1
Vraag
2
Reageer en help mee
DON PAPA

Level 17
  • 3927Posts
  • 61Oplossingen
  • 3357Likes

Hoe bevalt oud Ziggo-klanten de overstap naar glasvezel?

Aangezien ik zelf binnenkort twee glasvezel aansluitingen (T-Mobile & Delta) in mijn meterkast ga krijgen, krijg ik straks ook de extra keus in de volgende providers "T-Mobile, Delta, Caiway, freedom, Helden van Nu, kliksafe & online.nl". Daarom ben ik wel benieuwd wat de algemene ervaringen zijn van oud Ziggoklanten bij een overstap naar één van deze glasvezel-providers? Ik zou daarom graag horen wat de ervaring was/is bij de volgende vragen:

Naar welke glasvezel provider ben je overgestapt, en wanneer?

Hoe verliep de totale overstap procedure opzich?

Hoe bevalt de internetverbinding ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de TV-dienst (beeldkwaliteit, EPG, opnamen systeem, enz enz) ten opzichte van Ziggo?

Hoe bevalt de vaste telefoon ten opzichte van Ziggo?

Ben je er qua diensten (internet-snelheid & TV-dienst) op voor of achteruit gegaan?

Ben je er qua maandbedrag op voor of achteruit gegaan?

Ga je nu elk jaar overstappen (zodat je gebruik kan maken van de mooie "nieuwe klant" aanbiedingen) of blijf je bij deze nieuwe glasvezel provider voorlopig hangen?

Je mag het uiterraard uitbreiden met alles wat je er zelf nog over kwijt wilt:

Ik ben heel benieuwd naar deze ervaringen van oud Ziggoklanten....

160 Reacties 160
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5744Posts
  • 596Oplossingen
  • 3360Likes

Laten we het gezellig houden.. Ik weet ook niet beter dan dat je enkel een nieuw jaarcontract aangaat bij een actie/korting. Ik heb nog wat verschillende klantnummers erbij gepakt om te checken of er dan een regel bij komt te staan met '12 maanden contract' maar dat is niet het geval. Dus mocht er nog een voorbeeld zijn van iemand bij wie ik dit kan controleren, let me know. 

@HBO Fan Ontzettend jammer dat je op gaat zeggen maar dit is uiteraard helemaal aan jou. Zo te lezen heb je al gekeken of er iets van korting mogelijk is en zoals je zelf ook al zegt, meer dan dat kunnen wij via deze weg niet voor je doen. Als ik in de tussentijd ergens mee kan helpen dan mag je altijd een privébericht sturen. 

Nookes

Level 5
  • 49Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Ik ben op 20 november aangesloten op het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber met als provider T-Mobile. Voor mij verliep de overstap soepel, maar heb dan ook heel bewust geen gebruik gemaakt van de opzegservice en dat soort dingen, zo hield ik zelf controle over het opzeggen mocht de oplevering tegenzitten. De verbinding is stabiel, net als die van Ziggo, we kunnen uren online gamen zonder enige problemen, de uploadsnelheid is vele malen hoger dit is voor mij een enorm pluspunt omdat ik vaak grote bestanden moet uploaden naar de zaak als ik thuis werk. De TV dienst van T-Mobile is niet wat ik ervan had gehoopt, hoewel de beeldkwaliteit prima is, is de EPG langzaam en voelt de bediening over het algemeen log, ik gebruik de app op een Apple TV. Ik maak geen gebruik van vaste telefonie. Qua snelheid ben ik erop vooruit gegaan, maar enkel upload. In download heb ik zelfs ruim ingeleverd: van 1000mbit naar 400mbit. Het verschil in maandbedrag is waanzinnig, dit komt vooral omdat ik nu natuurlijk in de actieperiode zit waardoor ik maar 25 euro per maand betaal voor internet & tv. Ik ben niet perse van plan om elk jaar over te stappen, maar in verband met een verhuizing einde van de zomer ga ik wel weer terug komen bij Ziggo, en natuurlijk omdat ik dan een 'nieuwe' klant ben kan ik wel weer profiteren van een aanbieding.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6351Likes

Ik snap de vraagstelling maar het type kabel doet er feitelijk niet zo toe. Of een provider nu via koper(dsl/coax) of glas levert maakt in mijn ervaring niks uit. 

Alles staat en valt met de achterliggende platformen en de hardware die je krijgt.

Over elke provider of type netwerk is wel iets te schrijven. Zo heeft wat gebruik betreft Ziggo de betere TV app, als ik het goed begrijp wordt of is de resolutie nu ook hoger.

Het verschil zal meer zitten in wat je krijgt voor je centen en het is natuurlijk zo dat wie bij Ziggo het duurste TV abonnement afneemt heel veel krijgt maar ook veel wat mischien niet noodzakelijk is. Bij de andere providers is meer modulariteit. Kortom je kan het iets beter in de hand houden hoe duur het wordt.

In mijn persoonlijke ervaring is er geen enkele provider meer die op TV gebied in de buurt komt van de nu door KPN geïntegreerde pioniers op glasvezel gebied zoals Concepts, Lijbrandt en XMS net. Ik ben een klein verbruiker dus op dat gebied maakt het voor ons echt geen verschil.

In de periode dat hier het glasvezelnetwerk werdt uitgerold nu alweer 8 jaar geleden ging alles vrij soepel. In die periode van Telfort terug naar Ziggo en nu weer KPN en op wat zaken na wat je kan en mag binnen de abonnementen merk ik verder zoals geschreven geen verschil.

RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes

Enige jaren geleden T-Mobile glasvezel genomen om het eens te proberen.

Mijn bestaande Ziggo abonnement verlaagd tot het minimum wat kon.

Netto per maand was ik toch minder kwijt dus wilde het gewoon proberen.

Internet over glas werkt gewoon prima. 

En Ziggo internet gebruik ik alleen voor de Ziggo AppleTV app.

Twee lijnen is sowieso wel handig bij uitval al komt dat eigenlijk nooit voor.

Pasi

Level 18
  • 10219Posts
  • 500Oplossingen
  • 5706Likes

ODF ( en T-Mobile ) is in onze stad al een tijdje bezig met het aanleggen van glasvezel. Aan het begin van deze week, zijn ze bij onze wijk aangekomen en vandaag een nette folder in de brievenbus gekregen, waarin e.e.a. wordt uitgelegd hoe ze de glasvezel bij ons in de straat gaan aanleggen.

In die brief stond o.a. een verwijzing om alvast een glasvezelabonnement af te sluiten en deze maar eens geopend. Na het invullen van mijn postcode alle opties doorgelezen en ik moet ( als IT'er ) zeggen dat e.e.a. duidelijk en netjes ( met van elke item een info-popup ) wordt uitgelegd.

Daarna exact alle opties aangeklikt, die ik nu ook bij Ziggo heb en .... veel goedkoper ! Namelijk de eerste 10 maanden €37,50 en daarna €62,50 per maand. Die korting is natuurlijk fijn, maar de standaard abonnements prijs is ook veel lager dan bij Ziggo ( €75,25 ). Dat scheelt voor een standaard abo ( dus zonder enige korting ) toch €12,75 per maand, dus €153,- per jaar.

Voor de prijs krijg je dan ook nog 400 Mbit/s down/up, waardoor o.a. mijn backups naar de cloud stukken sneller zullen gaan, dan nu bij Ziggo ( = 40 Mbit/s ).

Tevens is hun app wel geschikt voor mijn LG, waardoor ik misschien ook nog een box bespaar ( is  €5,- minder, dus €57,50 p/m en dan €213,- per jaar goedkoper dan Ziggo ) !

Nu krijg je bij Ziggo misschien wel allerlei extra's, maar die extra's past Ziggo aan wanneer het haar uitkomt. Zoals onlangs de aanpassing in Movies & Series XL, waarbij spontaan ( en zonder enige waarschuwing ) series verwijderd zijn en de inhoud van dat pakket nu ondertussen toch wel erg schraal wordt.

Die gratis extra's zijn natuurlijk leuk, maar je kan er geen aanspraak op maken en Ziggo kan daarmee dus doen en laten wat ze wil. Waardoor de kans op verschraling van die extra's, best groot is ( gezien de aanpassingen de laatste tijd ).
Tevens ben ik ondertussen alle perikelen rond ZiggoGO.Tv wel zat. Die Ziggo software bakkers knutselen maar wat aan.

Voor diegene die het interessant vinden, de gekozen opties :
- Extra korting met kantvoordeel : Nee, maar kan misschien nog wel komen.
- Glasvezel 400 Mbit/s down/up
- Interactieve TV met 2 Tv boxen & app ( dus 1 box extra, maar misschien is die niet nodig op m'n LG )
- Vast bellen

Nu zijn er natuurlijk ook nog allerlei andere zaken, waardoor je voor Ziggo zou kunnen kiezen. Maar voor dat prijsverschil ( €153 of €213 per jaar, korting niet meegerekend ! ), wil ik als het nodig is best ergens wat op inleveren.

Natuurlijk wacht ik nog even met het afsluiten, want de markt is nu behoorlijk in beweging. Maar zodra de glasvezel ligt en men werkelijk wordt aangesloten, kan T-mobile mij als klant tegemoet zien.

Gezien de reacties hier in dit draadje : stap ik over !

puppie

Level 17
  • 2704Posts
  • 67Oplossingen
  • 1108Likes

@Pasi 

Krijg je een zyxel modem? met glas aansluiting of is het rj45 met koperdraadjes?

Pasi

Level 18
  • 10219Posts
  • 500Oplossingen
  • 5706Likes

@puppie  schreef:

@Pasi 

Krijg je een zyxel modem? met glas aansluiting of is het rj45 met koperdraadjes?

Een Zyxel modem...

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

@DON PAPA ik kan je binnenkort mijn ervaringen delen. Ik heb inmiddels ook 2 glasvezellijnen binnen en tel de dagen af dat ik bij Ziggo weg kan. Ik heb een extreem slechte Wifi ontvangst, vandaar. 

Delta gaat een monteur sturen om de zaak netjes aan te sluiten, de monteur die de opname deed vond de huidige aansluitingen wel 'antiek'. Wat kan kloppen want het is 18 jaar geleden aangelegd.

Plus ze geven keiharde Wifigarantie tot in de nok.

De verwachtingen zijn dus hoog maar of het echt realiteit wordt weet ik (hopelijk) binnenkort.

Garihd

Level 16
  • 2322Posts
  • 75Oplossingen
  • 1315Likes

@puppie  schreef:

@Pasi 

Vanaf de mediaconverter ga je altijd met RJ45 (koper) naar de router. Met de Zyxel zal het om de router gaan de T-54 of de T56 zover ik goed op de hoogte ben.  T-Mobile levert een DSL modem/router die via de wan aansluiting aan de mediaconverter komt in geval van glasvezel of via rj11 aan een  dsl koper aansluiting waar geen glasvezel aansluiting beschikbaar is.

Wel zijn er routers met een sfp connector(Fritzbox bijvoorbeeld) die kunnen direct op de FTU worden aangesloten, echter is dit  nooit standaard. 

d33f

Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hier ook sinds een maandje een gelukkige gebruiker van T-Mobile op ODF netwerk. Het heeft even geduurd voordat de aansluiting is gerealiseerd (vanaf augustus 2022 aanvraag tot mei 2023) maar dan heb je ook wat.

In mijn geval gaat het maandbedrag van €91,50 naar €30,- (en na 8 maanden +- €57) voor 1Gbps met een basis TV-abonnement.

Verbinding is tot dusver strak en stabiel. Tevens heb ik onze beide mobiele abonnementen omgezet naar T-Mobile waardoor er hier ook weer €20,- per maand wordt bespaard (van Vodafone naar T-Mobile unlimited).

Al met al ga ik dus mooi een dikke €50,- per maand besparen in vergelijk met Vodafone/Ziggo.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6351Likes

@d33f wil je over een poosje ook je kijk beleving op TV gebied delen, dat lijkt nog niet helemaal lekker te gaan. 

Een stabiele verbinding heeft in mijn ervaring elke provider wel. Aan de andere kant zijn er altijd situaties waar het op individueel gebied niet altijd lekker gaat.

d33f

Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

@RoWi.  Tv kijken wij hier op een Android TV box met daarop de T-Mobile App die gewoon doet wat hij moet doen. Ook vind ik de beeldkwaliteit op de PC kijkend via de webapplicatie eigenlijk beter dan Ziggo (1080P bij T-Mobile / 720P bij Ziggo) en tevens loopt het beeld soepeler.

Uiteraard zal de bitrate bij Ziggo hoger zijn maar de bitrate bij T-Mobile ervaar ik niet als storend maar ik moet bekennen dat ik vrij weinig lineaire TV kijk behalve het journaal.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6351Likes

Bij Ziggo is voor de AndroidTV app de resolutie ook verhoogd naar 1080p mogelijk dat de TM website het computer systeem minder zwaar belast.

De bitrate bij Ziggo verschilt niet veel met die van Tmobile zover mij bekend. De bitrate bij Ziggo is zeker niet hoger hoewel dat ook weer scheelt per platform en of tv kanaal.

d33f

Level 4
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

De laatste keer dat ik nog Ziggo Go probeerde (via de website) was het helaas nog geen 1080P (althans zo oogde het niet).

Verder hebben we het hier om een i5-13600K met RTX 4070TI en 32GB ram dus die zou een simpele videostream zonder problemen moeten kunnen trekken (trekt tenslotte ook gewoon H.265 4K60 HDR op hoge bitrate).

pvdh14

Level 6
  • 123Posts
  • 3Oplossingen
  • 49Likes

@DON PAPA 

ik keer juist weer terug naar Ziggo. Tv+ van kpn is om te janken zo slecht. Opnames in lagere kwaliteit, lip sync probleem en veel andere bugs. 
Hierna online.nl geprobeerd. Tv ga je terug in de tijd. Niet alle kanalen beschikbaar, rtl zenders niet op te nemen. Start een programma later dan opgenomen tijd, dan heb je een halve opname. Opnames worden bij elke herhaling op ander tijdstip ook opgenomen. Dus vervuiling in je opnames.

offtopic

De enige uitdaging die ik met Ziggo heb is dat ik zeer slecht bereik heb met vodafone op mijn locatie. Hierdoor moet ik bij kpn blijven met mijn mobiel.

Zou eigenlijk vanuit de netwerk crew een coulance moeten zijn, bij geconstateerd slecht mobiel bereik vodafone en je hebt hierdoor een andere telecomaanbieder, je toch ziggo voordelen behoudt en 10,- korting extra op je abonnement krijgt. Dit om de 10,- bij kpn te kunnen dekken.

Helaas geven ze al jaren aan bij vodafone de dekking niet te kunnen verbeteren.

Orion

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik ben vorige week overgestapt naar T-Mobile/Odido op het ODF netwerk. Ik ben super tevreden over de kwaliteit van de aansluiting. Ik had bij Ziggo geen TV en bij Odido ook niet. Het aansluiten bij Odido ging zeer voorspoedig, de aansluiting op het ODF netwerk was een lang en moeizaam proces waarvoor ik regelmatig contact heb moeten opnemen met de helpdesk en onderaannemers van ODF. Nu het er eenmaal ligt ben ik er wel erg blij mee.

De uploadsnelheid is ca 20x zo snel en ik betaal ongeveer 2x zo weinig. Je zou dus kunnen zeggen dat Odido 40x zo goedkoop is per mbit upload-snelheid. Downloadsnelheid is ook substantieel verbeterd, maar voor mij minder belangrijk.

Hierbij een aantal afbeeldingen waarin het overstapmoment zeer duidelijk te zien is.

Screenshot 2023-11-14 at 10.16.31.pngScreenshot 2023-11-14 at 10.16.43.pngQuad9_last_864000.png

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Ik kamp al een jaar met zeer slecht Wifi en een modem wat er elke dag wel een keer uitklapt waardoor we helemaal geen internet hebben.

Ziggo komt niet verder dan me verwijzen naar de handleiding en een nieuw kabeltje sturen en heb de moed daar maar opgegeven.

Deze week zijn 2 glasvezellijnen naar binnen gelegd. De monteur komt binnenkort terug om alles verder af te werken en heeft aangegeven niet weg te gaan voor er perfect Wifi in heel het huis is. 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6351Likes

Succes @Mike7575 het is wel zo dat de lijn helemaal niets met het wifi signaal te maken heeft. Dat zit puur en alleen in de wifi accespunten en de instellingen en niet te vergeten de eigen hardware. 

Mike7575

Level 5
  • 60Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Het feit dat de monteur aangaf dat ze het gingen regelen was voor mij al reden om de hele straat op gebak te trakteren.

Zelf vermoed ik dat het aan het modem ligt maar dat was volgens de callcenter medewerkers van Ziggo absoluut uitgesloten.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6351Likes

Als bedraad wel de contractuele snelheid wordt gehaald is het of het apparaat waar mee wordt gemeten. Of de wifi instellingen van de modem/router en een defect is niet onmogelijk.

Ik wil enkel maar aangeven dat in een moderne betonnen blokkendoos er op elke verdieping een bedraad verbonden toegangspunt moet komen anders blijft het behelpen.

In het verleden had Ziggo de power promisse  daar zijn ze om welke reden dan ook van af gestapt wel moet er nu een wifi crew zijn. Maar die zijn hier op de community ook niet echt actief valt me op.

Uiteindelijk wie goede wifi dekking wil moet investeren. Of het nu aparatuur huren is van de providers of zelf ' beter' spul kopen maakt niet uit. 1 modem/router kan soms zelfs een aparte niet eens goed dekken. Of deze moet echt centraal in een woning staan en niet opgesloten in een meterkast.

Wat dat betreft is tegenwoordig een modem/router zonder wifi veel nuttiger omdat de aansluiting steeds meer in de meterkasten zitten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic