Fiki

Gedreven Raadgever
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Installatie-instructies

Je wordt tegenwoordig geacht erg handig te zijn, want een monteur aan huis is duur. Gelukkig geeft Ziggo duidelijke instructies.

Blz 5. "Je kunt de hoofdaansluiting herkennen aan de groene kabel die de wandcontactdoos binnenkomt."

Ja, gevonden!

Blz 7. "Zit er een coaxkabel in je hoofdaansluiting? Haal deze los."

Ja, natuurlijk, die groene kabel, daaraan herkende ik de hoofdaansluiting! Hiervoor is enige handigheid met een schroevendraaier nodig.

"Druk de splitter in TV van de hoofdaansluiting."

"Druk de al in de meterkast aanwezige coaxkabel (deze heb je zojuist losgehaald) op Uit 2 van de splitter."

Dat wordt even lastig. Er is een stekkertje voor nodig. Dus even naar de elektronicaboer. En dan kan ik een keurig stekkertje op de groene kabel monteren.

"Het is gelukt! Je hoofdaansluiting is nu klaar voor gebruik."

Nou, ik dacht het niet......

10 Reacties 10
Pasi
Expert
Expert
  • 5095Posts
  • 301Oplossingen
  • 2139Likes

@Fiki  schreef:

Je wordt tegenwoordig geacht erg handig te zijn, want een monteur aan huis is duur. Gelukkig geeft Ziggo duidelijke instructies.

Blz 5. "Je kunt de hoofdaansluiting herkennen aan de groene kabel die de wandcontactdoos binnenkomt."

Ja, gevonden!

Blz 7. "Zit er een coaxkabel in je hoofdaansluiting? Haal deze los."

Ja, natuurlijk, die groene kabel, daaraan herkende ik de hoofdaansluiting! Hiervoor is enige handigheid met een schroevendraaier nodig.

"Druk de splitter in TV van de hoofdaansluiting."

"Druk de al in de meterkast aanwezige coaxkabel (deze heb je zojuist losgehaald) op Uit 2 van de splitter."

Dat wordt even lastig. Er is een stekkertje voor nodig. Dus even naar de elektronicaboer. En dan kan ik een keurig stekkertje op de groene kabel monteren.

"Het is gelukt! Je hoofdaansluiting is nu klaar voor gebruik."

Nou, ik dacht het niet......

Ja, daar hebt u gelijk in. In deze bijna 100% digitale tijd, is het een noodzaak om handig te zijn ( of iemand te kennen die dat is ).

Tevens zijn dit soort handleiding bijna altijd geschreven door techneuten, met achtergrond/basis kennis en die aardoor veel technisch zaken als gewoon en/of logisch aanneemt. Daardoor kan de handleiding wel technisch juist zijn, maar ook volledig onbegrijpelijk zijn voor een digibeet.
De beste wijze van het maken van een handleiding is, deze door een bespraakte techneut te laten maken ( met vooral veel plaatjes ) en deze dan aan een digibeet ter controle te geven. En daarna de techneut en digibeet aan 1 tafel te zetten.

U mag de groene coax nooit loshalen !! Dat mag alleen een Ziggo monteur !! Hebt u dat per ongeluk toch gedaan, dan een Ziggo monteur aanvragen.

DennyW
Expert
Expert
  • 2909Posts
  • 243Oplossingen
  • 766Likes

De coax-kabel van blz 7 is niet de groene kabel waarmee Ziggo het huis binnen komt, maar men bedoelt hier een eventueel aanwezige kabel die op het AOP is ingeplugd. De instructie probeert te vertellen dat de splitter even tussen dat aanwezige kabeltje en het AOP geplaatst moet worden.

Je wordt niet geacht aan de groene coax te prutsen. Dat is een klusje voor de monteur.

Fiki
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Inderdaad. Nu moet gezegd dat het boekje onderscheid maakt tussen "groene kabel" en "coaxkabel". Dat de groene kabel ook een coax is, wordt niet verteld.

Een ander probleem: weet de lezer eigenlijk wel wat een coaxkabel is?

In mijn geval was de hoofdaansluiting (voorheen AOP geheten) ongebruikt, er zat maar een kabel in, de groene.

Pasi
Expert
Expert
  • 5095Posts
  • 301Oplossingen
  • 2139Likes

@Fiki  schreef:

Inderdaad. Nu moet gezegd dat het boekje onderscheid maakt tussen "groene kabel" en "coaxkabel". Dat de groene kabel ook een coax is, wordt niet verteld.

Een ander probleem: weet de lezer eigenlijk wel wat een coaxkabel is?

In mijn geval was de hoofdaansluiting (voorheen AOP geheten) ongebruikt, er zat maar een kabel in, de groene.

Voor een techneut natuurlijk allemaal vanzelfsprekend 😲 !!

Fiki
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Dat is wel waar. Als ik eens instructies heb geschreven die een ander moet uitvoeren, dan zeg ik nogal makkelijk "je leest niet goed!" Maar ik zal ook eens moeten zeggen "sorry, ik heb het niet duidelijk opgeschreven."

Fiki
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Voor een techneut natuurlijk allemaal vanzelfsprekend 😲 !!

En ik ben een techneut - ik was even in de huid van een digibeet gekropen voor ik deze draad startte. Het grootste probleem waar ik mee worstelde was dat ik een coaxkabel moest trekken van de meterkast naar de kamer. Daar helpt Ziggo niet mee.

Pasi
Expert
Expert
  • 5095Posts
  • 301Oplossingen
  • 2139Likes

@Fiki  schreef:

...Maar ik zal ook eens moeten zeggen "sorry, ik heb het niet duidelijk opgeschreven."

Vaak is het een 'strijd' tussen te veel en te weinig vertellen. Het gaat er juist om, de kern-woorden ( of -dingen ) wel duidelijk uit te leggen en de rest minimaal te benoemen. En vooral veel plaatjes !!

Als men een handleiding niet begrijpt, is het altijd omdat het dan blijkbaar niet duidelijk genoeg wordt uitgelegd !!!

Maar hebt u nog een monteur nodig, om de AOP weer in elkaar ( 😂 ) te zetten? Zo ja, dan kan u dat via de helpdesk melden of hier wachten op een Ziggo mod. Misschien is de laatste beter, omdat u de AOP zelf aangepast heeft en de helpdesk daar misschien toch kosten voor gaat rekenen, terwijl een Ziggo mod misschien wel anders beslist.

Maar dan moet u dat (  "...monteur nodig..." ) hier nog wel aangeven.

Edit:  ach, toch geen digibeet lees ik nu.

DennyW
Expert
Expert
  • 2909Posts
  • 243Oplossingen
  • 766Likes

Het schrijven van instructies is niet zo makkelijk. Aan de ene kant schrikt (te) veel tekst of lange zinnen lezers af. Het moet dus beknopt worden.
Aan de andere kant wil men bij de lezer niet de indruk wekken dat deze als "totaal onwetend" wordt beschouwd (om het maar zo lief als mogelijk uit te drukken).

Jouw observatie is correct. De opsteller is hier, ten onrechte,  er vanuit gegaan dat zaken die hij (of zij ) zelf als vanzelfsprekend ervaart, geen verder uitleg behoeven.

Dit is mogelijk een verbeterpuntje voor Ziggo.

NB: Coax is is een "verbastering" van coaxiale kabel, waarbij "co" staat voor "samen" (net zoals het woord compagnon) en "ax" voor "as" (in de betekenis van de kern; de kern van de draadjes). Het is een kabel met twee geleiders, die het zelfde middelpunt hebben. Aan deze opbouwwijze dicht men bepaalde eigenschappen toe.

Fiki
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Het gaat ook vaak om verschillende benamingen. Wat bij Ziggo een mediabox heet, heet bij KPN een tv-ontvanger. Je hebt ook een tv nodig, dat is niet hetzelfde als een tv-ontvanger. Ik heb hier drie kabels, vind ik, een telefoonkabel, een coaxkabel en een glasvezelkabel. Zeggen ze kabel, dan bedoelen ze echter alleen coax. De telefoonkabel heet tegenwoordig koper, alsof de coaxkabel niet van koper is. De oranje audio-uitgang van de cd-speler heet ook coax. De gewone stereo-uitgang heet niet coax maar is het wel. Kan de niet-techneut het nog volgen?

Fiki
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Je krijgt een kort coaxkabeltje waar je weinig aan hebt. Ik denk dat Ziggo ervanuit gaat dat coax er al ligt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Prijswijziging per 1 juli 2022

Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de prijswijziging van 1 juli 2022. Tussen 9 en 31 mei ontvang je van ons een e-mail of brief wanneer er iets wijzigt in je abonnementskosten. Voor 1 ...

Geplaatst in Ziggo Updates