Via https://www.ziggo.nl/opzeggen/formulier is het mogelijk om het Ziggo abonnement via een online formulier op te zeggen, alleen voorziet het niet in de mogelijkheid om een opzegdatum op te geven. De opzegging wordt dan direct verwerkt met een opzegtermijn van 30 dagen, niet rekening houdende met de voorkeuren van klant, waarbij het lopende contract dan moet worden afgekocht.
Kan die pagina geüpdatet worden?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Goedemiddag @WifiSpotter,
Ai, je gaat ons toch niet verlaten? Dat zou ik erg jammer vinden ;-( Maar om antwoord te geven op je vraag, je hebt namelijk altijd een maand opzeg termijn bij providers, dus wanneer je wilt opzeggen zonder gebruik te maken van een overstapservice van de nieuwe provider kun je het abonnement niet eerder opzeggen. Maar ik begrijp dat je het graag verder in de toekomst wilt opzeggen? Want dan kun je toch het beste ons even bellen.
Klopt, het gaat om het doorgeven van een opzegging die in de toekomst ligt. Het huidige opzegformulier voldoet namelijk niet op verschillende manieren:
1) Als het online opzegformulier wordt gebruikt, honoreert Ziggo by design het contract zelf niet en eindigt deze na 30 dagen opzegtermijn, en rekent het de overige contractmaanden in als 'boete'. Ja, want klanten willen én betalen voor iets én er niks voor terug krijgen denk je? Niemand bij Ziggo die snapt dat dat nooit de bedoeling kan zijn van een doorgegeven opzegging? Of is deze praktijk juist zo bedoeld?
2) Zelfs al gebruik je precies 30 dagen voor einddatum contract het online opzegformulier, dan nog wordt de opzegging niet per de (bedoelde) einddatum verwerkt. Want het proces is niet geautomatiseerd waardoor de opzegging pas verwerkt wordt na handmatige bevestiging. Gebeurt dit bijv pas na een week? Is de opzegtermijn ineens 37 dagen vanaf het moment van doorgeven opzegging. Dat is een onjuiste praktijk.
3) Bij Ziggo heeft er iemand bedacht dat als een opzegging plaatsvindt op bijv 2 februari 2024, en een klant vanaf die datum dus geen diensten meer heeft, de facturatie achteraf nog wel dat ene dagje meeneemt. Op die manier wordt de opzegafdeling deels gefinancierd door vertrekkende klanten? Door dat ene dagje financieel te scammen van vertrekkende klanten? Er was een tijd dat Ziggo het wel juist deed maar sinds enkele jaartjes is deze 1-dag extra in rekening brengen scam aan de orde bij Ziggo.
4) Bellen met de klantenservice om op te zeggen op de exacte wijze zoals je dat wil, is moeilijker dan bergen verzetten. Er bestaat namelijk geen opzegafdeling en je wordt altijd in contact gebracht met de retentie-afdeling. Zelfs als je meteen aangeeft dat je geen interesse hebt in welk bod dan ook, vindt er altijd een "blijft u ff aan de lijn" spelletje plaats. Opzeggen wordt een hele nare activiteit gemaakt door Ziggo. Allemaal by design. Bellen daarover is dus iemand uitnodigen om nare gevoelens te ervaren, dat besef je toch wel? Vandaar dat het online opzegformulier geupdate dient te worden. Alles kan online geregeld worden bij Ziggo, behalve opzeggen.
5) Net zoals je op een aanmeldformulier kunt aangeven per welke datum je een abonnement wilt laten ingaan, zou er in principe ook een opzegformulier moeten zijn waarbij je kunt aangeven per welke exacte datum je wilt dat de diensten stoppen. En, als de diensten stoppen op die datum, dient er vervolgens niet gedaan te worden alsof er dat dagje ook gebruik is gemaakt van de diensten door dat dagje in rekening te brengen. Draai het anders om als jet het niet begrijpt: laat de vertrekkende klant lekker nog 1 dagje gebruik kunnen maken van de diensten en breng bij de eindfacturatie standaard minus 1 dagje in rekening.
6) Ik zal de topic aanvullen in de toekomst. Wie weet zal Ziggo in staat zijn alle ergenissen te mitigeren, maar tot dusverre lijkt het allemaal by design te zijn.
Opmerking bij punt 1 als men zich vastlegd voor 1 jaar vanwege bepaalde kortingen is een afkoopsom niet meer dan normaal, anders moet er een abonnement zonder korting worden afgesloten.
Opmerking bij punt 2 er wordt inderdaad gebeld voor een bevestiging of men echt wil opzeggen wat geen invloed zou mogen hebben op de werkelijke einddatum.
Opmerking bij punt 3 dat is niet alleen bij Ziggo. Het is toch niet meer dan normaal dat men voor alle dagen dat men een dienst kan gebruiken wordt gefactureerd? Hoezo is dat een scam, of lees ik niet goed? Als men op 2 februari geen dienst meer geleverd krijgt betaald men tot en met 1 februari. Heeft u een voorbeeld van ter onderbouwing als dit anders is?
Opmerking bij punt 4 dat is de hele bedoeling van de afdeling retentie en de letterlijke betekenis van het woord. Dit werkt bij nagenoeg elke provider hetzelfde.
Bij punt 5 als men niet overstapt naar een andere provider welk nut heeft een datum die in de toekomst ligt?
1) Gaat erom dat de opzegging door Ziggo wordt 'geinterpreteerd' als stopzetting over 30 dagen, in plaats van per einddatum. Om die reden dient het online opzegformulier geupdate te worden, zodat klant kan aangeven per wanneer hij de diensten wilt opzeggen: met inachtneming van 30 dagen opzegtermijn (met eventuele afkoop), per einddatum contract (zonder afkoop) of een andere datum naar voorkeur (met/zonder eventuele afkoop). De strekking van de topic gaat dus niet over afkoopvrije opzegging.
2) Toch gebeurt het dat een online opzegging zelden met een opzegtermijn, met ingang van doorgeven opzegging, van 30 dagen wordt gehanteerd. Klant geeft 1 juni een opzegging online door, op 9 juni wordt de opzegging verwerkt, en ontvangt klant een mailtje met daarin de einddatum: 9 juli (i.p.v. 1 juli). Bij een 31-dagenkalendermaand is de opzegtermijn tevens +1 dagje extra, omdat ze bij Ziggo gewoon de dag van vandaag + 1 maand erbij tellen, i.p.v. daadwerkelijk 30 dagen.
3) Niet goed begrepen. Stel dat Ziggo dus aangeeft dat per negen juli de diensten stoppen, dus nog gebruik kunt maken tot en met acht juli, dan tref je op de eindcorrectiefactuur dat er betaald is over de periode tot en met negen juli. Terwijl er op negen juli dus geen diensten meer zijn. Stel dat er dus op jaarbasis bijv 50.000 opzeggingen zijn (geen idee of het er meer zijn, slechts een voorbeeld), en afhankelijk van iemands maandprijs bijv gemiddeld 2 euro per dag betaald, dan gaat het hier om een (jaarlijkse) scam van 100.000 euro. Snap je?
5) Zodat een opzegging al tijdig is doorgegeven, en niet in je agenda/to do listje hoeft op te nemen voor in de toekomst. De administratieve systemen kunnen dat gewoon aan, dus daar ligt het niet aan.
Bij 1 een eind datum kiezen zou inderdaad handig zijn, maar dat is niet hoe het nu werkt, bij geen enkele provider naar mijn weten, dat is geen 'interpretatie' van Ziggo dat is hoe het werkt. Dus by design.
Bij 2 en 3 heb je daar concrete onderbouwing voor? Een link naar een topic bijvoorbeeld?
Ik ben vaak genoeg over gestapt en mijn administratie zegt toch iets anders.
Bij 5 dat heeft dus alleen nut als iemand geen gebruik maakt van een overstap service. En voor het begin van de laatste maand een opzegging in gang wil zetten.
@GarihdKun je goed rekenen?
1) Check je laatste Ziggo opzegging, wat was de einddatum (op die dag worden je diensten gedeactiveerd dus op die dag heb je geen internet meer). Bijvoorbeeld: 06-02-2025.
2) Wat was je maandbedrag bij Ziggo? Bijvoorbeeld: € 60.
3) Bij Ziggo betaal je de periode vooruit dus de periode februari 2025 is dan al vooruitbetaald waarna eindfactuur volgt met correctie.
4) De abonnementsperiode loopt van 01-02 t/m 05-02 (5 dagen). De niet-abonnementsperiode van 06-02 t/m 28-02 (23 dagen). Maakt niet uit welke maand, kan ook een 30/31-dagenmaand zijn, het resultaat is hetzelfde.
5) Je zou dan denken dat je terugkrijgt: 60/28*23 = € 49,29. De realiteit is echter dat ze dus dat ene dagje pikken, waardoor je terugkrijgt: 60/28*22 = € 47,14.
6) Benadeeld: € 2,15. Doe dit met jaarlijks bijvoorbeeld 50.000 opzeggingen en we praten dan over een scam van: € 107.500 per jaar.
Wijkt jouw situatie daarvan af? Ben benieuwd...
@Garihd Alle kleine kruimels maken een groot koekje, niet waar? Erachter gekomen dat hetgeen ik beweer gewoon klopt? 😅
@WifiSpotter schreef:@Garihd Alle kleine kruimels maken een groot koekje, niet waar? Erachter gekomen dat hetgeen ik beweer gewoon klopt? 😅
Nope, niet meer mee beziggehouden.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.