RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er komen meer ongecodeerde radiozenders beschikbaar.

Goed nieuws op onze officieuze nieuwsbrieven site las ik dat er meer ongecodeerde radiokanalen beschikbaar komen.

 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/dit-zijn-de-58-ongecodeerde-radiozenders-bij-ziggo/

 

Wel jammer dat we dit via de nieuws media moeten lezen.

43 Reacties 43
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het blijft mij onduidelijk waarom Ziggo het ongecodeerde radiozenderpakket niet veel eerder heeft uitgebreid. De abonnees hadden dan veel meer tijd gehad om te zoeken naar alternatieven.

Dat neemt niet weg dat iedereen met een digitale ontvanger een ruimer pakket radiozenders krijgt en dat de verschillen tussen de verschillende gemeentes verdwijnen. (Met uitzondering van de lokale radiostations natuurlijk.)

 

Andere vraag. Weet iemand wat de bitrates van de radiozenders via DVB-C? Volgens mij klinkt minstens even goed als de analoge FM via onze tuners. En veel beter dan DAB+.

 

Tot slot nog een tip. Als je wel eens iets opneemt van de radio dan gaat dat redelijk makkelijk met een Humax 5200c. Helaas werkt de EPG niet voor de radio. Maar je kunt wel timer-opnames plannen. 

 

 

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Tja dat niet eerder uitbreiden van de ongecodeerde radiokanalen schaar ik net als de maar 6 HD kanalen bij Kabeltv onder niet klant vriendelijk bedrijfsbeleid, puur verkoop argument om mensen minimaal TV Start af te laten nemen. Deze uitbreiding zou voor een aantal klanten net genoeg reden kunnen zijn om niet over te stappen.

 

 via de app is de sampling rate  48 khz ik heb geen reden om aan te nemen dat dit voor de dvb-c kanalen anders is. Zie bijlage. De bit rate verschilt zeker op de SD kanalen is dit lager.

 

 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Als de bitrate van de doorgegeven radiozenders inderdaad 375kbps/48khz is dan is dat stukken beter dan DAB+. Het lijkt er dan op dat de audiostreams getranscodeerd worden naar ac3 (Dolby Digital). 

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark  schreef:

Als de bitrate van de doorgegeven radiozenders inderdaad 375kbps/48khz is dan is dat stukken beter dan DAB+. Het lijkt er dan op dat de audiostreams getranscodeerd worden naar ac3 (Dolby Digital). 


Dit was een tv kanaal, voor de radio kanalen is weinig te vinden of niet echt duidelijk, zoals gezegd geen reden om aan te nemen dat dit veel anders is.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes

Goeie tip @iMark , om stroom te besparen zou je de harde schijf los kunnen maken.

Een Humax 5300c heeft geen harde schijf, heb die hier al een paar jaar aan een versterker hangen via de optische kabel, steeds meer versterkers hebben ook een optische ingang.

 
RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De optische kabels en aansluitingen waren er al voor de komst van HDMI, Home Theater sets Receivers en versterkers hebben deze optie al vrij lang meer dan 20 jaar zo niet langer. De opmerking steeds meer versterkers hebben ook een optische ingang verbaasd me dan ook.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Volgens mij staan er nog heel veel stereo-installaties (van microsets tot high end) die helemaal geen optische ingang en een DAC hebben. Heel veel oudere apparatuur heeft minimaal één aux-ingang die gebruikt kan worden met een DVB-C-radio-ontvanger.

Wij hebben een twintig jaar oude Sony miniset in de slaapkamer staan. Die werkt prima voor analoge FM en de TV (waarop een Humax 5200c en een blurayspeler zijn aangesloten). Omdat we ook nog een Airport Express hebben om audio te streamen heb ik jaren gelden voor de Aux-ingang een schakelkastje gekocht met 3 ingangen. De derde ingang komt nu mooi van pas om de Humax met een audiokabel aan de stereoset te hangen.

 

Aan de ene kant vind ik het jammer dat de analoge radio verdwijnt. Ik ben altijd zeer te spreken geweest over de storingsvrije kwaliteit van FM via de kabel. Aan de andere biedt het aanbieden van 61 ongecodeerde digitale radiozenders nieuwe mogelijkheden. Radio via DVB-C is qua geluidskwaliteit veel beter dan het armetierige DAB+ en biedt een veel breder zenderpakket. 

 

Dat neemt niet weg dat het voor veel mensen die al tientallen jaren naar FM via de kabel luisteren een behoorlijk ingrijpende verandering. Dat wordt enorm onderschat.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Precies daar wringt de schoen, met een beetje geluk zijn er twee tulp aansluitingen of een jack plug, ik zou zelfs zeggen dat oudere apparatuur pre jaren 90 en 80 maximaal 1 aux ingang heeft.

Verder genoeg tuners die enkel een uitgang hebben, daar heeft Ziggo dat gratis antenne kabeltje voor met zoals het lijkt een verkeerde stekker.

 

Ook ik denk dat het wordt onderschat, dat weet ik nog van mijn voorgaande provider.

