1
Vraag
2
Reageer en help mee
DON PAPA

Level 17
  • 3926Posts
  • 61Oplossingen
  • 3354Likes

Hoe bevalt oud Ziggo-klanten de overstap naar glasvezel?

Aangezien ik zelf binnenkort twee glasvezel aansluitingen (T-Mobile & Delta) in mijn meterkast ga krijgen, krijg ik straks ook de extra keus in de volgende providers "T-Mobile, Delta, Caiway, freedom, Helden van Nu, kliksafe & online.nl". Daarom ben ik wel benieuwd wat de algemene ervaringen zijn van oud Ziggoklanten bij een overstap naar één van deze glasvezel-providers? Ik zou daarom graag horen wat de ervaring was/is bij de volgende vragen:

Naar welke glasvezel provider ben je overgestapt, en wanneer?

Hoe verliep de totale overstap procedure opzich?

Hoe bevalt de internetverbinding ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de TV-dienst (beeldkwaliteit, EPG, opnamen systeem, enz enz) ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de vaste telefoon ten opzichte van Ziggo?

Ben je er qua diensten (internet-snelheid & TV-dienst) op voor of achteruit gegaan?

Ben je er qua maandbedrag op voor of achteruit gegaan?

Ga je nu elk jaar overstappen (zodat je gebruik kan maken van de mooie "nieuwe klant" aanbiedingen) of blijf je bij deze nieuwe glasvezel provider voorlopig hangen?

Je mag het uiterraard uitbreiden met alles wat je er zelf nog over kwijt wilt:

Ik ben heel benieuwd naar deze ervaringen van oud Ziggoklanten....

160 Reacties 160
RoWi.

Level 20
  • 18495Posts
  • 766Oplossingen
  • 6349Likes

Ik zou vanwege de idioot hoge kortingen best wel een jaartje terug willen alleen lees ik iets te veel situaties dat de oplevering lang duurt. Als het signaal er nog opstond was het makkelijker.

Voor ons maakt het weinig verschil of het nu via coax gaat of glasvezel.

Ik ben nu vaak genoeg gewisseld om te weten dat het heel weinig uitmaakt. Afhankelijk natuurlijk van de wensen en eisen. 

Alleen ga ik nu weg bij KPN dan krijg ik die nieuwe box die nog genoeg kinderziektes heeft. Dat houd me dan weer tegen. 

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Vanwege de hoge korting ben ik in december overgestapt van glas naar Ziggo. Binnen een paar dagen geregeld en ook bij mij stond er een signaal meer op. Je merkt inderdaad niets van de hogere latency en de lagere upload.

Eind van dit jaar kijk ik hoe het staat met de nieuwe TV+-box. De update die nu uitgedraaid wordt schijnt veel problemen te verhelpen en als we 10 maanden verder zijn zal alles nog beter zijn. Ik ben er dus niet bang voor (ik had een VIP5202). 

VZWatcher

Level 12
  • 656Posts
  • 3Oplossingen
  • 562Likes

Wat mij opvalt in de laatste twee berichten dat niet overwogen wordt om voor Ziggo vanwege de kwaliteit van geleverde diensten te kiezen. Maar vanwege de korting die gegeven wordt. En dat is voor de bedrijfsvoering van een provider een slechte zaak. Je behoudt dus klanten door deze feitelijk financieel te compenseren. En dis compensatie de bereken je dan met prijsverhogingen een bestaande klanten door. Het is een soort zeepbel die vroeg of laat uit elkaar spat.

HBO Fan

Level 13
  • 841Posts
  • 11Oplossingen
  • 652Likes

@VZWatcher 

Andersom benaderd: klanten die blijven betalen gewoon veel en veel (50%) te veel voor het product. Want klaarblijkelijk kan een klant jaarlijks opstappen en na 12 maanden weer voor de volle korting terugkeren.

Ik neem aan dat zelfs op de 50% kortingsdeals nog winsten worden gemaakt en ZIGGO niets onder of voor kostprijs aanbied.

Zet je toch aan het denken als vaste klanten, of niet 🤔...

VZWatcher

Level 12
  • 656Posts
  • 3Oplossingen
  • 562Likes

De winsten worden denk ik vooral gemaakt op de blijvende klanten. Uit onderzoek van ACM blijkt dat minder dan 15 procent van alle huishoudens jaarlijks een overstap van provider maken. Dus met andere woorden meer dan 85 procent blijft zitten waar men zit. En daar pakt Ziggo dus de omzetstijging ondanks het mindere aantal klanten.

Uit de cijfers van VodafoneZiggo blijkt dat Ziggo aan de 50 procent kortingsdeal toch iets verliest binnen de kortingsperiode. Opgemerkt, het is een beetje een zwart/wit berekening omdat bepaalde onderdelen van de prijsopbouw niet echt inzichtelijk zijn maar VodafoneZiggo stelt zelf dat de marge op abonnementen bij Zuig rond de 43 procent ligt. En dan zou je dus kunnen stellen dat binnen de kortingsperiode een verlies van ergens tussen de 0 en 7 procent op de koop toe wordt genomen om een nieuwe klant in te schrijven. 

Bestaande klanten die na 12 maanden een nieuw abonnement voor 12 maanden overeenkomen krijgen overigens geen nieuwe 50 procent kortingsdeal (of men moet kunnen praten als brugman) en moeten het doen met lagere korting of gratis abonnementen met onder de streep een veel mindere waarde.

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

In de laatste twee berichten wellicht niet maar eerder heb ik aangegeven dat Ziggo goede producten levert en dat het mij gaat op een goede prijs/kwaliteitsverhouding. 

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Eenzelfde discussie over welkomstkortingen tref je bij elke provider aan dus dat geldt niet alleen voor Ziggo. Ziggo zou er slimmer aan doen de welkomstkortingen wat soberder te maken en de tarieven voor vaste klanten niet of minder te verhogen. Diezelfde weg is KPN ingeslagen. Voorheen kreeg je 12 maanden korting, een tv etc. bij een 1 jarig contract. Nu is dat alleen bij een 2-jarig contract. Voor 1-jarige contracten zijn de kortingen aanmerkelijk afgebouwd t.o.v. een jaar of twee geleden. Als de prijs van Ziggo niet zou hard stijgt als het afgelopen jaar zullen er ook minder klanten vertrekken. Overigens ben ik overgestapt van een glasvezelboer naar Ziggo. Deels vanwege de korting maar zeer zeker ook vanwege de kwaliteit van de tv-dienst.

HBO Fan

Level 13
  • 841Posts
  • 11Oplossingen
  • 652Likes

@VZWatcher 

Klopt hoor, na 12 maanden 50% korting plus een jaarlang gratis streamingdienst en cadeau bon van BOL.COM vervalt dit en kun je (soms) een andere "deal" krijgen voor de komende 12 (of korter) maanden. Maar opstappen en naar ODIDO/KPN etc gaan is dan ook een optie alwaar je weer met open armen wordt onthaalt met leuke kortingen.

Dit herhaal je dan gewoon weer na 12 maanden richting ZIGGO waar je weer als nieuwe klant wordt ontvangen. Het is een paar klikken op wat knoppen en de rest gaat "vanzelf"... als is dat de laatste maanden hier niet terug te zien, maar zou wel zo moeten zijn.

---

Persoonlijk denk ik dat al die providers moeten stoppen met deze manier van klanten werven en zich meer moeten focussen op het behouden van klanten. Dat kan op verschillende manier natuurlijk. 

Natuurlijk weet ik dat dit een illusie is en de klant enkel met prijs naar binnen getrokken wordt, dit is namelijk het gemakkelijkst. Voor de andere opties heb je hele andere skills nodig... 🤔

VZWatcher

Level 12
  • 656Posts
  • 3Oplossingen
  • 562Likes

@Edje040 dan bedoel je waarschijnlijk de prijs/kwaliteit verhouding op basis van de prijs inclusief reductie welkomstkorting?

Natuurlijk levert Ziggo diensten die voor de meeste klanten ruin voldoende zijn. Maar het gaat vooral om de prijs na de welkomstkorting. 

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

@Edje040 dan bedoel je waarschijnlijk de prijs/kwaliteit verhouding op basis van de prijs inclusief reductie welkomstkorting?

Dat bedoel ik niet. Prijs/kwaliteitsverhouding baseer ik op prijzen zonder welkomstkorting. Een welkomstkorting kan me bewegen toch voor de duurdere te kiezen, dat wel.

Als voorbeeld mijn situatie:

KPN glas 1000/1000 inclusief Ziggo Sport Totaal en ESPN Compleet kost € 92,98

Bij Ziggo 1000/100, TV Complete inclusief Sport Compleet kost me dat € 100,95

Zonder welkomstkorting zou ik dus niet overstappen naar Ziggo. 

PS budgetproviders laat ik in deze vergelijking bewust buiten beschouwing. 

Noel

Level 10
  • 376Posts
  • 1Oplossingen
  • 120Likes

Waarom zo negatief over Ziggo. Wat is de reden?

Ik zie hier rekensommen dat men goedkoper uit is maar klopt dat wel en kijk je dan ook naar het totale plaatje?

Tsja als je geen tv nodig hebt dan is het makkelijk.en NLZIET kost ook geld als je eerlijk bent. Ik gebruik NLZIET ook daar gaat het niet om maar in principe zou je ook het FTC pakket kunnen bekijken als je dan toch bijna nooit tv kijkt zoals wordt gesteld in sommige antwoorden.

Men spreekt over een probleem met Ziggo( wifi) maar dan krijg je het beeld dat Ziggo dit probleem niet goed op wilde lossen. Tsja dan moet ik toch het hele verhaal horen want om zomaar te stellen dat Ziggo een probleem niet op zou kunnen of willen oplossen, geloof ik niet.

Met de rekensommen is men een welkomstkorting prijs aan het noemen maar wat betaal je dan na de welkomstkorting daar moet je naar kijken in mijn optiek en niet voor het gemak een welkomstkorting inzetten om aan te geven dat je veel minder betaald.

Dan wordt voor het gemak even vergeten dat Ziggo ook welkomstkortingen geeft en niet zo malse ook! Ook voor bestaande klanten wordt zeer zeker iets voor gedaan. Ziggo zal dan kijken wat je bij hen afneemt en naar gelang daarvan je een korting kunnen geven. Ook hier zie ik dus dat men dat gewoon negeert in de rekensommen die ik hier voorbij zie komen.

Tv product van Ziggo werkt gewoon heel goed daar wordt in mijn optiek ook veel te makkelijk overheen gekeken even afgezien het FTC pakket wat Ziggo levert waar tegenwoordig heel wat HD zenders in zitten die met een behoorlijke beeldkwaliteit(Bitrate) geleverd worden.

Bij een glasvezel ISP heb je helemaal geen FTC pakket en velen zullen nog heel wat stappen moeten maken om in de buurt te komen van het tv product van Ziggo.

KPN timmert aan de weg maar als ik een coax kabel van de next of een eigen gekochte set up box doorlus naar mijn smart tv heb ik ook een geweldig tv+ systeem.

KPN is na een welkomstkorting zeer zeker niet de goedkoopste dus na de korting zal je ook de hoofdprijs moeten betalen.

Wil je toch korting krijgen na de welkomstkorting lees ik vaak op het KPN forum dat dat vaak moeizaam gaat..

Ziggo heeft ook gewoon last van de wervingscampagnes waarin vaak onwaarheden worden verteld. Heb ik vaak genoeg gezien hier in omliggende gemeentes...dat het internet zo veel beter is klopt ook gewoon niet.

Tevens staart men zich blind op snelheden..ik snap wel hoe dat werkt maar 400,40 _om een voorbeeld te noemen_ is voor veel mensen ruim voldoende.

Zelfs internet lite zal voor heel wat mensen ruim in orde zijn je kan je abo ook gewoon downgraden dat scheelt je ook fors in de kosten. Waarom zou je meer betalen als je deze snelheid toch niet perse gebruikt? Voor surfen op het internet, netflix kijken is internet lite al meer dan genoeg.

Tel daarbij op_ wat men hier vaak negeert_ dat Ziggo zelf ook behoorlijke kortingen geeft en tel dan dat FTC gedeelte er eens bij, dat het tv product van Ziggo zeer goed is, en dat je dus ook kan besparen door je korting te nemen en je internet snelheid te downgraden.

Denk ook eens aan het gegeven dat Ziggo misschien de F1 binnen kan krijgen en er nu ook geïnvesteerd is in de boks en golfsport.

Waarom zo negatief over Ziggo ?Zo,n beeld krijg ik hier wel en in is in mijn optiek niet terecht.

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Ik ben helemaal niet negatief over Ziggo. Sterker nog, ik ben overgestapt van KPN naar Ziggo...

Het enige wat ik gedaan heb is een appel-appel vergelijking tussen KPN en Ziggo zonder kortingen en/of cadeaus. 

Daarmee zeg ik ook helemaal niet dat ik wegga zodra mijn contract afloopt. Qua tv-dienst is Ziggo duidelijk de betere en dat geeft voor mij op dit moment de doorslag. Ben ik bereid om daar veel meer voor te betalen? Nee, dat niet. Wel iets maar het verschil moet wel acceptabel blijven.

Noel

Level 10
  • 376Posts
  • 1Oplossingen
  • 120Likes

Bij deze wil ik er ook nog even op wijzen dat je met het FTC pakket je eigen hardware kan gebruiken.

Je dit kan aansluiten op je smart tv..

Tsja dan heb je toch je Tv+..en hoe! Coax ftc gedeelte en smart tv mogelijkheden op 1 plek.

Bovendien kan je _mits je wilt _je zenders nog altijd opnemen.

Opnemen kost bij elke iptv provider gewoon geld..

Dat bedoel ik nou met naar het totale plaatje kijken..

Garihd

Level 16
  • 2314Posts
  • 75Oplossingen
  • 1307Likes

@Noel  schreef:

Bij deze wil ik er ook nog even op wijzen dat je met het FTC pakket je eigen hardware kan gebruiken.

Je dit kan aansluiten op je smart tv..

Tsja dan heb je toch je Tv+..en hoe! Coax ftc gedeelte en smart tv mogelijkheden op 1 plek.

Bovendien kan je _mits je wilt _je zenders nog altijd opnemen.

Opnemen kost bij elke iptv provider gewoon geld..

Dat bedoel ik nou met naar het totale plaatje kijken..

Bij Ziggo kost opnemen net zoveel extra als bij andere providers. Deels heb je gelijk echter bij Ziggo heb je alles of niks. Neem je TV Start af kan je niet Cloudopname los bestellen dan moet je over naar TV Compleet of Max  daar zit dan zoveel bij wat niet iedereen nodig heeft of wil. En daardoor heeft bijvoorbeeld combineren met Vodafone weinig nut.

Je vergeet wel te noemen dat bij de  ongecodeerde kabel kanalen de Nederlandse commerciële kanalen in het ondermaatse SD kwaliteit worden geleverd. Van FTC  Free to Cable is bij Ziggo helemaal geen sprake die kanalen kosten € 22,95  met het KabelTV pakket.

RoWi.

Level 20
  • 18495Posts
  • 766Oplossingen
  • 6349Likes

@VZWatcher welke kwaliteit van geleverde diensten bij Ziggo? Die kwaliteit is in mijn ervaring bijna overal hetzelfde. 

De diensten die worden geleverd zijn tegenwoordig ook steeds meer hetzelfde. Ziggo's pluspunten zijn DVB-C en voor sommigen de 400 uur Cloudopname, en de app als die het doet is veel slimmer en handiger.

Mijn of onze overweging samen met mijn partner is welke zenders ergens in het basis pakket zit en dat was voor ons nu ruim twee jaar terug doorslaggevend. Een door ons veel gekeken kanaal die toen bij KPN naar het basis pakket ging en bij Ziggo in het tv zender pluspakket zit en destijds nog SD kwaliteit. Dan is de keuze vrij eenvoudig.

Vanwege dat kanaal zou een jaar TV Max met de huidige kortingen prima uit kunnen en mogelijk iets goedkoper op jaarbasis.

Alleen zijn er andere redenen om voorlopig te houden wat we hebben. Want krijg je als nieuwe/terugkerende klant nog de keuze voor de Next? Hoewel ik mogelijk liever een CI module met smartcard heb, wat niet kan met TV Compleet of Max. De Mini zal best goed zijn toch heeft die niet mijn voorkeur. Net zo goed dat ik geen behoefte heb aan een Android box van de provider.

@Edje040 toch is in mijn ervaring TV via Ziggo niks beter dan via KPN dus ben ik heel benieuwd welke kwaliteit je bedoeld?

VZWatcher

Level 12
  • 656Posts
  • 3Oplossingen
  • 562Likes

Dat FTC pakket is inderdaad een groot voordeel. Echter ook hierbij kan Ziggo het (weer) niet laten om de eigen belangen voor dat van de eigen klanten te zetten. Want voor velen stelt dat pakket nul voor omdat de belangrijkste Nederlandse zenders van de commerciëlen niet in HD maar in matig op grotere televisies blokkering SD wordt geleverd. Als je HD wil kijken dan bestaat FTC plots niet meer als voordeel en miet he een duurder abonnement kopen.

En dit is niet negatief doen over Ziggo. Het zijn de feiten.

RoWi.

Level 20
  • 18495Posts
  • 766Oplossingen
  • 6349Likes

@VZWatcher  schreef:

Dat FTC pakket is inderdaad een groot voordeel. Echter ook hierbij kan Ziggo het (weer) niet laten om de eigen belangen voor dat van de eigen klanten te zetten. Want voor velen stelt dat pakket nul voor omdat de belangrijkste Nederlandse zenders van de commerciëlen niet in HD maar in matig op grotere televisies blokkering SD wordt geleverd. Als je HD wil kijken dan bestaat FTC plots niet meer als voordeel en miet he een duurder abonnement kopen.

En dit is niet negatief doen over Ziggo. Het zijn de feiten.

Zoals Garhid al schrijft Free to Cable bestaat niet bij Ziggo je moet minimaal wat foutief "Internet Only only" wordt genoemd afnemen. Juist voor de klanten die alleen dat kabelTV pakket afnemen zijn die Nederlandse commerciële kanalen in SD duur betaald. Dan is Digitenne verhoudingsgewijs voordeliger. 

Ik snap Ziggo wel met deze keuze want voor € 6,00 of nu € 6,50 meer bij een ' Internet Only' abonnement heb je toegang tot Ziggo Go met 7 dagen terugkijken en wel een hogere resolutie op de commerciële kanalen zeker via de Ziggo Go TV app.

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Dat heb ik ook helemaal niet beweerd. In eerder topics heb ik juist aangegeven dat het vergelijkbaar is. Met de eerder omschreven 'de betere' bedoel ik de tv ervaring en dan met name het menu en mogelijkheden t.o.v. mijn eerdere VIP5202. Wellicht had ik daarin wat duidelijker moeten zijn. 

T.o.v. bijvoorbeeld Online.nl is het echt wel een klap beter. Dat heb ik wel gezegd en dat is ook zo. 

RoWi.

Level 20
  • 18495Posts
  • 766Oplossingen
  • 6349Likes

@Edje040  schreef:

Dat heb ik ook helemaal niet beweerd. In eerder topics heb ik juist aangegeven dat het vergelijkbaar is. Met de eerder omschreven 'de betere' bedoel ik de tv ervaring en dan met name het menu en mogelijkheden t.o.v. mijn eerdere VIP5202. Wellicht had ik daarin wat duidelijker moeten zijn. 

T.o.v. bijvoorbeeld Online.nl is het echt wel een klap beter. Dat heb ik wel gezegd en dat is ook zo. 

Ik reageerde op deze zin : Deels vanwege de korting maar zeer zeker ook vanwege de kwaliteit van de tv-dienst.

Als je daarmee het menu van de Next bedoeld ten opzichte van de Vip dan kan ik daar niet over oordelen ik had in mijn Ziggo periode een Humax 5300C en die zal ik zeker weer gaan gebruiken mocht ik ooit terugkeren.

Maar dan wel welke mogelijkheden die de Vip niet heeft? Ik kan enkel de zender volgorde bedenken.

Edje040

Level 6
  • 105Posts
  • 3Oplossingen
  • 45Likes

Beter kan in deze ook deels gelezen worden als gebuikersgemak. Denk daarbij aan zendervolgorde, gids, indeling, menu, voicecontrol en het gebruik van de apps. Dat laatse is gebaseerd een ervaring van 2022 en eerder. Of het later beter was weet ik niet. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic