1
Vraag
2
Reageer en help mee
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Nieuwe Privacywetgeving bij Ziggo - 25 mei 2018

Iedereen heeft er vast al wel iets over gehoord, de nieuwe Privacy wetgeving - Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Per 25 mei 2018 gaat ook de nieuwe privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer.

De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

Ook Ziggo moet zich hier aan houden en heeft daarom onder Mijn Ziggo een nieuwe toevoeging met de naam Privacy onder het kopje Gegevens. Welke gegevens bewaren ze bij Ziggo? Je kunt een rapport opvragen, je gegevens wijzigen, overzetten of verwijderen. Wanneer je het niet prettig vindt dat Ziggo gegevens over je gebruik verzamelen dan kun je bezwaar maken. Privacy is belangrijk en daarom wil Ziggo je volledig inzicht en controle geven. Hier kun je zien welke gegevens Ziggo van je bewaart: Mijn Ziggo -> Gegevens -> Privacy (onderaan de pagina).

Ziggo kan al je persoonlijke gegevens in een rapport verzamelen zodat je weet welke informatie ze van je hebben. Zodra het rapport klaar is zal deze worden verstuurd via een e-mail.

Welke gegevens kan je opvragen?
Als je een rapport van je gegevens opvraagt, kun je de volgende zaken verwachten:

- Accountinformatie zoals naam, geboortedatum en klantnummer
- Contactinformatie zoals je adres en e-mailadressen
- Je abonnementsgegevens
- Contacthistorie

Wil je niet dat je gegevens worden gebruikt voor onderzoek of reclame. Hoe regel je dat?
Je hebt het recht om bezwaar te maken op het gebruik van je gegevens voor bijvoorbeeld onderzoek of reclame. Ga hiervoor naar het tabblad Bezwaar onder Mijn Ziggo -> Gegevens -> Privacy. Hier kun je een verklaring opgeven. Als Ziggo het bezwaarschrift in behandeling heeft genomen nemen ze uiteraard contact met je op.

Het is niet mogelijk om je volledige gegevens te laten verwijderen. Je maakt namelijk gebruik van een of meerdere diensten van Ziggo. Je kan daarom niet alle gegevens van jezelf laten verwijderen. Wil je weten wat je wel kan verwijderen, neem contact op met de Klantenservice.
58 Reacties 58
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Hoi MBJ
Die knop zit niet verstopt hoor, integendeel.
Je kijkt er waarschijnlijk gewoon overheen.

Ga naar Mijn Ziggo en login.
Ga vervolgens naar gegevens.
Helemaal beneden zit een knop met Alles over je Privacy, klik hierop.
En dan staat er in het midden van de pagina een levensgrote oranje knop met Gegevens opvragen. Als je daarop klikt dan krijg je een rapport per mail toegezonden.

Het is zo simpel en makkelijk te vinden 🙂
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
MBJ

Om je eigen gegevens op te vragen log je eerst in in je Mijn Ziggo.
Vervolgens klik je eerst bij "Gegevens" op "Bekijk en wijzig gegevens".
Dan scroll je helemaal naar beneden en klik je bij "Privacy" op "Alles over je privacy".
Dan zie je als het goed is een tabblad "Vraag op" en klik je op de oranje "Gegevens opvragen" knop.

Als het goed is krijg je dan eerst een bevestigings E-mail dat je hebt aangevraagd, en dan later een mail met daarin een download link.

Dit is hoe ik het heb opgevraagd in ieder geval.

EDIT: Oh dat was tegelijk EnergieBoy XD
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
EnergieBoy

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het makkelijk te vinden is hoor. Als je het al weet wel natuurlijk, maar als ik mijzelf in 'ik ben een IT leek' modus zet en mezelf met logisch redeneren moet redden kom ik toch wel wat problemen tegen.

Ik wil mijn gegevens downloaden. Dat je moet inloggen bij mijn Ziggo lijkt mij logisch. Dat je vervolgens bij het gedeelte 'mijn gegevens' kijkt ook. Want die wil ik tenslotte downloaden.

Maar daar staat dan de knop 'Bekijk en wijzig je gegevens'. Wil ik mijn gegevens bekijken? Nee, ik wil ze downloaden. Wil ik mijn gegevens wijzigen? Nee ik wil ze downloaden. Dus dat lijkt -niet- de knop waar ik op moet drukken. Maar aangezien er geen andere knop is druk ik er toch maar op.

