1
Vraag
2
Reacties
JeeWeeBee

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ongewild betalen voor Safe Online XL na stoppen Gratis Extras

Jaren terug bij de fusie van Vodafone met Ziggo kreeg ik gratis extras waaronder Safe Online XL. Niet iets waar ik om heb gevraagd of heb gebruikt, maar prima.

Ik heb mijn abonnement voor mijn mobiel bij Vodafone opgezegd en kreeg vanochtend een mail waarin stond dat mijn extras zoals safe online xl stoppen. Prima, snap ik, geen bezwaar.

Echter, daarna gaat de mail verder:

Je blijft veilig internetten   Je krijgt niet langer het Ziggo Safe Online XL beveiligingspakket voor twintig apparaten gratis. Toch willen we graag dat je veilig blijft internetten. Daarom voegen we Safe Online XL toe aan je abonnement, met beveiliging voor 20 apparaten. Dat werkt gewoon, je apparaten blijven dus beschermd. Deze maand betaal je nog niets, daarna € 6,95 per maand. Wil je het niet? Zeg het dan op bij Ziggo.

Dit mag toch helemaal niet?!? Ik heb hier nooit om gevraagd, dus mag een bedrijf toch niet zo maar ergens op abonneren en na een maand geld gaan vragen zonder mijn nadrukkelijke instemming en toestemming?

Weet iemand hoe dit zit?

Ik heb uiteraard het direct stop gezet.

Opgelost!

Bedankt voor jullie hulp in dit topic. Het probleem is inmiddels opgelost. Werkt alles bij jou weer zoals het hoort of loop je toch nog ergens tegenaan? Laat het ons hier weten.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5219Posts
  • 495Oplossingen
  • 1703Likes

Hi all, 

Het issue dat eerder speelde met het omzetten naar de juiste Safe Online variant bij opzegging van het Vodafone abonnement is verholpen. Vanaf nu geldt weer: 

"Afhankelijk van het aantal apparaten waarop de beveiligingssoftware is geïnstalleerd, wordt bij beëindiging van de Volop extra voordelen het abonnement omgezet in het gratis Ziggo Safe Online (0 - 1 apparaat beveiligd), het betaalde Ziggo Safe Online L (2 - 5 apparaten beveiligd) of het betaalde Ziggo Safe Online XL (6 - 20 apparaten beveiligd)."

Bekijk in context

35 Reacties 35
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75587Posts
  • 5166Oplossingen
  • 22149Likes

Ongevraagde abonnementen en ongevraagde pakketten hoef je niet te betalen, ik begrijp deze wijze van werken niet, want ze hebben geen poot om op te staan als ze dit factureren en de klant storneert dit bedrag..

Ongevraagde pakketten en abonnementen | Consumentenbond

Jeff

Level 7
  • 133Posts
  • 4Oplossingen
  • 39Likes

@Bert De soep wordt niet zo heet gegeten. Met beveiligingssoftware moet je iets voorzichtiger zijn. Het kan zijn dat een klant niet op de hoogte is van het feit dat door een eerdere actie het beveiligingspakket wordt beëindigd. Dit zou kunnen betekenen dat klanten op een niet volledig willekeurig moment niet meer beschermd zijn en daarvoor Ziggo verantwoordelijk zouden kunnen stellen als er vervolgens wel wat fout gaat. In plaats daarvan houdt Ziggo de licentie actief, informeert de gebruiker en geeft een maand gratis zodat er actie ondernomen kan worden. @JeeWeeBee heeft het abonnement direct opgezegd. Iedereen tevreden. 

JeeWeeBee
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Jeff: dat is wat kort door de bocht, want ik ben zeker niet tevreden. Ziggo mag namelijk naar mijn beste weten niet zomaar een abonnement tegen betaling prolongeren als ik daar geen toestemming voor heb gegeven. Een betere optie was om in de mail aan te geven dat het een maand kosteloos door gaat, maar als ik het wil blijven behouden dat ik dan een abonnement moet afnemen. Ik heb nu actie moeten ondernemen voor iets waar ik niet om heb gevraagd.

Daarnaast is mijns inziens de klant zelf verantwoordelijk voor de beveiliging, want bij het opzeggen van mijn Vodafone abonnement stond duidelijk aangegeven dat de extras komen te vervallen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75587Posts
  • 5166Oplossingen
  • 22149Likes

@Jeff Het heeft niets met beveiligingssoftware te maken, b.v. Windows 10 / 11 is van zichzelf al prima beveiligd.

Als je geen expliciet toestemming geeft voor een product of abonnement, dan heb je geen overeenkomst en geen abonnement en geen betalingsverplichting, alles wat je krijgt zonder toestemming, mag je houden zonder betaling, de wet is daar heel erg helder over.

Informeren is niet genoeg, een mail of post kun je missen en dan heb je ineens, zonder dat je het weet, een abonnement?

In geen enkel geval heb je een abonnement, gelukkig, dit zijn verkooptrucs en deze zijn terecht verboden in Nederland.

Een provider is nooit verantwoordelijk voor hardware en software van derden.

Ziggo mag een maand gratis geven met daarbij de optie om een abonnement te nemen.

Jeff

Level 7
  • 133Posts
  • 4Oplossingen
  • 39Likes

@JeeWeeBee Het gaat je dus niet om het feit dat het opgelost is maar het principe. Ik weet niet of hetzelfde van toepassing is op een product wat eerst gratis verkregen is en na een aanpassing vanuit de klant niet meer gratis is volgens de voorwaarden maar ik neem aan dat de juristen van Ziggo dit vooraf wel onderzocht hebben. Maar goed, het staat je natuurlijk altijd vrij hier een klacht over in te dienen, ik ben benieuwd naar de uitkomst.

@Bert Het heeft wel degelijk te maken met het feit dat het om beveiligingssoftware gaat. Het wordt ook aangegeven in de algemene voorwaarden dat dit zal gebeuren. Dit is zo ver ik weet het enige abonnement waarbij dit gebeurt. Het scharen onder een verkooptruc is natuurlijk leuk voor de bühne maar ik denk niet dat een Ziggo die abonnementen verkoopt van tientallen euro's per maand het moet hebben van een maandelijks abonnement van € 6,95 en daarbij bewust het risico neemt om teruggefloten te worden. Het feit dat men echt de opzet heeft om de veiligheid te waarborgen is dan plausibeler denk je niet?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75587Posts
  • 5166Oplossingen
  • 22149Likes

@Jeff "Het scharen onder een verkooptruc is natuurlijk leuk voor de bühne"

De bühne interesseert me in het geheel niets, klanten op weg helpen met effectief oplossingsresultaat en rechten en plichten volgens de regels, juist wel en dat kun je zien aan mijn activiteiten hier op het forum.

Juristen van Ziggo zijn niet per se leidend bij het verkoop beleid van Ziggo, dat bewijst de praktijk van sommige marketing en verkoopacties van Ziggo die niet volgens de regels verlopen, zoals in het verleden het, zonder overeenkomst en overleg, het automatisch omzetten van een privé abonnement naar een zakelijk abonnement, omdat er op dat adres ook nog een bedrijf ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.

Zo ook de voorwaarden die wel eens vaker gewijzigd zijn, omdat het niet altijd volgens de regels is geschreven.

Veiligheid is niet iets van Ziggo, dat is voor jezelf en Ziggo mag veiligheid aanbieden en een maand gratis weggeven, maar geen abonnement starten zonder toestemming, wel een abonnement aanbieden waar je dan een abonnement op kunt nemen.

JeeWeeBee
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@JeffDe algemene voorwaarden schrijven nog meer en zeker over Safe Online.

Omdat we online veiligheid belangrijk vinden, deactiveren we Safe Online XL niet wanneer je niet meer in aanmerking komt voor de Volop extra voordelen, maar nog wel internet van Ziggo hebt. Afhankelijk van het aantal apparaten waarop de beveiligingssoftware is geïnstalleerd, wordt bij beëindiging van de Volop extra voordelen het abonnement omgezet in het gratis Ziggo Safe Online (0 - 1 apparaat beveiligd), het betaalde Ziggo Safe Online L (2 - 5 apparaten beveiligd) of het betaalde Ziggo Safe Online XL (6 -20 apparaten beveiligd)

Ik heb blijkbaar ooit op mijn Mobiel Ziggo Safe Online geïnstalleerd en dat is dus 1 licentie, dus waarom splitst Ziggo mij dan het betaalde abonnement in de maag ipv de gratis variant?

Het lijkt er op dat ze hun eigen Algemene Voorwaarden niet respecteren?

JeeWeeBee
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Goed net geprobeerd via de chat een klacht in te dienen. Dit is wat de chat medewerker uiteindelijk zei:

Deze klacht zal niet in behandeling genomen worden. Kosten heb je niet gehad en compensatie is ook niet nodig.

Hele vreemde reactie dit

Jeff

Level 7
  • 133Posts
  • 4Oplossingen
  • 39Likes

@Bert Er is geen abonnement gestart. Dat abonnement was er al en werd in het geval @JeeWeeBee zelfs gebruikt. Het abonnement is volgens de voorwaarden gratis toegekend en blijft gratis zolang er geen opzegging plaatsvindt voor één van de producten die benodigd zijn voor deze gratis extra's. Nu dit wel zo is door de opzegging van het mobiele abonnement volgt deze berichtgeving. Ik snap je punt maar ik denk niet dat het zo vanzelfsprekend is als je nu voordoet.

k heb blijkbaar ooit op mijn Mobiel Ziggo Safe Online geïnstalleerd en dat is dus 1 licentie, dus waarom splitst Ziggo mij dan het betaalde abonnement in de maag ipv de gratis variant?

@JeeWeeBee Volledig mee eens. Blijkbaar is onterecht geconstateerd dat je meer licenties in gebruik hebt. Dit is genoeg reden voor Ziggo om een onderzoek te starten. Mogelijk kan één van de moderators hierbij helpen. Dat er geen compensatie wordt aangeboden snap ik maar daarmee kan de klacht alsnog wel in behandeling worden genomen. In mijn ogen staan die twee zeken los van elkaar. En dat is inderdaad merkwaardig.

emiliovisser

Level 9
  • 337Posts
  • 31Oplossingen
  • 96Likes

Zelfde ongein bij mijn vader.

Overgestapt naar andere mobiele provider. 

Mail van Ziggo.

En ja hoor ook 6,95 aftikken p/mnd voor Safe Online XL als je zelf geen actie onderneemt. De eerste maand is gratis.

Belachelijk Ziggo. Waar zijn we mee bezig! 

Gelukkig dit topic eerder tegengekomen en ook vandaag handmatig gestopt.

emiliovisser

Level 9
  • 337Posts
  • 31Oplossingen
  • 96Likes

Ik zie dat ze deze praktijken al vanaf 2017 doen.

Radar Forum

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9022Posts
  • 1065Oplossingen
  • 4023Likes

Hi @JeeWeeBee,

Goed (en logisch) dat je hier navraag over doet! Ik zie dat het direct al wat stof heeft doen opwaaien, maar ook dat er al goed is gedeeld hoe het in een normale situatie gaat en wat daarover in de algemene voorwaarden staat. Voor de zichtbaarheid deel ik dat deel nog even opnieuw: 

Omdat we online veiligheid belangrijk vinden, deactiveren we Safe Online XL niet wanneer je niet meer in aanmerking komt voor de Volop extra voordelen, maar nog wel internet van Ziggo hebt. Afhankelijk van het aantal apparaten waarop de beveiligingssoftware is geïnstalleerd, wordt bij beëindiging van de Volop extra voordelen het abonnement omgezet in het gratis Ziggo Safe Online (0 - 1 apparaat beveiligd), het betaalde Ziggo Safe Online L (2 - 5 apparaten beveiligd) of het betaalde Ziggo Safe Online XL (6 - 20 apparaten beveiligd).

Dat gezegd hebbende: Jij geeft aan dat je 1 apparaat actief hebt (en hebt gehad), dus hoor je onder het eerste scenario te vallen. Dat lijkt nu niet gebeurd te zijn. Ik heb hier intern dan ook navraag over gedaan om na te gaan wat hier mis is gegaan.

Buurman

Level 14
  • 997Posts
  • 51Oplossingen
  • 912Likes

Gooi dat Safe Online L pakket er uit en maak i.p.v maar 1 gratis installatie de eerste 5 F Secure installaties gratis voor elke internet Ziggo abonnee. Bij KPN zijn de eerste 5 F secure installaties ook gratis……Maar ja Ziggo harkt liever die extra €€€ binnen. 

emiliovisser

Level 9
  • 337Posts
  • 31Oplossingen
  • 96Likes

Mijn vader @Willemvisser heeft hele pakket nog nooit gebruikt.

Dus heb je nog een voorbeeld @Alex.

Template

Level 16
  • 2547Posts
  • 64Oplossingen
  • 821Likes

@Buurman Maak het net als het als het gratis tv pakket

SkyShowtime

Kids

Ziggo Sport Totaal. 

Keuze ja, kies je niet voor ja. Dan heb je het gewoon niet. 

Buurman

Level 14
  • 997Posts
  • 51Oplossingen
  • 912Likes

@Template  schreef:

@Buurman Maak het net als het als het gratis tv pakket

SkyShowtime

Kids

Ziggo Sport Totaal. 

Keuze ja, kies je niet voor ja. Dan heb je het gewoon niet. 

Ik heb Vodafone i.c.m. Ziggo en heb dus al Safe Online XL en heb in het verleden om te testen wel eens geïnstalleerd op mijn  Iphone, Ipad en mijn PC, maar heb naderhand alles weer verwijderd en de teller staat weer netjes op 20 beschikbare installaties.  Op de Pc gebruik ik gewoon de Windows beveiliging en de Iphone en Ipad zijn zonder al zeer goed beveiligd. Mocht ik bijvoorbeeld van Vodafone naar een andere mobiele provider overstappen dan kan Ziggo mij naderhand nooit en te nimmer Safe Online XL gaan berekenen, omdat ik eenvoudig weg niks actief heb geïnstalleerd.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9022Posts
  • 1065Oplossingen
  • 4023Likes

@emiliovisser - Helder, dank je! Ik ga het bundelen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9022Posts
  • 1065Oplossingen
  • 4023Likes

Helaas (vooralsnog) geen bevredigende conclusie hierover @emiliovisser, @JeeWeeBee. We tasten nog in het duister wat hier precies is mis gegaan. Tegelijkertijd zijn hier niet meer voorbeelden van binnen gekomen (ook niet via andere contactkanalen) dus gaan we er vanuit dat het iets incidenteels is geweest. Dat gaan we uiteraard in de gaten houden. Ik zal ook dit topic voorlopig open laten, mochten anderen toch tegen hetzelfde issue aanlopen.

@JeeWeeBee - Bij jou is het al volledig stop gezet en zoals ik kan beoordelen verder afgerond, er zijn ook geen kosten bijgekomen gelukkig.

@emiliovisser, @Willemvisser - Hoewel je aangaf dat je het ook destijds had stopgezet (20 nov), zie ik dat nog niet terug bij het account van je vader. Die zit op dit moment in de gratis overgangsmaand en lijkt daarna omgezet te worden naar de betaalde variant. Ik wil je aanraden dit voor de zekerheid nog even te controleren, anders kan ik het uiteraard ook stopzetten.

emiliovisser

Level 9
  • 337Posts
  • 31Oplossingen
  • 96Likes

@Alex , er is bij mijn vader @Willemvisser wel iets misgegaan met de facturering betreffende SafeOnline. Kan je dit bekijken en eventueel corrigeren?  Zoals eerder aangegeven ongevraagd actief gezet en nog nooit geïnstalleerd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic