1
Vraag
2
Reageer en help mee
DON PAPA

Level 17
  • 3974Posts
  • 62Oplossingen
  • 3405Likes

Hoe bevalt oud Ziggo-klanten de overstap naar glasvezel?

Aangezien ik zelf binnenkort twee glasvezel aansluitingen (T-Mobile & Delta) in mijn meterkast ga krijgen, krijg ik straks ook de extra keus in de volgende providers "T-Mobile, Delta, Caiway, freedom, Helden van Nu, kliksafe & online.nl". Daarom ben ik wel benieuwd wat de algemene ervaringen zijn van oud Ziggoklanten bij een overstap naar één van deze glasvezel-providers? Ik zou daarom graag horen wat de ervaring was/is bij de volgende vragen:

Naar welke glasvezel provider ben je overgestapt, en wanneer?

Hoe verliep de totale overstap procedure opzich?

Hoe bevalt de internetverbinding ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de TV-dienst (beeldkwaliteit, EPG, opnamen systeem, enz enz) ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de vaste telefoon ten opzichte van Ziggo?

Ben je er qua diensten (internet-snelheid & TV-dienst) op voor of achteruit gegaan?

Ben je er qua maandbedrag op voor of achteruit gegaan?

Ga je nu elk jaar overstappen (zodat je gebruik kan maken van de mooie "nieuwe klant" aanbiedingen) of blijf je bij deze nieuwe glasvezel provider voorlopig hangen?

Je mag het uiterraard uitbreiden met alles wat je er zelf nog over kwijt wilt:

Ik ben heel benieuwd naar deze ervaringen van oud Ziggoklanten....

169 Reacties 169
DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3974Posts
  • 62Oplossingen
  • 3405Likes

@VZWatcher Schreef: Wat mij opvalt in de laatste twee berichten dat niet overwogen wordt om voor Ziggo vanwege de kwaliteit van geleverde diensten te kiezen. Maar vanwege de korting die gegeven wordt. 

Klopt, en ondanks dat er een giga Black friday aanbieding is geweest bij Ziggo zijn er toch weer 26.000 consumenten opgestapt in het 4e kwartaal op vast internet. Dit geeft wel aan dat ze eigenlijk al niet eens meer zonder dit soort giga aanbiedingen kunnen om de uitstroom niet helemaal uit de hand te laten lopen. 

Als ik nu naar mijn eigen situatie kijk, ik ben bij Odido €19 per maand goedkoper uit (zonder de welkomst kortingen) dan bij Ziggo, voor een 1Gbit/s internet only abonnement, dat vind ik persoonlijk toch een best prijsverschil. Ik zal dan ook pas over een terug keer gaan nadenken als ik klachten krijg over Odido, en niet voor een welkomst korting die dat prijsverschil weer redelijk gelijk trekt....

wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Zolang je als aanbieder de Nederlandse commerciële zenders in ondermaats SD aanbiedt, kan je het woord kwaliteit wel weglaten. 
Ziggo moet zich blauw schamen om dit in 2024 nog door te geven in baggerkwaliteit.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@wewanl  schreef:

Zolang je als aanbieder de Nederlandse commerciële zenders in ondermaats SD aanbiedt, kan je het woord kwaliteit wel weglaten. 
Ziggo moet zich blauw schamen om dit in 2024 nog door te geven in baggerkwaliteit.

Die opmerking is natuurlijk niet helemaal terecht. Dat is alleen een 'probleem' voor klanten die € 22,95 betalen voor alleen kabelTV. Dat enkele klanten willen profiteren van de ongecodeerde kanalen bij een Internet Only abonnement is niet het probleem van Ziggo. En dat niet Ziggo klanten die kanalen kunnen kijken als er nog signaal op de huisaansluiting staat is wat mij betreft reden genoeg om die zenders niet op te waarderen.

Ziggo kan ook stoppen met die ongecodeerde kanalen. Dan wordt Ziggo voor klanten met meerdere televisies ineens veel duurder, als daar een ontvanger voor moet komen. Zoals bij alle andere ISP'S dan is het of een extra tv ontvanger of via een app.

wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Juist voor  € 22,95 per maand is het een schande om deze kanalen in SD door te geven.

NLZiet geeft deze kanalen allemaal door in HD voor €8,95 per maand.

Ziggo plaatst zichzelf hiermee ver buiten het heden. SD is zo jaren 80.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

Hoi @Edje040 

Sorry was ook niet specifiek aan jou gericht. Wellicht dat het zo overkwam maar ik bedoelde het meer algemeen.