Op de pagina waar ik op terecht kom zie ik niets vermeld over gegevens downloaden. Ik zie onderaan wel een knop 'Alles over je privacy'. Maar dat suggereert dat als ik op die knop druk alleen maar informatie kan vinden, niet dat je er ook dingen kunt doen, zoals je gegevens opvragen. Dus wederom lijkt dit - niet- de knop die je moet hebben. Maar ik druk er toch maar op.

En dan zie je inderdaad, met duidelijk indicatie 'opvragen' de knop staan die je zoekt. Maar daarvoor moet je wel 2 van de 3 knoppen die je gebruikt tegen je intuïtie en logica in indrukken, want de namen van die knoppen dekken de lading niet.

Ik kan trouwens op dit moment helemaal geen gegevens opvragen, want als ik naar mijn ziggo ga krijg ik alleen maar dit te zien XD

MBJ

Level 2
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ooh gek. ik bij mij lade de website wel gewoon. en ik heb al ontvangstbevestiging dat het verozek in goede orde is ontvangen.
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Mooi dat het gelukt is MBJ 🙂
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Ziggo maakt op dit moment een pitstop, het kan zijn dat je daarom net even geen website kon inzien. Ze zijn met MIJN ZIGGO bezig!

Ik kan nu even niet ingaan op je antwoord, dat je het niet eens bent om het makkelijk te vinden, omdat de site er nu even uit ligt. Ik ga het nog eens nalopen en volgens mij is het heel simpel en makkelijk te doen. Maar goed, ik ga je info natuurlijk wel meenemen en bekijken of het echt dan zo moeilijk is.
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Zo moeilijk is het ook niet (dat zei ook ook niet, ik zei dat ik het er niet helemaal mee eens was dat het heel makkelijk was, met onderbouwing, maar niet echt nodig om dat meteen als het andere uiterste neer te zetten) en als je wat door klikt of op ontdekkingstocht gaat kom je er uiteindelijk wel, maar perfect is de weg er naar toe niet. Alleen al het feit dat MBJ het niet kon vinden bewijst dat al op zich.

Bovendien hoorde ik van een moderator dat niet iedereen dezelfde navigatie structuur heeft in mijn Ziggo? Ik zal niet quoten uit prive berichten, maar hij had het over iemand anders waarbij mijn ziggo 'er anders uit zag' dan bij hem en mij? Jij had het over naar 'gegevens' gaan, maar bij mij staat 'gegevens' gewoon in een blokje op de voorpagina waar je na inloggen meteen op terecht komt. Ik had eerst een apart gegevens tab blad, maar dat heb ik nu niet meer.
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Nou ja... ik weet niet of er verschillen zijn, of laat ik zo zeggen, dit is mij nog nooit ter oren gekomen.

Maar voor het verkrijgen van je privacy info doe je het volgende:

  • inloggen via https://account.ziggo.nl/account/inloggen?brand=selfcare
  • je komt dan op een Goedemiddag pagina (waarmee kunnen we je helpen?)
  • kies bovenin het menu voor Gegevens
  • scroll vervolgens helemaal naar beneden van de pagina
  • daar zie je Privacy en kies je voor Wijzig privacy gegevens
(daar staat bij: Wil je weten welke gegevens wij van je bewaren? Je kunt hier een rapport van opvragen, de gegevens wijzigen, overzetten of verwijderen. Wanneer je het niet prettig vindt dat wij gegevens over je gebruik verzamelen dan kun je bezwaar maken.) Lijkt mij dus duidelijk dat je deze moet aanklikken als je privacy gegevens wenst op te vragen.


  • je komt nu op de Privacy pagina
  • dan zie je direct in beeld: Gegevens opvragen, klik daarop!
(daar staat bij: Wij kunnen al je persoonlijke gegevens in een rapport verzamelen zodat je weet welke informatie wij van je hebben. Zodra het rapport klaar is zal deze worden verstuurd via een e-mail. Hieronder staan een aantal gegevens om er zeker van te zijn dat het rapport naar de juiste persoon gaat.) Lijkt mij ook weer duidelijk dat je dan hierop moet klikken om je gegevens op te vragen.

Moeilijker kunnen ze het niet maken en, volgens mij, ook niet makkelijker. Ik zou graag dan eens willen weten hoe jij het te zien krijgt, ik verwacht toch echt hetzelfde.

Ik denk toch echt dat het zo een goede uitleg heeft en dat een ieder het op deze manier heel makkelijk kan vinden. Kan je nog sterker vertellen, er zijn nog voldoende websites die dit niet eens hebben, dat vind ik persoonlijk nog slechter dan het misschien niet zo makkelijk vinden. Al verschillen we hier dan van mening en dat mag 🙂
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
EnergieBoy

Ja dat is niet eerlijk he, dat stond er vanmorgen niet zo XD

Kijk maar hoe de button "Wijzig Privacy gegevens" vanmorgen nog volgens jouzelf heette:
Helemaal beneden zit een knop met Alles over je Privacy, klik hierop.

En dat stond er vanmorgen bij mij ook 😉


En dit:
daar staat bij: Wil je weten welke gegevens wij van je bewaren? Je kunt hier een rapport van opvragen, de gegevens wijzigen, overzetten of verwijderen. Wanneer je het niet prettig vindt dat wij gegevens over je gebruik verzamelen dan kun je bezwaar maken.


stond er vanmorgen ook nog niet zo bij op die plaats!

Ze hebben nu met de werkzaamheden die net zijn afgerond de naam van de knop aangepast, en de begeleidende tekst toegevoegd. Mijn post vanmorgen was echter van voor de werkzaamheden.

Met de aanpassingen die nu net gedaan zijn is het een stuk duidelijker geworden, dus daarmee is mijn opmerking van vanmorgen wel niet meer relevant/opgelost!

Wist niet dat ze zo snel konden reageren! 😄
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Even een update mochten er meer mensen zijn die hun persoonlijke gegevens opgevraagd hebben maar die maar niet ontvangen;

Samen met Ronald Ziggo is er achter de schermen weer een nieuwe aanvraag gedaan voor mij, waarbij Ronald zo vriendelijk is geweest om ook voor zichzelf aan te vragen om met mij mee te kunnen kijken, en er blijkt inderdaad iets fout te gaan waardoor er intern wel bevestiging komt dat de gegevens verzonden zijn, maar zowel Ronald als ik niets ontvingen.
Er is inmiddels inderdaad een fout gevonden in het aanvraag proces, en er wordt gewerkt aan een oplossing. 🙂
MBJ

Level 2
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
in het ADT systeem staat bij mij alleen dat het is aangevraagd maar niet is verzonden. er staat bij mij nog steeds verzoek is in behandeling als het goed is. dit weet ik want ik keek laats samen met de man van de mediamarkt in het ADT systeem. dus vandaar.

Maar begrijp ik het goed dat dat er nu ook bij mij staat dat de gegevens zijn verzonden. ik heb namelijk inderdaad nog niks ontvangen alleen de bevestigigs mails.
Shilka

Level 9
  • 247Posts
  • 5Oplossingen
  • 64Likes
Of dat ook bij jou zo is durf ik niet te met zekerheid te zeggen, er zijn namelijk ook mensen die aangevraagd hebben en wel gewoon hun gegevens hebben gekregen. Het probleem lijkt dus te spelen bij slechts een gedeelte van de aanvragers? Is het lang geleden dat je hebt aangevraagd?
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Heb het zojuist aangevraagd, ben benieuwd.
MBJ

Level 2
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ik heb het een tijd terug aan gevraagd. dat je dit ook via de klanten service kan doen. is volgens de administratie een fabel. dit moet je online aanvragen. dus er staat bij mag er niet uit komen neem dan contact op met de amdisntratei. nou die zeggen je kunt je dosjee alleen online aanvragen. en verder heeft de klanten service er niks mee te maken.

kijk wanneer je gegevens op vraagt bij ziggo dus al je gegevens dan word je terug gebeld door klachten management. toen probeerde ik nog dat is volgens mij alleen wanneer je bezwaar maakt dag ziggo je gegevens bewaart of dat je wilt dat ziggo al je gegevens verwijdert. maar nee ze had het aan ahaar leiding gevende gevraagd.

En die had aangeven dat ook wanneer je alleen je gegevens opvraagt je word terug gebeld door klacht management. de klanten service staat al in het eerste moment dat ze er niks van af weten dus dat begint al weer goed......
Ronald Ziggo wat vind jij daar nou van. en klopt dat wanneer al je gegevens compleet zijn bij het opvragen dat je dan word terug gebeld door klacht management ? wanneer al je gegevens compleet zijn worden deze toch gewoon verstuurd. zou jij eens bij mij kunnen kijken hoe ver dat is. aangezien de klanten service er blijkbaar niks mee te maken heeft..
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Iets met, elke medewerker beweert weer wat anders? Het proces staat duidelijk op de kennisbanken, dat mensen zelf geloven dat iets op een andere manier werkt is een kwaad dat helaas bij alle bedrijven wel speelt. Feedback is daarom wel heel belangrijk! Maar 100% takelen, tja.

Dit staat er in onze kennisbank:

Hoe & afhandeling
De klant heeft toegang tot zijn Privacy Dashboard via Mijn Ziggo
In dit Dashboard beheert de klant zijn persoonsgegevens​.

Zonder Mijn Ziggo registratie: Klanten,voormalig klanten en niet-klanten gebruiken het online formulier om hun gegevens schriftelijk op te vragen.
Dit formulier vullen ze in en sturen ze, samen met een kopie van hun ID bewijs, naar het algemene Ziggo postadres.


Terugbellen staat niks over in de kennisbank, het enige wat er in staat is dat bij een bezwaar het proces via klachten loopt.
Het kan dan best zijn dat klachten je belt, maar dat staat niet zwart op wit.

Met betrekking tot het proces, zoals Shilka al aangaf ben ik met hem bezig om dit te onderzoeken, inmiddels is het duidelijk dat het mis gaat en loopt dit bij de technische afdeling van Liberty Global. Ik hoop daarom spoedig op een oplossing, maar het lijkt niet een routine onderhoudskwestie te zijn, er zijn nogal wat mensen druk mee.

Gr,
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Dus aanvragen en binnen 30 dagen een link krijgen waar je de gegevens kunt downloaden werkt (nog) niet?
Zou ik dan op de pagina waar je dit aanvraagt toch even vermelden.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Die beslissing heb ik bij de verantwoordelijke neergelegd, volgens mij is het niet duidelijk wat de impact is in aantallen. Indien het slechts een deel is zullen ze niet graag een algemene melding willen plaatsen om extra vragen te voorkomen. Dat betekent alleen maar dat de klantenservice extra belast wordt zonder dat die wat kunnen doen en dat is natuurlijk ook niet handig.

Gr,
EnergieBoy
Topicstarter
Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Kreeg vanmorgen dat het verwerken van mijn gegevens iets langer duurt dan die 30 dagen en dat ze wettelijk nog eens 30 dagen de tijd mogen nemen om het voor mij uit te zoeken. Ik verwacht gewoon dat de laatste maand ineens heel veel mensen die Privacy info is gaan uit proberen en nu moeten we allemaal netjes wachten want er is niet voldoende capaciteit hiervoor.

Wat Ronald Ziggo al zegt, de klantenservice is nu extra belast dus laten we ze even de tijd gunnen.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Moet er bij Ziggo dan iemand handmatig alle informatie verzamelen?
Blijft wel vreemd dat er iemand is die een webpagina maakt waar je deze gegevens kunt aanvragen maar het proces er achter moet iemand anders doen die er niet klaar voor is?
Zoiets werkt je toch eerst uit alvorens beschikbaar te stellen aan je klanten?

Bij mijn andere provider moet deze aanvraag voor informatie schriftelijk gebeuren.
Eens kijken of zij het wel kunnen 🙂
jaccies

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
RobertKoopman wrote:
Moet er bij Ziggo dan iemand handmatig alle informatie verzamelen?


Nee die informatie is er al bij Gegevens, misschien moeten ze er nog dingen bij zetten zoals bijv , hoe je je cookie instelling hebt gekozen .
Ze zullen met dit nog wel bezig zijn en wat tijd nodig hebben zodat ze een goed geheel kunnen geven. Misschien moeten ze nog CookieInfo programma uitvoeren of ze voldoen aan de AVG/GDPR o.a dit
De veranderingen die de grootste invloed hebben, voor website eigenaren en marketeers, zit hem in “het kunnen voorzien van een kloppend opt-in en opt-out mechanisme én het vastleggen van de toestemming (consent)” van de website bezoeker.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic