1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

Tweakers: "...

Nederlandse internetgebruikers moeten hun eigen modem of router kunnen kiezen. De Autoriteit Consument en Markt schrijft in een nieuwe richtlijn dat telecomproviders tot aan het 'vaste netwerkaansluitpunt' eigenaar zijn van het netwerk. Daarna zijn dat de klanten zelf.

De ACM schrijft in de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt dat consumenten daarmee een vrije modemkeuze hebben. Nederlandse internetgebruikers zouden daarmee niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de modem die een isp aanbiedt...”


Ik zou zeggen: niet langer traineren Ziggo !! Uiteindelijk zal Ziggo het toch moeten toestaan, dus waarom dit proces nodeloos rekken ????

Zie ook dit draadje.

59 Reacties 59
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@Nick999 Voor de overname van ziggo door liberty global kon een abonnee t/m vijf smartcards kopen voor €12,50 per smartcard, en zelfs gebruikte smartcards van anderen overnemen/krijgen en deze op zijn/haar account laten activeren (uiteraard mits daar geen producten van anderen meer aan de kaart gekoppeld/actief waren). Nog steeds is het zo dat “oude” ziggo abonnee’s hun bestaande smartcards behouden, deze hebben ze immers gekocht, en “nieuwe” abonnee’s een ci+ module kunnen huren (voor €2,- per maand) waarbij een smartcard zit.

 

Daarnaast is nog niet zomaar gezegd dat dit systeem in stand blijft. Als ziggo wordt verplicht om klanten niet alleen een vrije keuze in modems, maar ook mediaboxen te bieden, zou ik me kunnen voorstellen dat men wel moet faciliteren dat hiervoor de benodigde middelen worden aangereikt. Een smartcard (waar nauwelijks kosten voor ziggo aan verbonden zijn), is een elementair item wat nodig is om via een open standaard als dvb-c gebruik van de dienst te kunnen maken.

Overigens was het, tot de overname door liberty global, niets meer dan normaal om bij ziggo een smartcard te kunnen kopen. Er is in technische zin niet zo heel veel veranderd, het kan nog steeds. Dat men gestopt is met het aanbieden hiervan is in mijn beleving enkel een gevolg van een beleidsverandering, gezien we deze manier van productverspreiding kennen uit het roemrijke verleden van upc. (het oude) Ziggo was hierin een stuk vriendelijker naar haar klanten. Wellicht dat we van deze vergane vriendelijkheid weer iets terug gaan zien door deze nieuwe wet en regelgeving. Laten we het hopen.
 

Verwijderd account
Niet van toepassing
dipswitch wrote:

@Nick999Voor de overname van ziggo door liberty global kon een abonnee t/m vijf smartcards kopen voor €12,50 per smartcard, en zelfs gebruikte smartcards van anderen overnemen/krijgen en deze op zijn/haar account laten activeren (uiteraard mits daar geen producten van anderen meer aan de kaart gekoppeld/actief waren). Nog steeds is het zo dat “oude” ziggo abonnee’s hun bestaande smartcards behouden, deze hebben ze immers gekocht, en “nieuwe” abonnee’s een ci+ module kunnen huren (voor €2,- per maand) waarbij een smartcard zit.

 

Daarnaast is nog niet zomaar gezegd dat dit systeem in stand blijft. Als ziggo wordt verplicht om klanten niet alleen een vrije keuze in modems, maar ook mediaboxen te bieden, zou ik me kunnen voorstellen dat men wel moet faciliteren dat hiervoor de benodigde middelen worden aangereikt. Een smartcard (waar nauwelijks kosten voor ziggo aan verbonden zijn), is een elementair item wat nodig is om via een open standaard als dvb-c gebruik van de dienst te kunnen maken.

Overigens was het, tot de overname door liberty global, niets meer dan normaal om bij ziggo een smartcard te kunnen kopen. Er is in technische zin niet zo heel veel veranderd, het kan nog steeds. Dat men gestopt is met het aanbieden hiervan is in mijn beleving enkel een gevolg van een beleidsverandering, gezien we deze manier van productverspreiding kennen uit het roemrijke verleden van upc. (het oude) Ziggo was hierin een stuk vriendelijker naar haar klanten. Wellicht dat we van deze vergane vriendelijkheid weer iets terug gaan zien door deze nieuwe wet en regelgeving. Laten we het hopen.
 

Logisch nadenken: Ziggo is UPC 😉 Zie je aan alle veranderingen, systemen en de code van de websites.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@vergetenzoon Dat hoef je mij niet uit te leggen, die conclusie mag iedereen voor zichzelf trekken. Had gedacht dat dit je duidelijk was.

 

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Er zal waarschijnlijk geen officiële reactie van Ziggo komen zolang de “ACM Beleidsregel netwerkaansluitpunt” niet definitief is vastgesteld en is gepubliceerd in de Staatscourant.

Reken je overigens nog niet rijk als we het hebben over de vrije keuze van mediaboxen, KPN heeft de vrije (modem)routerkeuze op 25 maart 2020 al gerealiseerd en ook daar is geen sprake van een vrije keuze van de TV ontvanger (STB). Als je de beleidsregel puur juridisch leest dan zal er ook alleen sprake zijn van een vrije keuze van modem en router en in ieder geval niet t.a.v. de extra zenders die via IPTV aangeleverd worden. Het enige wat t.o.v. december 2016 gewijzigd is, is dat de locatie van het netwerkaansluitpunt nu vastgesteld is en dat daarmee de modem en router nu definitief tot het klantdomein zijn gaan behoren waardoor deze dus vrij gekozen mogen door de abonnee. Daarnaast wordt gesproken over het feit dat een provider voldoende technische specificaties moet publiceren opdat een apparaat succesvol op het netwerkaansluitpunt aangesloten kan worden. Er is, puur juridisch, echter geen sprake van een verplichte levering van (TV) diensten op apparatuur van derden. Mocht de ACM deze verplichting wel willen opleggen dat zullen de providers dit zeer zeker juridisch aanvechten en het zal ook zeker verworpen worden door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@w.j.b “ Er is, puur juridisch, echter geen sprake van een verplichte levering van (TV) diensten op apparatuur van derden. “ Waar haal jij die wijsheid vandaan? Ik ben zelf geen jurist noch heb ik kennis van deze materie. Ik kan me enkel berusten op de berichtgeving zoals gedaan door de ACM.

 

Wel valt bij de ACM te lezen “ Als consumenten zelf kunnen kiezen welke apparaten ze kopen om aan te sluiten, stimuleert dat  aanbieders van modems, routers en mediaboxen om een goed aanbod te doen op gebied van prijs en/of functionaliteit. De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. “ Dus ook mediaboxen.

Dat je stelt dat providers op hun achterste poten zullen staan en er allerlei belangenclubjes boos zullen worden geloof ik meteen. Dat was overigens al zo, en dit is nou net de reden waarom zowel de ACM als politiek den haag heeft besloten dat dit maar eens afgelopen moest zijn.

Ik zie overigens niet in waarom er geen keuzevrijheid zou kunnen bestaan in ontvangst van extra iptv zenders. Hier bestaan goede standaarden voor die deze diensten zouden kunnen faciliteren.

Kortom, er zit beweging in. Het argument: “KPN heeft de vrije (modem)routerkeuze op 25 maart 2020 al gerealiseerd en ook daar is geen sprake van een vrije keuze van de TV ontvanger (STB) ", vind ik nou niet bepaald sterk. Is kpn nu ineens boegbeeld van hoe het zou moeten wbt vrije keuze in apparatuur? KPN heeft heel lang zelfs geweigerd SIP gegevens vrij te geven. Niet echt een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten.
 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes
dipswitch wrote:

De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. “ Dus ook mediaboxen.

Klopt helemaal, maar het is uit den boze dat een bedrijf wordt verplicht hun eigen dienst te leveren op apparatuur van derden.

KPN die verplicht wordt haar TV dienst te leveren op een Apple TV danwel een Nvidia Shield TV of Ziggo die haar TV dienst moet leveren op een Edision Piccollo S2+T2/C met CI slot. Nee dat zal niet gaan gebeuren. 

Denk je dat Apple verplicht zou kunnen worden de eigen dienst Siri op een Android telefoon van Samsung te moeten leveren. Nee, dat zal hem echt niet worden en feitelijk praten we dan dus over precies hetzelfde namelijk de verplichting dat een bedrijf haar eigen dienst op apparatuur van derden moet leveren.

De ACM zou het misschien wel willen, maar de Euopese richtlijnen waarop de Beleidsregels netwerkaansluitpunt gebaseerd zijn spreken absoluut niet over een dergelijke verplichting.

 

Maar waarom moeten de providers dan wel meewerken aan de vrije keuze van modem en router?

Dat is omdat via de modem en router ook diensten van derden benaderd worden en het niet zo kan zijn dat het verplicht is om apparatuur van Ziggo te moeten gebruiken om diensten van derden te kunnen gebruiken.

Diensten en apparatuur zijn daarbij dus precies omgedraaid.

Dus geen "eigen diensten op apparatuur van derden" maar "diensten van derden via eigen apparatuur".

 

dipswitch wrote:

Dat je stelt dat providers op hun achterste poten zullen staan en er allerlei belangenclubjes boos zullen worden geloof ik meteen. Dat was overigens al zo, en dit is nou net de reden waarom zowel de ACM als politiek den haag heeft besloten dat dit maar eens afgelopen moest zijn.

Maar wel binnen de wettelijke kaders die er zijn en daar gaat het mis als de ACM Ziggo zou verplichten haar eigen diensten op apparatuur van derden te leveren. Het zal niet de eerste keer zijn dat de ACM dan wordt teruggefloten door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dat gebeurde ook al met de poging van de ACM om het netwerk van Ziggo open te stellen voor andere providers met als resultaat dat ook KPN haar netwerk niet meer open hoeft te stellen. Dus daar waar de ACM een grotere concurrentie wilde bewerkstelligen heeft ze feitelijk een duopolie (KPN/Ziggo) weten te creëren.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

T-Mobile is druk bezig om een glasvezelnetwerk aan te leggen en Delta Fiber idem dito. Dus dat duopolie is relatief.  Wel hoop ik dat de vrije keuze van televisie ontvangers zowel gaat gelden voor DVB-C als IPTV. Je ziet al dat moderne televisies de keuze hebben in het menu voor IPTV. Ook Apple TV wordt in een aantal landen gebruikt als standaardontvanger bij providers. Er is dus veel meer mogelijk dan dat de providers hier ons nu toestaan.

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes
wewanl wrote:

Dus dat duopolie is relatief.

Als we naar de marktaandelen kijken dan is er echt wel sprake van een duopolie en al helemaal als we kijken naar de fysieke netwerken. KPN zou door de uitspraak van het CBb theoretisch de overeenkomst met T-Mobile voor het gebruik van de netwerken van KPN kunnen opzeggen en dat zou dan betekenen dat T-Mobile in één klap weer een stuk kleiner wordt.

 

wewanl wrote:

Wel hoop ik dat de vrije keuze van televisie ontvangers zowel gaat gelden voor DVB-C als IPTV. 

Dat hoop ik ook maar dat zal dan moeten gebeuren op basis van vrijwilligheid want de juridische basis voor een verplichting ontbreekt.

Ik ben ook bang dat we in 2021 geen vrije modem/routerkeuze zullen hebben als de ACM die verplichting zou willen afdwingen. Ik verwacht dan namelijk dat de providers de gang naar de rechter zullen gaan bewandelen en dat de hele beleidsregel maar zo weer een jaartje (of twee) vertraging gaat oplopen.

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@w.j.b

 

Even hoe de zaken tot  op heden zijn verlopen (verkorte versie): de acm heeft ziggo verplicht de kabel open te stellen, heeft vervolgens door het CBb ongelijk gekregen, waarop politiek den haag aangegeven heeft hier niet blij mee te zijn. Met als gevolg dat men de wet heeft aangepast:
https://tweakers.net/nieuws/167758/wetswijziging-zet-deur-open-voor-acm-om-isps-te-dwingen-netwerk-o...

Daarmee zou de juridische basis om nu de kabel alsnog open te stellen nu wel bestaan (zoals ik het tenminste heb begrepen). In welke mate de vrije modemkeuze hier iets mee te maken heeft, of dat dit ook genoemd is in de wetswijziging weet ik niet. Er is op wetsgebied iig. eea. veranderd, dus om zomaar te stellen dat er geen juridische basis bestaat is gewaagd. De acm heeft er in ieder geval wel een hoop bevoegdheden bij gekregen:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/extra-bevoegdheden-voor-acm-om-telecommarkt-beter-te-laten-werken-...

 

En misschien heb je wel gelijk, dat dit uitmond in een jarenlang slepende rechtzaak tussen allerlei partijen. Laten we hopen van niet.

 

Overigens is vrije modemkeuze in duitsland al jaren aan de orde en leid dit niet tot problemen, dus waar al het gedoe voor nodig is,  kan je je afvragen:

 

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6316076/250449/kabinet-biedt-mogelijk-vrije-...

 

duits kabelinternet, gewoon je eigen docsis modem eraan hangen, no problem:
https://kabel.vodafone.de/hilfe_und_service/eigene_geraete

 

unitymedia duitsland, tot 2019 notabene een dochter van liberty global

https://www.unitymedia.de/privatkunden/beratung/info/routerfreiheit/

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

De vrije modem/routerkeuze moet er wat mij betreft zo snel mogelijk komen.

Ik heb mij daar drie jaar lang intensief voor ingezet als abonnee van KPN. In juni 2019 ben ik door KPN samen met één andere abonnee uitgenodigd om als klankbordgroep vanuit de klant deel te nemen aan het project "vrije modemkeuze". Dit project heeft er toe geleid dat op 25 maart 2020 de vrije (modem)routerkeuze bij KPN een feit was.

Ik hoop oprecht dat de vrije modem/routerkeuze op korte termijn ook bij Ziggo een feit zal zijn. Wat daarbij van essentieel belang is, is dat de mediabox (nu nog) niet in die vrije keuze betrokken wordt want dat zal absoluut leiden tot rechtszaken en dus tot extra vertraging. Zo zie je ook in Duitsland en Italië dat er sprake is van vrije modem/routerkeuze maar dat de mediaboxen daarbij niet genoemd worden.

Verwijderd account
Niet van toepassing

De extra vertraging is hierbij ingezet en zal ongetwijfeld gaan leiden tot een rechtszaak:

 

https://www.telecompaper.com/nieuws/vodafoneziggo-wijst-vrije-modemkeuze-af--1346570

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Dat Ziggo beweert dat de modem een onderdeel is van het netwerk en dat een modem van Ziggo essentieel is voor de werking van het netwerk zal voor de rechter geen stand kunnen houden. Op hetzelfde netwerk van Ziggo worden immers ook zakelijke abonnementen afgesloten waarbij het wel mogelijk is om een standaard DOCSIS modem te gebruiken. Zo heb ik op mijn zakelijke aansluiting een Cisco EPC3008 DOCSIS 3.0 modem met daarachter mijn eigen professionele router.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


Ziggo kennende, zal ze zolang als mogelijk proberen tegen te stribbelen en haar monopolie willen beschermen. Niet onnatuurlijk, maar is Ziggo er nu voor de klant of is Ziggo er voor haar aandeelhouders. Ook dit antwoord is duidelijk, de klanten staan in dienst van Ziggo ( en haar aandeelhouders ), maar wat de klanten daarmee ‘verdienen’ is mij ( als klant ) onduidelijk.

Hopelijk ziet Ziggo in, dat nu of over tig jaar, er toch iets als vrije modem keuze zal komen.

De vraag is echter:

Wacht Ziggo tot ze al haar klanten heeft weggepest ( met o.a. steeds slechtere service, apparatuur en eigenwijze keuzes ) of geeft Ziggo de klant weer het gevoel, dat Ziggo een betrouwbaar bedrijf is, dat alles ( nou ja, bijna dan ) voor haar klanten doet. En natuurlijk een beetje winst maakt ( daar is natuurlijk niets mis mee ).
 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes
mguzz wrote:

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

winkels spelen daar meestal handig op in en zetten daar de “geschikt voor ziggo” bij… Dus de technisch minder begaafde klanten redden het ook wel 🙂

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@mguzz Ik begrijp je reactie niet, wat is het probleem? dsl modems zijn jarenlang in de vrije verkoop; en worden ook zo geplaatst. Ik zie het probleem niet. Kwestie van specs lezen.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Vrije modem keuze is natuurlijk niet voor iedereen nodig!

Iedereen die Ziggo heeft voor 'standaard' internet & tv kijken en dat alleen doet met Ziggo apparatuur, heeft natuurlijk niet echt een eigen modem nodig.

Maar wil je ook andere ( dan Ziggo ) apparatuur gebruiken en wil je wat meer geavanceerde opties/apparaten gebruiken, ja ...... dan loop je gauw tegen de bugs/tekortkomingen van de ConnectBox aan en dan is een eigen modem/router een uitkomst.

Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Nick999 wrote:

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

  Liever een fatsoenlijk modem zonder support dan een brak modem met de huidige (matige) helpdesk-support. Een eigen  router had ik al, zonder support. Dus ach..

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@Nick999“ Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen “ Ja en? Dit is algemene kennis cq. voor de hand liggend?

 

Dit geld nu al voor een eigen router/firewall, of voor een eigen ontvanger. Geloof me, daar heb ik echt geen support van ziggo voor nodig. Wel is het handig als ziggo levert wat overeengekomen is, dus een werkende en stabiele dns server, een fatsoenlijk dvb-c/docsis signaal, een fatsoenlijk stuk coax wat de woning binnenkomt of een modem zonder brakke puma chipset. Als ik kijk naar de problemen die ik in de loop der jaren met ziggo producten heb gehad, dan lag dit vooral aan hun eigen materiaal en niet aan mijn eigen spullen. Een liefhebber/techneut zorgt heus wel dat hij/zij zijn zaken op orde heeft.

 

Jammer dat je het overigens niet nodig vond om mijn linkje hierboven te lezen, dus dan een citaat voor je:
“ Volgens Lancom is in Duitsland de vrije modemkeuze al een jaar een feit en leidt dit niet tot technische problemen, zoals Duitse providers eerder beweerden. ‘Niet bij adsl-/vdsl-aansluitingen, noch bij kabelaansluitingen en glasvezelaansluitingen leidt gebruik van een eigen modem of router tot technische problemen.’ De netwerkleverancier stelt verder dat Duitse gebruikers een grote belangstelling hebben  voor vrije modemkeuze. ‘Uit marktonderzoek van Ipsos, uitgevoerd een half jaar nadat de keuzevrijheid werd ingevoerd, blijkt dat 50 procent van de ondervraagden een eigen modem wil gebruiken. Ook Stiftung Warentest, de Duitse tegenhanger van de Consumentenbond, trekt een positieve conclusie: Een vergelijkende test van verschillende routers laat zien dat consumenten met een eigen toestel profiteren van meer functies, betere prestaties en hogere veiligheid.’ “

 

-edit: en toeval of niet: spontaan klapt m'n connectbox eruit, reboot uit zichzelf. uurtje na dit bericht gepost te hebben. Mooi spul!

 

 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic