EnZy77

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Na opzegging verrassingsfactuur van €1078,- i.v.m. afkoop abonnementskosten

Hallo,

 

Onlangs heb ik door omstandigheden alle diensten van Ziggo opgezegd, en word nu geconfronteerd met een "eindnota" van maar liefst 1078 Euro. Op de factuur wordt dit gespecificeerd als eenmalige kosten, en betreft het "afkoop resterende abonnementskosten". Dit is als volgt opgebouwd:

 

20 sep Afkoop resterende abonnementstermijnen Kabel TV 229,36
20 sep Afkoop resterende abonnementstermijnen Internet 440,65
20 sep Afkoop resterende abonnementstermijnen Bellen 164,22
20 sep Afkoop resterende abonnementstermijnen Digitale TV 253,44
20 aug Eenmalige kosten 19,95

 

Daarnaast worden nog de normale maandelijkse abonnementskosten in rekening gebracht.

 

Omdat ik hier helemaal niets van begreep (ik ben jaren achtereen klant geweest van Ziggo en er kon onmogelijk sprake zijn van een minimale contractduur waar ik nog in zou zitten), heb ik telefonisch contact opgenomen. Uiteindelijk werd mij door een collega op de afdeling waar ik eveneens telefonisch de opzegging had doorgegeven, duidelijk gemaakt dat dit waarschijnlijk komt doordat wij in augustus de nieuwe Mediabox in ontvangst en gebruik hebben genomen. Hiermee zijn wij blijkbaar ongemerkt een nieuw contract aangegaan met een minimale duur van 1 jaar, wat ik uiteindelijk wel terug kon lezen in de bevestigingsmail "Uw bestelling" maar waar ik door de medewerker die ons de Mediabox adviseerde om een Wifi probleem op te lossen tijdens het telefoongesprek helaas niet op ben gewezen. Nu blijken Wifi en de Mediabox totaal niets met elkaar van doen te hebben, dus zijn wij op dat moment slecht geadviseerd. Dit is op 19-08-2021 geweest.

 

Op 20-09-2021 heb ik de bevestigingsmail ontvangen dat ik mijn diensten wilde opzeggen, hierin staat onder andere:

 

Uw kosten omdat u uw contract eerder beëindigt
U heeft ons laten weten dat u het Ziggo abonnement wilt stopzetten. Omdat u dit doet voordat uw minimale contractsduur is voltooid, brengen we het abonnementsgeld voor de resterende periode in rekening. Dit hebben we zo afgesproken in onze Algemene Voorwaarden. Binnenkort ontvangt u hiervoor een factuur.

 

In de algemene voorwaarden lees ik echter het volgende:

 

2. Als een Klant het Abonnement wil beëindigen in de minimum-abonnementsduur, dan betaalt de Klant
in een keer 50% van het resterende bedrag dat de Klant betaald zou hebben tot aan het einde van de
minimum-abonnementsduur, behalve in het geval de Klant het Abonnement mag beëindigen op grond
van de Algemene Voorwaarden of de wet.

 

Dat strookt helemaal niet met het bedrag wat op de laatste factuur staat; dan zou ik rond een maandbedrag van €180,- zitten en dat kan niet kloppen. Hier is naar mijn idee een flinke correctie nodig.

 

Verder is mij bij het telefonische opzeggen helaas niet meegedeeld dat er überhaupt nog afkoopkosten zouden zijn, als ik dit had geweten had ik e.e.a. wellicht heroverwogen. Zoals eerder aangegeven is bij de bestelling van de nieuwe Mediabox (die een Wifi probleem zou oplossen..?) in augustus niets verteld over het aangaan van een nieuw contract. Nu zal men daartoe niet verplicht zijn maar ik ben wel van mening dat dit netjes en klantvriendelijk was geweest om te doen.

 

Ik hoop van harte dat we dit alsnog op een prettige en nette manier kunnen afhandelen. Alvast bedankt voor uw reactie.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Vandaag heb ik een goed gesprek gehad met een Ziggo medewerker, die mij belde en zich afvroeg of ik mij bewust was van een betalingsachterstand. Dat was ik natuurlijk. Ik heb hierop mijn verhaal kunnen doen, waarna hij e.e.a. na heeft gekeken in de gespreksnotities van de contactmomenten (die inderdaad worden bijgehouden en opgeslagen), en gezien de manier waarop de nieuwe mediabox is "opgedrongen" waarmee ongemerkt een nieuw contract is aangegaan is hierop het volledige openstaande bedrag kwijtgescholden! Hier ben ik uiteraard erg blij mee 🙂

 

Uiteindelijk dus toch nog goed opgelost door Ziggo. Case closed! 🙂

 

 

Bekijk in context

34 Reacties 34
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken. Als u wilt dat een Ziggo mod direct uw gegevens kan achterhalen, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Deze gegevens zijn alleen voor hun zichtbaar.

Zet uw gegevens in uw Ziggo profiel en wacht totdat er een Ziggo mod langs komt. Misschien kan hij/zij e.e.a. in der minne schikken.

EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Yes heb ik gedaan 🙂 bedankt!

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

@EnZy77 Wow, dat is een flink bedrag zeg. Ik heb wel eens afkoopsommen gezien, maar dit is wel echt de hoogste. Een nare verrassing. 

Uit de factuur begrijp ik dat hier tot 20 september diensten zijn afgenomen en dat de wijziging met datum 19 augustus naar mediabox Next is gedaan. 
Dat de wijziging naar de Mediabox Next een jaarcontract oplevert is geen onbekende. Zo is het des te belangrijker om de bevestigingen te lezen bij een wijziging of opzegging. Deze onduidelijkheid had direct getackeld of uitgelegd kunnen worden. 

Of dit wel of niet in het gesprek naar voren is gekomen is niet terug te halen en dat is lastig. Hoe het zit met de verplichting informeren? Bij invoeren van zowel de wijziging als de opzegging krijgen wij dit te zien in het bestelproces. 

Wat opvallend is de opzegging per direct is gedaan. Ik kan uit de gegevens geen enkele reden halen waardoor dit komt. Ik begrijp dat je een wifiprobleem had, dan is het aan ons om er alles aan te doen om dat op te lossen. Als alles uit de kast gehaald is vanaf onze kant kunnen we elkaar de hand geven en eerlijk zeggen, het is niet gelukt. Dan zou ik een opzegging per direct begrijpen, kun je me toelichten wat hier precies is gebeurd? 

Hoe zit je nu met je internet/TV? Terugdraaien van de afkoopsom lukt me 100% bij het heraansluiten van de diensten, bij verder speuren naar of hier een fout gemaakt is ja/nee heb ik geen garanties.  

EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Jos hartelijk bedankt voor je reactie. In antwoord op je vragen, We zijn inmiddels overgestapt naar KPN. De automatische incasso van Ziggo met de “eenmalige kosten” erop was inderdaad wel even schrikken. Ik heb deze gestorneerd en inmiddels een schriftelijke herinnering van Ziggo ontvangen om dit (in mijn ogen absurde) bedrag z.s.m. over te maken, dat ga ik niet zomaar doen. Gezien de gebeurtenissen die ik hieronder zal proberen te schetsen ben je hopelijk met me eens dat dit niet de schoonheidsprijs verdient en dit op een nettere manier opgelost kan worden.

 

Aangezien we de diensten van Ziggo niet meer nodig hadden en ik dubbele abonnementskosten wilde voorkomen, heb ik deze diensten (telefonisch) opgezegd. Hierbij ging ik uit van een opzegtermijn van 1 maand, dit is ook telefonisch bevestigd tijdens het gesprek. Het feit dat het per direct is doorgevoerd komt waarschijnlijk door mijn opmerking/bevestiging dat we de Mediabox en het modem niet meer aangekoppeld hadden ten tijde van het telefoongesprek. Ik vermoed dat er toen op een “direct doorvoeren” knopje o.i.d. is gedrukt. Mij is toen zoals eerder gezegd niet verteld dat ik te maken zou krijgen met afkoopsommen. De totstandkoming van het bedrag klopt volgens mij niet (als ik de algemene voorwaarden bekijk) en daarnaast heb ik ook mijn vraagtekens bij de posten Kabel TV (dat signaal is toch afgeschaft?) en Telefoon. Het verbaasde mij eerlijk gezegd ook dat alle diensten per direct werden stopgezet ook al is er een opzegtermijn van 1 maand. De Ziggo GO app werkte dezelfde avond al niet meer.

 

 

Uiteraard wil ik wel even toelichten hoe de opzegging tot stand is gekomen, want dat hebben we natuurlijk niet zomaar gedaan. Het is nogal een verhaal, mijn excuses daarvoor maar ik wil graag goed schetsen hoe wij dit als klant hebben ervaren.

 

Voor ons was namelijk een kookpunt bereikt t.a.v. de in onze ogen slechte dienstverlening bij de afhandeling van een verstoring die nota bene door Ziggo zelf is veroorzaakt.. Na jarenlang tevreden klant te zijn geweest (ik was al klant in het Casema tijdperk), heeft zich het een en ander voorgedaan wat ons heeft doen besluiten om over te stappen en de diensten van Ziggo stop te zetten.

 

Ik begin met de gebeurtenis m.b.t. de eerder aangehaalde Wifi problemen die uiteindelijk heeft geleid tot een nieuw jaarcontract. Hier is naar mijn idee e.e.a. niet goed gegaan.

 

In juli en augustus van dit jaar ondervonden wij meer en meer problemen met onze Wifi thuis. De gekoppelde apparaten verloren spontaan (maar regelmatig) hun verbinding, en wij konden dit met de Ziggo apparatuur die wij op dat moment hadden niet oplossen. Daarop besloot mijn vrouw op 19-08 contact op te nemen met de Klantenservice, en daar kwam dus uit dat er een nieuwe Mediabox moest komen om dit probleem op te lossen. Ik was zelf niet bij dit gesprek betrokken en vond dit erg onlogisch klinken, toen mijn vrouw het later aan mij vertelde dacht ik dat ze een nieuw modem bedoelde (dat was veel logischer geweest want we hadden een erg verouderd type) maar nee, het bleek echt om een nieuwe Mediabox te gaan. Wat dit t.a.v. Wifi zou oplossen was me een compleet raadsel, maar goed wie weet. Deze mochten we in gebruik gaan nemen zonder extra kosten. Maar zoals inmiddels duidelijk is, wél met een nieuw contract en dat is tijdens het gesprek niet duidelijk gemaakt. Een nieuw modem is wel ter sprake gekomen, maar zou het Wifi probleem niet oplossen en behoorde toen niet tot de mogelijkheden.

 

De Klantenservice medewerker heeft mijn vrouw dus wijsgemaakt (althans zo zie ik het en zij zelf ook) dat de nieuwe Mediabox een “Alles in 1” apparaat is die de Wifi problemen zou oplossen. Hierop heeft zij geantwoord om deze dan maar te laten opsturen. Uiteraard loste dit ons Wifi probleem niet op, en zijn we dus slecht geadviseerd. Als klant ga je af op de kennis en kunde van de medewerker die je aan de lijn hebt, en volg je zijn of haar advies op, zeker als het niets extra kost. Misschien is het gesprek wel opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden en kun je terugluisteren hoe dit is gegaan. Mijn vrouw heeft later nog een keer teruggebeld om na te vragen hoe het nu precies zat, en de collega die ze toen sprak vond het maar een raar verhaal.. “Mediabox en Wifi hebben immers niets met elkaar te maken.. “ en bevestigde dat dit een flauwekul-oplossing was voor het gemelde probleem.

 

We hebben in ieder geval de nieuwe Mediabox wel gehouden, je kunt blijkbaar ook niet meer terug naar de oude als je de nieuwe eenmaal in gebruik hebt genomen. Op dat moment hebben we de Wifi problemen heel even gelaten voor wat ze waren.

 

Hier wilden we bij Ziggo wel weer opvolging aan geven, en vragen om een nieuw modem leek ons de meest logische stap. Voordat we hier echter aan toe kwamen kregen we te maken met een verstoring, die uiteindelijk heeft geleid tot de opzegging.

 

Op donderdag 26 augustus stopten ineens alle Ziggo diensten met werken. Geen TV, geen internet. Er kwam geen signaal meer uit de muur, was mijn conclusie. We hebben direct de Klantenservice gebeld. Is er een algemene storing in de wijk? Zijn er werkzaamheden (geweest) waar we last van hebben? We bleken de enigen in de hele wijk te zijn met problemen, alsof we individueel afgesloten waren. Geen storingen bekend, ook geen werkzaamheden. Het moest “iets” lokaals bij ons zijn. Om te beginnen met de bekabeling. Het advies was om de COAX kabels te vervangen om te bekijken of het dan beter gaat, want als er een monteur langs wordt gestuurd en het blijkt toch echt aan onze bekabeling te liggen kost dat ons geld, werd ons meegedeeld. Op de COAX aansluiting op onze muur zat een splitter / T-stuk, waarvandaan 1 kabel naar het internetmodem liep en een kabel naar de Mediabox. Het zou dus in theorie mogelijk zijn dat deze beide kabels tegelijkertijd stuk waren gegaan, of de splitter. Dit leek mij niet logisch, maar ik heb alles toch doorgetest en ook een nieuwe kabel bij de MediaMarkt gehaald en deze geprobeerd, maar het hielp allemaal niets.

 

Hierop kon de Klantenservice een monteur langs sturen, maar helaas (we zaten toen op donderdag 26 augustus) kon deze pas langskomen op dinsdag 31 augustus. Hier waren we uiteraard niet bepaald blij mee, bijna 6 dagen wachten inclusief weekend. Met twee kleine kinderen met tablets, wijzelf die graag TV kijken en ik, die vanuit huis moet werken, waren dit niet de meest prettige dagen. De Klantenservice kon hier verder niets aan doen, de medewerker die ik aan de lijn had probeerde nog mee te denken door aan te bieden om een nieuw internetmodem op te sturen. Wie weet helpt het. Toen ik zei dat het TV signaal het ook niet deed zei hij dat een nieuw modem dan waarschijnlijk ook niet gaat helpen, maar hij wilde deze als extra service toch opsturen. Bij hoge uitzondering blijkbaar, want er schijnt een modemtekort te zijn (?) dus wordt dit niet zomaar gedaan. Dat verklaart misschien ook waarom een nieuw modem niet als mogelijke oplossing is aangedragen voor ons Wifi probleem? Een of twee dagen later ontving ik het nieuwe modem. Overigens van wat ik terug kan vinden is er bij deze actie / “bestelling” geen sprake van een nieuw contract, ik zie hier geen bevestiging van terug in mijn mail. Tegen beter weten in heb ik het nieuwe modem aangesloten, maar zoals verwacht was er geen verbinding.

 

Op dinsdag 31 augustus kwam de monteur inderdaad langs, en hij bevestigde direct mijn conclusie dat er geen signaal meer uit de muur kwam. Hij wilde even een kijkje nemen in de wijkkast, deze bleek op amper 10 meter van ons huis te staan. Na het openen zag hij direct waar het aan lag. Zijn collega’s waren (zo zei hij) langs geweest om onterecht aangesloten huishoudens te ontkoppelen, om zo het “grijskijken” een halt toe te roepen en hier is niet goed opgelet. Er zijn dus wel degelijk werkzaamheden geweest.

 

Hij vertelde dat er volop gewerkt wordt in het hele land om dat grijskijken tegen te gaan, en dit wordt verder niet aangekondigd. Immers alleen huishoudens die toch al geen abonnement meer hebben worden afgekoppeld. In ons geval helaas niet. De kabels of aansluitingen in de wijkkast blijken niet goed gelabeld te zijn, en dus was niet duidelijk welke kabel/aansluiting de onze was. Hij was van mening dat zijn collega’s hadden kunnen opmerken dat ze een actieve klant hadden afgesloten, ook al klopten de labels niet. Dit is helaas niet gebeurd. Er lagen veel kabels los in de wijkkast en de monteur wist niet goed wat te doen. Hij had al diverse aansluitingen geprobeerd en toen hij op enig moment op het punt was “dit moet hem toch echt zijn” en er nog steeds geen signaal was, is hij voor de zekerheid overgegaan tot het vervangen van de wandcontactdoos in onze woning waarop het signaal normaal gesproken binnenkomt. Deze zag er niet helemaal jofel uit, blijkbaar. Achteraf bezien had hij deze specifieke actie niet moeten uitvoeren, en waren wij nog steeds Ziggo klant geweest.

 

Tussentijds begon hij over een mogelijke kabelbreuk onder de grond en mogelijke benodigde graafwerkzaamheden om het op te lossen, en de kans dat er een vergunning nodig zou zijn (bij vervuilde grond) wat ervoor zou zorgen dat de storing voorlopig niet zou zijn opgelost, want dat duurt enige tijd. Ondertussen zakte de moed mij compleet in de schoenen. De monteur had een meetapparaatje bij zich (pulsmeter meen ik) en concludeerde dat op ongeveer een meter van de aansluiting in de muur er een “kink in de kabel” was, ook al kreeg hij op een andere meter wel een verwacht “goed” signaal terug. Zijn conclusie was dat dit waarschijnlijk kwam door een koppelstukje o.i.d. onder de vloer, de wandcontactdoos zit namelijk op een andere muur dan waar deze oorspronkelijk binnenkwam en dus is de kabel onder het huis verlegd/verlengd toen wij er nog niet woonden. In mijn ogen compleet onlogisch dat dit ineens, uit het niets, een probleem zou kunnen zijn maar misschien ongedierte, het zou kunnen.

 

Na nogmaals veel proberen maar geen resultaat besloot hij om dan van alle kabels in de wijkkast het filter te verwijderen (geen idee wat dat inhoudt) en ze allemaal aan te sluiten. Dan moest er op onze aansluiting toch wel weer signaal zijn? Dit bleek ook het geval. Alles werkte weer en ik heb de monteur bedankt voor zijn servicegerichtheid en vasthoudendheid. Hij wilde ons niet met een niet-werkende situatie achterlaten en dat is gelukt. Die kast maken we later wel weer netjes, zei hij.

 

Na zijn vertrek heb ik een uurtje of twee probleemloos online kunnen werken met mijn laptop. Toen ineens was uit het niets de internetverbinding weer weg. Het TV signaal bleef wel goed werken. Het leek erop alsof het nieuwe modem zichzelf aan het herstarten was, na een paar minuten was de internetverbinding weer terug maar deze stopte snel daarna helemaal met werken, om niet meer terug te komen. Ondertussen was het TV signaal nog steeds in orde.

 

Daarop heb ik snel weer gebeld met de klantenservice. Blijkbaar stuurde mijn modem verkeerde signalen terug of ontvingen deze niet correct, na een X aantal keer wordt dan het hele signaal geblokkeerd en komt deze niet meer terug. Dit kan door bekabeling komen. Maar ik had net nieuwe kabels gekregen en een nieuwe wandcontactdoos bovendien, dat kon het toch niet zijn? De medewerker kon niets anders doen dan maar weer een monteur te sturen. Op mijn hoopvolle commentaar dat deze dan hopelijk wel morgen op de stoep staat werd er naar de beschikbaarheid van de monteurs gekeken, en …. Maandag 6 september kunnen we langskomen, oftewel wéér pas over 6 dagen! Toen was voor ons de maat vol, dit gaan we niet nogmaals meemaken. Hierop hebben we direct besloten om een andere aanbieder te kiezen (KPN in dit geval) en het Ziggo abonnement er voor de zekerheid nog even naast te houden.

 

Prompt word ik een uurtje hierna gebeld door Ziggo Klantenservice met de mededeling dat er toch morgen (1 september) een monteur langs kan komen om het probleem op te lossen. Deze monteur kwam inderdaad de volgende dag en naast dat hij zijn verbazing uitsprak over de staat van de wijkkast heeft hij het opgelost door nogmaals de wandcontactdoos te vervangen. De collega van gisteren had deze niet goed vastgezet en bij controle bleek de kern sluiting te maken met een van de koperdraadjes aan de buitenkant, hij zag direct dat dit het probleem was van het verliezen van de internetverbinding. Hij had het snel hersteld en hierna werkte alles weer. Dit deed echter niets meer af aan ons besluit om over te stappen naar KPN en uiteindelijk afscheid te nemen van Ziggo.

 

Inmiddels hebben we alle Ziggo apparatuur netjes teruggestuurd en dacht ik na nog een keer de normale abonnementskosten te betalen klaar te zijn. Hopelijk is dit straks daadwerkelijk het geval, ik verneem het graag. Alvast bedankt.

 

Vriendelijke groeten.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo niet zijn hand in eigen boezem steekt.

whazaah

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Een heel verhaal. Als het intersignaal en tv signaal nu in orde is zou ik kpn opzeggen als ik u was. KPN heeft ook een proefperiode waar je nog gemakkelijk op kan zeggen. Wifi zou ik zelf organiseren als ik u was. 

 

KPN zou best nog eens voor meer ellendige momenten kunnen zorgen en de klantenservice van kpn is eerder slechter dan beter als ziggo.

 

Mijn ervaring met ziggo is in redelijk ok, een storing wordt uiteindelijk altijd opgelost. De monteurs die ziggo inhuurt zijn niet altijd even kundig, eigen monteurs lossen dit probleem dan wel weer op.

 

Ikzelf heb zowel voor kpn als upc gewerkt. Bij ziggo blijven is zo gek nog niet. Zet je principe kwestie aan de kant en geniet van je werkende aansluiting. Het gras is bij kpn echt niet groener. ......

EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

De twee weken bedenktijd zijn inmiddels verstreken, dus dat gaat niet meer lukken. Vooralsnog ben ik wel tevreden (met name het Wifi gedeelte) maar ik sluit zeker niet uit dat wij ooit terugkeren als Ziggo klant.

Peter1973

Level 6
  • 88Posts
  • 1Oplossingen
  • 25Likes

Toen ik overging naar de next had ik ook zomaar uit het niets een nieuw jaarcontract te pakken. Wat ik persoonlijk al belachelijk vond maar het werd mij totaal niet verteld vooraf toen ik de box aan ging schaffen. Let goed op dus!  Ik heb het eerlijk gezegd ervaren als het aansmeren van een nieuw contract. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@EnZy77 Bedankt voor je volledige uitleg. Ik vind het enorm jammer om te lezen, dat je na zo'n lange tijd toch het besluit hebt genomen om ons te verlaten. Ik snap wel dat er een aantal flinke druppels waren die de emmer behoorlijk lieten overlopen. Met een gezin moet het allemaal gewoon  werken en dan zijn deze wachttijden killing. Ik vind het erg jammer om te lezen dat er aan onze kant fouten zijn gemaakt, die hebben bijgedragen aan je overstap. We hadden  je graag overtuigd om bij ons te blijven maar je bent al aangesloten bij KPN en we zullen daarom opzoek moeten naar een andere oplossing voor de enorme afkoopsom. Ik snap dat je dit bedrag gestorneerd hebt en dat we even verder moeten kijken. 

 

 

Ik zal maar beginnen met het slechte nieuws, het is helaas niet mogelijk om de hele afkoopsom te vergoeden. Je hebt je goed ingelezen en het klopt dat het bedrag van de afkoopsom niet overeenkomt met wat er in onze algemene voorwaarden staat. Ik heb daarom de volgende berekening aangehouden: 

 

 

Complete/Complete per maand €71,-

Contract tot: 20-08-2022

Periode: 20-09-2021 -- 20-08-2022 = 11 maanden

11 x 71 = 781 euro ( het resterende bedrag binnen het contract)

50% = - €390,50

 

Voor het bedrag van €697,17, heb ik een creditverzoek ingediend. Deze wordt beoordeeld door een andere afdeling. De €390,50 moet dan helaas wel betaald worden. Deze kan ik niet voor je vergoeden. Het is nog steeds een behoorlijk bedrag waar je vast enorm van baalt maar ik hoop dat het zo allemaal een stuk duidelijker is.

 

 

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Ik zou altijd eens eerst informeren bij juridisch loket/rechtswinkel/rechtsbijstandverzekering. Ten eerste over de misleiding waarmee het aangaan van het contract gepaard is gegaan. Ten tweede over de looptijd van het contract. Volgens de algemene voorwaarden is er alleen sprake van een minimum termijn als er een kadootje of korting gegeven is. Een geschil kun je aanhangig maken bij de geschillencommissie, dat kost wel klachtengeld, wat je terugkrijgt als je de zaak wint. Het bedrag vind ik te hoog om zomaar te laten zitten.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Tja, het matigen van de vordering maakt natuurlijk wel dat je minder snel geneigd bent om om juridische kosten te maken. Maar dat geldt natuurlijk ook voor Ziggo! Nu hier, m.i., sprake is van dwaling of oneigenlijke dwaling is er wel degelijk een kans dat een rechter ook tot die conclusie kan komen. Het feit dat je het hele verloop goed gedocumenteerd hebt is wel een puntje in jouw voordeel.

Wel is het zo dat Ziggo eerst de vordering uit handen zal geven (incasso traject). Dit zal de uiteindelijke vordering wel weer verhogen

whazaah

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Toen ik de next graag wilde werd  netjes vermeld dat mijn contract dan voor 12mnd niet vrij was. 

EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Lotte , hartelijk bedankt voor je reactie. Het bedrag wat nu overblijft na toepassen van de correctie is gelukkig een stuk lager. Maar inderdaad, het blijft een flink bedrag waar ik inderdaad nog steeds flink van baal. De omstandigheden waarin het nieuwe contract tot stand is gekomen met uiteindelijk deze kosten tot gevolg, zorgen zeker voor een blijvende nare nasmaak. Ik begrijp echter goed dat je binnen de mogelijkheden handelt (waarvoor nogmaals dank) en zie de nieuwe gecorrigeerde factuur met belangstelling tegemoet.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@EnZy77 

Het opmaken van een nieuwe factuur duurt bij Ziggo altijd even; facturen worden geautomatiseerd maandelijks gemaakt. Het crediteren zal de incasso niet automatisch stuiten. Je zou @Lotte wellicht kunnen verzoeken om de incasso, in afwachting van de creditnota, voorlopig te laten opschorten.

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

Het valt mij op dat de laatste tijd veel klanten de sjaak zijn en geconfronteerd worden met een "afkoopfactuur" na opzegging veelal na een onopgemerkte wjziging (dus opnieuw aangaan) van een abonnement.  Natuurlijk is het in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de klant om goed op te letten en alles na te lezen, maar vaak is het niet transparant.  Tip: Ziggo moet gewoon expliciet van te voren aangeven (ook schriftelijk op de site en mail, en niet achteraf na de bestelling als het leed is geschied) dat er een nieuw contract wordt aangegaan.  Tevens zou er ook een schriftelijke waarschuwing moeten worden gegeven dat bij bepaalde handelingen/wijzigingen/opzeggingen extra kosten in rekening worden gebracht.  Net zoiets als de bekende waarschuwingen " lenen kost geld"  en "beleggen brengt risico's met zich mee, u kunt uw inleg verliezen".  Het zou voor beide partijen een uitkomst zijn als dit zou gebeuren.  Vooral als je ouder bent dan heb je er gewoon geen erg in dat er financiele consequenties kunnen zitten aan een "gratis" afstandbediening (dus mediabox) of een kleine wijziging in het profiel.  Ik heb er al eerder iets over geschreven: sommige wijzigingen zijn onschuldig en andere kunnen consequenties hebben.  Persoonlijk vind ik ook, aangezien er geen concurrentie meer mogelijk is op de kabel,  hanteer een opzegtermijn van een maand voor alle abonnementen, wel zo klantvriendelijk.  Want ik heb echt te doen met die mensen die zo de sjaak zijn.

Want als @EnZy77 een Wifibooster van een paar tientjes aangeschaft had, dan had hij zorgeloos kunnen slapen en was een week "uitzoekwerk" van Ziggo niet nodig geweest (dat ook geld kost)

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Ronald B. 

Ziggo is voorgekomen uit fusies en overnamen van diverse kabelbedrijven. Hierdoor is er een diversiteit aan verschillende contracten en pakketten. Dit probeert men te saneren. Bij een pakketwijziging  krijgen de kanten nieuwe contracten. Uitbreiden van een bestand contract is niet meer mogelijk.
Het beeld dat ik krijg via dit forum, is dat klantenservice medewerk(st)ers klantcontactmomenten aangrijpen om klanten over te zetten naar nieuwe contracten.

 

Hier is als oplossing voor een stroringsklacht, een “oplossing” aangedragen waarbij een nieuwe contract kleeft en welke bovendien de klacht helemaal niet kan verhelpen.

 

Het achteraf melden dat er een nieuw contract is afgesloten is inderdaad niet transparant. Instemmen met gratis toezending van een vervangend apparaat is m.i. iets anders dan wel overwogen een verbintenis aangaan met de consequentie van een nieuwe (langdurige) opzegtermijn. Als de klant niet wist of niet kon begrijpen dat dit allemaal het geval was, dan spreken de juristen van een z.g. “oneigenlijke dwaling”. In het geval dat klantenservice medewerker/ster deze gevolgen bewust verzweeg, spreekt men van dwaling. Juridisch zijn deze begrippen wat verschillend. Bij een echte dwaling geldt de overeenkomst sowieso niet (in nietig) en bij een z.g. “oneigenlijke dwaling” is de overeenkomst vernietig baar (via de rechter).

 

Het niet oplossen van een storing / het niet (volledig of goed) leveren van de diensten is voor velen een reden om een contract te beëindigen. De actie om een nieuw contract op te maken zou dit beletten. Ik kan mij voorstellen dat de TS (@EnZy77 ) hier inderdaad een blijvende nare nasmaak van krijgt.

 

Het argument dat je, door de achteraf melding (e-mail) had kunnen weten dat er een nieuw contract is afgesloten is m.i. niet geldig. Het geeft juist aan dat men denkt dat men, tijdens het klantcontact , de klant niet op de gevolgen hoeft te wijzen (niet volledig hoeft te informeren). Dit is wat het aangaan van een overeenkomst “geen juiste” praktijk. Immers bij het aangaan van en overeenkomst moeten beide partijen iets overeenkomen. Beide partijen moeten het willen. Achteraf melden dat er een nieuwe overeenkomst is aangegaan (ook nog eens met een nieuwe opzegtermijn) maakt geen deel uit van hetgeen de klant dacht af gesproken te hebben.  Dus kan je eigenlijk niet spreken van een overeenkomst. Vandaar het begrip “oneigenlijke dwaling”.

 

Het niet leveren van de dienst (storingen niet verhelpen enz.) is eigenlijk ook een gerede grond om een contract tussentijds te beëindigen. Ziggo hoort in zo’n situatie dan geen opzegtermijn te hanteren.

 

EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Zo dit zijn interessante reacties, bedankt allemaal! 🙂 Ik ga onderzoeken wat ik hier verder nog mee kan. De uitkomst zal ik hier (als dat nog kan) wel even plaatsen uiteraard.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@EnZy77 

Voor alle duidelijkheid (ook voor ieder ander):

Bij een oneigenlijke dwaling is een sutuatie waarbij geheel ter goeder trouw partijen iets overeen komen, maar beide niet precies hetzelfde bedoelen. Men denkt dus (ten onrechte) over iets overeenstemming bereikt te hebben maar als de werkelijke situatie bij een van hen wel duidelijk was geweest men de overeenkomst niet zou zijn aangegaan. De overeenkomst is dan niet nietig, maar wel vernietigbaar.


N.B.:
Bij een verzoek tot vernietiging, pleegt men wel vaak beide situatie te gebruiken benoemen. Men stelt dat er sprake is van dwaling dan wel oneigenlijke dwaling. Dat maakt dat er een uitspraak gedaan kan worden dat de overeenkomst sowieso nietig is dan wel vernietigd wordt.

EnZy77
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor de verduidelijking, er is hier zeker sprake van een van de twee dwalingen. Alleen ben ik bang dat dit lastig aantoonbaar zal zijn omdat het een telefoongesprek betrof en niet meer is terug te halen hoe dit daadwerkelijk is gegaan. Of is dit een misvatting van mij?

Uitgelicht topic