PhilipR

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Traag internet en telefoon valt regelmatig uit

ik heb een horizonbox al een tijd valt met regelmaat de telefoon uit en is de snelheid van het internet bedroevend tussen de 6 en 20 Mb/sec een enkele keer wat hoger ca 50Mb/s maar dat duurt niet lang. De Horizonbox is hiervoor al eens vervangen, alle bekabeling is vervangen. in het begin was de snelheid een keurige 200Mb/s.
1 a 2 van downstream kanalen geven een SNR van net onder de 30 de rest boven de 35. De horizonbox ook al eens direct op het AOP aangesloten maar dat gaf weinig verbetering.
Wat is er aan de hand? hoe kan dit worden opgelost?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Telefoon is de afgelopen week niet meer uitgevallen en de internet verbinding blijft volgens de diverse metingen op ruim 200 en 20 Mbit/s. het ziet ernaar uit dat dit het probleem was. Een ieder die een bijdrage heeft geleverd bedankt!!

Bekijk in context

17 Reacties 17
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Welkom PhilipR op de community

Waar komt het signaal en de AOP binnen, zijn er versterkers en splitters geplaatst.
Kan je hier een foto van plaatsen.

Voor de Media Box XL kan je die op kanaal van NPO1 Zetten

Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
bedankt voor je reactie!
De AOP zit in de meterkast en hierna is er een hirschmann versterker met 4 uitgangen geplaatst. Op 1 uitgang is via een einddoos de Horizonbox aangesloten.

De signaal kwaliteit en sterkte fluctueert altijd tussen goed en uitmuntend.

De horizonbox is opgenomen in het netwerk omdat ik het modem in de horizonbox gebruik.
Dus de horizonbox is enerzijds aangesloten (via versterker) op de AOP en anderzijds via UTP op het netwerk.
De extra box voor de tweede tv aangesloten via het netwerk


op beide PC's heb ik de laatste maanden een snelheid die fluctueert tussen 6 en 20 Mb/sec. de telefoon aangesloten op de horizonbox/mediabox XL valt ook regelmatig uit.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Dan mag je de Netwerk UTP eruit halen, dit veroorzaakt problemen en storingen op de Media Box XL ( Horizon )
Dan zouden de problemen verholpen moeten zijn.

Info over Media Box XL in het Netwerk: ( zie dit topic van @Be rt )

Helaas kan dit nu storingen opleveren of zelfs geheel niet werken door een bug in de software.

Mogelijke storingen:

* In het geheel niet kunnen installeren.
* Haperende verbindingen en uitvallend thuisnetwerk.
* Niet kunnen bereiken van andere apparaten in het thuisnetwerk.
* Haperingen van replay en apps zoals Netflix en Videoland.
* Haperend geluid.

Hoe deze storingen weer kwijt te raken:

* Haal de kabel tussen de Mediabox XL en het modem of andere apparaten af.

* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

Het is aan te bevelen om de box na de verwijdering van de UTP kabel 30 seconden van de stroom te halen voor een verse netwerk startup van zijn eigen systeem en verbinding via de coax kabel. De box heeft een eigen IP adres via de coax kabel voor replay, on-demand, apps en de gids.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zie geen modem in het plaatje.
Die is er niet? PhilipR

Dan is de tip hierboven nu niet van toepassing.
Het thuisnetwerk en de verbindingen gaan alleen fout als de Mediabox XL is aangesloten op een modem.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
PhilipR Kun je hier heel specifiek de signaalsterkte plaatsen?
Het kan zijn dat de Mediabox XL een te sterk signaal krijgt.

De signaalsterkte moet ergens in Goed staan en de signaalkwaliteit strak achterin Uitmuntend.
(Als de signaalsterkte in Uitmuntend komt, dan kan er oversturing plaatsvinden, maar dit gaat over het coax deel.)

Nu even het modem deel, dat is een apart onder deel in de Mediabox XL.
Kun je uit het modemdeel je downstream en upstream waarden hier plaatsen met een screenshot?
Na inloggen zie je links in het menu van de Mediabox XL downstream en upstream.
Hoe inloggen op de Ziggo Mediabox XL
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
De kwaliteit staat op uitmuntend en de sterkte op goed.

hopelijk zijn er wat aanknopingspunten..

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Er zit inderdaad veel te veel ruis op de Mediabox XL.
Dat kan zomaar de storingen verklaren.

Kun je hier een foto plaatsen van je AOP en de einddoos met eventuele splitters op de foto?
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Het bekende probleem van een oud model mediabox en 4G interferentie die niet goed samen gaan.
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Aop versterker en einddoos geen splitters gebruikt
Allemaat hirschmann kabels 4 voudig afgeschermd..


Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zie geen reden waarom een oud model Mediabox XL een hoge ruis zou hebben.
Die ruis krijg ergens binnen.
Ook zie ik hier geen reden voor de instraling van 4G.

Omdat je de Mediabox XL ook al op de AOP hebt gehad zonder verbetering, leg ik je probleem nu bij een Ziggo moderator neer, zij kunnen mogelijk in de diepere lagen iets zien.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Zoals aangegeven zijn er hier op het forum al een aantal meldingen geweest van klanten met dit oude model Mediabox die na de aanpassing van de downstream frequenties naar het voor 4G interferentie gevoelige gebied problemen hadden. Ziggo heeft diverse monteurs gestuurd die het probleem niet konden oplossen en de eindconclusie was dat de Mediabox zelf niet goed afgeschermd was. Na vervanging door een nieuwer model Mediabox waren de problemen bij die klanten verholpen. Gezien de klachten speelt hier hetzelfde. Als tijdelijke workaround kan nog geëxperimenteerd worden met het forceren van een andere primaire downstream in de hoop dat het modem een andere set van frequenties krijgt toegewezen die buiten het 4G interferentie gebied liggen, maar dat is geen definitieve oplossing voor dit door Ziggo veroorzaakt probleem.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
PhilipR
Ik help je graag verder om dit probleem te onderzoeken. Ik zou je graag telefonisch willen benaderen om het e.e.a. te bespreken en om je verder te ondersteunen.

Wil je mij d.m.v. een privébericht aangeven wanneer en op welk nummer ik je telefonisch mag benaderen? Ik wacht op jouw reactie!

ArChie.DVB wrote:
Het bekende probleem van een oud model mediabox en 4G interferentie die niet goed samen gaan.

ArChie.DVB
Ik heb tot nu toe 'nog maar' bij 2 klanten meegemaakt dat hier sprake van was. Daarnaast is dit probleem helemaal nog niet 'zo bekend' als je schets. We zijn de 2 klanten/voorbeelden die we hebben geholpen aan het onderzoeken om te achterhalen waar het probleem zich bevind en we moeten er voor waken dat we niet alles 'over 1 kam scheren'.

De 2 mediabox XL's die dit probleem hadden hebben we ook terug ontvangen en richting ons lab verstuurd om de onderzoeken voort te zetten. Als je dit soort voorbeelden en vermoedens hebt dat er sprake is van dit specifieke probleem, is het misschien handig dat je mij ook even @mentioned in het specifieke topic. Dan kunnen we alle voorbeelden ook bundelen en intern bespreken/onderzoeken.
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Het lijkt erop dat ik het euvel gevonden heb.
Na het opnieuw aansluiten van de AOP een download en upload van ruim 200 en 20 Mb/s.
Het was om moedeloos van te worden alles gecheckt behalve de kabel op de AOP., waarom daar een probleem is opgetreden is een raadsel, maar t werk nu...

Ik heb nog een afbeelding bij gevoegd van de downstream.
ik kan niet inschatten of dit matig, voldoende, ruim voldoende of goed is?
kan iemand dat aangeven?
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
PhilipR
Hou je ons de komende dagen op de hoogte of het ook goed blijft? Dit om te voorkomen dat we denken dat het is verholpen, maar dat er toch nog iets niet goed zit.

ArChie.DVB
Zo zie je maar weer, het probleem kan overal ontstaan..
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
PhilipR Er lijkt een stuk minder ruis op je Mediabox XL te komen.
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Het lijkt erop dat de internet verbinding stabiel blijft nu nog een weekje afwachten voor de telefoon.
PhilipR
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Telefoon is de afgelopen week niet meer uitgevallen en de internet verbinding blijft volgens de diverse metingen op ruim 200 en 20 Mbit/s. het ziet ernaar uit dat dit het probleem was. Een ieder die een bijdrage heeft geleverd bedankt!!

Uitgelicht topic