1
Vraag
2
Reacties
Ruud van Melick

Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Onjuiste factuur na abonnementswijziging (correctiedeel)

Oud abonnement:

• Internet Basic en TV Start CI+ (zonder bellen)
  • 43.50 per maand

10 juni gebeld en abonnementswijziging laten doorvoeren + korting gekregen om nog jaar te blijven:

• Internet Basic
  • 32.50 per maand (na 1 juli 35.00)
  • 10 euro korting voor de eerst 9 maanden

Nu kreeg ik vandaag een mail over de nieuwe factuur en daarin zie ik dit:

Correctie factuur juni (oude abonnement):
10 jun-30 jun Internet Basic en TV Start CI+ (zonder bellen) -29,58
Totaal -29,58

Correctie factuur juni (nieuwe abonnement):
10 jun-30 jun Internet Basic 24,50
9 maanden 10 euro korting p.m. (Geldig t/m 9/03/2023) -7,00
Totaal 17,50

Reguliere factuur over juli:
1 jul-31 jul Internet Basic 35,00
9 maanden 10 euro korting p.m. (Geldig t/m 9/03/2023) -10,00
Totaal 25,00

Totaal abonnementskosten 12,92

Van onder naar boven...

• Het reguliere factuurdeel klopt prima, zoals altijd.
  • De 7 euro korting die toegepast wordt op de factuur van Juni klopt ook, want 10 t/m 30 juni is 21 dagen en 21/30 * 10 euro = 7 euro.
  • Het nieuwe Internet Basic (zonder TV) abonnement in juni kost 32.50 per volle maand. Voor het deel 10 t/m 30 juni zou dat 21/30 * 32.50 = 22.75 euro zijn. Er staat echter 24.50 euro (=  21/30 * 35.00). Er is hier per abuis gerekend met de tarieven van na 1 juli.
  • Het oude Internet Basic met TV abonnement in juni kost 43.50 per volle maand. Voor het deel 10 t/m 30 juni zou dat 21/30 * 43.50 = 30.45 euro zijn. Er staat echter 29.58 euro. Het lukt mij met geen mogelijkheid om te verklaren waardoor deze afwijking ontstaat.

Beide afwijkingen zijn in mijn nadeel: 1.75 (24.50 - 22.75) en 0.87 euro (30.45 - 29.58). Opgeteld 2.62 euro.

Bovenstaande heb ik via de chat (hoi Nicole) aangekaart bij Ziggo. Als het goed is wordt dit reeds gecrediteerd. Plezierig chatgesprek. Netjes behandeld, maar kostte 45 minuten en ik vermoed dat de oorzaak niet onderzocht wordt.

Ik post het hier omdat ik ervan uitga dat dit een geautomatiseerde berekening is en als dit bij mij fout gaat, zal het zeer waarschijnlijk ook bij anderen fout zijn gegaan die van abonnement gewijzigd zijn. Tenzij je je rekenmachine erbij pakt en het gaat narekenen, valt de afwijking niet op. Het gros van de klanten zal dit daardoor niet opmerken. En het deel wat het wel opmerkt moet er veel moeite voor doen om het te laten corrigeren (kost Ziggo ook veel tijd en daarmee geld).

Mijn verzoek aan Ziggo is: zoek uit waardoor het ontstaat en corrigeer het voor iedereen die het treft. Een toelichting hier zou ook fijn zijn.

PS. in Mijn Ziggo staat deze factuur reeds als "Betaald". Hij wordt echter pas morgen geincasseerd.

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2834Posts
  • 474Oplossingen
  • 545Likes

@Ruud van Melick Voorkomen is uiteraard beter dan genezen: helemaal mee eens! Ik kan je ook geruststellen, ons is ook een patroon opgevallen. 

E.e.a. had te maken met de nieuwe tarieven die in  juli zijn ingegaan. Door een fout is er bijvoorbeeld  gerekend met de oude tarieven, dit is inmiddels hersteld. Bedankt voor je uitgebreide toelichting!

Bekijk in context

6 Reacties 6
Marinus

Gedreven Raadgever
  • 261Posts
  • 4Oplossingen
  • 96Likes

Mijn factuur klopt op vergelijkbare wijze niet. Het bedrag is niet groot, maar het gaat om het principe.

ik heb hier reeds een topic over gemaakt.

Er is helaas nog geen mod langs geweest.

Ruud van Melick
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Erik P ik zie dat je diegene bent die in het topic van Marinus gereageerd hebt, wellicht dat je ook licht op bovenstaande kunt laten schijnen.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 1352Posts
  • 83Oplossingen
  • 265Likes

@Ruud van Melick en @Marinus sorry voor het gedoe. Ik snap dat het irritant is als facturen niet goed zouden zijn. Ook al is het bedrag minimaal, het zou gewoon moeten kloppen inderdaad.

Ruud, ik zie de vergoeding staan, die compensatie volgt zo snel mogelijk. Waar dit het hem in zat, is lastig te zeggen. Het gaat soms om net die ene dag dat een factuur is opgemaakt of een uitgestuurd. 

Marinus, het topic waar je naar verwijst zie ik niet staan. Kan je één en ander hier toelichten aub? 

Marinus

Gedreven Raadgever
  • 261Posts
  • 4Oplossingen
  • 96Likes

@Jacob 

Is ondertussen naar volle tevredenheid opgelost (hoop ik, nog "even" wachten op de factuur einde juli).

Ruud van Melick
topicstarter
Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Jacob ik proef uit je reactie dat - net als in mijn contact via de chat - enkel gekeken wordt naar het compenseren van de individuele klant die het meldt, maar dat er blijkbaar geen interne escalatie plaatsvindt naar de afdeling verantwoordelijk voor het automatiseren van de facturatie.

Dat vind ik jammer. De reden waarom ik het zo uitgebreid ook hier neerzette was om herhaling te voorkomen. Als computerberekeningen afwijken zit er een defect in de software (of in uitzonderlijke gevallen in de hardware). Haal je die fout er niet uit, dan blijft het probleem voortbestaan en blijft het zowel Ziggo als klanten geld en tijd kosten.

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2834Posts
  • 474Oplossingen
  • 545Likes

@Ruud van Melick Voorkomen is uiteraard beter dan genezen: helemaal mee eens! Ik kan je ook geruststellen, ons is ook een patroon opgevallen. 

E.e.a. had te maken met de nieuwe tarieven die in  juli zijn ingegaan. Door een fout is er bijvoorbeeld  gerekend met de oude tarieven, dit is inmiddels hersteld. Bedankt voor je uitgebreide toelichting!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Prijswijziging per 1 juli 2022

Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de prijswijziging van 1 juli 2022. Tussen 9 en 31 mei ontvang je van ons een e-mail of brief wanneer er iets wijzigt in je abonnementskosten. Voor 1 ...

Geplaatst in Ziggo Updates