RemkoMi

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Monteur kan/mag niet bij EV kastje voor reparatie van mijn verbinding

Hallo,

 

Ik heb al enige tijd last van haperend/onderbrekend signaal. Na alles binnenshuis uitgesloten te hebben, doorgemeten en vervangen kabels en splitters had in eindelijk vandaag (09 Aug) een monteur langs om het door te meten naar buiten. Die registreerde sowieso het probleem, dus dat het inderdaad buiten het probleem is. Hij wilde zeker in de buiten kast het verder gaan oppakken maar kon deze niet zo direct vinden.

 

Echter omdat wij in een oude wijk zitten, is er ooit door iemand/netwerkbeheerder gekozen om het blijkbaar zo genoemde EV kast tegen de achtergevel van de buren te plaatsen (zie foto). Dit is eigen terrein waar wij geen toegang tot hebben en de buren zijn een maand in thuisland op vakantie. De monteur mag er ook zo niet komen omdat hij een ZZP-er is en ook vanwege verantwoordelijk/aanspraak. Zover snap ik het zeer zeker nog wel.

Dus ik zit nu met een slechte verbinding, waar ik:

1. een maand moet wachten eer de buren terug zijn en een monteur er iets mee kan doen.

2. betaal voor een slechte verbinding waar het probleem aan Ziggo z'n kant ligt.

 

De telefonische medewerkers doen hun best maar hebben dit zo nog niet meegemaakt dat het EV kastje op eigen terrein staat. Ik heb al een verzoek ingediend dat de klachtendienst mij hopelijk vandaag of morgen terugbelt met een voorstel hierover.

 

Mijn vraag meer of hier iemand een vergelijkbare situatie had en zo ja, wat de oplossing was?

27 Reacties 27
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @RemkoMi, dit is inderdaad een hele uitzonderlijke situatie. Ik kan mij voorstellen dat een maand wachten erg lang is. Ik ben even in het systeem gedoken en ik lees dat het terrein van de buren niet toegankelijk was voor onze monteur. Onze monteurs mogen, zoals je zelf al aangeeft niet zomaar het terrein van je buren betreden wanneer dit afgesloten is. Is er een mogelijkheid om contact te leggen met je buren? Mogelijk is er iemand met de sleutel en kan onze monteur met toestemming het terrein betreden. 

 

We pakken je klacht zeker op, deze ligt momenteel bij de juiste afdeling. Je kunt ook zeker aanspraak maken op een vergoeding nadat het probleem is opgelost. 

RemkoMi
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Lotte,

 

Als eerste dan nee, ik heb geen mogelijkheid om contact met de buren te leggen tot ze terug zijn. En wij hebben ook zo niet de kennis wie dan een sleutel zou hebben om er toegang tot te krijgen.

 

Gezien dit huurhuizen zijn, is het mogelijk dat de netwerkbeheerder via de verhuurder (Woonbedrijf) toegang kan verkrijgen. Want ik geloof niet dat ik de enige in Nederland ben met een dergelijke situatie.

Verder wat de monteur ook meegaf is dat dat kastje sws verplaatst moet worden voor toekomstige problemen dan voor te zijn, dus daar moet dan nog een opdracht vanuit Ziggo naar de netwerkbeheerder toe, maar dat kon nog buiten mijn issue, nog maanden duren, volgens de monteur.

Al in al zit ik in een zeer benarde situatie met dit alles, dus ik hoop dat er vanuit Ziggo iets spoedig gedaan kan worden voor iemand die al decennia lang klant is (voormalig UPC/Chello gebied). Want een dergelijk probleem heb ik in alle jaren nog nooit zo gehad.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Lotte en @RemkoMi 

 

Ik heb zo mijn twijfels over dit kastje.

ten 1e gezien het formaat past hier sowieso geen eindversterker in die zijn te groot om in dit kastje te plaatsen.

Het zou zo maar kunnen dat dit een kastje is van een centrale antenne systeem zoals dat 45 jaar + geleden werd gebruikt en eigenlijk niet meer relevant is. 

Of het is een SUB kastje wat aangesloten zit op de eindversterker en in dat sub kastje zit dan alleen maar een multi tap ( 12 voudige verdeler )  

 

Ziggo en zijn voorlopers hebben altijd kasten geplaatst op gemeente grond die te alle tijden toegankelijk moesten zijn............

 

@Lotte  duik er nog eens goed in 😉 

 

Xvisor

Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

@Ronihd, dat vind ik wel een interessante. De Ziggo kast voor onze gehele wijk staat in mijn voortuin naast de brievenbus op 100% mijn grond. Dit kastje staat er langer dan ik er woon hoor (sinds 1998) maar het is wel degelijk de kast waar alles in zit, wel een stuk groter dan die op de foto daar. Bij mij in de tuin gaan de monteurs ook rustig in die kast aan het werk als er klanten in de buurt een issue hebben of toen de docsis 3.1 apparatuur een jaar geleden werd geplaatst. Dit is oud Casema oftewel Ziggo gebied en wij zijn ook al eeuwig klant. Maar het is dus zeker niet zo dat Ziggo die kasten enkel op gemeente grond plaatsten en ten alle tijde toegankelijk moet zijn want in dat geval heeft Ziggo hier ook nog wat te doen.

 

#fun: misschien moet ik maar een huur gaan vragen, kijken hoe snel die weg is! 🤣

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Xvisor  schreef:

@Ronihd, dat vind ik wel een interessante. De Ziggo kast voor onze gehele wijk staat in mijn voortuin naast de brievenbus op 100% mijn grond. Dit kastje staat er langer dan ik er woon hoor (sinds 1998) maar het is wel degelijk de kast waar alles in zit, wel een stuk groter dan die op de foto daar. Bij mij in de tuin gaan de monteurs ook rustig in die kast aan het werk als er klanten in de buurt een issue hebben of toen de docsis 3.1 apparatuur een jaar geleden werd geplaatst. Dit is oud Casema oftewel Ziggo gebied en wij zijn ook al eeuwig klant. Maar het is dus zeker niet zo dat Ziggo die kasten enkel op gemeente grond plaatsten en ten alle tijde toegankelijk moet zijn want in dat geval heeft Ziggo hier ook nog wat te doen.

 

#fun: misschien moet ik maar een huur gaan vragen, kijken hoe snel die weg is! 🤣


Ja kan kloppen dat zo af en toe een kast op eigen grond staat , oud Casema.... ik heb 22 jaar gewerkt bij Casema 4 jaar als opzichter tijdens de aanleg periode en daarna als 1e monteur ruim 17 jaar gestoeid in het veld 😉 

 

Ik gok er een beetje op dat je in een gemeente woont waar in 1e instantie het gemeentelijk energie bedrijf de kabel exploiteerde ? en wat later door Casema werd overgenomen zoals Zoetermeer waar ik 12 jaar hebt gewoond en idd de EV tegen mijn zijmuur stond in eigen tuin.

 

Ik weet zo goed als zeker dat in de aanleg periode van de Casema netten kasten Nooit op eigen terrein werden geplaatst dit omdat ik daar zelf toezicht op hield in die tijd  1979 <> 1984 😉  en het was beleid !

 

De kast die @RemkoMi  laat zien is een kast waar ik zo goed als zeker van weet dat er geen EV in past .

En kan van de vroegere centrale antenne inrichting zijn ( ergens in de wijk een antenne op het dak zoals dat voor de kabel tv tijd gebruikelijk was in nieuwbouw wijken )  Half 70 er jaren .

 

Maar kan ook een sub kastje zijn gevoed door een EV in de buurt. 

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Wel een bijzonder kastje bij de buren van TS; lijkt wel een aftappunt voor appartementencomplex o.i.d. 😁.

Afijn, het lijkt (helaas) afwachten tot de buren er weer zijn, dan een monteursafspraak in overleg met hen laten maken en nadat het is opgelost (zoals Lotte aangeeft) een vergoeding reclameren voor de tijd dat het signaal niet optimaal is doorgevoerd.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Interessant topic.
Het zou best eens kunnen zijn dat de toegang van dit kastje valt onder het voormalige ladderrecht.

Het vroegere ladderrecht is met de komst van het Nieuw Burgerlijk Wetboek in 1992 verdwenen. Dit recht werd destijds omschreven als het recht om gebruik te maken van het perceel van een buurman ter reparatie of onderhoud van gebouwen. Echter is met het verdwijnen van deze term, niet het recht uit de wet verdwenen. Sterker nog, het recht is gebleven en heeft een ruim toepassingsbereik gekregen.

Dit kastje staat weliswaar op het perceel van de (toenmalige) eigenaar/verhuurder, maar is destijds met toestemming van de eigenaar geplaatst en dat houdt ook in dat onderhoud en reparatie van dit kastje mogelijk moet zijn. 

Maar het vreemde aan deze situatie is dat het op de foto erop lijkt dat dit kastje achter de woning is geplaatst en niet zoals gebruikelijk; zichtbaar -en redelijk toegankelijk- vanaf de openbare weg.

Xvisor

Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

Dat is wel een goede, bij mij staat hij weliswaar op mijn perceel aan de binnenkant van mijn (nooit aangepaste originele terrein muurtjes (+/-1935)) maar dat is wel vlak aan de weg, zo ziet het er daar inderdaad niet uit.

 

@Ronihd, wij wonen in Woudenberg en ik ben geboren in Scherpenzeel (GLD) in 1983, ik kan me niet meer herinneren of we ooit een eigen kabel/antenne net gehad hebben hier in Woudenberg, in Scherpenzeel hadden we vroeger wel een eigen Antenne systeem in de wijk, het zou dus best kunnen dat dit in Woudenberg ook zo geweest is en dat het er echt al zolang staat. Ik weet dat voor Casema het nog NKM was maar daar houd het wel op 😅 Ons kastje ziet er overigens net zo uit als op de foto maar dan wel een stuk groter, ik gok zo'n 70h 35b 10d.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

😅 Ons kastje ziet er overigens net zo uit als op de foto maar dan wel een stuk groter, ik gok zo'n 70h 35b 10d.

Foto ? 

Xvisor

Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

Net weer thuis, bij deze:

IMG_20220811_162008.jpg

RemkoMi
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou dan kan ik alleen maar hopen dat er een update is of dat het maar alleen een subkastje of iets is en de kast die verder in de straat staat wel de juiste is?

@Lotte Hoop dat er spoedig iets duidelijk kan worden over de situatie en dat er ontwikkeling kan zijn voor de slechte verbinding want  online gamen, voicechat met vrienden, youtube kijken ITV kijken valt allemaal weg tijdens de storingsmomenten

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

@RemkoMi dat kasje noemen wij en toa (tap op afstand). Van uit de eindversterker loopt een voedingskabel na de toa. In de toa zit alleen een tap meer niet. Dus ja hier zit jou huis aansluiting in. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tjhslangen  schreef:

@RemkoMi dat kasje noemen wij en toa (tap op afstand). Van uit de eindversterker loopt een voedingskabel na de toa. In de toa zit alleen een tap meer niet. Dus ja hier zit jou huis aansluiting in. 


Dat is voor mij een nieuwe kreet , ik noem het een sub kastje en daar zit idd alleen een 12 voudige multitap in , vaak via een c6 en of c 3 kabel gevoed.

Maar het kleine kastje waarover het hier gaat zou zo wel eens niet van Ziggo kunnen zijn maar van de voormalige cai aansluting , maar dat weet ik uiteraard niet zeker het is meer een vermoeden 😉 

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

@Ronihd dit is een toa en is van ziggo. Hier zit idd een tap in. Is geen oude cai aansluiting. Monteur moet idd hier zijn. Ik ben externe monteur kan deze kasjes en zijn super irrietant

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tjhslangen  schreef:

@Ronihd dit is een toa en is van ziggo. Hier zit idd een tap in. Is geen oude cai aansluiting. Monteur moet idd hier zijn. Ik ben externe monteur kan deze kasjes en zijn super irrietant


oke jij noemt het een toa en ik een sub 😉  maar tja ik heb er 22 jaar mee gewerkt maar ben er ook al weer 22 jaar uit dus er zullen nieuwe termen of benamingen ontstaan zijn.

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@RemkoMi ik snap je punt volledig, dit is iets waar je zo snel mogelijk duidelijkheid in wil zien. 

De afdeling in kwestie is, zoals @Lotte al aangaf, op de hoogte en zal zo snel mogelijk stappen zetten. Daarbij is het logisch dat jij op de hoogte wordt gebracht, dus wordt vervolgt! 

Xvisor

Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

@Ronihd,

 

Is een normale kast toch voor de hele straat? Zou je zeggen dat die eigenlijk niet op een erf hoort te staan, of wel? Niet dat wij bezwaar hebben oid hoor. Zolang ze me maar ff mailen voor ze zomaar in mijn tuin gaan batsen zoals vorige zomer voor Docsis 3.1..... Pffff haha denk wat staat die gast nou naast mijn brievenbus te kloten maar bleek een mederwerker van een onderaannemer te zijn die niet eens wist wat ie kwam doen behalve dat hij object A een op een moest verwisselen voor object B en er erg nieuw-zeelands (hot surfer boy) uitzag 🤣😂, pun intended (ben erg hetero) 😉

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Xvisor  schreef:

@Ronihd,

 

Is een normale kast toch voor de hele straat? Zou je zeggen dat die eigenlijk niet op een erf hoort te staan, of wel? Niet dat wij bezwaar hebben oid hoor. Zolang ze me maar ff mailen voor ze zomaar in mijn tuin gaan batsen zoals vorige zomer voor Docsis 3.1..... Pffff haha denk wat staat die gast nou naast mijn brievenbus te kloten maar bleek een mederwerker van een onderaannemer te zijn die niet eens wist wat ie kwam doen behalve dat hij object A een op een moest verwisselen voor object B en er erg nieuw-zeelands (hot surfer boy) uitzag 🤣😂, pun intended (ben erg hetero) 😉


In een eindversterkast zitten vanaf 1 tot max 46 klanten/woningen. 

De afstand van de EV tot aan de laatste woning zal gemiddeld niet langer zijn dan 70 meter ( als de gebruikte coax kabels c 12 zijn ) tegenwoordig gebruikt men C 9 kabels en dan is de afstand wel verder weg ik schat +_ 100 meter.

 

Zoals ik al schreef, bij Casema werden de kasten nooit op eigen terrein geplaatst , maar het kan zo zijn dat je te maken hebt met het feit dat Ziggo nu exploitant is in gemeente of stad waar heel in het begin +_ 1972 <> 1980 het gemeentelijk energie bedrijf de kabel had aangelegd en exploiteerde en in die tijd is het zeker weten anders gegaan en idd werden er kasten op eigen terrein geplaats. 

 

Bijvoorbeeld cai Haarlem , KTA Amsterdam , Zoetermeer en nog meer 😉 

 

 

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

@Ronihd nee hoor afstanden zijn ook langer dan 100m. Word gewoon c6 gelegt na de woning en in afgelegen stukken kan zelf c3 na binnen gaan. Kom vaak gemoeg tegen dat kabel langer is dan 100m.

Uitgelicht topic