Josie780
Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

DFS-kanalen

Is er een manier om interferentie van DFS-kanalen (communicatie vliegverkeer) te ondervangen?  Iedere keer als er een vliegtuig overkomt, valt de verbinding weg. Dat geldt voor 2,4 en 5GHZ.

14 Reacties 14
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47707Posts
  • 2891Oplossingen
  • 10520Likes

Alleen de 5 GHz zou weg moeten vallen en niet de 2,4 GHz.

Ik vermoed dat er iets anders fout gaat met het signaal.

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292... 

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 
RoWi.
Expert
Expert
  • 8123Posts
  • 341Oplossingen
  • 2013Likes

5GHZ zou ook niet volledig weg moeten vallen maar verplaatsen naar de laagste kanalen.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47707Posts
  • 2891Oplossingen
  • 10520Likes

RoWi. wrote:

5GHZ zou ook niet volledig weg moeten vallen maar verplaatsen naar de laagste kanalen.

Hij valt dan even uit en er komt een nieuwe verbinding.

 
Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16593Posts
  • 1307Oplossingen
  • 2871Likes

Josie780 wrote:

Is er een manier om interferentie van DFS-kanalen (communicatie vliegverkeer) te ondervangen?  Iedere keer als er een vliegtuig overkomt, valt de verbinding weg. Dat geldt voor 2,4 en 5GHZ.

Kies een vast kanaal in de range 36-48 voor de 5 GHz verbinding. Maar als ook de 2.4 GHz verbinding onderbroken wordt is er waarschijnlijk meer aan de hand. Kunt u de up- en downstreamwaardes en het netwerklogboek van uw modem hier eens laten zien?

RoWi.
Expert
Expert
  • 8123Posts
  • 341Oplossingen
  • 2013Likes

De vraag is waar woont @Josie780 hoe laag vliegen de toestellen, boven de woning, hebben buren last van hetzelfde fenomeen. Het gehele wifi spectrum kan simpelweg worden weg gedrukt.

Dat is bijna vergelijkbaar met het schotelpark in Burum en 5G telefonie dat gaat ook niet samen.

Josie780
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb wat gegevens verzameld van down- en upstream en netwerklog. Duurde even, ben geen expert (duidelijk!). ik stuur ze mee. 

Ik woon in Oegstgeest en vliegtuigen komen vanaf 300 meter over; vooral last van inkomende vliegtuigen. Vanwege contact met de toren. 

Hopelijk kunnen jullie een oplossing vinden. In ieder geval alvast hartelijk dank voor het reageren en meedenken!

 

Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16593Posts
  • 1307Oplossingen
  • 2871Likes

Ik zie in de netwerklog geen enkele melding van DFS. Die kunnen we dus als oorzaak wel uitsluiten.

Wel is het downstreamsignaal hoog. Heeft u uw modem aangesloten op een versterker?

Josie780
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb een Devolo gekoppeld aan mijn modem en een Netgear router (die het Ziggo signaal naar de bovenverdieping moet versterken). De monteur heeft de Netgear destijds gekoppeld aan het Ziggo modem

Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16593Posts
  • 1307Oplossingen
  • 2871Likes

@Serkan Ziggo , wil jij een kijkje nemen?

@Josie780 Kunt u een foto maken van het AOP en de daarop aangesloten splitter en apparaten?

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10496Posts
  • 751Oplossingen
  • 3175Likes

Goedemiddag @Josie780 


Je wordt al goed op weg geholpen door de andere leden! Fijn om te zien :-).

 

Het signaal is wel hoog, maar niet dusdanig dat ik me er zorgen om maak. 


Het valt mij in ieder geval op dat de beveiligingsinstellingen in het modem niet goed staan. Je 2,4GHz netwerk maakt gebruik van WPA2 terwijl je 5GHz netwerk gebruik maakt van WPA/WPA2. Ik wil je vragen om de beveiliging van het 5GHz netwerk aan te passen naar WPA2.

 

Is het trouwens een bewuste keus dat je het 5GHz netwerk een naam hebt gegeven met ‘gast’? En klopt het dat er geen enkel apparaat verbonden is met het 5GHz netwerk van je modem? 

Ik vermoed ook dat er wat anders aan de hand moet zijn en dat het los staat van de DFS kanalen. (Het 2,4GHz netwerk maakt  ook geen gebruik van DFS kanalen en er is geen enkel apparaat online op je 5GHz netwerk)

 

Naast je modem maak je gebruik van een Devolo (ik vermoed powerline) en een Netgear router. Heb je de Netgear ook ingesteld als accespoint? 

Vallen de draadloze verbindingen ook via de Netgear en de Devolo tegelijkertijd weg? 

 

Ik denk dat we het probleem ook ergens anders moeten zoeken...

 

 

 

Josie780
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Mijn meterkast is een zootje…. sorry daarvoor. 

aan mijn modem hangen:

  • netgear
  • devolo
  • buitencamera
  • luxaflex screens
  • philips hue lampen

we hadden een stroomstoring en nu vind ik mijn ‘Netgear’ ook niet meer ….

 

Josie780
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb een aantal dingen aan mijn 5GHZ netwerk hangen, maar kan niets meer vinden ….

Ik ga even achter die beveiliging aan ….

Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16593Posts
  • 1307Oplossingen
  • 2871Likes

@Josie780, het is inderdaad even een zoekplaatje, maar het AOP is in ieder geval vrij recent. Wat ik wel mis is de splitter op het AOP, waardoor ik het vermoeden krijg dat die via de versterker loopt; en dat blijkt ook wel uit dat hoge downstreamsignaal. Dat is niet de bedoeling. Plaats op het AOP de splitter (als u er geen heeft wordt er als u dat aan de helpdesk vraagt er een toegestuurd) en sluit op een uitgang de modem aan en op de andere de versterker voor de tv’s.

Josie780
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Dat ga ik doen! Heel erg bedankt voor het meedenken.

Uitgelicht topic

Prijswijziging per 1 juli 2021

Binnenkort informeren we iedereen persoonlijk over de prijswijziging van 1 juli 2021. Vanaf 10 mei ontvang je van ons een e-mail of brief wanneer er iets wijzigt in je abonnementskosten. Voor 1 juni w...

Geplaatst in Tips van Ziggo