Volgens de eigen berichtgeving van VodafoneZiggo luister 95% van de Nederlanders niet analoog, en dat cijfer geloof ik pertinent niet als het om radio gaat. Bron

Het zijn uiteraard met name de KabelTV klanten die nu een tweede stroomverbruiker erbij krijgen of andere investeringen moeten doen lekker groen bezig.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...Ook ik denk dat het wordt onderschat..."

Natuurlijk, want een andere aannamen past niet in het straatje van Ziggo.


Overigens zou men, indien steeds maar één 'AUX-gebruikend' apparaat aanstaat, meerdere apparaten parallel ( eventueel met een weerstandje ) kunnen aansluiten op één AUX ingang.

Er zullen daarvoor vast en zeker wel Y-kabeltjes te krijgen zijn.

B.v. 2 x dit Mono tulp 2x splitter kabeltje.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

@Pasi Het werkt veel beter wanneer je een schakelkastje aansluit op de AUX-ingang. Je kunt dan schakelen tussen de bronnen.

@RoWi. Wat natuurlijk wel tamelijk groen is: oudere recorders inzetten als radio-ontvangers. Maar in alle varianten gebruikt digitale radio meer stroom dan analoge FM.

 

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat blijven lapmiddeltjes hoe goed bedoelt. We komen er langzaam maar zeker niet onderuit om al het apparatuur wat meer dan 10 jaar oud is te vervangen, zo simpel kunnen de dit stellen.

 

Hypothese over 5 jaar zijn de DVB-C tuners uitgefaseerd dan is VodafoneZiggo volledig IP gericht. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@iMark "...Het werkt veel beter wanneer je een schakelkastje aansluit op de AUX-ingang. Je kunt dan schakelen tussen de bronnen..."


Natuurlijk is een schakelend kastje beter, maar dan moet je steeds/altijd handmatig of misschien m.b.v. een afstandsbediening overschakelen. Nog afgezien van de prijs van zo'n kastje.

🤡 Het werkt ook beter als de versterker gewoon 4 AUX ingangen heeft 🤡.


Het voordeel van zo'n simpel kabeltje is, dat het overschakelen niet nodig is. En dat voor nog geen €10 incl. verzendkosten. Deze manier van aansluiten heeft wel één beperking, dit werkt alleen "...indien steeds maar één 'AUX-gebruikend' apparaat aanstaat...".

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die oudere modellen moet je wel beschikbaar hebben, het verzenden via de post is net zo min groen of duurzaam.  Gaat Ziggo deze zo inzetten nee die hebben de QE317 geadopteerd als koop product, gaat een klant ooit weg bij Ziggo is dat apparaat in theorie ook nutteloos, in de praktijk is het gelukkig anders.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

" En dat voor nog geen €10 incl. verzendkosten. "

Wel weer € 10,00 wat iemand nuttiger kan besteden.

Ps wie bied tassen vol met de meest uit eenlopende kabeltjes 😜

 


 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...Wel weer € 10,00 wat iemand nuttiger kan besteden..."

Als men maar 2 apparaten wil aansluiten op één AUX, dan is dit een super simpele oplossing, die weinig kost.


Inderdaad. Ziggo maakt radio luisteren niet makkelijker, maar wel duurder. Typisch Ziggo !


Ps. ik zal er vast en zeker ook wel meerdere op zolder hebben liggen.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat ik me blijf afvragen wat gaat een klant die net als ik Internet Start en TV Start afneem van dit alles merken, wellicht een thema voor een ander topic, ook bij Docsis 3.0 is down 1 Gb mogelijk en up 200Mb zolang er genoeg kanalen worden gebruikt. Gaat mijn 50/5 naar 50/10 en gaat bij de andere klanten de upload ook omhoog? 

Dit is puur voor dat "handjevol" klanten die Gigabit afnemen met een beladderde upload die niet in verhouding staat tot de hogere kosten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het zou mij niets verbazen, als Ziggo voor een hogere-dan-standaard upload speciale abbo's maakt.

En inderdaad, "...voor dat 'handjevol' klanten..." en voor de reclame.

Maar inderdaad, geheel OFF-TOPIC.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes

"De optische kabels en aansluitingen waren er al voor de komst van HDMI, Home Theater sets Receivers en versterkers hebben deze optie al vrij lang meer dan 20 jaar zo niet langer. De opmerking steeds meer versterkers hebben ook een optische ingang verbaasd me dan ook."

 

Steeds meer versterkers hebben ook een optische ingang, omdat er nog steeds bergen audio versterkers te koop zijn die geen optische ingang hebben, dus goed de specificaties lezen als je een optische ingang wil gebruiken in je versterker.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dank voor die opheldering, dat goed lezen moet je altijd doen, je bedoelde vermoedelijk dat de keuze groter wordt.

Waar het in deze vooral om zal gaan is nog oudere apparatuur die enkel de bekende tulp aansluitingen heeft.

Colonellos

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @janvanderburg  ik had ook eerst maar 26 kanalen, heb toen de netwerk id veranderd van 04444 naar 05555 en toen had ik 36 kanalen, maar nog steeds geen 41 zoals beloofd, vreemd.

Uitgelicht topic