MrVanish

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oneerlijke aanbieding trouwe/bestaande klanten tov nieuwe klanten

Mijn contract bij Ziggo loopt ten einde. Dus ik dacht laat ik eens bellen voor het aflsuiten van een nieuw jaarcontract. Echter wat mijn verbazing schetste is dat de korting plus extra's die geboden wordt voor bestaande klanten velen malen kariger is dan die voor nieuwe klanten..

 

Hier even een voorbeeld. Voor een nieuw jaarcontract werd mij 10 euro korting geboden voor 6 maanden lang, dat komt dus neer op een totale korting van 60 euro.

 

Als je als nieuwe klant komt krijg je 6 maanden lang 28 euro per maand korting op hetzelfde contract. Dat is 168 euro. Om nog maar te zwijgen over extra's zoals een zenderpakket.

 

Er zit dus een ontzettende missmatch tussen nieuwe en bestaande klanten. Eigenlijk is er totaal geen loyaliteit naar bestaande klanten. Bij KPN krijg ik deze bonus nu wel, dus eigenlijk sporen jullie aan naar de concurent over te stappen? Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Tenzij jullie natuurlijk een lelijke deal hebben gesloten met KPN of iets dergelijks.

 

In principe is het voor mij de aanbieder lood om oud ijzer wat betreft dienstverlening. Jullie leveren beide snel genoeg internet en televisie. Alhoewel nu F1 weggaat KPN beter heeft te bieden qua sport.

 

Het enige nadeel is dat ik dan op het einde van de contractdatum de apparatuur moet omwisselen om gebruik te kunnen blijven maken van internet en televisie. Alleen dat is me geen 108 euro waard..

 

Kan iemand mij uitleggen wat de rationele gedachten achter dit principe zijn?

 

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Als alle 4 miljoen vaste klanten een gemiddelde korting zouden krijgen van 120 euro per jaar is dat 480 miljoen euro per jaar, dan weet ik wel wat de verhoging van de gemiddelde maandelijkse abonnementen wordt, dat is dan 10 euro verhoging per maand.

De kosten zullen op de één of andere manier uit de lengte of breedte moeten komen.

Iedere nieuwe klant krijgt een korting bij alle providers en daarna is het meestal afgelopen.

Dat je nu toch korting hebt gehad is al een meevaller.

 

Alle providers volgen deze werkwijze.

 

Als je jaarlijks wisselt van provider, krijg je ieder jaar korting, maar dan ben je ook de emailadressen kwijt na 6 maanden, dan is het wel handig als je vaste email adressen bij Gmail of Microsoft hebt of een eigen email domein.

EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes

Helemaal eens met Bert, zeker niets meer aan toe te voegen.
En het is niet alleen zo bij Ziggo, dat is bij elke provider, dat weet je zelf ook wel. Als je elk jaar korting wil, dan zal je, net zoals bij je energie maatschappij, over moeten stappen. Want dan heb je de meeste korting, maar wel ook het meeste werk. Het is maar wat je zelf wil natuurlijk. 

MrVanish
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Dat mailbox argument geldt voornamelijk voor de oudere generatie. De jongere generatie gebruikt deze mailboxen helemaal niet veel. Ik zelf heb ook geen contacten in mijn lijst die een mailbox van een provider gebruiken, misschien juist wel door deze wisseltruc. Dus niet echt houdbaar op de lange termijn.

 

Leuke som, maar je vergeet wel daarin even mee te nemen dat je helemaal geen inkomsten hebt als een persoon van provider wisselt. Dus die som klopt niet. Dat bedrag is een ontzettend vertekend beeld.

 

Daarbij is de vergelijking met een energieleverancier ook niet echt een goede. Juist ook de maatschappij waar ik al klant ben doet mee in het aanbieden van een korting/verlaging. Daarbij ligt de markt natuurlijk ook anders want die werken o.a. met oplages waardoor prijzen kunnen verschillen tussen plaatsen. Dit is niet het geval bij KPN/Ziggo

 

Zoals ik al zei is de enige moeite het omwisselen van je apparatuur bij het wisselen van internetprovider, maar dat is me wel 108 euro op jaar basis waard.

 

Kortom: met deze argumentatie snap ik het nog steeds niet. Misschien toch de vergrijzing die dan ook parten speelt..

 

Overigens hoef je helemaal niet al je leden die korting te geven, alleen degene die een nieuw contract afsluiten. Dat is namelijk de grootste moeite van al het werk. Waardoor je ook als Ziggo zeker weet dat iemand je nog een jaar lang inkomsten hebt van deze persoon.

Overigens zijn de kortingen vaak gebasseerd op het feit dat je zeker weet dat je weer minimaal een jaar lang geld krijgt als bedrijf.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

"Overigens hoef je helemaal niet al je leden die korting te geven, alleen degene die een nieuw contract afsluiten."

 

Als bekent wordt dat 1 telefoontje je 120 euro op kan brengen, de meeste mensen blijven bij hun vaste provider, dan denk ik niet dat er nog iemand is, die niet even gaat bellen of chatten met Ziggo.

 

"Leuke som, maar je vergeet wel daarin even mee te nemen dat je helemaal geen inkomsten hebt als een persoon van provider wisselt. Dus die som klopt niet. Dat bedrag is een ontzettend vertekend beeld."

 

Het gemiddelde blijft hetzelfde, er wisselen grofweg evenveel mensen van en naar Ziggo en ook bij de andere providers, dus het netto verlies is alleen de korting voor nieuwe klanten bij alle providers, dus in de huidige situatie veranderd niets.

MrVanish
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

"Als bekent wordt dat 1 telefoontje je 120 euro op kan brengen, de meeste mensen blijven bij hun vaste provider, dan denk ik niet dat er nog iemand is, die niet even gaat bellen of chatten met Ziggo."

 

Dan maak je het iets moeilijker. Door een opnieuw de gegevens te verifiëren en daarnaast een handtekening oid te vragen. Dat is gewoon dezelfde moeite als overstappen overigens dan. Zoals ik al aangaf. Het zit hem niet in de hoeveelheid moeite maar het feit dat er moeite voor gedaan moet worden. Dus ook al zal dat belletje een nieuw contract opleveren dan nog gaat niet iedereen dat doen om dat je bewust voor die moeite moet kiezen. Eventueel zeg je dat dan wel je box omgewisselt moet worden idk.

 

"Het gemiddelde blijft hetzelfde, er wisselen grofweg evenveel mensen van en naar Ziggo en ook bij de andere providers, dus het netto verlies is alleen de korting voor nieuwe klanten bij alle providers, dus in de huidige situatie veranderd niets."

 

Ja, alleen dat is ook zo als je dezelfde korting zou geven. Dan blijven de mensen die anders zouden wisselen wel bij dezelfde provider. Dus netto verlies is dan ook hetzelfde en dan veranderd er grofweg dus ook niets.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

"Ja, alleen dat is ook zo als je dezelfde korting zou geven. Dan blijven de mensen die anders zouden wisselen wel bij dezelfde provider. Dus netto verlies is dan ook hetzelfde en dan veranderd er grofweg dus ook niets."

 

Er wisselen maar tig duizend mensen per jaar per provider, er blijven miljoenen mensen per jaar, per provider bij dezelfde provider.

Dus de korting van nieuwe klanten is 1%, terwijl 99% blijft, dat is een aanzienlijk verschil.

 

Voor een verlenging van een contract voor een jaar, is alleen een wijziging van het contract nodig via de chat of telefoon, er is geen handtekening nodig, je hebt namelijk 14 dagen om het weer terug te draaien.

Dus 1 telefoontje of chat of via webcare is voldoende om weer een nieuw contract aan te gaan en kost vrijwel geen moeite, de drempel is heel laag.

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

@MrVanish jij bent lid van Ziggo, dit brengt dan waarschijnlijk extra kosten met zich mee. Kijk eens of je van het lidmaatschap af kan, misschien is de maandprijs dan lager

Uitgelicht topic