1
Vraag
2
Reageer en help mee
DON PAPA

Level 17
  • 3878Posts
  • 61Oplossingen
  • 3311Likes

Hoe bevalt oud Ziggo-klanten de overstap naar glasvezel?

Aangezien ik zelf binnenkort twee glasvezel aansluitingen (T-Mobile & Delta) in mijn meterkast ga krijgen, krijg ik straks ook de extra keus in de volgende providers "T-Mobile, Delta, Caiway, freedom, Helden van Nu, kliksafe & online.nl". Daarom ben ik wel benieuwd wat de algemene ervaringen zijn van oud Ziggoklanten bij een overstap naar één van deze glasvezel-providers? Ik zou daarom graag horen wat de ervaring was/is bij de volgende vragen:

Naar welke glasvezel provider ben je overgestapt, en wanneer?

Hoe verliep de totale overstap procedure opzich?

Hoe bevalt de internetverbinding ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de TV-dienst (beeldkwaliteit, EPG, opnamen systeem, enz enz) ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de vaste telefoon ten opzichte van Ziggo?

Ben je er qua diensten (internet-snelheid & TV-dienst) op voor of achteruit gegaan?

Ben je er qua maandbedrag op voor of achteruit gegaan?

Ga je nu elk jaar overstappen (zodat je gebruik kan maken van de mooie "nieuwe klant" aanbiedingen) of blijf je bij deze nieuwe glasvezel provider voorlopig hangen?

Je mag het uiterraard uitbreiden met alles wat je er zelf nog over kwijt wilt:

Ik ben heel benieuwd naar deze ervaringen van oud Ziggoklanten....

142 Reacties 142
Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Ik mis hierin elke vorm van begeleiding bij Ziggo, ik loop (liep want ik probeer het niet meer) tegen een enorme muur aan van medewerkers die letterlijk alleen maar naar de handleiding kunnen verwijzen.

Ik heb slecht Wifi op 1 meter afstand van de router, en die router reset zichzelf dus 1 a 2 x per dag wat 5 minuten duurt. Misschien helpt de nieuwe partij ook alleen maar bij de eerste installatie en ben ik daarna ook op mezelf aangewezen bij eventuele toekomstige problemen. Waarbij ik toegeef dat ik verre van technisch ben. 

Misschien moet ik daarom wel elke paar jaar overstappen. Voor nu vind ik het wel een groot voordeel dat iemand me gaat helpen om de problemen op te lossen, dus om een goede verbinding te krijgen. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11770Posts
  • 134Oplossingen
  • 4030Likes

als het modem uitvalt is er wel meer aan de hand dan alleen de wifi waarbij je zeker via dit forum gewoon wilt helpen

RoWi.

Level 20
  • 18364Posts
  • 763Oplossingen
  • 6289Likes

@Mike7575 ik hoop oprecht dat ze hun woord waar maken. Denkende aan hun TV reclame met wifi tot in de nok van een schuurtje 😉.

Ps ik zie dat @Mike7575 in 2019 al contact heeft gehad en blijkbaar is dat toch nooit goed afgehandeld.

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Nee heb al wel lang problemen maar geen 4 jaar 😉

Een jaar nu dat Wifi echt onwerkbaar is.

4 jaar geleden had ik ook wel iets, weet niet meer wat en toen was het modem volgens mij ook wel kapot.

eZFlow

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij mij is de overstap naar KPN glasvezel soepel verlopen. 12 maanden korting en gratis wifi boosters maar daarna betaal ik ongeveer hetzelfde als bij Ziggo en ik heb geen TV pakket. Snelheid is uiteraard stabieler en met lagere ping word ik ook blij. Ik had me eerst wel een beetje ingelezen hier ivm de overstap https://gratisnieuwsgroepen.nl/overstappen-van-ziggo-naar-glasvezel/

Denk dat ik na mijn contract overstap voor de korting maar ook voor de nieuwe 2Gbps snelheid abo bij Odido of andere.. ze komen zelfs met 8Gbps maar mijn nieuwe router kan "maar" 2,5Gbps aan.

Jozootje

Level 3
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

In mijn geval geldt het omgekeerde. Ik ben van KPN glasvezel overgestapt op Ziggo. En ik heb er spijt van. Hoewel ziggo beweert via glasvezel te leveren is dat nog gewoon via ouderwetse coaxkabel kabels. Ik voel me verder behoorlijk genept omdat ik volgens de dame die mij het meest uitgebreide zakelijke abonnement Aansmeerde,  ik dit desgewenst gelijk kon terugschroeven naar een goedkoper abonnement.  Dit was dus niet het geval. Het is gemakkelijk om op te waarderen bij ziggo maar niet om te degraderen.

Ik heb nu het meest simpele tv abonnement afgesloten om het nog enigzins betaalbaar te houden.  Maar dan kun je alleen een beperkt aantal zenders bekijken.  Niet terugkijken of opnemen.  Voor hetzelfde geld kan ik veel aantrekkelijker aanbiedingen van glasvezel krijgen. 

Verder merk ik vaak kortstondige onderbrekingen in mijn WiFi verbinding en is ziggo absoluut niet sneller dan glasvezel.  Integendeel.  De upload en download is bij glasvezel vrijwel gelijk in tegenstelling tot een coaxiale verbinding.  Ik zit er nog twee jaar aan vast maar dan stap ik weer snel over naar glasvezel. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11770Posts
  • 134Oplossingen
  • 4030Likes

@Jozootje  schreef:

In mijn geval geldt het omgekeerde. Ik ben van KPN glasvezel overgestapt op Ziggo. En ik heb er spijt van. Hoewel ziggo beweert via glasvezel te leveren is dat nog gewoon via ouderwetse coaxkabel kabels. Ik voel me verder behoorlijk genept omdat ik volgens de dame die mij het meest uitgebreide zakelijke abonnement Aansmeerde,  ik dit desgewenst gelijk kon terugschroeven naar een goedkoper abonnement.  Dit was dus niet het geval. Het is gemakkelijk om op te waarderen bij ziggo maar niet om te degraderen.

Ik heb nu het meest simpele tv abonnement afgesloten om het nog enigzins betaalbaar te houden.  Maar dan kun je alleen een beperkt aantal zenders bekijken.  Niet terugkijken of opnemen.  Voor hetzelfde geld kan ik veel aantrekkelijker aanbiedingen van glasvezel krijgen. 

Verder merk ik vaak kortstondige onderbrekingen in mijn WiFi verbinding en is ziggo absoluut niet sneller dan glasvezel.  Integendeel.  De upload en download is bij glasvezel vrijwel gelijk in tegenstelling tot een coaxiale verbinding.  Ik zit er nog twee jaar aan vast maar dan stap ik weer snel over naar glasvezel. 

niks mis met ziggo's coax

alleen de lage upload (wat je gewoon had kunnen weten en zeker voor zakelijk geld er een onderzoeksplicht )

download is netjes 1Gbit en dat haal ik zowel bekabeld als via de wifi 

en wifi is je eigen verantwoordelijk, niet die van ziggo dus ook niet hun schuld oid , ziggo garandeert alleen de snelheid tot het modem de rest is aan jezelf om goed in te richten (en nogmaals zeker bij zakelijk )

HBO Fan

Level 13
  • 796Posts
  • 10Oplossingen
  • 603Likes

Hier ligt Ziggo en KPN naast elkaar (niet vragen waarom) maar kan melden dat KPN me toch echt een heel stuk beter bevalt dan Ziggo. Niet dat Ziggo slecht is maar merk gewoon dat het bij KPN gewoon soepeler loopt op de een of andere manier.

Een eerste, maar vooral persoonlijke, voordelen lijstje:

Voordelen KPN t.o.v. Ziggo:

- de uploadsnelheid is heel fijn, maar noodzakelijk is het niet.

- stabielere Wifi verbindingen

- fijne klantenservice, hoewel deze ook niet alles in één keer goed doen is het herstel vermogen 1000 keer beter

- goedkoper, al ligt dit aan de diensten die je afneemt

- op de een of andere manier werkt TV-kastje innovatiever. Niemand binnen gezin heeft hier vragen over gehad, het was allemaal heel vanzelf sprekend.

- aanpassingen in diensten gaan gewoon zonder moeite en in één keer goed. Daar heb je dus geen klanten service voor nodig.

Voordelen Ziggo t.o.v. KPN:

- Beeld kwaliteit lijkt beter (binnen gezin 60 eens, 40% niet eens) maar alleen als je dit naast elkaar zet. Normaal gebruik valt het niet op.

- Hoge nieuwe klant kortingen.

Verder lijken de providers sterk op elkaar, in aanbod en in geleverde kwaliteit.

RoWi.

Level 20
  • 18364Posts
  • 763Oplossingen
  • 6289Likes

@HBO Fan die stabiele Wifi is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van de eigen apparatuur. Slecht gedeeltelijk afhankelijk van de hardware van de provider.

Mijn eigen Wifi punten doen het toch echt beter dan de Box12 van KPN.

Die nieuwe klanten korting is subjectief dat valt weg na het eerste jaar.

HBO Fan

Level 13
  • 796Posts
  • 10Oplossingen
  • 603Likes

@RoWi. 

Dat wifi voor een groot deel bij mij als klant ligt geloof ik direct.

Maar heb het dan ook over wat ZIGGO of KPN mij levert aan wifi spullenboel.

Eindapparatuur (tablets, gameconsoles, laptops etc.) blijft voor mij gelijk en merk dat het met de KPN-apparatuur gewoon stabieler is. Niet dat ZIGGO om de minuut uitvalt, maar het valt wel op.

Aangezien het bij mij beide ligt kan ik het vergelijken, een observatie dus.

---

De hoge klanten korting vervalt inderdaad na een jaar, maar is wel een voordeel t.o.v. KPN.

Wilde ook wat voordelen van ZIGGO t.o.v. KPN melden en dit is er wel eentje natuurlijk. 👍

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3878Posts
  • 61Oplossingen
  • 3311Likes

ik ben sinds half oktober zelf ook over gestapt naar glasvezel op mijn huisadres, en zal hier ook mijn ervaring delen voor andere die overwegen om over te stappen. Omdat je veel spookverhalen leest dat het overstappen nog wel eens problemen geeft, had ik uit voorzorg mijn Ziggo abonnement nog gewoon door laten lopen. Maar achteraf was dat geheel niet nodig geweest, want de overstap verliep zonder problemen aan de kant van Odido. Aan de kant van Ziggo was dit een ander verhaal, want de opzegging verliep totaal niet vlekkeloos. Die vonden het nodig om nog abonnement kosten te innen, over een periode waarin ik helemaal geen klant meer was. En het duurde vervolgens ook nog vrij lang voordat ze eindelijk met de eindafrekening en terug betaling kwamen (en als je het forum regelmatig leest, dan weet je dat ik niet de enige ben waar Ziggo dat bij flikt).

Maar nu verder over de ervaring bij Odido, ik wilde graag mijn eigen Orbi 960 router gebruiken en had al gelezen dat je dan op de WAN poort VLAN300 moest instellen en je de Odido router geheel niet nodig had. Dus toen de Guidion monteur langs kwam om de ONT te instaleren in de meterkast, heb ik snel de VLAN ingesteld op mijn eigen router. En na nog geen 10 minuten offline te zijn geweest werkte alles weer als van ouds. Er werden meteen verschillende speedtesten gedaan door de Guidion monteur en die gaven constant 940/940 up/down ping 2, niks mee dus.

Dan de ervaring met de TV dienst van Odido, met de beeldkwaliteit is helemaal niks mis mee, die is zeker net zo goed als bij Ziggo. Maar de Odido TV app vond ik wel heel erg tegenvallen (bediening in de app) in vergelijking met de ZiggoGo app. Nu maakte dat voor ons niks uit, want wij waren toch al niet van plan om nog langer een TV dienst van welke internet provider dan ook te gaan gebruiken. Het is dat het de eerste 10 maanden gratis bij de welkomst korting zat, dat ik dit even kon testen, maar ik heb het inmiddels al weer stop gezet. Wij gebruiken namelijk om TV te kijken een Apple-TV kastje met NLZiet, Discovery+, Netflix, Videoland, Prime, Disney+ & F1TV (keus genoeg dus om tv te kijken). Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je ooit over stapt naar Odido en je wilt wel de TV dienst via de TV app gaan gebruiken.

Dan nog de prijs ervaring, bij Odido betalen wij straks (na de welkomstkorting periode van 10 maanden €25) voor 1Gbit/s €40 per maand. Dat is €19 per maand goedkoper dan het internet only 1000/100 (zonder ZiggoGo) pakket bij Ziggo. Dat prijs verschil zal hoofdzakelijk komen omdat je bij je kabelaansluiting (50+ tv-zenders, inclusief Ziggo Sport) ontvangt bij je Ziggo abonnement. Maar voor mensen zoals wij, die daar toch geen gebruik van maken, is dat weg gegooid geld.

Kortom, wij zijn tot nu toe zeer content met de overstap naar Odido en als straks onze laatste zakelijke Ziggo abonnementen ook contract vrij zijn, dan ga we die ook meteen overzetten naar glasvezel, en is het tijdperk Ziggo ten einde voor ons... 😉

Pasi

Level 18
  • 10115Posts
  • 498Oplossingen
  • 5609Likes

@RoWi.  schreef:

@HBO Fan die stabiele Wifi is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van de eigen apparatuur. Slecht gedeeltelijk afhankelijk van de hardware van de provider.

Mijn eigen Wifi punten doen het toch echt beter dan de Box12 van KPN.

Die nieuwe klanten korting is subjectief dat valt weg na het eerste jaar.

Natuurlijk moet je dat vergelijken met wat je van de provider krijgt !

Hetzelfde geldt natuurlijk ook m.b.t. eigen routers. Vele techneuten melden vaak geen enkel probleem te hebben met de verbinding, maar vermelden dan b.v. niet de ZMR in bridge te hebben en met een eigen router te werken. Dat men zo de zwakste schakel(s) wegwerkt, 'vergeet' men blijkbaar.

RoWi.

Level 20
  • 18364Posts
  • 763Oplossingen
  • 6289Likes

Mee eens @Pasi want al is hier eerder geschreven dat Wifi niet het probleem voor de provider is toch zit het ingebouwd in hun modem/router en dan mogen we zeker verwachten dat het goed werkt. Zo eenvoudig is het. En neem je bij Ziggo de Pods af is het echt wel het pakkie aan van Ziggo.

MR_CHIP

Level 19
  • 11770Posts
  • 134Oplossingen
  • 4030Likes

@RoWi. helaas werkt dat niet zo, ziggo biedt garantie snelheid tot modem

vroeger hadden ze wel de wifi promise ( zusterbedrijf virgin media, biedt wel nog een wifi guarantee aan)

RoWi.

Level 20
  • 18364Posts
  • 763Oplossingen
  • 6289Likes

@MR_CHIP als je een product huurt van de provider blijft de provider verantwoordelijk voor de werking. Of je wel of niet genoeg dekking hebt dat is een ander verhaal. Maar met de wifi 5 en Wifi6 pods die door een achterliggend systeem worden aangestuurd is wat mij betreft Ziggo 100% verantwoordelijk voor de juiste werking.

Wat die Power Promisse betreft dat was je reinste marketing onzin. De klant moest al het noodzakelijke apparatuur zelf betalen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11770Posts
  • 134Oplossingen
  • 4030Likes

@RoWi.  schreef:

@MR_CHIP als je een product huurt van de provider blijft de provider verantwoordelijk voor de werking. Of je wel of niet genoeg dekking hebt dat is een ander verhaal. Maar met de wifi 5 en Wifi6 pods die door een achterliggend systeem worden aangestuurd is wat mij betreft Ziggo 100% verantwoordelijk voor de juiste werking.

ja wat jou betreft zo werkt de wereld niet natuurlijk , al ben ik het wel met je eens helaas zal ziggo het juridisch in het nadeel van de klant wel goed geformuleerd hebben in de AV

wewanl

Level 16
  • 2330Posts
  • 23Oplossingen
  • 870Likes

Ik ben overgestapt naar Solcon op de glasvezel en heb zo ook het combi voordeel met KPN mobiel. 

KPN zelf kan ik niet krijgen omdat deze niet zit op de glasvezel van DeltaFiber.

Het internet van Solcon bevalt me uitstekend en de latency is een stuk lager als op de coaxkabel van Ziggo.

De prijsstelling van Ziggo met zijn Docsis gebeuren tegenover XGS-Pon op de glasvezel is onverantwoord te hoog.

Technisch zal Docsis het altijd afleggen tegen XGS-pon dus Ziggo mag zijn prijzen weleens flink naar beneden bijstellen, zolang het geen FTTH levert.

HBO Fan

Level 13
  • 796Posts
  • 10Oplossingen
  • 603Likes

@MR_CHIP 

Of je ZIGGO/ KPN wel of niet verantwoordelijk mag houden doet voor mij niet zoveel ter zaken.

Beide bieden een WIFI product en dat van KPN werk m.i. gewoon beter. Meer niet of minder... hoe het juridisch zit interesseert me niet zoveel eigenlijk.

Vandaar ook dat ik het bij het rijtje voordeel KPN t.o.v. ZIGGO heb vermeld. Als ZIGGO het prima vind, is dat wat mij betreft ook OK, echter voor klanten is het wel handig om deze ervaring mee te nemen als je klant ergens wilt worden.

En het is een persoonlijke observatie en mening, dus mogelijk denken andere er weer anders over.

Nogmaals bij ZIGGO werkt het ook wel, maar bij KPN gewoon beter/ soepeler. 

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3878Posts
  • 61Oplossingen
  • 3311Likes

Ow nog een kleine toevoeging op mijn vorige bericht, bij Odido kun je ook nog gewoon je abonnement (internetsnelheid) aanpassen zonder dat je meteen de welkomst-kortings kwijt raakt (behalve als je upgrade naar het 8Gbit/s abonnement,  dan vervalt deze korting wel). Zo ben ik vorige maand overgestapt van 1Gbit/s naar 2Gbit/s en betaal nu nog steeds €25 per maand van de welkomst-kortings voor de eerste 10 maanden. En als deze 10 maanden om zijn kan ik het meteen weer omlaag zetten naar de snelheid die ik zelf wil op dat moment...

franske1958

Level 7
  • 168Posts
  • 6Oplossingen
  • 82Likes

Als U ook luistert naar de via de kabel aangeboden radio zenders blijf dan vooral bij Ziggo.

Daar kunt U voor radio gebruik maken van de relatief goedkope QE317 of een oude Humax.

Voor glasvezel bestaan dergelijke radio tuners helemaal niet. Daar moet U ofwel een DAB+ 

tuner aanschaffen en klooien met een antenne daarvoor, Om er dan achter te komen dat de

zender die U wilt luisteren niet te ontvangen is met dat draadje.  Uiteraard weet ik dat er ook

tuners bestaan voor internet radio maar die zijn vele malen duurder als die QE317 en die 

dingen werken via een internet radio provider. dat leverde ook weer grote nadelen op zoals

veel mensen met een dure internet radio tuner een paar jaar geleden  hebben gemerkt. Die

werkten via Vtuner,  echter die vroegen zomaar ineens een paar doller per jaar om nog te

kunnen luisteren. Helaas voor die mensen die niet doen aan internetbankieren en dus die

paar dollar niet konden overmaken en dus met een dure waardeloze niet meer werkende

internet radio tuner zaten. Voor internet en tv zal glasvezel soms best eens sneller of goed

koper kunnen zijn als Ziggo. Maar voor een radio luisteraar is glasvezel echt helemaal geen

alternatief  wegens het niet bestaan van geschikte apparatuur voor glasvezel radio luisteren 

zonder TV.   Ziggo heeft hiermee een zeer grote voorsprong op glasvezel.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic