ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

Tweakers: "...

Nederlandse internetgebruikers moeten hun eigen modem of router kunnen kiezen. De Autoriteit Consument en Markt schrijft in een nieuwe richtlijn dat telecomproviders tot aan het 'vaste netwerkaansluitpunt' eigenaar zijn van het netwerk. Daarna zijn dat de klanten zelf.

De ACM schrijft in de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt dat consumenten daarmee een vrije modemkeuze hebben. Nederlandse internetgebruikers zouden daarmee niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de modem die een isp aanbiedt...”


Ik zou zeggen: niet langer traineren Ziggo !! Uiteindelijk zal Ziggo het toch moeten toestaan, dus waarom dit proces nodeloos rekken ????

Zie ook dit draadje.

Expert
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes
52 Reacties 52

Ik ben inderdaad benieuwd naar de reactie van Ziggo (stond eigenlijk op het punt hier zelf een topic over te openen, maar je was me voor). Overigens, een saillant detail: de ACM geeft aan dat alle apparatuur na het 1e aansluitpunt in principe onder vrije keuze valt, dus ook de mediabox: “ Consumenten mogen hun eigen modem, router of mediabox, aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. “

 

Dit lijkt me een grote stap in de goede richting. Het zou fantastisch zijn wanneer we eindelijk af kunnen van de propriëtaire horizon producten en, uiteraard op een legitieme manier, met eigen apparatuur , gebruik van deze diensten kunnen maken. Waar de eerste versie van de horizon box een, in mijn beleving, upc erfenis was: een stroomvretend apparaat waar nog een oud kabelmodem in schuilging, en de opvolger ervan, welke met een hoop tromgeroffel werd gepresenteerd, nu dan alleen bij de duurdere abonnementen verhuurd wordt. Te weten, toen Ziggo nog Ziggo was (en niet in bezit van liberty global), kochten we onze ontvangers fijn zelf, waren deze producten veelal in eigendom van de klant; kon je als ziggo klant zelf bepalen welke apparatuur je kocht, ongeacht welk abonnement je afnam.

 

Zo bestaat er al langer vraag naar een nette plugin voor Libreelec/Kodi, zodat we op een opensource platform gebruik kunnen maken van de diensten van Ziggo. Dit is mogelijk, gezien LE/Kodi support voor widevine heeft, en daarmee drm ondersteund. Sterker nog, een ziggo liefhebber heeft dit in het verleden mogelijk gemaakt, zelfs toestemming aan ziggo gevraagd voor de verspreiding van zijn plugin, maar kreeg van ziggo nul op rekest. Wellicht dat hier nu verandering in komt.  
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/kodi-ziggo-go-add-on-voor-kodi-20532

Daarmee staat er het één en ander te veranderen, te weten: vrije modem (en mediabox) keuze. En mogelijkerwijze het openstellen van de kabel.

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik ben al blij als het ik de modem/router ( ConnectBox ) mag vervangen door een eigen keuze. Grote kans dat mijn netwerk dan 'spontaan' sneller & stabieler is én dat de compatibiliteit beter is, waardoor ook de samenwerking met niet Ziggo apparatuur, eindelijk eens zonder problemen en/of hics gaat werken.

Eerst maar vrij modem/router keus, daarna verder …..

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

@Pasi en welk merk en model zal dat dan worden ik neem aan dat je al een kanshebber hebt?

Expert
Expert
  • 3493Reacties
  • 143Oplossingen
  • 822Likes

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 

Expert
Expert
  • 1461Reacties
  • 104Oplossingen
  • 428Likes

iMark wrote:

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 

Dat is geen modem ?

Expert
Expert
  • 3493Reacties
  • 143Oplossingen
  • 822Likes

iMark wrote:

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 


Ik zou ‘m gelijk kopen !!


 

RoWi. wrote:

@Pasi en welk merk en model zal dat dan worden ik neem aan dat je al een kanshebber hebt?


Nee, dat nog niet. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden, dus grote kans dat het een FRITZ!Box wordt. Het is misschien ook afwachten welke typen Ziggo gaat goedkeuren voor hun netwerk en misschien levert AVM dan wel een nieuw model ?
 

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

Dan is er nog geen werkelijke keuze vrijheid als ze een Ziggo certificering nodig hebben.

Expert
Expert
  • 3493Reacties
  • 143Oplossingen
  • 822Likes

RoWi. wrote:

Dan is er nog geen werkelijke keuze vrijheid als ze een Ziggo certificering nodig hebben.


Maar er is wel keuze, zal Ziggo zeggen.

Als je zoekt, vindt je altijd wel een grijs gebied met ‘mogelijkheden’.

Zolang ik de officiële verklaring van Ziggo nog niet gezien heb én nog niet zie/merk dat modems/routers die niet door Ziggo gemaakt worden, normaal werken op het Ziggo netwerk, wacht ik af.

Sinds Ziggo ‘Amerikaans’ is geworden, vaart het een vreemde koers en is er sindsdien maar één item dat de richting bepaald, namelijk geld !
 

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

RoWi. wrote:
iMark wrote:

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 

Dat is geen modem ?

 

Nee, maar daarom niet minder fraai… 

Expert
Expert
  • 14833Reacties
  • 478Oplossingen
  • 2792Likes

dipswitch wrote:


Daarmee staat er het één en ander te veranderen, te weten: vrije modem (en mediabox) keuze. En mogelijkerwijze het openstellen van de kabel.

 

Je kunt wel een vrije mediaboxkeuze hebben maar zonder smartcard begin je niet veel, En die worden niet los verkocht (en vallen overigens ook buiten de regelgeving)

Dus in het slechtste geval zit je vast aan FTA.

Expert
Expert
  • 3959Reacties
  • 224Oplossingen
  • 1062Likes

Modem keuze is Lastig Ziggo gebruikt 2 modems Compal en Arris dat is voor de gebruikers gewoon modem die je krijgt.

 

Ik weet niet hoe het met de Connect Giga zit of die alleen met het duurdere abonnement standaard wordt geleverd. Of dat dit de toekomstige modem gaat worden.

 

Ik vind wel een goed draadje @Pasi 

 

Ben wel benieuwd wat Ziggo gaat doen ?

 

 

Super Expert
Super Expert
  • 13543Reacties
  • 535Oplossingen
  • 2504Likes

Tik ik op m'n mobiel weer het verkeerde vinkje aan. Natuurlijk is de opmerking van @dipswitch gewoon goed. Maar het beste antwoord kan alleen van Ziggo komen ( "...is in onderzoek..." wordt niet geaccepteerd ).

 

Zou een Ziggo mod zo vriendelijk willen zijn, om mijn 'domme' fout willen herstellen en het 'beste antwoord' te resetten !

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

Ziggo kan het beste zo snel mogelijk beginnen met het ondersteunen van de Docsis 3.1 kabel modems van Fritzbox. Die zijn goed verkrijgbaar en breed ondersteund. KPN ondersteunt niet zonder reden de Fritzbox als tweede optie.

Gedreven Meedenker
  • 262Reacties
  • 1Oplossingen
  • 49Likes

Modem-only! Ik ga bier, chips en popcorn halen om het te vieren! 

Expert
Expert
  • 978Reacties
  • 54Oplossingen
  • 274Likes

wewanl wrote:

Ziggo kan het beste zo snel mogelijk beginnen met het ondersteunen van de Docsis 3.1 kabel modems van Fritzbox. Die zijn goed verkrijgbaar en breed ondersteund. KPN ondersteunt niet zonder reden de Fritzbox als tweede optie.

Dat hangt uiteraard samen met de inlijving van XS4all in de stal. Vanwege het werken met vlans is de keuze in (goede geschikte) routers bij de KPN gerelateerde providers niet breed, het zit vooral in het gemak van ingebruik nemen, daarbij zijn Mikrotik routers heel lastig en FritzBox kinderlijk eenvoudig kies de juiste provider en klaar.

Deze hele regelgeving is meer bedoeld voor de fabrikanten dan voor de klant.

 

Zolang ik de officiële verklaring van Ziggo nog niet gezien heb én nog niet zie/merk dat modems/routers die niet door Ziggo gemaakt worden, normaal werken op het Ziggo netwerk, wacht ik af.

De standaarden staan al vast lijkt mij docsis is docsis, net zoals voor de routers en dsl modem/routers standaarden gelden. Kleine opmerking de Connectboxen worden uiteraard niet door maar voor Ziggo gemaakt, verder heb je helemaal gelijk. Ik verwacht eerlijk gezegd nog niet veel, maar aan de andere kant heeft KPN mij met hun SIPtool ook aangenaam verrast.

Expert
Expert
  • 3493Reacties
  • 143Oplossingen
  • 822Likes

Allemaal leuk en wel, maar waar moet de gemiddelde gebruiker zijn bij problemen? Bij Ziggo, modem leverancier, mediabox leverancier? Dat wordt een kastje muur verhaal.

Expert
Expert
  • 2081Reacties
  • 66Oplossingen
  • 414Likes

RoWi. wrote:

...de Connectboxen worden uiteraard niet door maar voor Ziggo gemaakt...


Nee, inderdaad niet. Laat ik het anders zeggen: Arris en Compal maken de ConnectBox naar de specificaties van Ziggo.


Algemeen: Of die specificatie zo exact zijn, dat ze de hardware bepalen, dat verwacht ik niet. Maar Ziggo zal wel bepalen, wat er van dat ding verwacht wordt én wat dat ding mag kosten. Het is aan Arris en Compal om die specificaties tot één werkend apparaat te smeden ( en ondertussen er ook nog wat aan te verdienen ). Daarna moet een bedrijf nog de bijbehorende software schrijven, die ook aan de Ziggo eisen moet voldoen. Ook dat bedrijf zal er natuurlijk ook iets aan willen verdienen. Zo ontstaan er genoeg onderdelen/raakvlakken, die bij een te kleine totaal prijs, waarschijnlijk ( ik weet het bijna zeker ) de basis vormen, van heel veel van de hier voorkomende/genoemde problemen.


 

Marco1861 wrote:

Modem-only! Ik ga bier, chips en popcorn halen om het te vieren! 

Als tussenoplossing, een goed begin. Maar dan wel graag een 100% ‘dom’ modem. Gewoon 100% transparant: coax in, signalen omzetten en UTP uit en niet meer. En a.u.b. vooral niet een door de ‘Ziggo’ script-kiddies geknutseld ding !!!! ( de goede engineers natuurlijk daar gelaten ).


 

MaxH wrote:

Allemaal leuk en wel, maar waar moet de gemiddelde gebruiker zijn bij problemen? Bij Ziggo, modem leverancier, mediabox leverancier? Dat wordt een kastje muur verhaal.

De gemiddelde gebruiker ( = digibeet, sorry maar ik bedoel het goed ) kan gewoon bij Ziggo een standaard modem/router en mediabox huren. Dat zou ‘eigen’ ontwerp kunnen zijn of een ( door Ziggo bepaald ) instapmodel van een ander merk.
Er zijn nu vast en zeker ( toch ? ) wel klanten, die alleen een CB & mediabox hebben en daar blij mee zijn. Zolang je dicht bij de basis blijft ( die Ziggo voor je heeft bedacht ), dan zal de Ziggo apparatuur ook wel werken ( welk niveau dat ook is ).

Wil je meer en ga je voor eigen apparatuur, dan ben je natuurlijk ook daarvoor verantwoordelijk en moet je de problemen zelf ( en m.b.v. dit forum ) oplossen. Dat er dan ook problemen zijn, dat is niet voorkomen. Er is altijd wel een percentage, die ongeacht welke apparatuur, wat fout gaat ( o.a. de wet van Murphy ). Ik verwacht echter wel, dat een wereldmerk als AVM ( om maar 1 te noemen ) hun apparatuur beter ontwerpen en maken, zodat b.v. onderlingen communicatie tussen apparatuur/merken wel goed gaat. Hierdoor zouden de vele ‘vreemde’ storingen/problemen die nu vaak optreden, veel minder vaak voorkomen.

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

@Pasi Ik wil helemaal geen apparatuur van Ziggo! Vanaf de AOP zelf een modem plaatsen (bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6490 óf een Netgear CM1150V). 

Expert
Expert
  • 978Reacties
  • 54Oplossingen
  • 274Likes

Pasi wrote:


...De gemiddelde gebruiker...

...Wil je meer en ga je voor eigen apparatuur

 

 

Marco1861 wrote:

@Pasi Ik wil helemaal geen apparatuur van Ziggo! Vanaf de AOP zelf een modem plaatsen (bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6490 óf een Netgear CM1150V). 

Had ik die optie niet genoemd



 

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

@Nick999 Voor de overname van ziggo door liberty global kon een abonnee t/m vijf smartcards kopen voor €12,50 per smartcard, en zelfs gebruikte smartcards van anderen overnemen/krijgen en deze op zijn/haar account laten activeren (uiteraard mits daar geen producten van anderen meer aan de kaart gekoppeld/actief waren). Nog steeds is het zo dat “oude” ziggo abonnee’s hun bestaande smartcards behouden, deze hebben ze immers gekocht, en “nieuwe” abonnee’s een ci+ module kunnen huren (voor €2,- per maand) waarbij een smartcard zit.

 

Daarnaast is nog niet zomaar gezegd dat dit systeem in stand blijft. Als ziggo wordt verplicht om klanten niet alleen een vrije keuze in modems, maar ook mediaboxen te bieden, zou ik me kunnen voorstellen dat men wel moet faciliteren dat hiervoor de benodigde middelen worden aangereikt. Een smartcard (waar nauwelijks kosten voor ziggo aan verbonden zijn), is een elementair item wat nodig is om via een open standaard als dvb-c gebruik van de dienst te kunnen maken.

Overigens was het, tot de overname door liberty global, niets meer dan normaal om bij ziggo een smartcard te kunnen kopen. Er is in technische zin niet zo heel veel veranderd, het kan nog steeds. Dat men gestopt is met het aanbieden hiervan is in mijn beleving enkel een gevolg van een beleidsverandering, gezien we deze manier van productverspreiding kennen uit het roemrijke verleden van upc. (het oude) Ziggo was hierin een stuk vriendelijker naar haar klanten. Wellicht dat we van deze vergane vriendelijkheid weer iets terug gaan zien door deze nieuwe wet en regelgeving. Laten we het hopen.
 

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

dipswitch wrote:

@Nick999Voor de overname van ziggo door liberty global kon een abonnee t/m vijf smartcards kopen voor €12,50 per smartcard, en zelfs gebruikte smartcards van anderen overnemen/krijgen en deze op zijn/haar account laten activeren (uiteraard mits daar geen producten van anderen meer aan de kaart gekoppeld/actief waren). Nog steeds is het zo dat “oude” ziggo abonnee’s hun bestaande smartcards behouden, deze hebben ze immers gekocht, en “nieuwe” abonnee’s een ci+ module kunnen huren (voor €2,- per maand) waarbij een smartcard zit.

 

Daarnaast is nog niet zomaar gezegd dat dit systeem in stand blijft. Als ziggo wordt verplicht om klanten niet alleen een vrije keuze in modems, maar ook mediaboxen te bieden, zou ik me kunnen voorstellen dat men wel moet faciliteren dat hiervoor de benodigde middelen worden aangereikt. Een smartcard (waar nauwelijks kosten voor ziggo aan verbonden zijn), is een elementair item wat nodig is om via een open standaard als dvb-c gebruik van de dienst te kunnen maken.

Overigens was het, tot de overname door liberty global, niets meer dan normaal om bij ziggo een smartcard te kunnen kopen. Er is in technische zin niet zo heel veel veranderd, het kan nog steeds. Dat men gestopt is met het aanbieden hiervan is in mijn beleving enkel een gevolg van een beleidsverandering, gezien we deze manier van productverspreiding kennen uit het roemrijke verleden van upc. (het oude) Ziggo was hierin een stuk vriendelijker naar haar klanten. Wellicht dat we van deze vergane vriendelijkheid weer iets terug gaan zien door deze nieuwe wet en regelgeving. Laten we het hopen.
 

Logisch nadenken: Ziggo is UPC 😉 Zie je aan alle veranderingen, systemen en de code van de websites.

Gedreven Raadgever
  • 507Reacties
  • 9Oplossingen
  • 20Likes

@vergetenzoon Dat hoef je mij niet uit te leggen, die conclusie mag iedereen voor zichzelf trekken. Had gedacht dat dit je duidelijk was.

 

 

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Er zal waarschijnlijk geen officiële reactie van Ziggo komen zolang de “ACM Beleidsregel netwerkaansluitpunt” niet definitief is vastgesteld en is gepubliceerd in de Staatscourant.

Reken je overigens nog niet rijk als we het hebben over de vrije keuze van mediaboxen, KPN heeft de vrije (modem)routerkeuze op 25 maart 2020 al gerealiseerd en ook daar is geen sprake van een vrije keuze van de TV ontvanger (STB). Als je de beleidsregel puur juridisch leest dan zal er ook alleen sprake zijn van een vrije keuze van modem en router en in ieder geval niet t.a.v. de extra zenders die via IPTV aangeleverd worden. Het enige wat t.o.v. december 2016 gewijzigd is, is dat de locatie van het netwerkaansluitpunt nu vastgesteld is en dat daarmee de modem en router nu definitief tot het klantdomein zijn gaan behoren waardoor deze dus vrij gekozen mogen door de abonnee. Daarnaast wordt gesproken over het feit dat een provider voldoende technische specificaties moet publiceren opdat een apparaat succesvol op het netwerkaansluitpunt aangesloten kan worden. Er is, puur juridisch, echter geen sprake van een verplichte levering van (TV) diensten op apparatuur van derden. Mocht de ACM deze verplichting wel willen opleggen dat zullen de providers dit zeer zeker juridisch aanvechten en het zal ook zeker verworpen worden door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Gedreven Liefhebber
  • 223Reacties
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

@w.j.b “ Er is, puur juridisch, echter geen sprake van een verplichte levering van (TV) diensten op apparatuur van derden. “ Waar haal jij die wijsheid vandaan? Ik ben zelf geen jurist noch heb ik kennis van deze materie. Ik kan me enkel berusten op de berichtgeving zoals gedaan door de ACM.

 

Wel valt bij de ACM te lezen “ Als consumenten zelf kunnen kiezen welke apparaten ze kopen om aan te sluiten, stimuleert dat  aanbieders van modems, routers en mediaboxen om een goed aanbod te doen op gebied van prijs en/of functionaliteit. De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. “ Dus ook mediaboxen.

Dat je stelt dat providers op hun achterste poten zullen staan en er allerlei belangenclubjes boos zullen worden geloof ik meteen. Dat was overigens al zo, en dit is nou net de reden waarom zowel de ACM als politiek den haag heeft besloten dat dit maar eens afgelopen moest zijn.

Ik zie overigens niet in waarom er geen keuzevrijheid zou kunnen bestaan in ontvangst van extra iptv zenders. Hier bestaan goede standaarden voor die deze diensten zouden kunnen faciliteren.

Kortom, er zit beweging in. Het argument: “KPN heeft de vrije (modem)routerkeuze op 25 maart 2020 al gerealiseerd en ook daar is geen sprake van een vrije keuze van de TV ontvanger (STB) ", vind ik nou niet bepaald sterk. Is kpn nu ineens boegbeeld van hoe het zou moeten wbt vrije keuze in apparatuur? KPN heeft heel lang zelfs geweigerd SIP gegevens vrij te geven. Niet echt een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten.
 

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

dipswitch wrote:

De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. “ Dus ook mediaboxen.

Klopt helemaal, maar het is uit den boze dat een bedrijf wordt verplicht hun eigen dienst te leveren op apparatuur van derden.

KPN die verplicht wordt haar TV dienst te leveren op een Apple TV danwel een Nvidia Shield TV of Ziggo die haar TV dienst moet leveren op een Edision Piccollo S2+T2/C met CI slot. Nee dat zal niet gaan gebeuren. 

Denk je dat Apple verplicht zou kunnen worden de eigen dienst Siri op een Android telefoon van Samsung te moeten leveren. Nee, dat zal hem echt niet worden en feitelijk praten we dan dus over precies hetzelfde namelijk de verplichting dat een bedrijf haar eigen dienst op apparatuur van derden moet leveren.

De ACM zou het misschien wel willen, maar de Euopese richtlijnen waarop de Beleidsregels netwerkaansluitpunt gebaseerd zijn spreken absoluut niet over een dergelijke verplichting.

 

Maar waarom moeten de providers dan wel meewerken aan de vrije keuze van modem en router?

Dat is omdat via de modem en router ook diensten van derden benaderd worden en het niet zo kan zijn dat het verplicht is om apparatuur van Ziggo te moeten gebruiken om diensten van derden te kunnen gebruiken.

Diensten en apparatuur zijn daarbij dus precies omgedraaid.

Dus geen "eigen diensten op apparatuur van derden" maar "diensten van derden via eigen apparatuur".

 

dipswitch wrote:

Dat je stelt dat providers op hun achterste poten zullen staan en er allerlei belangenclubjes boos zullen worden geloof ik meteen. Dat was overigens al zo, en dit is nou net de reden waarom zowel de ACM als politiek den haag heeft besloten dat dit maar eens afgelopen moest zijn.

Maar wel binnen de wettelijke kaders die er zijn en daar gaat het mis als de ACM Ziggo zou verplichten haar eigen diensten op apparatuur van derden te leveren. Het zal niet de eerste keer zijn dat de ACM dan wordt teruggefloten door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dat gebeurde ook al met de poging van de ACM om het netwerk van Ziggo open te stellen voor andere providers met als resultaat dat ook KPN haar netwerk niet meer open hoeft te stellen. Dus daar waar de ACM een grotere concurrentie wilde bewerkstelligen heeft ze feitelijk een duopolie (KPN/Ziggo) weten te creëren.

Gedreven Liefhebber
  • 223Reacties
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

T-Mobile is druk bezig om een glasvezelnetwerk aan te leggen en Delta Fiber idem dito. Dus dat duopolie is relatief.  Wel hoop ik dat de vrije keuze van televisie ontvangers zowel gaat gelden voor DVB-C als IPTV. Je ziet al dat moderne televisies de keuze hebben in het menu voor IPTV. Ook Apple TV wordt in een aantal landen gebruikt als standaardontvanger bij providers. Er is dus veel meer mogelijk dan dat de providers hier ons nu toestaan.

Gedreven Meedenker
  • 262Reacties
  • 1Oplossingen
  • 49Likes

wewanl wrote:

Dus dat duopolie is relatief.

Als we naar de marktaandelen kijken dan is er echt wel sprake van een duopolie en al helemaal als we kijken naar de fysieke netwerken. KPN zou door de uitspraak van het CBb theoretisch de overeenkomst met T-Mobile voor het gebruik van de netwerken van KPN kunnen opzeggen en dat zou dan betekenen dat T-Mobile in één klap weer een stuk kleiner wordt.

 

wewanl wrote:

Wel hoop ik dat de vrije keuze van televisie ontvangers zowel gaat gelden voor DVB-C als IPTV. 

Dat hoop ik ook maar dat zal dan moeten gebeuren op basis van vrijwilligheid want de juridische basis voor een verplichting ontbreekt.

Ik ben ook bang dat we in 2021 geen vrije modem/routerkeuze zullen hebben als de ACM die verplichting zou willen afdwingen. Ik verwacht dan namelijk dat de providers de gang naar de rechter zullen gaan bewandelen en dat de hele beleidsregel maar zo weer een jaartje (of twee) vertraging gaat oplopen.

Gedreven Liefhebber
  • 223Reacties
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

@w.j.b

 

Even hoe de zaken tot  op heden zijn verlopen (verkorte versie): de acm heeft ziggo verplicht de kabel open te stellen, heeft vervolgens door het CBb ongelijk gekregen, waarop politiek den haag aangegeven heeft hier niet blij mee te zijn. Met als gevolg dat men de wet heeft aangepast:
https://tweakers.net/nieuws/167758/wetswijziging-zet-deur-open-voor-acm-om-isps-te-dwingen-netwerk-o...

Daarmee zou de juridische basis om nu de kabel alsnog open te stellen nu wel bestaan (zoals ik het tenminste heb begrepen). In welke mate de vrije modemkeuze hier iets mee te maken heeft, of dat dit ook genoemd is in de wetswijziging weet ik niet. Er is op wetsgebied iig. eea. veranderd, dus om zomaar te stellen dat er geen juridische basis bestaat is gewaagd. De acm heeft er in ieder geval wel een hoop bevoegdheden bij gekregen:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/extra-bevoegdheden-voor-acm-om-telecommarkt-beter-te-laten-werken-...

 

En misschien heb je wel gelijk, dat dit uitmond in een jarenlang slepende rechtzaak tussen allerlei partijen. Laten we hopen van niet.

 

Overigens is vrije modemkeuze in duitsland al jaren aan de orde en leid dit niet tot problemen, dus waar al het gedoe voor nodig is,  kan je je afvragen:

 

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6316076/250449/kabinet-biedt-mogelijk-vrije-...

 

duits kabelinternet, gewoon je eigen docsis modem eraan hangen, no problem:
https://kabel.vodafone.de/hilfe_und_service/eigene_geraete

 

unitymedia duitsland, tot 2019 notabene een dochter van liberty global

https://www.unitymedia.de/privatkunden/beratung/info/routerfreiheit/

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

De vrije modem/routerkeuze moet er wat mij betreft zo snel mogelijk komen.

Ik heb mij daar drie jaar lang intensief voor ingezet als abonnee van KPN. In juni 2019 ben ik door KPN samen met één andere abonnee uitgenodigd om als klankbordgroep vanuit de klant deel te nemen aan het project "vrije modemkeuze". Dit project heeft er toe geleid dat op 25 maart 2020 de vrije (modem)routerkeuze bij KPN een feit was.

Ik hoop oprecht dat de vrije modem/routerkeuze op korte termijn ook bij Ziggo een feit zal zijn. Wat daarbij van essentieel belang is, is dat de mediabox (nu nog) niet in die vrije keuze betrokken wordt want dat zal absoluut leiden tot rechtszaken en dus tot extra vertraging. Zo zie je ook in Duitsland en Italië dat er sprake is van vrije modem/routerkeuze maar dat de mediaboxen daarbij niet genoemd worden.

Gedreven Liefhebber
  • 223Reacties
  • 0Oplossingen
  • 33Likes

De extra vertraging is hierbij ingezet en zal ongetwijfeld gaan leiden tot een rechtszaak:

 

https://www.telecompaper.com/nieuws/vodafoneziggo-wijst-vrije-modemkeuze-af--1346570

Expert
Expert
  • 1954Reacties
  • 161Oplossingen
  • 528Likes

Dat Ziggo beweert dat de modem een onderdeel is van het netwerk en dat een modem van Ziggo essentieel is voor de werking van het netwerk zal voor de rechter geen stand kunnen houden. Op hetzelfde netwerk van Ziggo worden immers ook zakelijke abonnementen afgesloten waarbij het wel mogelijk is om een standaard DOCSIS modem te gebruiken. Zo heb ik op mijn zakelijke aansluiting een Cisco EPC3008 DOCSIS 3.0 modem met daarachter mijn eigen professionele router.

Gedreven Liefhebber
  • 223Reacties
  • 0Oplossingen
  • 33Likes


Ziggo kennende, zal ze zolang als mogelijk proberen tegen te stribbelen en haar monopolie willen beschermen. Niet onnatuurlijk, maar is Ziggo er nu voor de klant of is Ziggo er voor haar aandeelhouders. Ook dit antwoord is duidelijk, de klanten staan in dienst van Ziggo ( en haar aandeelhouders ), maar wat de klanten daarmee ‘verdienen’ is mij ( als klant ) onduidelijk.

Hopelijk ziet Ziggo in, dat nu of over tig jaar, er toch iets als vrije modem keuze zal komen.

De vraag is echter:

Wacht Ziggo tot ze al haar klanten heeft weggepest ( met o.a. steeds slechtere service, apparatuur en eigenwijze keuzes ) of geeft Ziggo de klant weer het gevoel, dat Ziggo een betrouwbaar bedrijf is, dat alles ( nou ja, bijna dan ) voor haar klanten doet. En natuurlijk een beetje winst maakt ( daar is natuurlijk niets mis mee ).
 

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

Expert
Expert
  • 1954Reacties
  • 161Oplossingen
  • 528Likes

mguzz wrote:

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

winkels spelen daar meestal handig op in en zetten daar de “geschikt voor ziggo” bij… Dus de technisch minder begaafde klanten redden het ook wel 🙂

Gedreven Raadgever
  • 303Reacties
  • 5Oplossingen
  • 84Likes

@mguzz Ik begrijp je reactie niet, wat is het probleem? dsl modems zijn jarenlang in de vrije verkoop; en worden ook zo geplaatst. Ik zie het probleem niet. Kwestie van specs lezen.

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Vrije modem keuze is natuurlijk niet voor iedereen nodig!

Iedereen die Ziggo heeft voor 'standaard' internet & tv kijken en dat alleen doet met Ziggo apparatuur, heeft natuurlijk niet echt een eigen modem nodig.

Maar wil je ook andere ( dan Ziggo ) apparatuur gebruiken en wil je wat meer geavanceerde opties/apparaten gebruiken, ja ...... dan loop je gauw tegen de bugs/tekortkomingen van de ConnectBox aan en dan is een eigen modem/router een uitkomst.

Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

Expert topicstarter
Expert
  • 2676Reacties
  • 152Oplossingen
  • 860Likes

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.
Expert
Expert
  • 3959Reacties
  • 224Oplossingen
  • 1062Likes

Nick999 wrote:

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

  Liever een fatsoenlijk modem zonder support dan een brak modem met de huidige (matige) helpdesk-support. Een eigen  router had ik al, zonder support. Dus ach..

Expert
Expert
  • 2916Reacties
  • 149Oplossingen
  • 921Likes

@Nick999“ Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen “ Ja en? Dit is algemene kennis cq. voor de hand liggend?

 

Dit geld nu al voor een eigen router/firewall, of voor een eigen ontvanger. Geloof me, daar heb ik echt geen support van ziggo voor nodig. Wel is het handig als ziggo levert wat overeengekomen is, dus een werkende en stabiele dns server, een fatsoenlijk dvb-c/docsis signaal, een fatsoenlijk stuk coax wat de woning binnenkomt of een modem zonder brakke puma chipset. Als ik kijk naar de problemen die ik in de loop der jaren met ziggo producten heb gehad, dan lag dit vooral aan hun eigen materiaal en niet aan mijn eigen spullen. Een liefhebber/techneut zorgt heus wel dat hij/zij zijn zaken op orde heeft.

 

Jammer dat je het overigens niet nodig vond om mijn linkje hierboven te lezen, dus dan een citaat voor je:
“ Volgens Lancom is in Duitsland de vrije modemkeuze al een jaar een feit en leidt dit niet tot technische problemen, zoals Duitse providers eerder beweerden. ‘Niet bij adsl-/vdsl-aansluitingen, noch bij kabelaansluitingen en glasvezelaansluitingen leidt gebruik van een eigen modem of router tot technische problemen.’ De netwerkleverancier stelt verder dat Duitse gebruikers een grote belangstelling hebben  voor vrije modemkeuze. ‘Uit marktonderzoek van Ipsos, uitgevoerd een half jaar nadat de keuzevrijheid werd ingevoerd, blijkt dat 50 procent van de ondervraagden een eigen modem wil gebruiken. Ook Stiftung Warentest, de Duitse tegenhanger van de Consumentenbond, trekt een positieve conclusie: Een vergelijkende test van verschillende routers laat zien dat consumenten met een eigen toestel profiteren van meer functies, betere prestaties en hogere veiligheid.’ “

 

-edit: en toeval of niet: spontaan klapt m'n connectbox eruit, reboot uit zichzelf. uurtje na dit bericht gepost te hebben. Mooi spul!

 

 

 

 

Stamgast
  • 73Reacties
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Uitgelicht topic