Afgelopen zaterdag heb ik de klantenservice gebeld, zoals ik ieder jaar doe, en gevraagd tot wanneer mijn contract loopt. De dame melde mij dat mij contract al afgelopen was en dus vroeg ik haar of ze me een nieuw voorstel wil doen omdat ik dit al de afgelopen vijf jaar met succes doe. De reactie vond ik een beetje bijzonder en de argumenten nog veel meer; er zijn namelijk klanten die al 30 jaar klant zijn en nooit om korting vragen, het zou oneerlijk zijn om mij korting te geven en zeker omdat ik dit de aflopen vijf jaar al had gekregen. Nadat ik aangaf dat ik dat best een bijzondere reactie vond en vroeg of het nieuwe beleid was om bestaande klanten weg te jagen kreeg ik nogmaals een opmerking alsof ik een profiteur ben. Het enige dat de dame kon was doorzetten naar de opzegafdeling, dit heb ik dan maar laten doen. Ondertussen heb ik ook met Webcare contact gehad en ook daar kreeg ik een vergelijkbare reactie.
Toen ik de boel even had laten bezinken werd ik eigenlijk best pissig, als ik bij Vodafone een abonnement afsluit dan wordt ik waarschijnlijk (ben geen Vodafone klant) rond het verlopen van mijn contract de moeder bestookt met zooi om mij langer klant te laten zijn. De mensen bij Ziggo waren dit weekend verbolgen over het feit dat ik probeer mijn kosten te verlagen en zien mij dan ook liever vertrekken. Uiteindelijk heb ik een voorstel gekregen van Ziggo EUR 456,- per jaar voor 350mb/s om 35mb/s internet. De keuze is te blijven bij een organisatie die nogal bijzonder reageert en waarschiijnlijk klanten genoeg heeft omdat ze me graag zien vetrekken (verkoop-dame) of naar een provider waar ik EUR 330,- ga betalen voor 400mb/s om 400mb/s internet of EUR 390,- voor 1000mb/s om 1000mb/s.
De wens van de dame die ik zaterdag sprak is in vervulling gegaan. Natuurlijk zal Ziggo er geen traan om laten, ze hebben immers klanten genoeg. Zoals Joe Girard besefte heeft één persoon de "kracht" om een aantal personen (125; het gemiddeld aantal mensen dat in de VS op een begravenis of trouwerij komt) te beïnvloeden. Met de afgelopen ervaring zal ik zeker niet jullie posterboy zijn; ik heb het als behoorlijk lomp ervaren en vond het niet prettig om door uw medewerker(s) als profiteur weggezet te worden.