1
Vraag
2
Reacties
Albert310

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Phishing e-mails ontvangen na doorgeven opzegging Ziggo abonnement

Nu de prijs van mijn abonnement bij Ziggo boven de 100 euro per maand schiet werd het hoog tijd om het contract op te zeggen en over te gaan op een andere provider en de overstap te maken naar glasvezel. Zeker met de flexibiliteit om vervolgens gemakkelijker van provider te kunnen wisselen als er weer de hoofdprijs wordt gevraagd. Dus, zo gezegd, zo gedaan. Voor de goede orde, ik ga nu over naar KPN voor de "time being". Maar met meer flexibiliteit in de komende jaren om (als het te gek wordt) eenvoudiger te switchen.

Dus opgezegd... en dan gebeurt er iets geks. Ineens krijg ik allerlei e-mails van "Ziggo" (en ik stel vast: niet van Ziggo maar van e-criminelen) die op de hoogte zijn van mijn aanstaande vertrek. Zoals de gemiddelde phishing e-mail betaamt kan ik met ongelooflijk vette kortingen bij "Ziggo" blijven als ik maar op de bijgevoegde link klik, NIET DOEN HÈ!! :).

Er is dus ergens een lek. Maar waar?  En hoe? Mijn voorlopig vooronderstelling is dat de volgende scenario's van toepassing kunnen zijn (Dader😞

1. Een rotte appel bij Ziggo op de abonnementenafdeling of,

2. Een rotte appel bij KPN op de abonnementenafdeling.

Daar, en alleen daar, is namelijk kennis van het feit dat ik mijn abonnement heb opgezegd. Een opzegging compleet helaas zelfs met nog meer klantinformatie over mij. En die ligt nu op straat!!

Motief: Naast het salaris dat je daar als klantmanager vangt is de leuke, prettige bijverdienste dan het verkopen van mijn informatie aan derden. Of.... zelf in de avonduren bijklussen voor extra centjes. Kan allebei.

Dus denk ik er goed aan te doen te doen dit aan Ziggo en KPN door te geven.

Tja, bij Ziggo kun je dat maar beter laten. De klantenservice heeft het woord "service" al lang geleden weggestreept. Als je goed zoekt kun je nog chatten of bellen (of zelfs dat niet). In elk geval zal jouw signaal nooit worden vastgelegd en dat is natuurlijk best wel prettig geregeld voor de rotte appel in de Ziggo abonnementenservice.

Laatste daad van mij. Ik zet dit verhaal dan maar in dit forum. Is het in elk geval wel ergens vastgelegd en kunnen ze nooit later zeggen; "Hier hebben wij geen kennis van gehad".

Ps.: Eenzelfde bericht gaat ook naar mijn nieuwe provider KPN, want ook optie 2 blijft een mogelijkheid. Al is dat voor de meeste e-criminelen wel een beetje te slim. Frauderen bij KPN onder de vlag van Ziggo. Dan ben je echt een van de meer doortrapte schoffies.

11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
Hatolex

Level 16
  • 1656Posts
  • 51Oplossingen
  • 1093Likes

@Albert310 , dat je een abbo neemt van over de 100 euro is natuurlijk je eigen keuze. Mijn abbo kost aanzienlijk minder. Ook bij kpn zijn abbo’s te vinden in beide prijsklasse.

De rest van het verhaal is een beetje speculatief.

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes
Albert310
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Hatolex,

Klopt, ik ben daar ook volledig verantwoordelijk voor. Heb de bandbreedte en extra's ook nodig. En de "ombouw" van alle "bedrade" zaken hield me lang tegen. Maar nu in het vooruitzicht, 102 euro per maand, het eerste jaar en daarna??. Ging ik niet meer mee akkoord.

Dus alles omgezet en dan betaalt het zich uit. KPN, 1 jaar 58 euro en daarna 1 jaar 93 euro per maand voor hetzelfde. En in jaar drie op naar de volgende aanbieder als dan de prijs stijgt en er weer een aanbieding ligt.

Het rekenvoorbeeld: als Ziggo haar prijzen volgend jaar niet zal verhogen was ik 2.448,00 euro voor de komende 2 jaar kwijt. Door de overstap nu 1.812,00 euro voor de komende 2 jaar. 636,00 euro's in de knip. Leek me een leuk bedragje voor wat anders.

Ik hoop dat je meteen ook begrijpt dat ik de afgelopen weken daar wel wat draadjes voor wilde verleggen 🙂

Hatolex

Level 16
  • 1656Posts
  • 51Oplossingen
  • 1093Likes

@Albert310 je beseft hopelijk wel dat jouw en mijn eventuele korting is verdisconteerd in de normale maandprijs voor iedereen. Of dacht jij werkelijk dat ziggo die kortingen uit eigen zak betaalde. Dus zodra je kortingsperiode is afgelopen betalen wij onze eigen korting weer terug. 😁

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4651Posts
  • 612Oplossingen
  • 2383Likes

Hallo @Albert310, welkom terug op de Community. Jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten.

Hetgeen wat je onder de aandacht brengt, vraagt natuurlijk om een kritische blik! Het is maar al te goed dat je alert blijft en niet zomaar op linkjes klikt. Wil je een screenshot maken van de inhoud van het bericht en de afzender? Dit mag je hier, maar eventueel ook per privébericht delen. Scherm dan wel privacygevoelige informatie af. 

Is het daarnaast mogelijk dat je gebruik hebt gemaakt van de overstapservice? Dan is het gebruikelijk dat je communicatie ontvangt omtrent de overstap. 

Albert310
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dag Vincent,

Ik geef ouderen les in hun stappen naar en in de digitale wereld. Een les e-mail betreft, naast spam en phishing, o.a. een leeg Postvak IN en een lege Prullenbak. Dan moet ik dat zelf natuurlijk ook wel naleven, haha ;). Dus de berichten, het waren er tot nu toe drie, heb ik elke keer direct verwijderd. Ik moet dus nu even wachten op de vierde poging om je een screenshot te kunnen sturen. Als de vierde e-mail er komt, stuur ik deze meteen door in deze topic.

Wat ik me overigens nu ook herinner is dat deze e-mails werden gericht aan @upcmail.nl en niet aan mijn (door mijzelf) nog altijd gebruikte e-mailadres @chello.nl. Zou de phishing toevallig nu en van extern komen (Hatolex suggereert dat volgens mij) dan is het helemaal wonderlijk dat daarbij een, door mij bijna nooit gebruikt e-mailadres, nu wel als adres wordt gebruikt. Helaas allemaal losse draadjes, voor nu. Hopen dat er nog een e-mail volgt. En fijn dat je het oppakt, dit moet gestopt worden.

Je tweede vraag: ja ik heb de overstapservice van KPN gebruikt. Het eerste bericht daarna over de overstap van Ziggo was ook van Ziggo zelf. Zoals ik ook doceer kijk ik bij elk spontaan bericht als eerste naar de werkelijke afzender. Dat bericht (bewaard, 13-8-2024, 19:52 uur, mail@ziggo.com) is bonafide en geeft alleen aan dat het jammer is dat ik jullie verlaat en wat de consequenties zijn. Geen aanbod, geen hyperlinks, een correct en helder maar de geboden informatie had ik al in mijn besluit meegewogen.

Albert310
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste Hatolex,

Ja, ik betaalde de afgelopen 10-15 jaar de korting van anderen, Ben lid vanaf ongeveer het begin (kwam binnenrollen via de Postbank, dus dat is laaaaang geleden...) misschien is het wel 20 - 25 jaar?? Ben dat overzicht gewoon kwijt.

Wat betreft de kosten, je moet elke keer aan het eind van elke contractperiode kritisch (gaan) kijken naar de prijzen  en naar de alternatieven op de markt. Dat doe ik al voor alle verzekeringen, nutsvoorzieningen, ziektekostenverzekeringen, etc. maar vanaf nu dus ook voor mijn digitale kosten. 

Want, we kiezen in Nederland voor een neoliberale wereld waarin de kosten door het bedrijfsleven worden bepaald. Vergeef mij dan dat ik, als mini afnemer, ook meer op kosten ben gaan inkopen. Zo moeilijk is het allemaal niet :). 

En jij ziet het goed, in deze neoliberale wereld (en dus ook bij alle providers) wordt verdiend aan de "slapers" zoals de bedrijven dat zelf in hun eigen jargon noemen. De mensen die niet kritisch naar hun uitgavepatroon kijken en achteloos (luiheid, onoplettendheid, desinteresse?) elke verhoging maar (blijven) accepteren. Die betalen inderdaad de kortingen van de anderen/nieuwkomers.

Ik was tot nu heel veel jaren een van die "slapers" bij Postbank/Chello/UPC/Ziggo maar werd gewekt door de 100 euro grens. Als een berg opzien tegen het activeren van de glasvezel, het wijzigen van mij e-mailadres, etc. hield me tot nog toe tegen. Maar 102 euro per maand zorgde dat mijn digitale luiheid nu ook hier is gestopt en ik ook ben gaan "werken" aan digitaal lage(re) tarieven. Koste energie, klopt, zal ook in de toekomst energie kosten maar het levert ook wat op 😉

Enne, Dat is mijn besluit. Iedereen weegt voor zichzelf de keuze af. Ook kwaliteit en alternatieve mogelijkheden doen mee in je uiteindelijke beslissing. Dus als de alternatieven voor jou minder, moeilijker, etc. zijn is Ziggo toch de beste optie. Kan maar zo zijn. En dan betaal je ook als "slaper" toch nog de beste prijs voor het beste product.

HBO Fan

Level 14
  • 944Posts
  • 12Oplossingen
  • 714Likes

@Albert310 

Heel benieuwd wat hier uitkomt, want herken deels wel een beetje wat je schrijft over contact met Ziggo Desk en dan ineens allerlei vage acties.

Albert3101

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Vincent,

Het duurde even en intussen is mijn account bij jullie gewist en ben ik over naar KPN. Daarmee kan ik nu ook niet meer inloggen op mijn account in dit forum. Immers de inlog loopt via Mijn Ziggo (en die is dus uit de lucht).

Toch wil ik je niet onthouden dat er opnieuw een zelfde e-mail in mijn postbus viel. Beloofd is beloofd, hierbij de schermafdrukken:

1. Het bericht

2. het werkelijke e-mailadres achter het masker ZIGGO@

Succes ermee!

Schermafdruk 1.jpg

Schermafdruk 2.jpg

Steefb

Level 20
  • 16868Posts
  • 3091Oplossingen
  • 8017Likes

Deze berichten komen niet van ziggo. Dat ze gelijk met het beëindigen van je abonnement komen is voor 99.9% zeker puur toeval.

Steefb

Level 20
  • 16868Posts
  • 3091Oplossingen
  • 8017Likes

Als aanvulling op mijn voorgaande reactie.

Ziggo-klanten opgelet: hackers jagen bewust op u | Totaal TV

Met een nieuwe valse mail uit naam van Ziggo proberen internetcriminelen gegevens van Nederlanders te onttrekken, Opvallend is dat de mail niet alleen naar klanten van Ziggo maar ook van andere providers als KPN, Odido en Delta wordt gestuurd.

Lidmaatschap
Wie ‘lid’ wil worden van Ziggo wordt door de hackers een korting van maar liefst 94 procent in het vooruitzicht gesteld. Dit is natuurlijk te mooi om waar te zijn. Daarnaast heeft Ziggo geen leden maar abonnees. Wat verder opvalt, is dat de toon na deze aanbieding dreigender wordt. “Wij hebben verschillende keren geprobeerd je bereiken en waarschuwingen, maar we hebben geen reactie ontvangen”, zo lijken de internetcriminelen de druk om toch maar te reageren op de valse mail te willen opvoeren. Dat het om een phishingmail gaat en dus een poging om inlog- en persoonlijke gegevens te ontfutselen gaat, blijkt uit het verzendadres dat ziggo@cocomail.com is.

Je...Factuur - Fraudehelpdesk