Vraag
Reacties
ridmaur
Level 5

Onverklaarbare storing internet

Ik heb sinds een aantal uren een internet storing op mijn 1GB verbinding. Deze heeft tot nu toe prima gewerkt en ook de eerdere verbinding (500MB) was prima.

Bij navraag helpdesk kreeg ik ongemakkelijke antwoord dat dit een (blok-)storing was waarvan Ziggo niet weet hoe en wanneer deze wordt verholpen. Als ik ook check op postcode en huisnummer staat er al sinds 24-11 een storing gemeld, maar zoals hierboven gemeld, geen last van gehad. Volgens de monteur was dit geluk; de storing is er al langer en men heeft er tot nu toe omheen kunnen werken. En het internet zou ook zo weer kunnen gaan werken.

Ik heb het gevoel met een kluitje in het riet te zijn gestuurd en een erg onbevredigend antwoord te hebben ontvangen. Heb gecheckt bij buren; die hebben geen last.

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik meer gedetailleerde informatie kan krijgen over wat precies het probleem is, en waarom dit zo moeilijk op te lossen is.

Als iemand hier een antwoord op weet, hoor ik dat graag.

 

groet

Rob

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
10 Reacties 10
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292... 

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, hier morgen in het topic langs gaan komen.

Zij kunnen diep in de systemen kijken en mogelijk zien wat er precies speelt.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

 
 
0 Kudos
ridmaur
Level 5
Topicstarter

Hoe kan ik modem uitlezen als het het nieuwe gigabit modem betreft? Zie daar geen instructies voor op deze site.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@ridmaur Het gigabit modem is een Connect box met dezelfde look en feel.

0 Kudos
Anne H
Community Developer
Community Developer

Hallo @ridmaur welkom op de Community. Heb je nog steeds een storing op je modem? We kijken dan graag mee met de door Be rt gevraagde gegevens.

Het kastje bij jullie in de straat heeft last van een signaalstoring. De aanvoerkabel heeft een ‘rotte’ las, en dat zorgt voor ruis en lagere internet snelheden. Een monteur heeft de precieze locatie van de nog onbekende schade gepeild. Er moet gegraven worden. Dan is er toestemming van de gemeente nodig, en er is ook een bodemonderzoek gedaan. Daarom duurt het zolang. Rond 30 januari staan de werkzaamheden gepland.

0 Kudos
ridmaur
Level 5
Topicstarter

Ok, dat verklaart wellicht waarom het zo lang duurt. Maar mijn problemen lijken een belachelijk ongelukkige samenloop van omstandigheden. Op de een of andere wijze werkte het internet uiteindelijk niet omdat mijn 1GB modem in bridge mode niet meer samen wilde werken met Linksys Velop router. Werkte daarvoor altijd prima. Ik heb van alles geprobeerd; had goed internet via kabel direct op modem maar zodra ik router aansloot op modem in bridge mode ging router in error. Geen idee hoe dit komt maar om het probleem op te lossen heb ik Ziggo gevraagd modem uit bridge mode te zetten. En mijn Linksys Velop router maar in bridge mode gezet. Niet optimaal maar beter dan niks.

Hier komt nog bij dat om onverklaarbare redenen mijn abonnement zomaar terug is gezet naar Z3 (250MB). Ook daar gisteren over gebeld en Ziggo gaf toe dat dit een fout is. Waarschijnlijk is dit gedaan op basis van retour zenden van oude apparaten. Hopelijk wordt dit snel hersteld.

Uiteindelijk is het door al deze factoren nu erg lastig na te gaan wat de exacte oorzaken zijn van de problemen die ik heb ervaren:

  • de storing die door graafwerkzaamheden moet worden opgelost? Heeft dit invloed op werking bridge mode modem?
  • 1GB modem dat niet meer goed in bridge mode met router wil samenwerken (hoe kan dit zomaar ineens)?
  • terugzetten van mijn abonnement naar 250MB terwijl ik gewoon voor 1GB betaal. Heeft dit implicaties voor werking 1GB modem?
  • of een combinatie van éen of meerder van deze.

Vind overigens de support via Twitter DM stukken beter dan via de telefoon.

0 Kudos
ridmaur
Level 5
Topicstarter

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
3 618000000 2.7 39 QAM256 3
1 602000000 3 38.6 QAM256 1
2 610000000 2.9 39 QAM256 2
4 626000000 2.4 39 QAM256 4
5 634000000 2.4 39 QAM256 5
6 642000000 2.3 39 QAM256 6
7 650000000 2.6 39 QAM256 7
8 658000000 3 39 QAM256 8
9 666000000 3.4 40.4 QAM256 9
10 674000000 3.5 39 QAM256 10
11 682000000 3.4 40.4 QAM256 11
12 690000000 2.9 39 QAM256 12
13 698000000 2.2 39 QAM256 13
14 706000000 1.8 38.6 QAM256 14
15 714000000 1.4 39 QAM256 15
16 722000000 1.6 38.6 QAM256 16
18 738000000 2.5 39 QAM256 18
19 746000000 2.6 39 QAM256 19
20 754000000 1.9 38.6 QAM256 20
21 762000000 1.2 38.6 QAM256 21
22 770000000 0.3 38.6 QAM256 22
23 778000000 0 38.6 QAM256 23
24 786000000 0.2 39 QAM256 24
25 794000000 0.6 38.6 QAM256 25
26 802000000 1.4 38.6 QAM256 26
27 810000000 1.7 38.6 QAM256 27
28 818000000 1.6 39 QAM256 28
29 826000000 1.5 38.6 QAM256 29
30 834000000 0.8 39 QAM256 30
31 842000000 0.4 38.6 QAM256 31
32 850000000 0.3 39 QAM256 32


 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Lock Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
3 Locked 38.983261 0 0
1 Locked 38.605377 0 0
2 Locked 38.983261 0 0
4 Locked 38.983261 0 0
5 Locked 38.983261 0 0
6 Locked 38.983261 0 0
7 Locked 38.983261 0 0
8 Locked 38.983261 0 0
9 Locked 40.366287 0 0
10 Locked 38.983261 0 0
11 Locked 40.366287 0 0
12 Locked 38.983261 0 0
13 Locked 38.983261 0 0
14 Locked 38.605377 0 0
15 Locked 38.983261 0 0
16 Locked 38.605377 0 0
18 Locked 38.983261 0 0
19 Locked 38.983261 0 0
20 Locked 38.605377 0 0
21 Locked 38.605377 0 0
22 Locked 38.605377 0 0
23 Locked 38.605377 0 0
24 Locked 38.983261 0 0
25 Locked 38.605377 0 0
26 Locked 38.605377 0 0
27 Locked 38.605377 0 0
28 Locked 38.983261 0 0
29 Locked 38.605377 0 0
30 Locked 38.983261 0 0
31 Locked 38.605377 0 0
32 Locked 38.983261 0 0


 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type  Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33 96 4K 1860 QAM4096 879


 

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Lock Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33 Locked 40 -0.3 4995060

0

0 Kudos
ridmaur
Level 5
Topicstarter

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 45 5120 KSym/sec 64QAM 4
2 36000000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 3
3 44500000 44.3 5120 KSym/sec 64QAM 2
4 52000000 45 5120 KSym/sec 64QAM 1


 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 US_TYPE_STDMA 0 0 1 0
2 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
3 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0
4 US_TYPE_STDMA 0 0 0 0


 


 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@ridmaur schreef: “

Uiteindelijk is het door al deze factoren nu erg lastig na te gaan wat de exacte oorzaken zijn van de problemen die ik heb ervaren:

  • de storing die door graafwerkzaamheden moet worden opgelost? Heeft dit invloed op werking bridge mode modem?
  • 1GB modem dat niet meer goed in bridge mode met router wil samenwerken (hoe kan dit zomaar ineens)?
  • terugzetten van mijn abonnement naar 250MB terwijl ik gewoon voor 1GB betaal. Heeft dit implicaties voor werking 1GB modem?
  • of een combinatie van éen of meerder van deze.

Storing door een rotte las heeft invloed op je modem en op al je volgende apparaten, of het modem in bridge staat of niet maakt niet uit, het modemdeel wordt in bridge (met je eigen router) en in modem/router modus van het eigen modem gebruikt.

Niet goed samenwerken kan ook door de storingen/ruis komen, een 1 GB modem terugzetten naar 250 Mb gaat niet, dan moet je een ander modem krijgen.
Na de oplossing van de storing geld de compensatieregeling die Ziggo heeft voor bepaalde situaties, neem als alles is opgelost contact op met Ziggo of hier via het forum, dan kan de periode en de daarbij behorende compensatie vastgesteld worden.

 
0 Kudos
ridmaur
Level 5
Topicstarter

Dank je, maar volgens Mijn Ziggo account instellingen is dit toch echt mogelijk 🙂

Zoals gezegd denk ik dat dit een administratieve fout is naar aanleiding van terug gestuurde oude modem apparatuur. Ik heb nooit verzocht om een nieuw 250MB abonnement. 

 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@ridmaur Ik had over een eerder 250 bericht heen gelezen en begreep niet dat je al een 250 abonnement had door een fout, ik begrijp nu dat die modems ook naar beneden kunnen worden bijgesteld.

Hoop dat het snel voor je opgelost wordt.

 
0 Kudos