1
Vraag
2
Reageer en help mee
DON PAPA

Level 17
  • 3927Posts
  • 61Oplossingen
  • 3357Likes

Hoe bevalt oud Ziggo-klanten de overstap naar glasvezel?

Aangezien ik zelf binnenkort twee glasvezel aansluitingen (T-Mobile & Delta) in mijn meterkast ga krijgen, krijg ik straks ook de extra keus in de volgende providers "T-Mobile, Delta, Caiway, freedom, Helden van Nu, kliksafe & online.nl". Daarom ben ik wel benieuwd wat de algemene ervaringen zijn van oud Ziggoklanten bij een overstap naar één van deze glasvezel-providers? Ik zou daarom graag horen wat de ervaring was/is bij de volgende vragen:

Naar welke glasvezel provider ben je overgestapt, en wanneer?

Hoe verliep de totale overstap procedure opzich?

Hoe bevalt de internetverbinding ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de TV-dienst (beeldkwaliteit, EPG, opnamen systeem, enz enz) ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de vaste telefoon ten opzichte van Ziggo?

Ben je er qua diensten (internet-snelheid & TV-dienst) op voor of achteruit gegaan?

Ben je er qua maandbedrag op voor of achteruit gegaan?

Ga je nu elk jaar overstappen (zodat je gebruik kan maken van de mooie "nieuwe klant" aanbiedingen) of blijf je bij deze nieuwe glasvezel provider voorlopig hangen?

Je mag het uiterraard uitbreiden met alles wat je er zelf nog over kwijt wilt:

Ik ben heel benieuwd naar deze ervaringen van oud Ziggoklanten....

160 Reacties 160
Liesbeth54

Level 7
  • 160Posts
  • 6Oplossingen
  • 51Likes

Ik heb glasvezel van de KPN gehad en van ITC nog iets. ben weer terug bij Ziggo vond het 10000X niks. En naar de KPN ga ik ook nooit meer terug hier mag het niet oke zijn de grootste dieven lopen bij de KPN toen al. En veel verschil maakt het echt niet uit.

Pasi

Level 18
  • 10259Posts
  • 500Oplossingen
  • 5718Likes

@franske1958  schreef:

Als U ook luistert naar de via de kabel aangeboden radio zenders blijf dan vooral bij Ziggo.

Daar kunt U voor radio gebruik maken van de relatief goedkope QE317 of een oude Humax.

Voor glasvezel bestaan dergelijke radio tuners helemaal niet. Daar moet U ofwel een DAB+ 

tuner aanschaffen en klooien met een antenne daarvoor, Om er dan achter te komen dat de

zender die U wilt luisteren niet te ontvangen is met dat draadje.  Uiteraard weet ik dat er ook

tuners bestaan voor internet radio maar die zijn vele malen duurder als die QE317 en die 

dingen werken via een internet radio provider. dat leverde ook weer grote nadelen op zoals

veel mensen met een dure internet radio tuner een paar jaar geleden  hebben gemerkt. Die

werkten via Vtuner,  echter die vroegen zomaar ineens een paar doller per jaar om nog te

kunnen luisteren. Helaas voor die mensen die niet doen aan internetbankieren en dus die

paar dollar niet konden overmaken en dus met een dure waardeloze niet meer werkende

internet radio tuner zaten. Voor internet en tv zal glasvezel soms best eens sneller of goed

koper kunnen zijn als Ziggo. Maar voor een radio luisteraar is glasvezel echt helemaal geen

alternatief  wegens het niet bestaan van geschikte apparatuur voor glasvezel radio luisteren 

zonder TV.   Ziggo heeft hiermee een zeer grote voorsprong op glasvezel.

"...Als U ook luistert naar de via de kabel aangeboden radio zenders blijf dan vooral bij Ziggo...."
Tja, maar aangezien Ziggo een audio uitgang op de Next/Mini heeft wegbezuinigd, zal de tv aan moeten staan wil men bij Ziggo radio luisteren ( wie dat bedacht heeft, mag zich m.i. gaan laten behandelen 😠 ).

Wilt u dat niet ( wie wel ? ), dan zal u een Quantis QE317 of een oude Humax moeten kopen. Maar dan heeft u alleen maar toegang tot de radio zenders, die Ziggo u aanbied. Verandert Ziggo daarin iets ( omdat b.v. voor Ziggo e.e.a. financieel beter/goedkoper kan ), dan hebt u daarin geheel geen invloed.
Tevens moeten beide apparaten wel aangesloten worden op het coax netwerk bij u thuis en kunnen niet via wifi werken.

Als u dan toch iets moet kopen, koop een internet-radio ( of nog beter, een receiver met internet -radio ). Daarmee bent u volledig onafhankelijk van wat Ziggo ( via de coax kabel ) aan radio zenders levert, want alle zenders hebben tegenwoordig een internet stream. Daarmee is de wereld aan zenders te ontvangen én in CD kwaliteit.
Een beetje internet radio heeft meerdere uitgangen, waardoor deze vaak eenvoudig op uw soundbar/stereo/surround-set is aan te sluiten.

Een voorbeeld daarvan is b.v. de Technisat Digitradio 10 IR, waarmee u alle internet zenders/streams kan ontvangen en deze heeft alle uitgangen die u maar kan wensen.
Welke zenders u met internet radio kan ontvangen ? Kijkt en luistert u dan eens naar de website Radio Garden ( eventueel linksonder op :ab_pijltje_rechts:  play/start klikken ). Zoveel puntjes als u ziet, zoveel zenders kan u met een internet-radio ontvangen. Van een lokale zender in de omgeving tot aan de andere kant van de wereld.
Als u de website hebt gestart, dan ziet u aan de linkerkant het getal '52' staan. Dat betekent dat 'op' die locatie 52 internet radio's/streams te beluisteren zijn, klik u maar eens op die '52'.

Laat u a.u.b. DAB+ links liggen, want behalve dat ontvangst in huis erg slecht is, is de geluids kwaliteit ( dynamic ) vaak erg slecht en klinkt e.e.a. vaak erg vlak of blikkerig. Tevens zijn het aantal zenders erg beperkt.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@Pasi ligt ook aan je setup of de tv wel of niet aan hoef te staan imo

bij mij hoeft dat niet bijv

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6352Likes

via KPN en de overige providers zijn nagenoeg alle radio kanalen beschikbaar die Ziggo heeft, gewoon via de geleverde ontvanger.

Voor een klant die alleen internet afneemt is het inderdaad een ander verhaal. Die heeft genoeg opties Spotify heeft niet voor niets veel klanten.

Pasi

Level 18
  • 10259Posts
  • 500Oplossingen
  • 5718Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Pasi ligt ook aan je setup of de tv wel of niet aan hoef te staan imo

bij mij hoeft dat niet bijv

Inderdaad. Maar de meeste tv's hebben dat niet én ook dan moet de tv aanstaan. Dat deze geen beeld toont, zegt niet dat het 'beeld gedeelte' geheel uitgeschakeld is !
Zo maakt de elektronica in de tv wel zijn 'werk uren' en zal daardoor eerder defect raken. Waardoor men eerder een nieuwe dure tv ( in vergelijking met b.v. radio of internet-radio ) moet kopen.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@Pasi daarom heb ik mijn apparaten via hdmi op de soundbar aangesloten die vua hdmi out alleen video signaal stuurt naar de tv 😉

Diedering

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Wij luisteren radio via een bekabelde( via wifi kan ook) dabman ontvanger zowel internet radio als dab+ en streamen vanaf telefoon .meestal via internet radio onwijs veel zenders wereldwijd maar hier staat bijna altijd Grolloo radio op nonstop muziek en elk heel uur nieuws.prima zo!

Pasi

Level 18
  • 10259Posts
  • 500Oplossingen
  • 5718Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Pasi daarom heb ik mijn apparaten via hdmi op de soundbar aangesloten die vua hdmi out alleen video signaal stuurt naar de tv 😉

Inderdaad, een prima oplossing !

Maar ook nu moet ik opmerken ( sorry 😉 ), dat de meest ( goedkope ) soundbars geen HDMI-uit hebben !

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@Pasi  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

Inderdaad, een prima oplossing !

Maar ook nu moet ik opmerken ( sorry 😉 ), dat de meest ( goedkope ) soundbars geen HDMI uit hebben !

dat wel waar

heb de

https://www.samsung.com/nl/audio-devices/soundbar/q600b-cinematic-q-series-soundbar-black-hw-q600b-x...

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3927Posts
  • 61Oplossingen
  • 3357Likes

Kan de topic nu weer over het overstappen gaan? Want er zijn genoeg mogelijkheden te bedenken om bij elke provider wel naar de radio te kunnen luisteren. Maak er anders even een aparte topic voor aan, waar alle mogelijkheden besproken kunnen worden 😉

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Dik 10 jaar geleden is hier glasvezel aangelegd en destijds ben ik van UPC overgestapt naar OnsnetEindhoven. Later naar KPN, XS4ALL, weer KPN en begin vorig jaar naar Online.nl. Op zich bevalt glas prima, zeker als je een eigen Fritzbox hebt. Je kiest voor een andere provider en start de Fritzbox opnieuw op en draaien maar.

KPN en XS4ALL bevielen op zich prima. Online.nl is gewoon een klap minder qua tv (Canal Digitaal). Ik heb eind vorig jaar getwijfeld om over te stappen naar Odido maar de verhalen zijn wisselend. Heb je een probleem bij Odido dan ben je het bokkie en is enkele weken zonder diensten meer regel dan uitzondering.  Een andere reden om niet over te stappen is het type verbinding. Ik heb hier AON. Odido heeft eigen apparatuur in de POP en dat is GPON. Bij het omschakelen gaat het vaak mis (zie forum Odidio). Dat risico wil ik niet lopen.

Vanwege de BF-actie en het feit dat Coax niet meer nodig is (alles coax in huis verwijderd) heb ik de overstap naar Ziggo gemaakt. Ik, als normale consument, merk geen verschil. Het verschil in ping (4 ms t.o.v. 16 ms) merk je niet. Ook niet bij gamen (iets wat mijn zoon veelvuldig doet). TV-dienst is bij Ziggo gewoon top. De beeldkwaliteit is bij KPN nagenoeg hetzelfde echter kent de dienst TV+ veel aanloopproblemen (zie KPN-forum).

Voorlopig blijft mijn keuze bij Ziggo. KPN gaat in de (nabije?) toekomst AON omzetten naar GPON. Wellicht wacht ik dat af voordat ik weer overstap. Mijn keuze is en blijft liggen tussen KPN en Ziggo waarbij prijs-kwaliteit de belangrijkste drijfveer is. Overigens gebruik ik altijd eigen apparatuur (Fritzbox en FritzRepeaters). Last van eventuele problemen met provider-modems heb ik dus niet.

BenBoot

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

halverwege januarii 2024 helemaal klaar met Ziggo, ineens geen internet meer. Zelfs door Ziggo toegegeven dat voor mijn modem (dus buitenshuis) de afgelopen maanden de kwaliteit van de verbinding totaan mijn modem opvallend veel wegvalt. 

Na jaren klant te zijn, aan veel enquetes meegedaan te hebben, regelmatig opbouwende customer experience feedback te hebben gegeven, nooit iets vernomen, iets gezien laat staan iets van een pro-actieve actie ondervonden. 

Dus halverwege januari ineens geen internet meer. De fout ligt niet achter maar voor de modem. Ziggo's coax netwerk dus. Hun probleem. 

Odido gebeld, samen met mijn huidige abonnement ben ik vloeiend overgaan naar een fiber verbinding per 8 februari. Super geholpen, zeer tevreden, zeer stabiel. 

Kostenbesparin? Schrikbarend veel:
Voorheen, Ziggo + Odido mobiel 1212 euro per jaar, nu Odido fiber en mobiel plus NLziet: 528 euro per jaar dat is keihard 65% goedkoper.

Oftewel van 79,50 euro + 23,00 euro = 102,50 euro p/m naar 35,00 euro + 8.99 = 43.99 euro per maand!

Spijtig om te horen dat jouw ervaringen tot nu toe onder de maat zijn. Maar zo bagger als het al jaren bij de ziggo is (ook al in de tijd toen het nog Chello was), en met deze enorme prijsverschillen, zou het me verbazen als andere ISP's er een nog grotere bende dan Ziggo van kunnen maken. 
(Hoe hoog de frustatie ook is, nooit klagen over het hoofdgerecht als je je desert nog moet krijgen!)

wewanl

Level 16
  • 2385Posts
  • 23Oplossingen
  • 905Likes

Het is inmiddels vijf voor twaalf voor Ziggo.

https://www.telegraaf.nl/financieel/101998617/vodafone-ziggo-verliest-in-een-jaar-100-000-internetkl... 

Ik vrees zolang Ziggo weigert te investeren in FFTH dat dit drama nog veel groter wordt.

Ook is de prijsstelling van Ziggo veel te hoog.

amvih

Level 10
  • 401Posts
  • 12Oplossingen
  • 198Likes

Aan de internet kanten 100.000 klanten eraf, aan de mobiele kant ruim 100.000 klanten erbij, omzet gestegen dus zo somber dat weet ik niet. Een jaar nu met verlies, maar wie weet volgend jaar weer winst.

Als het zo doorgaat duurt het nog ruim 20 jaar voordat Ziggo aan de internetkant op 0 klanten uit zou komen,

(ruim 2 miljoen klanten delen door 100.000 klanten per jaar is 20 jaar) en wie weet wat er in de tussen tijd gebeurd.

Blijft natuurlijk lastig, overgang naar FFTH gaat waarschijnlijk ook heel veel klanten kosten, dus welke afweging ga je maken. Ik denk als we 20 jaar verder zijn dat er nog veel meer via het mobiele netwerk gaat lopen, dan heb je helemaal geen bekabeling meer nodig.

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3927Posts
  • 61Oplossingen
  • 3357Likes

@amvih Schreef: maar wie weet volgend jaar weer winst.

Ik zie de prijsverhoging al weer aankomen, en hoe meer klanten er weglopen hoe hoger die zal gaan worden (want Ziggo wil wel zijn financiële resultaten blijven halen) 😉

Ik moest wel een beetje lachen om deze zin in het Ziggo verslag "Wij zijn voor onze klanten aantrekkelijk door het onderscheid op kwaliteit, stabiliteit, veiligheid én het beste entertainment- en sportaanbod." omdat ik gister nog las 600 accounts van Ziggomail blijken gekraakt

Maar nu maar weer snel verder over het overstappen, want aan de cijfers te zien, zullen er wel steeds meer mensen hun ervaring straks hier kunnen delen 🤔

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Als ze de winst op peil willen houden en met een prijsverhoging de vertrekkende klanten willen compenseren dan ben ik weg. Ik heb de keuze tussen glas en Ziggo. Als Ziggo nog verder gaat verhogen prijzen ze zich volledig uit de markt en die inkomstendaling ga ik niet financieren. Jammer want ze leveren goed spul maar alles heeft een maximale prijs. Laat de concurrentie zijn werk maar doen dan.

Pasi

Level 18
  • 10259Posts
  • 500Oplossingen
  • 5718Likes

@amvih  schreef:

Aan de internet kanten 100.000 klanten eraf, aan de mobiele kant ruim 100.000 klanten erbij, omzet gestegen dus zo somber dat weet ik niet. Een jaar nu met verlies, maar wie weet volgend jaar weer winst.

Als het zo doorgaat duurt het nog ruim 20 jaar voordat Ziggo aan de internetkant op 0 klanten uit zou komen,

(ruim 2 miljoen klanten delen door 100.000 klanten per jaar is 20 jaar) en wie weet wat er in de tussen tijd gebeurd.

Blijft natuurlijk lastig, overgang naar FFTH gaat waarschijnlijk ook heel veel klanten kosten, dus welke afweging ga je maken. Ik denk als we 20 jaar verder zijn dat er nog veel meer via het mobiele netwerk gaat lopen, dan heb je helemaal geen bekabeling meer nodig.

Dat de jaarbalans van Ziggo nu nog redelijk in balans lijkt, komt m.i. vooral door de enorme prijsverhoging die Ziggo halverwege vorig jaar heeft doorgevoerd. Ziggo verliest maandelijks veel klanten, maar door die sneaky verhoging van alle abonnementen, zijn de inkomsten ongeveer gelijk gebleven.
Daarom wordt 'de klant' in Ziggo's PR berichten ook steeds minder genoemd en verschuift de aandacht naar inkomsten & geld. Want dat laatste is ( lijkt ) nog steeds wel in balans.
Om geen gezichtsverlies te lijden, zal in Ziggo's publicaties de focus verschuiven van aantal klanten naar inkomsten, waardoor Ziggo de schijn nog even kan ophouden.

Natuurlijk duurt het geen 20 jaar voordat de leegloop een probleem wordt ! Zo'n ( zeg wat ) 100.000 klanten minder verstoren natuurlijk de geld balans, waardoor of de bonussen/dividend lager moeten of minder investeringen of minder service of de abonnements prijzen hoger. Waarbij vooral de laatste 3 favoriet zijn bij de directie en aandeelhouders, die deze beslissingen moeten/gaan maken.

Dat 'half' Nederland overstapt naar glasvezel, hoeft voor Ziggo geen probleem te zijn, als Ziggo zich aanpast aan haar nieuwe rol. Dat ze namelijk niet de grootste meer is en dat haar invloed minder wordt. Echter deze ex-monopolist leeft in vervlogen tijden, denkt dat klanten niet zonder Ziggo kunnen en dus nog steeds top prijzen kan vragen, voor de steeds meer op achterstand rakende coax techniek.

Ziggo zal t.z.t. de prijzen omlaag moeten brengen, de diensten moeten uitbreiden en de service moeten verhogen, wil Ziggo de glasvezel overleven. Echter, de Amerikaanse aandeelhouders hebben maar 1 belang ( namelijk dividend ) en laten die het nu voor het zeggen hebben bij Ziggo.

De hier op dit forum steeds maar weer gebruikte leus, dat het bij andere providers ook niet beter is, dat zou misschien best kunnen, maar dáár is dan die veel lagere prijs ook naar. Als men overstapt en dan 50% minder gaat betalen, is men daardoor natuurlijk ook wel bereid om eventueel iets mindere service/diensten te ontvangen. Maar of dat verschil in diensten/service dan echt zo'n groot is, dat vraag ik me werkelijk af ! Voor dát niveau wil ik best, t.o.v. Ziggo wat tientjes minder betalen !

Als hier ( ergens de komende maanden ) glasvezel is aangelegd, stap ik direct over en zal ik mijn bevindingen hier natuurlijk ook vermelden.

Hatolex

Level 16
  • 1460Posts
  • 47Oplossingen
  • 957Likes

Ik heb soms de indruk dat sommige reguurders hier mee schrijven aan de bedrijfsstrategie van Ziggo, en hier dan vervolgens uit de school klappen. 😎

En dit bericht is net zo off topic als enkele berichten hierboven, en wordt het verzoek van @DON PAPA wederom genegeerd.

wewanl

Level 16
  • 2385Posts
  • 23Oplossingen
  • 905Likes

Waarom investeren de Amerikaanse aandeelhouders dan wel in FTTH in Engeland en Ierland en België en Zwitserland? 

Hatolex

Level 16
  • 1460Posts
  • 47Oplossingen
  • 957Likes

Omdat hierin vrijwel elk huis COAX aanwezig is. Dat is in de door u genoemde landen niet zo. Maar dat was je al eerder verteld. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic