1
Vraag
2
Reacties
Donquichot

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Afkoop resterende abonnementstermijn na opzegging wegens prijsverhoging !

Beste,

 

 

Vorige maan heb ik Ziggo opgezegd wegens de jaarlijkse prijsverhoging. 

Dit is allemaal netjes gelukt. Alleen krijg ik nu alsnog een factuur voor afkoop resterende termijnen . Dit zou toch kosteloos  moeten zijn ?

 

3 jul Afkoop resterende abonnementstermijnen Kabel TV 95,74
3 jul Afkoop resterende abonnementstermijnen Internet 183,94
4 jul Afkoop resterende abonnementstermijnen Digitale TV 105,79

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Precies in die maand doorlopen zit in dit geval het probleem @Donquichos en @AlexHelpt. De einddatum van het abonnement is hiermee 3 juli geworden en die had voor 1 juli moeten liggen. Ik heb in dit geval wel een crediteringsverzoek aangemaakt voor de afkoopsom gezien de situatie, deze moet nog goedgekeurd worden.

 

Wat ik je nog mee wil geven @Donquichos, check altijd de bevestigingen die je ontvangt per e-mail. Hierop stond namelijk al vermeld dat er een afkoopsom in rekening zou worden gebracht. 

Bekijk in context

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Donquichot

Even een update vanaf deze kant. Zoals mijn collega @Rikst gisteren al aangaf heeft ze een verzoek ingediend om de afkoopsom te vergoeden. Dit verzoek is inmiddels goedgekeurd. Het bedrag zal zo spoedig mogelijk worden teruggestort. Heb je in de tussentijd de factuur gestorneerd? Het bedrag zal dan worden bijgewerkt in ons systeem en op € 0, komen te staan.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Donquichot,

Dat is geen leuke verrassing op de factuur. Ik zie inderdaad dat je abonnement is stopgezet. Het abonnement is beëindigd op 3 juli jl. Opzegging i.v.m. de prijsverhoging kon enkel voor 1 juli, deze opzegging is dus te laat en daarom is er een afkoopsom in rekening gebracht. Je hebt namelijk je abonnement opgezegd binnen een lopend jaarcontract. 

Donquichot
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag Rikst,

 

Ik heb op 3 Juni ! telefonisch opgezegd, hiervan heb ik ook op de zelfde dag nog een SMS van ontvangen dat de opzegging is verwerkt.

 

Volgens de medewerker aan de telefoon zou het abonnement nog een maand doorlopen en dan stoppen.

 

En zou ik na dat laatste maandje geen kosten meer krijgen.

 

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Een lopend jaarcontract heeft (had) geen invloed op de mogelijkheid tot opzegging wegens prijsstijging of veranderende voorwaarden 🙂 Schijnt nu in de nieuwste voorwaarden wel te zijn toegevoegd, overigens. TS staat volledig in diens recht, lijkt me.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Precies in die maand doorlopen zit in dit geval het probleem @Donquichos en @AlexHelpt. De einddatum van het abonnement is hiermee 3 juli geworden en die had voor 1 juli moeten liggen. Ik heb in dit geval wel een crediteringsverzoek aangemaakt voor de afkoopsom gezien de situatie, deze moet nog goedgekeurd worden.

 

Wat ik je nog mee wil geven @Donquichos, check altijd de bevestigingen die je ontvangt per e-mail. Hierop stond namelijk al vermeld dat er een afkoopsom in rekening zou worden gebracht. 

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

AlexHelpt_0-1658411288326.png

Als je bovenstaand stuk leest, zou ik toch echt verwachten dat iemand tot en met 30 juni 2022 kosteloos kon opzeggen (en dat de maand opzegtermijn evt ná opzegging ingaat) 🙂 Maar all is well, gelukkig.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ziggo heeft hier zelf een fout gemaakt, als je namelijk je contract beëindigd in verband met een prijswijziging, dan heb je als klant helemaal geen maand opzegtermijn. Toen de topic-starter op 3 juni opbelde om zijn contract te stoppen in verband met de komende prijsverhoging per 1 juli, had ook meteen zijn contract stop gezet moeten worden door Ziggo en niet pas één maand later, zoals nu is gebeurd. Hij had zelfs ook nog tot de laatste dag (30 juni 2022) kunnen wachten met opzeggen, dan had hij ook nog optijd geweest, zoals @AlexHelpt ook al terecht aangeeft. Het is dus Ziggo zijn eigen fout geweest dat ze dit contract nog een maand hebben laten doorlopen..

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

@DON PAPA  schreef:

Ziggo heeft hier zelf een fout gemaakt, als je namelijk je contract beëindigd in verband met een prijswijziging, dan heb je als klant helemaal geen maand opzegtermijn. Toen de topic-starter op 3 juni opbelde had ook meteen zijn contract stop gezet moeten worden en niet pas een maand later, .....


Zo zie ik het niet, de opzegging gaat in op 1 juli, de dag dat de prijswijziging ingaat. Opzeggen kan idd tm 30 juni.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Dat mag, maar zo zit het wettelijk niet in elkaar, op het moment dat je belt en aangeeft dat je het contract beëindigd (in dit geval door een aankomende prijsverhoging), had Ziggo ook meteen de stekker eruit kunnen/moeten trekken. Je hebt namelijk in dit geval (opzeggen door prijsverhoging) geen opzeg termijn (en dat telt voor beide partijen, dus Ziggo is ook niet verplicht om het door te laten lopen tot 1 juli zoals jij aangeeft). En als een klant tot 30 juni gebruik wil blijven maken van de diensten, dan moet hij gewoon tot 30 juni wachten met bellen, om zijn contract stop te zetten. 

 

Maar dat doet nu toch niet terzake  de klant is een iedergeval ruim optijd geweest om zijn contract te beëindigen (3 juni) en daar heeft hij ook bewijs van, door de mail die Ziggo heeft gestuurd. En dat Ziggo in deze mail een afkoopsom aankondigd, omdat ze zelf onterecht een extra maand opzegtermijn rekenen, dat is hun probleem. De klant staat in dit geval gewoon in zijn recht en heeft zeker optijd opgezegd  😉

mathijse

Level 10
  • 388Posts
  • 22Oplossingen
  • 161Likes

In mijn optiek is deze opzegging niet juist verwerkt. Het is als een reguliere opzegging verwerkt, waardoor de resterende termijnen/afkoopsom door het systeem zijn gegenereerd. En het zou Ziggo sieren als ze haar eigen voorwaarden goed interpreteert:

 

Mijn abonnementskosten gaan omhoog. Mag ik naar aanleiding van deze prijswijziging ook opzeggen?

Wij hopen dat je begrijpt waarom deze aanpassingen nodig zijn en bij ons blijft. Mocht je toch willen opzeggen op basis van deze prijswijziging, dan kan dat kosteloos tot en met 30 juni 2022. Bel ons dan op 0900 - 1884 of 1200 vanaf uw huistelefoon. 

 

Dat is wat de TS heeft gedaan. Linksom of rechtsom, de argumenten hier vanuit Ziggo rammelen aan alle kanten.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ziggo zit hier goed fout. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

we gaan zien wat ziggo gaat zeggen

@Donquichot heb je rechtsbijstandverzekering ?

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@MR_CHIP Schreef: we gaan zien wat ziggo gaat zeggen

 

In dit geval zullen ze wel eieren voor hun geld kiezen. Maar je vraagt je wel meteen af, hoe vaak dit trucje bij andere klanten wel is gelukt, want in 2019 waren er zelfs al klanten die over deze goocheltruc van Ziggo klagen  😉

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Donquichot

Even een update vanaf deze kant. Zoals mijn collega @Rikst gisteren al aangaf heeft ze een verzoek ingediend om de afkoopsom te vergoeden. Dit verzoek is inmiddels goedgekeurd. Het bedrag zal zo spoedig mogelijk worden teruggestort. Heb je in de tussentijd de factuur gestorneerd? Het bedrag zal dan worden bijgewerkt in ons systeem en op € 0, komen te staan.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Wat moet er nu gebeuren in de systemen van Ziggo om deze blunders te voorkomen? Of is dit een stiekum verdienmodel ? Op tijd opzeggen is op tijd opzeggen, lijkt me. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bijzonder geval, maar inderdaad in dit soort situaties hoort de maand opzeg termijn termijn niet te gelden dan zou je dus per direct moeten kunnen opzeggen. Dat je dan geen internet toegang meer hebt is dan je eigen keuze. Dus tot en met de 30 juni 2022 zoals Don Papa ook al schreef. Dat houd in dat wie op de 30ste had gebeld dan het contract per direct had kunnen beëindigen.

 

Ik lees dat het redelijk netjes lijkt te zijn opgelost.

 

 

 

 

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

... en wellicht is een rectificatie op zijn plaats (dat TS op tijd en op de juiste manier heeft opgezegd, maar de dienstdoende medewerker wellicht een verkeerde manier van opzeggen heeft gebruikt en Rikst abusievelijk ook aan de verkeerde manier van opzeggen dacht).

Eind goed, al goed 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic