipperende lamp), werkte alles perfect via de 2 tp link modems zoals voorheen met beloofde snelheden.

 

Helaas viel alles na ca een uur weer uit, en knipperde het lampje van de ziggo modem weer rood, alsof hij zichzelf reset. Overigens kom ik er helaas niet meer in met de bijgeleverde wachtwoord (fout wachtwoord aldus modem). Dit lukte gisteren wel nog.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

wat voor AOP heb je, kun je hier een foto van plaatsen?

koppel even alles los van het modem wat met utp verbonden is. zet het modem uit en zet m na een paar minuten weer aan. laat m even opstarten, ik ben benieuwd of wifi het daarna doet. rood knipperend betekend overigens dat telefonie niet werkt

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Goeiedag,

 

Ik heb de bijgeleverde splitter gebruikt.

 

Voorheen was het: groene ziggo coax kabel meterkast -> splitter (hirschmann) -> coax -> ziggo modem -> tp links

Nu heb ik voor de zekerheid de bijgeleverde splitter en coax kabel gebruikt, dus: groene kabel ziggo meterkast -> nieuwe splitter ziggo -> nieuwe coax kabel ziggo -> ziggo modem -> utp naar 2 tp links.

 

Voor wat betreft de wifi, deze had ik al snel uitgezet om conflicten met de 2 tp links te voorkomen, ik kon geen bridge mode setting vinden. Helaas kom ik er nu dus niet meer in, en 30 sec de reset knop ingedrukt houden reageert ook niet. Het werkt as we speak, maar hij valt dus zo nu en dan ineens uit, en het duurt dan tot een uur (!) tot het weer werkt. Er knippert dan een rood lampje op de modem en duurt gewoon ca een uur. Wat ik nog zou willen proberen is factory reset, maar dat werkt dus niet met dat kleine knopje en ik kom er om de 1 of andere reden niet meer in met een UTP kabel/laptop. 'fout wachtwoord' (ook die op de sticker). Ik kan dus ook niet bijvoorbeeld de dB waardes uitlezen of andere foutmeldingen nu.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Moderator Jiri schreef:

 

"Is het een idee dat we een afspraak met de monteur inplannen om het nieuwe modem aan te sluiten zodat we alsnog het nieuwe modem kunnen activeren? "

 

Een eerder gevraagde foto van het AOP zegt meer dan 1000 woorden.

 
 
Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Helaas is het voor mij erg moeilijk om tijdens kantooruren thuis te zijn vanwege afwezige collega’s e.d.

 

in ieder geval hier de foto van de ‘aop’. Ik woon in een appartementencomplex voor zover dat relevant is.

 

FF93CCAE-4CB4-4591-A66A-DCE96206BCED.jpeg


Zojuist weer uitgevallen, alles ontkoppeld incl stroom voor 2 mins, stroom weer erop en knippert weer zon 30-40 mins rood. Nu knippert hij blauw. Zodra hij wit is straks doe ik de UTPs er weer in. See what happens. Samengevat: internet werkt prima voor 2-3 uurtjes, knalt eruit, modem knippert rood, ca uur wachten en opnieuw.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er is dus geen AOP aanwezig. Waarschijnlijk veroorzaakt dit de problemen die je ondervindt.  Een hedendaags AOP zal door een monteur gratis worden geïnstalleerd.

Een moderator kan deze voor je inplannen.  Hij of zij komt binnenkort langs in dit topic.

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Kaasboerin,

Fijn dat je foto's hebt meegestuurd van de aansluiting. Hierop is zichtbaar dat het AOP in jouw woning ontbreekt en het modem dus middels een splitter is aangesloten op de groene kabel. Het AOP zal dan ook op de juiste wijze in jouw woning gerealiseerd moeten worden. Ik heb hier een monteur voor ingepland. De monteur komt 9 december tussen 8:00-13:00 uur bij je langs. 

Komt de afspraak niet gelegen? Dan kan je deze gemakkelijk zelf wijzigen via de link in de bevestigingse-mail of via Mijn Ziggo onder het kopje 'Gegevens'. Hier kun je ook in de gaten houden of er wellicht eerder een plekje beschikbaar komt. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

@Kaasboerin Gelijk even een nieuwe update! Er kwam een plekje vrij en ik heb de afspraak kunnen verplaatsen naar vrijdag 9 december tussen 17:00-22:00. Dit is hopelijk beter voor jou te regelen qua kantooruren 🙂 

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Dag Cecilia, gelukkig komt de monteur morgenmiddag.

 

Weet jij toevallig of ik van te voren een app/belletje kan krijgen van de monteur? Dan kan ik naar snel naar huis tuffen.

 

Gr

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

Je behoort het tijdsblok thuis te zijn, anders is de monteur zo weer weg en worden er voor rijkosten gerekend, normaal krijg je wel een sms als hij onderweg is, maar hij kan dan vlakbij zijn.

Kaasboerin
Topicstarter
Level 5
  • 67Posts
  • 2Oplossingen
  • 26Likes

Dag allen,

 

Dank naar de vrijwilligers hier en naar de vriendelijke en behulpzame monteur dan, maar zeker niet naar Ziggo zelf toe.

 

Blijkt dus dat ik ongevraagd beta tester ben geweest voor Ziggo. AOP maakte zoals ik al verwachtte niets uit (waarom zou een stekkertje tussen de 2 coax kabels verschil maken?), het is puur die veel te vroeg uitgerolde meuk wat niet werkt (zoals het altijd lijkt te gaan bij dit bedrijf). Kortom ik had dit al vanaf het eerste moment al kunnen uittekenen op basis van mijn eerdere ervaringen met Ziggo; ongevraagd, zonder reden of communicatie vanuit Ziggo een nieuwe modem opgestuurd gekregen. Vervolgens een bericht ontvangen van Ziggo waarin staat dat ik een deadline van 14 dagen heb om de nieuwe modem te gaan gebruiken, anders zou ik van het internet af gegooid worden. Vervolgens dus een week ellende. Ik heb via de telefoon meerdere keren gevraagd of ik gewoon terug kan naar de oude, dat zou allemaal erg moeilijk zijn en dagen duren. De monteur en zijn collega bij Ziggo bevestigen mijn vermoedens al snel en sluiten de oude modem weer aan, binnen 15 minuten had ik weer 100% internet als vanouds. Zit overigens wel vooruitgang in de telefoon oppakken, da's nu binnen 15 mins gelukt, complimentje is op z'n plek. /s

 

Ik vind het niet eens zo erg om er af en toe uit te liggen, of soms een tijdelijke verlaging in de snelheid, maar de omgang met klanten, geen woorden voor.

 

Oh, en tip voor de aandeelhouders, investeer eens in techniek voor de lange termijn, niet elk jaar weer een nieuwe modem/mediabox of docsis 3.1, 3.1.5, 3.2, etc. Scheelt je een hoop personeel in de call center en monteurs en bandbreedte op dit forum.

Uitgelicht topic