Vraag
Reacties
Aankondigingen
Pita4ISP
Level 6

Internetsnelheid, wat is het nou en wat mag ik nou verwachten?

Voor het beantwoorden van een community vraag , ben ik op zoek gegaan naar een aantal details die ik in het antwoord op de vraag wilde verwerken. Gezien de uitspraak, "assumption is the mother of all f-ups”, Ben ik toch even wat verder gaan zoeken alvorens ik mijn antwoord verstuurd heb.

Op de Ziggo site vindt ik bewoordingen die in mijn opvatting op zijn minst misleidend zijn als je ze bekijkt in vergelijking tot wat de algemene voorwaarden weergeven. Iets wat volgens mij niet meer zou mogen gebeuren als ik publicaties van het ACM / overheids diensten bekijk.

enkele citaten van de site die mij de misleidende indruk geven. "Met internet via de kabel haal je dus de hoogste snelheid uit je abonnement. Gegarandeerd. Ziggo levert internet via de kabel.”, "De genoemde snelheid is ook daadwerkelijk je maximale snelheid.”, "Goed om te weten: de maximale snelheid is haalbaar met 2 apparaten tegelijk en bedraad aangesloten op het modem. Meet u met 1 apparaat, dan haalt u 94% van de maximale snelheid.
link - link - link - link

De teksten roepen niet op om de link Meer over onze internetsnelheid daadwerkelijk te openen. De teksten lijken reeds aan te geven dat je gewoon mag verwachten dat je vrijwel 100% van je abonnement mag verwachten. Op de site zoeken naar informatie met de zoekterm “minimale snelheid” en krijg je 10 vrijwel irrelevante links. de algemene voorwaarden of netneutraliteit pagina worden niet vermeld. Als je dan toch besluit de Meer over onze internetsnelheid link te volgen, maakt die pagina het ook niet duidelijker.

Vragen bij dit stukje,

* wat is dan "die snelheid” maximaal, normaal of minimaal?
* “Het maakt niet uit hoeveel huishoudens op een centrale zitten” is als je het mij vraagt, gewoon niet waar, zoals Ziggo medewerkers in verschillende topics op dit forum bevestigen, [ 1 2 3 ] zijn capaciteitsproblemen in hele wijken gewoon een ding.

Ook vraag ik me vervolgens af hoe Ziggo de waardes die gebruikt worden verklaart. Vanuit technisch aspect zijn de 80% en 40% grenzen nogal hoog. het impliceert als je het mij vraagt dat het Ziggo netwerk minder betrouwbaar is als de netwerken van concurrenten. Zelfs de meeste ultra-budget ADSL-boeren garanderen minimaal 75% van je aangeboden abonnement. Glasvezel providers geven vaak meer dan 90% als minimaal.

Met de ( mij bekende ) gebruikte technieken, snap ik niet hoe deze minimaal door Ziggo worden bepaald. Een modem dat minder dan de helft van zijn snelheid haalt is, is meer dan ruim voorbij zijn error-correctie mogelijkheden,  Dan resteert het Core netwerk. Ik ben me bewust van overboeking en koppelingen in de zin van de netwerk-edge en zulks, maar zou, denk ik, mogen hopen dat Ziggo niet zo extreem overboekt op hun verbindingen dat 40% als minimaal waarde hanteren gerechtvaardigd is.

Is mijn beeld, dat Coax als verbinding technisch een betrouwbaar systeem is, dan werkelijk zo fout? Is adsl echt zoveel betrouwbaarder? Is dit een van de manieren om klanten in het juridisch gebied buiten spel te zetten? wat mis ik?

20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
Pita4ISP
Level 6
Topicstarter

Ik geloof dat ik dit niet helemaal snap, ik lees toch echt minimaal 40%, geen 80%. Ik verzoek je de pagina nog eens goed te lezen. Een screenshot zoals mijn browser het relevante stukje weergeeft:

Na het bekijken van deze pagina zou ik je vervolgens willen wijzen op de volgende link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040243/2018-01-01 Hier is duidelijk genoeg te bepalen dat “Ziggo de boel belazerd” als je het in gemiddeld Jip en Janneke taal uitdrukt. Ik zeg niet per direct willens en wetens, maar ergens klopt er gewoon iets niet in het verhaal.

De wet spreekt ook over een uitzonderings-situatie. Dit om Ziggo naar redelijkheid in te dekken voor problemen zoals capaciteitstekort door toename van gebruikers of incidentele calamiteiten zoals kabelbreuk en schade door overmacht zoals water, brand, rellen, oorlog en meer. Daarom claimen dat Ziggo 40% als minimale grens aanhoudt, is zacht uitgedrukt op zijn minst misleidend.

Ook staat hier nog steeds niets vermeld over hoe wat of wanneer deze waardes vastgesteld moeten worden. Mijn contract met Ziggo specificeert duidelijk welke dienst ik krijg, voor welk bedrag per interval, en de termijn binnen welk ik genoemd bedrag moet betalen.

De regels van het ACM / de overheid geven dit ook aan. Ik kan ook niet zeggen, ik betaal 100% van mijn facturen aan Ziggo, claim vervolgens dat dit waarheid is, en maak dan een rekening waarop ik maandelijks de factuur bedragen stort en zorg dat die rekening aan Ziggo wordt uitbetaald als ik dood ga. Hoewel mijn claim weliswaar waarheid kan zijn, is het niet hoe de wereld werkt, ik weet zeker dat Ziggo nog voor er 3 maanden voorbij zijn, een mooie brief met citaten uit de wet zal leveren die mij sommeren om betaling te voldoen.

Dus wat verwacht is een juist uitgewerkte pagina met correcte informatie, en een juiste manier om vast te stellen wanneer Ziggo in gebreke blijft. Jullie concurrenten doen en moeten dit ook.

een voorbeeld zou kunnen zijn:

Wat je kunt verwachten

Goed om te weten: de maximale snelheid van 1 Gbit/s is haalbaar met 2 apparaten tegelijk en wanneer de Connectbox Giga bedraad is aangesloten. Meet je met 1 apparaat, dan haal je 94% van de maximale snelheid.

Omschreven snelheid Gemeten snelheid
Minimale download- en uploadsnelheid Hoger dan 40% van de geadverteerde snelheid bij elke test.
Normale download- en uploadsnelheid Hoger dan 80% van de geadverteerde snelheid in 8 van de 10 tests op zijn minst 1 uur uit elkaar en verdeeld over 3 dagen.
Maximale download- en uploadsnelheid Gelijk aan de geadverteerde snelheid, je moet 90% van deze snelheid minimaal 1x per dag kunnen vaststellen.

Met een internetkabel kun je die snelheid halen, waar je ook woont. Het maakt dan ook niet uit met hoeveel huishoudens je op de centrale zit of hoe ver je ervan bent verwijderd.

Ik ben zelf maar een simpele ziel, en ben er zeker van dat veel mensen hier betere ideeën over hebben. Wat mij betreft dan ook aan hun de vraag, help Ziggo een handje met een suggestie, blijkbaar is het moeilijk voor de knappe koppen van Ziggo.

Verder ben ik het met het onderschrift over centrale afstand en aan aantal huishouden daarop aangesloten helemaal NIET eens. In het voorgaande antwoord geeft @Marije Ziggo dit zelf ook aan. of is capaciteit niet een ding dat wordt bepaald door het aantal huishoudens + het aantal coax gebaseerde diensten op een cmts?

Mocht Ziggo met het excuus komen dat dit het voor klanten moeilijker maakt om de tabellen te begrijpen, Maak dan gewoon een testschema aan dat mensen kunnen volgen. iets als het volgende lijkt mij daarvoor prima te begrijpen voor de gemiddelde persoon.

Mmeet voor een periode van ten minste 3 dagen elk uur de snelheid. Deze 3 dagen moeten binnen één enkele week worden uitgevoerd ( 7 dagen ).

Vaststellen van maximaal snelheid ( Zoals geadverteerd )

• Elke dag moet je minimaal één keer 90% van je geadverteerde snelheid kunnen meten.

Vaststellen van normaal snelheid ( 80% van de geadverteerde snelheid )

• In minaal 8 uit 10 metingen per dag moet minimaal 80% van je geadverteerde snelheid worden behaald. Met 24 meten per dag betekend dit dat je minimaal in 19 van de 24 metingen +80% van je snelheid behaald.
  • Deze test moet minimaal 3 dagen worden gedaan binnen een periode van maximaal 7 dagen.
  • De test faalt als je in de 3 meet dagen niet minimaal 19 meet resultaten per dag hebt die boven 80% van geadverteerde snelheid uitkomen.

Vaststellen van minimaal snelheid ( 40% van de geadverteerde snelheid )

• Alle metingen uitgevoerd moeten minimaal 40% van je snelheid behalen.

Zo moeilijk is het nou ook weer niet toch?

0 Kudos