Zeker is Ziggo een hele stap verder op tv gebied ,ben ik uiteraard met je eens.

Mensen vergeten dat wel eens. Ook dat Ziggo zelf ook kortingen geeft. Ze hebben dat elk jaar bij mij nog gedaan. Men kijkt uiteraard wat je bij Ziggo afneemt en naar gelang daarvan kan je korting krijgen.

Coax is ook zoals ik al eerder aangaf  rechtstreeks op je tv aan te sluiten eventueel met smartcard of het FTC gedeelte. Dan heb je tv gedeelte in feite al op 1 plek op je smart tv. Sommigen kijken niet veel tv maar dan zou je in feite ook  een USB stick of zo in je tv kunnen steken en daar af en toe een opname starten mocht je dat willen. Een glasvezel isp heeft helemaal geen FTC gedeelte,opnemen kost geld en een tweede tv aansluiten kost je ook extra terwijl de coax makkelijk door te lussen is.

De kwaliteit van Ziggo is gewoon behoorlijk goed te noemen het de coax neemt ook niks weg van je internet snelheid en is zeer stabiel. Mocht je internet een keer weg vallen heb je nog altijd tv maar goed in principe is glasvezel internet so stabiel dat uitval denk ik maar zelden voor zal komen.

Tot slot zeg ik het nog maar een keer meer ik denk dat sommigen qua rekensommen maken en vergelijken ook naar een totaal plaatje moeten kijken. Iedere situatie is anders en eenieder moet uiteraard voor zichzelf beslissen. Qua rekensommen is het denk ik ook zaak om te beseffen dat Ziggo ook kortingen geeft en dat je_ als het puur om het besparen gaat_ ook je internet snelheid kan downgraden.

Voor het surfen op internet, wat downloaden, netflix kijken is internet lite voor een 1 persoons huishouden bijvoorbeeld al ruim voldoende.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@wewanl  schreef:

Juist voor  € 22,95 per maand is het een schande om deze kanalen in SD door te geven.

NLZiet geeft deze kanalen allemaal door in HD voor €8,95 per maand.

Ziggo plaatst zichzelf hiermee ver buiten het heden. SD is zo jaren 80.

Je weet natuurlijk ook wel dat het aantal klanten met dat pakket minimaal is kortom je kan ook overdrijven. En die klanten kunnen via de Ziggo Go TV app alles in HD zien.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Noel 

"Een glasvezel isp heeft helemaal geen FTC gedeelte"

Dit klopt niet helemaal, er zijn wel degelijk nog een aantal isp's die via glasvezel Dvb-C ongecodeerd doorgeven. Bijvoorbeeld Tri ned en Jonaz. 

En nogmaals Ziggo heeft geen Free to Cable ongecodeerd is echt iets anders dan gratis te zien.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Garihd Dank voor jouw reactie.

Het FTC gedeelte kun je wel opnemen en Ziggo heeft een FTC gedeelte. Je kan zoals hierboven ook al aangegeven hebt internet only nemen daar zit het FTC gedeelte bij daarna kan je geloof ik internet nemen( weet niet meer precies hoe dat zit qua abo structuur) dan betaal je geloof ik laten we zeggen 6 Euro meer maar dan heb je wel Ziggo Go van Ziggo.

Tv start zit niet de cloudopname bij dat is juist maar je kunt wel nog het FTC gedeelte gebruiken.Je hebt Ziggo Go waarbij je meen ik tot 2 dagen terug kunt kijken. Als je dan een beetje oplet zou je bijvoorbeeld je internet snelheid wat kunnen downgraden en complete nemen of NLZIET erbij. Ik noem NLZIET omdat je daar tot een jaar terug kan kijken.

Een glasvezel ISP heeft helemaal geen FTC gedeelte en daar zal je altijd moeten betalen voor opnemen of een 2de tv aansluiten. Tevens is bij een glasvezel ISP ook niet mogelijk om enkel tv af te nemen maar goed bij een glasvezel ISP kan je dan wel weer internet zonder enige vorm van tv nemen wat bij Ziggo niet mogelijk is.

Klopt ook wat je zegt dat de SBS en RTL groep in SD is. Maar goed als tv dan toch niet zo belangrijk voor iemand is zou je daar wel genoegen mee kunnen nemen. Dan zou je denk ik net zo goed niks meer kunnen kijken op de commerciële zenders want er zit toch wel veel rommel bij. De NPO zenders zijn gewoon in HD net zoals een hele hoop andere kanalen. 

Uiteraard had ik de commerciële zenders ook graag in HD gezien maar goed dan mogen we niet vergeten dat een provider als Ziggo nog wel een smartcard uitgeeft!

Ook dat ( smartcard)wordt qua totaal plaatje vaak makkelijk vergeten. Bij tv start krijg je wel een smartcard. Dat betekent dat je dus sowieso al CI+ mogelijkheden hebt. Maw met 1 AB alles rechtstreeks op je  tv. Dan heb je je tv+( vergelijkend met KPN)  ... meer dan iemand kan wensen toch?

De commerciële zenders zijn dan gewoon in HD ..je hebt je Ziggo Go erbij..prima zou ik zeggen. Dan kun je deze ook opnemen en er is een mogelijkheid om je eigen apparatuur aan te sluiten waarbij je op je eigen HDD kunt opnemen maar je kan bijvoorbeeld ook met een USB stick achter in je tv je opnames starten(CI+).

Koop je een eigen STB twin tuner( tweede hands bijv) dan kan je opnemen en je hebt vrijheid genoeg om andere zenders te kijken als je iets opneemt.

Zeker in een gezinsituatie zal meer plug and play  behoefte zijn,voor iedereen zijn de wensen,voorkeuren anders ,maar ik geef aan dat het wel mogelijk is ..mocht dit je voorkeur hebben.

Dat er bij er bij bepaalde tv abo,s zenders niet bij zitten die iemand er wel graag bij zou willen hebben zou kunnen maar dat heb je bij iedere provider wel.

VZWatcher

Level 12
  • 684Posts
  • 3Oplossingen
  • 581Likes

@RoWi. schreef: 

Die opmerking is natuurlijk niet helemaal terecht. Dat is alleen een 'probleem' voor klanten die € 22,95 betalen voor alleen kabelTV. Dat enkele klanten willen profiteren van de ongecodeerde kanalen bij een Internet Only abonnement is niet het probleem van Ziggo. En dat niet Ziggo klanten die kanalen kunnen kijken als er nog signaal op de huisaansluiting staat is wat mij betreft reden genoeg om die zenders niet op te waarderen.

Ziggo kan ook stoppen met die ongecodeerde kanalen. Dan wordt Ziggo voor klanten met meerdere televisies ineens veel duurder, als daar een ontvanger voor moet komen. Zoals bij alle andere ISP'S dan is het of een extra tv ontvanger of via een app.

Dus je bent als klant bij Ziggo ondergeschikt als je alleen een televisiepakket koopt? Als Ziggo dit zo ziet dan moet het helemaal stoppen met de losse verkoop van dit abonnement. Dit doen zij niet en dus is het terecht dat afnemers van dit abonnement klagen dat belangrijke en veel bekeken zenders in SD en niet HD worden geleverd. En €22,95 is echte een serieuze prijs voor dit abonnement in vergelijk met bijvoorbeeld Digitenne.

En i vind het eigenlijk ook een beetje onzin dat er niet geklaagd mag worden door klanten die alleen internet-only afnemen over de matige beeldkwaliteit van het ongecodeerde aanbod. Jarenlang werd als groot voordeel van Ziggo verkondigd dat je bij alleen een internetabonnement ook 'gratis' naar lineaire tv kon kijken. En nu het in een discussie slecht voor Ziggo uitkomt dan mag een internet-only abonnee plots niet over de matige beeldkwaliteit van bepaalde zenders klagen?

Laten we het gewoon maar keihard zeggen. De enige reden dat RTL en SBS niet in HD zijn is dat ZIggo meer centen van klanten wil innen door de HD varianten van deze zenders in een duurder pakket te plaatsen. Omzet is dus belangrijker dan de geleverde diensten. Ziggo is nog een van de enige aanbieders die überhaupt kanalen die in HD voorhanden zijn in SD doorgeeft als het om meest bekeken zenders gaat. Dit is een provider met de meeste klanten in Nederland onwaardig.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@RoWi. 

Klopt gratis is het uiteindelijk niet. Maar dan nog is het wel zonder smartcard te kijken wellicht is dat een betere benaming? Met alle voordelen van dien..die zijn er volop.

CI+,Eigen apparatuur..

Bij Ziggo is ook tv only te bestellen wat ik ook vaak zie als mensen dan naar glasvezel overstappen nemen ze toch nog Ziggo tv erbij wat ook wel iets zegt in mijn optiek.

Dan nog mogen mensen zoals ik het bekijk ook niet vergeten dat Ziggo zelf ook kortingen geeft en dat iemand ook naar de eigen situatie moet kijken zodat je_ als je kosten wilt besparen_ wellicht de internet snelheid wat lager zou kunnen zetten.

Trined en Jonaz..zou goed kunnen dat ze dit doen. Maar dat zal dan weer regio gebonden zijn want hier in deze gemeente ligt en eerste in de ene straat glasvezel en een straat verderop niet maar ik weet zeker dat niemand hier een provider af kan nemen waar zeg maar een gedeelte bij zou zitten dat je zonder smartcard kan kijken.

Bovendien zal je ook dan internet daar af moeten nemen( tv only niet mogelijk) . Maar ook de tv app bij een glasvezel ISP krijg je( als ik het juist heb) alleen als je ook daar tv afneemt. Dat is bij Ziggo ook anders.

KPN heeft in het begin volgens mij ook coax gehad maar dat allemaal weer losgelaten. 

Over KPN gesproken.

Als iemand aangesloten is bij Delta kan je KPN voor altijd vergeten. Is dat ook niet iets waar mensen bij na moeten denken als een Delta weer komt werven??

Solcon is gewoon niet hetzelfde...

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

Ja maar als je internet van Ziggo koopt dan heb je het tv gedeelte er toch bij.

Dat iemand dan los tv van Ziggo af wilt nemen en dat ie dat dan te duur vindt en graag de commerciële zenders in HD erbij wilt hebben dat is aan de persoon zelf.

Je kan ook gewoon bij Ziggo blijven met je internet en profiteren als je alles bij een provider afneemt.

Alles heeft zijn voor en nadelen zo is het nu eenmaal.

We kunnen denk ik ook nooit zeggen waarom  die commerciële in het gedeelte zonder smartcard niet in HD zijn misschien ligt het wel aan de commerciële zelf . De redenen die ze daarvoor aan voeren laten we dat maar voor wat het is maar het is denk ik lastig om te bepalen wie er nu verantwoordelijk voor is dat het zo is.

Maar goed iemand kan klagen maar bij de glasvezel ISP,s heb je dat gedeelte zonder smartcard niet dat wordt dan weer snel effe vergeten.

Dan heb ik het nog niet eens dat Ziggo een smartcard uitgeeft met alle voordelen van dien en die zeker door veel klanten ook gebruikt wordt.

Je kan wel stellen dat er bij tv start geen cloud bij zit maar dan wederom wordt er overheen gekeken dat je een smartcard als CI+ opstelling kan gebruiken of inzetten met eigen hardware.

Nogmaals ik snap dat een gezin graag plug and play wilt maar dat wilt niet zeggen dat je de mogelijkheden die er zijn niet zou kunnen benutten mocht daar behoefte naar zijn. Die behoefte is er zeker.

Er is dan ook op te nemen als je voor CI+ of een eigen STB kiest dus je houdt gewoon controle over wat je zou willen zien. Cloudopnames met alle gemak die daarbij zit is ook geweldig en kost meer. Voor mij is dat het extra geld_ondanks dat je ook lokaal op je eigen HDD opneemt_ wel waard maar ook hier moet dat iedereen voor zichzelf bepalen wat zijn voorkeuren heeft.

digibaro

Level 7
  • 189Posts
  • 0Oplossingen
  • 128Likes

Zijn mensen ook op de hoogte dat 1 jaar naar aanleg van ODF glas in een straat/wijk dat er ook gekozen kan worden voor Freedom als provider i.p.v. Odido. Zelf heb ik de korting gepakt om over XX maanden over te stappen op Odido.Ziggo kan mij houden met een substantiële lagere abonnementsprijs en/of een symmetrische snelheid van 1000/1000 😉

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@VZWatcher uiteraard is het terecht dat dit fenomeen benoemd wordt maar het moet wel in de juiste context worden genoemd.

In de reactie van wewanl waar ik op reageerde leek het net alsof Ziggo die kanalen helemaal niet in HD aanbied. Dat is natuurlijk niet correct.

En inderdaad is deze keuze een verdien model waar vanuit zakelijk oogpunt niks mis mee is.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@Noel hoezo is de toegang tot Ziggo Go bij Ziggo anders? Zonder een TV abonnement heb je geen toegang tot Ziggo Go.

Met wat Ziggo internet only noemt heb je alleen toegang tot de ongecodeerde tv kanalen meer niet. 

Ptt is inderdaad een van de grondleggers van kabel televisie. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kabeltelevisie

Zelfs KPN heeft DVB-C en Fm radio ongecodeerd via glasvezel gedistribueerd onder het Telfort merk. Voor mij de reden om in 2016 voor glasvezel te kiezen, helaas is Telfort daar in 2018/19 mee gestopt en later helemaal gestopt als merk/provider. Voor mij de reden om even terug te komen bij Ziggo. Tot hun ook met Fm via de kabel stopte en andere afwegingen die ik eerder noemde.

Je opmerking betreffende Delta klopt niet helemaal je kan gewoon bij KPN blijven via de koper leiding en wachten tot kpn netwerk zelf met glasvezel komt. Uiteindelijk gaat het oude koper telefoon netwerk landelijk uit. Dan is er alleen nog glasvezel met soms wel 3 aansluitingen van verschillende netwerken in een woning en de Ziggo Coax aansluiting.

Wat betreft de smartcards dat is dus juist een probleem, Ziggo geeft deze alleen uit in combinatie met een Ci module.

Zou ik weer teruggaan naar Ziggo kan ik niet een losse smartcard bestellen voor de Humax die ik nog heb. Ik ben dan verplicht TV Start met ci module af te nemen die dan in een lade terechtkomt.

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Poeh.

De grote dag was deze week dan eindelijk daar: aansluiting op glasvezel. 

De strijd met Ziggo om de haperende Wifi had ik al lang geleden gestaakt.

Caiway heeft een monteur langsgestuurd die alles aansloot, wat ik overigens ook makkelijk zelf had kunnen doen.

Ik meet doorlopend +/- 200 mb wifi signaal dus dat is 100x beter dan wat ik had.

Kosten zijn lager (55 per maand) waarbij we de 1e 6 maanden maar 9,95 betalen. Dus al met al nog eens een besparing van > 300 e.

Niets te klagen hier.

Garihd

Level 17
  • 2785Posts
  • 88Oplossingen
  • 1590Likes

@Mike7575 maar heb je alleen internet of ook TV? Internet is doorgaans nooit zo spannend.

Wifi is ondanks alles toch het probleem voor de klant. Hoewel als de wifichip van de modemrouter ondeugdelijk is moet die natuurlijk gewoon worden vervangen.

Welk model heb je gekregen ik vermoed een Nokia XS-2426G-B.

HBO Fan

Level 14
  • 876Posts
  • 11Oplossingen
  • 679Likes

@Garihd  schreef:

@Mike7575 maar heb je alleen internet of ook TV? Internet is doorgaans nooit zo spannend.

Wifi is ondanks alles toch het probleem voor de klant. Hoewel als de wifichip van de modemrouter ondeugdelijk is moet die natuurlijk gewoon worden vervangen.

Welk model heb je gekregen ik vermoed een Nokia XS-2426G-B.

Toch lees je hier op het forum voldoende klanten met Internet problemen, voor hen is dat dus wel "spannend" of beter gezegd irritant. Het spannende deel is het opgelost krijgen van die problemen.

Dat wifi een klant probleem is vind ik persoonlijk een drogreden. Ziggo adverteert genoeg met Smart WIFI of wifi overal en dat soort pakkende marketing slogans. Dus bij de verkoop is het wel een argument, maar als het dan niet werkt, is het vooral een probleem van de klant. 

Ik snap de opmerking en denk ook dat het ten delen waar is, maar dan mag ZIGGO het op wifi wel een tandje minder in de marketing gebruiken.

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Ja klopt ik heb een Nokia modem en internet+ tv.

Ik vermoed ook dat het modem gewoon defect is, hij viel ook de hele tijd uit.

Maar dat is nu gelukkig geen probleem meer dus 😀

Hatolex

Level 16
  • 1543Posts
  • 49Oplossingen
  • 1023Likes

@Mike7575 , je had ook om een modem swap kunnen vragen natuurlijk. Had je waarschijnlijk ook een prima wifi gehad. 😌

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Nou ik ben denk ik meer dan een jaar bezig geweest met Ziggo hierover. Maar het bleef bij de opmerking dat ik de handleiding van het modem maar eens goed moest lezen. En ze hebben nog een nieuw kabeltje gestuurd.

Zojuist opgezegd. Via internet nemen ze het over 4 weken pas in behandeling (haha) dus maar even gebeld. Ze vonden het erg jammer dat ik (na een jaar of 20) mn contract opzeg. En heel vervelend om te horen dat er al langere tijd wifi problemen zijn. Maar als ik de opzegging intrek dan kan er nu wel ineens kostenloos een monteur komen kijken. Jaja doei.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic