1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

Tweakers: "...

Nederlandse internetgebruikers moeten hun eigen modem of router kunnen kiezen. De Autoriteit Consument en Markt schrijft in een nieuwe richtlijn dat telecomproviders tot aan het 'vaste netwerkaansluitpunt' eigenaar zijn van het netwerk. Daarna zijn dat de klanten zelf.

De ACM schrijft in de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt dat consumenten daarmee een vrije modemkeuze hebben. Nederlandse internetgebruikers zouden daarmee niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de modem die een isp aanbiedt...”


Ik zou zeggen: niet langer traineren Ziggo !! Uiteindelijk zal Ziggo het toch moeten toestaan, dus waarom dit proces nodeloos rekken ????

Zie ook dit draadje.

59 Reacties 59
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Nick999 wrote:

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

 

Ja …. und …. natürlich
 

Pasi wrote:

...Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

 

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

@Pasi  In eerdere draadjes waren er toch mensen die hoopten/dachten/zeker wisten dat Ziggo ook eigen modems moest gaan ondersteunen. Vandaar dat ik het voor de duidelijkheid nog even plaatste. Eigen modem + problemen = of wachten op alsnog een Ziggo modem, of zelf (samen met de modemleverancier) het probleem oplossen.

Tijdelijk gebruik maken van Wifispots zit er dan ook niet in.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Nick999 wrote:

@Pasi  In eerdere draadjes waren er toch mensen die hoopten/dachten/zeker wisten dat Ziggo ook eigen modems moest gaan ondersteunen. Vandaar dat ik het voor de duidelijkheid nog even plaatste. Eigen modem + problemen = of wachten op alsnog een Ziggo modem, of zelf (samen met de modemleverancier) het probleem oplossen.

Tijdelijk gebruik maken van Wifispots zit er dan ook niet in.


Inderdaad.

Ach, de wifi hotspots zijn tegenwoordig ook niet echt meer nodig. Ik heb ze nooit gebruikt.
De data bundels worden steeds goedkoper en bij veel bedrijven heb je al gratis wifi.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes
Pasi wrote:

Ach, de wifi hotspots zijn tegenwoordig ook niet echt meer nodig.

KPN stopt per 1 augustus met fon omdat er eigen nog maar nauwelijks gebruik van gemaakt wordt. Het zou me niets verbazen als ook bij Ziggo die wifi hotspots geen lang leven meer beschoren zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er wordt verwezen naar Duitsland echter de Duitse situatie is door de grootte van het land niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. 

Waarom worden Mediaboxen niet genoemd heel simpel die keuze is altijd al vrij geweest.

TV Kijken in Duitsland

Tv en radio in Duitsland ontvangen

In de meeste gevallen zult u een Satelliet-ontvanger en en een schotel met (een- of meerdere) diditale lnb moeten aanschaffen.  Kabel tv is in Duitsland vaak alleen in en dicht bij de Duitse steden beschikbaar. Veel klanten nemen uit Nederland een smartcard en de toebehorende digitale ontvanger mee. 
Je moet dan wel nog een Nederlands adres hebben ( ook mogelijk via grenspost adres  Lees meer) en een Nederlandse bankrekening.

De Duitse Telekom biedt ook een compleet abo aan maar dan moet je weer wel over een snelle DSL (ADSL) verbinding beschikken en dat is dan op het land ook meer weer de vraag.

Bron

Het zou ook in Nederland gewoon vrij moeten zijn gebleven daar moet geen eens wettelijke verplichting voor nodig zijn, juist uit extra service naar de klanten zouden providers dit zelf moeten willen. Waarom willen ze het niet "Geld" de licentierechten bijvoorbeeld, het TV pakket kan je wellicht als een provider eigen dienst zien, uiteindelijk zijn het de Content eigenaren/leveranciers RTL, Talpa etc die alles bepalen wat wel of niet mag en tegen welke kosten. 

Bij de door KPN overgenomen glasvezel providers was het TV ontvanger beleid hetzelfde als voorheen bij Casema/Ziggo je kocht daar de Amino A140 of de M540 en klaar, 2 of 5 geen punt niks extra betalen voor meedere streams. Zoals nu bij de glasvezel/dsl providers het geval is, opnemen op een harde schijf. Geen beperktechoudbaarheid van een jaar zoals nu met cloud opname's.

 

Ziggo lijkt ook die kant op te gaan.

Wat TV betreft hebben we ons mede door de privatisering/kapitalisering van de beide netwerken laten betuttelen en van alles ons argeloos laten opdringen. Van eigen ether ontvangst via Centrale Antenne naar de kabel heeft ook parten gespeeld.

Heel soms hoewel voor de consument mogelijk niet goed denk ik wel eens hadden beide bedrijven zich beter bij hun kern kunnen houden Ziggo voor TV, KPN voor Internet en Telefonie. Twee bedrijven met een goed werkend product in plaats van een dienst gaan leveren waar ze van huis uit niks van wisten.

 

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Ziggo ziet niets in vrije keuze modem.

Bron Totaal TV: https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-ziet-niets-in-vrije-keuze-modem-/

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dat was al bekend. Gelukkig ziet decACM het anders.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Zeeburgia wrote:

Ziggo ziet niets in vrije keuze modem...


Had iemand wat anders verwacht ? En zoals ook verwacht, worden er allerlei ‘drempels’ in stelling gebracht om het eigen standpunt te ‘onderbouwen’ of om de algemene publieke mening te beïnvloeden.

Men moet m.b.t. Totaal.Tv vooral niet vergeten, dat deze site gezien wordt als de officieuze roeptoeter van Ziggo en dus niet geheel objectief en onpartijdig is. Inderdaad officieuze, want Ziggo brengt zelden officieel wat nieuws naar buiten ( behalve als het een prijsverhoging is ).

Beïnvloeding? Inderdaad, dat is o.a. goed te zien aan de opbouw van het artikel. In de uitleg van de artikelnaam staat nog een enkele woordje ‘dwars’, maar in de hele alinea ‘Internetmodem’ staat pas het echte bericht waarvoor dit hele artikel gemaakt is. In dat gedeelte probeert Ziggo de algemene publieke mening/opvatting duidelijk in haar voordeel om te buigen.
En als je het maar vaak genoeg vermeldt/schrijft/publiceert, dan creëer je minimaal een hoop ruis en in het ‘beste’ geval, gaat men het nog geloven ook.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als Ziggo en andere providers ordinaire  modems zouden leveren waren diverse topics over dit onderwerp er nooit gekomen, het gaat de meeste klanten meer om het router deel.

Zelf zou ik geen probleem hebben als Ziggo ook kabelmodems zou leveren hooguit met een telefoon aansluiting er in.

Het probleem met het in bridge schakelen zoals genoemd in het artikel is dat je zover ik weet dan geen IPv6 mogelijkheid meer hebt dat maakt die optie niet acceptabel genoeg, ik snap ook niet waarom dit zo is.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Ik heb vanmorgen de link naar het artikel in Totaal TV vermeld in dit topic, omdat het topic gerelateerd is. Niet omdat ik mij schaar achter het standpunt van Ziggo inzake vrije modem keuze. Ik sta neutraal in deze materie. Persoonlijk zal ik t.z.t. niet kiezen voor een eigen modem omdat ik onvoldoende technische kennis heb en ik uitermate tevreden ben over mijn Connectbox.

Dat Ziggo gerelateerde artikelen op de site van Totaal TV 'Ziggo gekleurd' zijn, is mij al heel lang bekend. In dat verband heb ik mij onder andere 1 jaar geleden mateloos geërgerd aan de review over de Next. En meer recent aan de berichtgevingen omtrent de onderhandelingen tussen Ziggo en Fox over een nieuw contract uitzendrechten voor Fox Sport; die zijn ook duidelijk geschreven vanuit de Ziggo positie.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Zeeburgia wrote:

Ik heb vanmorgen de link naar het artikel in Totaal TV vermeld in dit topic, omdat het topic gerelateerd is. Niet omdat ik mij schaar achter het standpunt van Ziggo inzake vrije modem keuze...

Dat is ( bij mij ) bekend. Maar om nu 2 keer dezelfde link te plaatsen, dus via een quote de link gemaakt. Sorry.

Zoals al eerder geschreven, zou ook ik geen problemen hebben met een ‘dom’ modem. Maar de kans is groot dat de Ziggo scripters er toch met de vingers aan moeten zitten. En dat men dan alsnog met allerlei vreemde storingen ( á la de ConnectBox en de Next ) te maken krijgt.

Als men bij Ziggo de keus zou krijgen tussen een CB of een 'dom’ modem, dan is voor mij de ‘vrije modem keuze’ daarmee opgelost.
 

simonlebon

Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes

Even een schopje om dit topic actief te houden.

Wat ook meespeelt is het energieverbruik. Als gebruiker heb je nu niet de keuze om voor een zuiniger modem te kiezen.

 

Dus gewoon specs vrijgeven en klaar. Ziggo doet het moeilijker voorkomen dan dat het is. Lever gewoon bij een abo een standaardmodem (net zo'n brak Puma ding als dat nu geleverd wordt) maar laat de gebruiker zelf uitmaken wat hij gebruikt.

Bij problemen/storingen kan je van de gebruiker vragen het standaardmodem aan te sluiten. Kun je zelfs als standaardboodschap op het servicenummer zetten, dat scheelt weer telefoontjes.

Bovendien zullen voornamelijk de ‘techies’ een ander modem inzetten. Henk en Klaas en Marie en Sjaak gaan gewoon voor de standaardmethode. Heel vroeger had je op het servicenummer nog een linux-afdeling bij Ziggo, daar kon je tenminste fatsoenlijke informatie van krijgen ipv de telefoonscriptvolgers.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Hoe anders kan het zijn; onze duitse buren (vodafone) hebben simpelweg een vrolijk filmpje online staan over hoe een eigen modem te activeren:
 

 

EmielK

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat is status hiervan? Zou graag eigen modem willen gebruiken

FransjeHorizon

Level 5
  • 258Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Waar we heen moeten is dat ze de Ziggo smartkaart gewoon weer los moeten verkopen .

Als morgen mijn Ziggo smartkaart het begeeft niet meer werkt dan ben ik verplicht om een nieuwe module met kaart te huren en 2 euro per maand te betalen.Je moet gewoon kunnen kiezen wat je wil kopen of huren als iets kapot gaat.Abonnement kost per maand al genoeg .

KjoeLjan

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@EmielK  schreef:

Wat is status hiervan? Zou graag eigen modem willen gebruiken


Ik ben vorige week net overgestapt naar Ziggo en heb dezelfde vraag. In mijn specifieke geval zou ik graag (weer) gebruik willen maken van een modem waarin ik DNS instellingen kan beheren.

Een avond lang Googlen en lezen bracht me hier, dus blijkbaar is er nog niet veel veranderd.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@KjoeLjan  schreef: Ik ben vorige week net overgestapt naar Ziggo en heb dezelfde vraag. In mijn specifieke geval zou ik graag (weer) gebruik willen maken van een modem waarin ik DNS instellingen kan beheren....

U zou uw eigen router achter Ziggo's modem/router kunnen zetten. Hebt u geen belang bij IPv6, dan zou u ook nog de Ziggo modem/router in bridge mode kunnen ( laten ) zetten.

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

Het is nu een feit Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije (mei 2021) modemkeuze aanbieden.

https://tweakers.net/nieuws/181434/ziggo-moet-van-geschillencommissie-eind-deze-maand-vrije-modemkeu...

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Eindelijk is het zo ver. Kunnen we eindelijk de connectbox met ontwerpfout (puma chipset) de deur uit doen. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe ziggo ons gaat faciliteren om een eigen modem te kunnen gebruiken. Wellicht dat @Cecilia hier iets meer over weet te vertellen?

Cheetah7700K

Level 3
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik hoop dat Ziggo dit snel oppakt. Aan bridgemode zitten nadelen (geen IPv6 / twee apparaten nodig) en zelf heb ik bridgemode nooit werkend gekregen met mijn Asus router. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic