Aankondigingen
Sander
Community Developer
Community Developer

Inzicht in je factuur: dit is er aangepast rondom streamingdiensten

Heb je vragen over je factuur rondom streamingdiensten? We kunnen ons goed voorstellen dat je het even niet snapt, we zijn namelijk bezig met wijzigingen in onze systemen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je nu vooraf gaat betalen voor je streamingdienst in plaats van achteraf. Hierdoor valt één factuur eenmalig hoger uit dan dat je gewend bent omdat je een maand vooruit gaat betalen.

Belangrijk om te weten is dat je uiteindelijk hetzelfde betaalt, maar dat je eenmalig een factuur met zowel een vooraf als een achterafbetaling die hierop staat. Vanaf je volgende factuur staat er gewoon weer één betaling op.

💡 Wil je je facturen inzien? Dit kan in Mijn Ziggo

FAQ

Op mijn factuur van november wordt mijn streamingdienst twee keer in rekening gebracht. Klopt dit wel?
Ja, dat klopt. Dit komt doordat er in oktober geen bedrag voor de streamingdienst is gefactureerd. Hierdoor betaal je in november voor zowel oktober als november. Vanaf december is de factuur weer zoals je van ons gewend bent.

Op mijn factuur staat de streamingdienst drie keer in rekening gebracht. Waarom betaal ik voor drie maanden ineens?

Het kan zelfs zijn dat je 3 maanden in rekening hebt gekregen. Dit is afhankelijk van de datum waarop wordt gefactureerd. Door een aanpassing in ons factureringssysteem betaal je dus voor drie maanden tegelijk: september en oktober (achteraf) en november (vooraf). Dit komt doordat er in september en oktober géén bedrag voor de streamingdienst is gefactureerd. Vanaf december is de factuur weer zoals je van ons gewend bent.

Ik ontving zowel een mail van Ziggo als van Netflix dat mijn Netflix-abonnement is gewijzigd. Hoe kan dit?
Heb je zelf niks aangepast? Dan hoef je hier niets mee te doen. Deze mails zijn door de wijzigingen in ons factureringssysteem per ongeluk verstuurd. Je abonnement is hierdoor niet aangepast. Onze excuses voor de verwarring. 

Om welke streamingdiensten gaat het die meerdere malen op de factuur kunnen staan?
Door een aanpassing in ons factureringssysteem kunnen de volgende streamingdiensten meerdere keren op je factuur verschijnen: Videoland, Netflix, HBO Max, SkyShowtime en Disney+.

Zit jij nog met een vraag? Laat dan een berichtje achter op de Ziggo Community. Samen weten we meer!

15 Reacties 15
Meldingen
Aan Uit
Pasi
Level 19

@Sander  schreef:
...

💡Wil je je facturen inzien? Dit kan in Mijn Ziggo

...

Waarom niet direct een link naar je facturen en die dan opent in een nieuwe tab?  Dat kost 1 keer ietsjes meer werk, maar dat scheelt alle klanten/lezers die nu hun facturen willen controleren, meer werk ! Terwijl men dan én dit topic én de facturen open kan hebben, wat natuurlijk veel handiger is om e.e.a. te controleren, dan steeds heen en weer te gaan.

Is Ziggo aan het rommelen met de administratie ?  "...drie keer in rekening gebracht..." !!?? Zo te lezen gaat er dus al maanden wat fout in de administratie !

Pineapple
Level 16

Bedankt voor de uitleg en toelichting @Sander .

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Dank voor je scherpte, @Pasi ! We hebben de link aangepast en het opent nu in een nieuw tabblad.

DGVK
Level 2

Mijn vrouw attendeerde me op schijnbaar weer een prijsverhoging van Ziggo waardoor ik vanmiddag eea heb nagekeken. Het blijkt nu dus geen prijsverhoging te zijn maar een beroerd gecommuniceerde aanpassing van onze overeenkomst te zijn waarbij Ziggo eenzijdig heeft besloten de betaling van ons Netflix abonnement 1,5 maand naar voren te schuiven. Hier ben ik het niet mee eens. Daarom heb ik de klantenservice gebeld maar de medewerkers daar hadden blijkbaar geen zin in klantvriendelijkheid en verbraken 2 keer de verbinding. 
Omdat hieruit blijkt dat Ziggo eenzijdig onze overeenkomst wijzigt zonder mij hierover fatsoenlijk te informeren, en omdat Ziggo aantoonbaar hierover niet met mij, als klant, het gesprek wenst aan te gaan heb ik besloten de automatische incasso’s stop te zetten en het reeds geïnde factuurbedrag over de maand november door mijn bank te laten storneren.

Ik hoop, wellicht ten onrechte, dat Ziggo alsnog contact met mij opneemt 

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

@DGVK Ik kan me voorstellen dat het tot verwarring en vragen zorgt als het bedrag op de factuur ineens wijzigt.

Door een aanpassing in ons administratie systeem (migratie) valt eenmalig de factuur hoger uit vanwege een langere periode. Vanaf volgende maand zal dit weer normaal zijn. Excuus voor het ongemak!

Uiteraard kun je er voor kiezen Netflix via ons stop te zetten en rechtstreeks bij Netflix zelf af te nemen. Die keus ligt op basis van deze uitkomst bij jou.

DGVK
Level 2

Beste Jamyla,

Bedankt voor je bericht. Helaas reageer je hiermee niet op de door mij genoemde ergernissen. 

En waarom bieden jullie excuses aan? betekend dit dat ook Ziggo vind dat hun betreffende handeling in dezen verkeerd is geweest? En mag ik, na deze excuses van Ziggo, verwachten dat deze handeling wordt teruggedraaid?

Begrijp me niet verkeerd hoor, die paar tientjes kunnen wij prima missen. Het gaat mij om het principe.

Zoals in mijn eerdere bericht aangegeven heb ik de automatische incasso van enkele dagen geleden gestorneerd. Inmiddels heb ik een abonnement afgesloten bij KPN. Graag ontvang ik van jullie een vervolg reactie waarin jullie mij concreet een aanbod doen omtrent de manier hoe jullie op een fatsoenlijke manier afscheid van ons gaan nemen.

Alvast bedankt

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Ik bied excuses aan vanwege de ontbrekende communicatie vooraf. We begrijpen dat niet iedereen dit kan missen, en hadden dit vooraf duidelijker moeten communiceren. Dus, excuus dat dit zo is verlopen.

Nee, de handeling wordt niet teruggedraaid zoals je hierboven in het topic kan lezen. Dit is helaas het gevolg van de aanpassing van ons administratiesysteem.

Dat de factuur nu hoger uitvalt is een gevolg hiervan en zal eenmalig zijn. Volgende maand zal je weer het normale maandbedrag betalen.

DGVK
Level 2

Beste Jamyla,

Opnieuw bedankt voor je snelle reactie!

Fijn om te lezen dat jullie erkennen dat de communicatie van Ziggo hieromtrent ernstig te kort is geschoten. Hopelijk betekend dit dat in het vervolg de communicatie van Ziggo aan hun klanten meer rechtstreeks, eerder en duidelijker zal zijn.

Graag ontvang ik ook antwoord op mijn verzoek in de laatste regel van voorgaande bericht:  

"Zoals in mijn eerdere bericht aangegeven heb ik de automatische incasso van enkele dagen geleden gestorneerd. Inmiddels heb ik een abonnement afgesloten bij KPN. Graag ontvang ik van jullie een vervolg reactie waarin jullie mij concreet een aanbod doen omtrent de manier hoe jullie op een fatsoenlijke manier afscheid van ons gaan nemen".

In afwachting van jullie reactie en met vriendelijke groet,

D. Veldman

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Een aanpassing van ons administratie systeem met het gevolg dat Netflix vorige maand niet in rekening is gebracht en deze maand voor 2 maanden, is geen reden om je betaal verplichting niet na te komen.

Hiervoor verwijs ik je door naar onze algemene voorwaarden.

Dat je daardoor zelf de beslissing eenzijdig hebt genomen een abonnement aan te sluiten bij KPN, is geen reden voor ons om je ergens in tegemoet te komen. Wij hadden beter kunnen communiceren vanuit ons, en bieden daarvoor ook excuus aan. Maar verder zie ik geen reden voor tegemoetkoming/compensatie. 

Als je alsnog overweegt op te zeggen bij ons, kan ik je abonnement stopzetten per 29 december a.s. in verband met 1 maand opzegtermijn. Dat betekent dat jij die tijd nog je betaalverplichting dient na te komen.

0 Kudos
DGVK
Level 2

Beste Ziggo,

Eenzijdig is the keyword in dezen. De pot verwijt de ketel zeg maar. Mijn betalingsverplichting loopt parallel met de leveringsverplichting van Ziggo. Terugkijkend op onze jarenlange overeenkomst kan ik enkel concluderen dat Ziggo hierin herhaaldelijk zijn verplichting niet is nagekomen. 

Jullie antwoord is een nieuwe bevestiging dat Ziggo het contact met de klant volledig kwijt zijn. Een tendens die m.i. al jaren aan de gang is en sinds enige tijd goed zichtbaar is geworden in de omvang van jullie klantenstam.

Je geeft aan: "Dat je daardoor zelf de beslissing eenzijdig hebt genomen een abonnement aan te sluiten bij KPN, is geen reden voor ons om je ergens in tegemoet te komen".

Stel dat ik niet eenzijdig(!!?) had besloten naar KPN over te stappen; had ik dan WEL een tegemoetkoming mogen verwachten?

Ik zie jullie reactie op mijn bovenstaande vraag graag tegemoet.

Beste Jamyla, vat hetgeen ik hier gezegd heb alsjeblieft niet persoonlijk op wat zo is het zeker niet bedoelt. Jij doet ook maar je werk, binnen de zeer beperkte ruimte die Ziggo jou geeft.

Ik wil je echter graag een tip geven: zoek een andere baan. Ga weg bij Ziggo waar je enkel en alleen de klant een antwoord mag geven wat vooraf door Ziggo is gedicteerd. Zoek iets wat je wél voldoening en energie geeft. Waar je waardering krijgt en waar je de ruimte krijgt je kwaliteiten te benutten! Vacatures in overvloed in Nederland tegenwoordig, ook voor jou!

Met vriendelijke groet,

D. Veldman

0 Kudos
LiekeSpee
Level 1

HBO werkt niet!

Ik heb via de factuur betaalt voor HBO (standard) voor December. Maar als ik HBO wil openen (of dit nu op TV, PC of App/mobile is), wordt me gevraagd een abonnement te kopen. En wanneer ik op abonnementen check in factuur, zie ik netjes HBO staan maar de link stuurt me door naar Sky... Ergens gaat er aan de achterkant iets mis waardoor ik sinds 1 Dec geen HBO meer kan zien maar wel via Ziggo voor betaal. Graag hulp! 

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @LiekeSpee - Ik zie dat je inmiddels ook contact hebt gehad met een collega, is daar nog iets uitgekomen? Mocht het probleem nog steeds spelen, raad ik aan een eigen topic te starten door op [deze link] te drukken. Het topic waar je nu onder hebt gereageerd gaat specifiek over de facturatie van de streamingdiensten.

0 Kudos
KvS1
Level 1

Hallo Sander,

Ik heb mijn Netflix Standaard opgezegd per 27 december (ordernummer 503014531). Toch wordt dit abonnement op mijn factuur in rekening gebracht voor de maand januari. Ik snap de wijziging dat we vooruit moeten gaan betalen, maar dit geldt toch niet voor een abonnement dat is stop gezet?
Groet, Koen

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @KvS1 - Bij de facturatie wordt er helaas geen rekening gehouden met geplande opzeggingen (niet alleen bij streamingdiensten, maar alles wat op de factuur staat). Dat kan helaas dus betekenen dat je vooruit betaalt voor een maand dat een dienst (waarschijnlijk) niet meer actief gaat zijn. Op de factuur daarna, wanneer de opzegging daadwerkelijk is verwerkt, wordt het te veel betaalde bedrag in mindering gebracht.

0 Kudos
Dikkedikkie1
Level 7

drukdrukdruk met de facturen Ziggo. Maar ik mis de drukte rondom de gratis aangeboden streamingdiensten volledig. Die liggen alweer plat.

0 Kudos