Domstad

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tijdelijke beeld storing tijdens tv uitzendingen

Sinds een jaar (had er nu genoeg van) ondervind ik bij het TV kijken het volgende. Tijdens het kijken en opnemen van welk tv programma dan ook, vind er veelvuldig een tijdelijke bevriezing van het beeld plaats. Dit duurt over het algemeen enkele seconden. TV station maakt niet uit. Aan een goede vriend gevraagd of hij dit ook ondervond, hij herkende dit probleem. Wie herkent dit ook en weet wat het probleem is?

Heb mijn alles gereset, heb de best tv kabel die er is ectect.
17 Reacties 17
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Hoe kijk je? Welke apparatuur ?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Steefb Zie profiel.:relaxed:
Domstad
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb al jaren ziggo. Er is niets veranderd in de aansluitingen ...... settings ect. Geen splitters en geen versterkers. De media box XL zit niet in een thuisnetwerk. Sterkte signaal is goed, kwaliteit signaal uitmuntend.

Vind die media box XL kwalitatief achterblijven bij de Humax die ik jaren geleden heb gehad.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ga eens naar opties. > voorkeur instellingen> automatische schijf beheer. Zet deze daar uit. Ook mag de schijf niet te vol zijn.

Heb je hem al eens gereset?Uitgebreide Instellingen > Mediabox XL > Fabrieksreset
Half uurtje van de stroom wil ook wel eens helpen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Helaas kan alles defect raken, stekkers kunnen los zijn gaan zitten of de kern van een coax kabel kan gebroken zijn in een stekker.

Het lijkt sterk op een signaalhapering.
Vooral de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, als dit een oude eerste aansluiting is, dan wordt deze gratis vervangen door Ziggo en dan kan ook direct verder gekeken worden als er nog storingen zijn.
Vandaar dat ik om een foto vraag.

Als ik haperingen zie, dan maak ik even alle stekkers los en draai of druk ze weer goed vast, meestal is het dan weer in orde voor een langere tijd, zo niet, dan zoek ik pas verder.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Happeringen duiden op een slechte signaal kwaliteit. Helaas kun je de BER op de HBXL niet uitlezen. Deze geeft alleen een kwaliteit en sterkte. Kwaliteit zou uitmuntend moeten zijn en sterkte ergens in "goed".
Als het het issue is dat ik ook heb gehad dan zie je afentoe de kwaliteit van uitmuntend afspringen. Of je HBXL daar last van heeft is afhankelijk van hoe lang de storing duurt.
Duurt het te lang dan loopt het geluid netjes door maar mis je een stukje beeld. Duurt het nog langer dan krijg je blokjes en geluids happeringen. Dan is het echt mis.

De Humax reageert hier iets anders op. Deze heeft een BER indicatie en die zou je kunnen checken op hetzelfde kanaal als waar de HBXL storing geeft.
De Humax geeft bijna meteen blokjes of dubbele beelden als er teveel storing binnenkomt. Hij zou netjes op 0 moeten blijven staan maar ik heb gemerkt dat 20-40 als BER ook nog geaccepteeerd wordt zonder blokjes.

Zoals al gemeld dit kan gebeuren zonder dat je eigen installatie is veranderd. Een GSM mast in de buurt samen met niet kabelkeur kabels is een favoriet om storing te krijgen. Ook doet Ziggo afentoe buurt verbetering waardoor het inkomende signaal sterker of zwakker wordt.

Daarom is het van belang om alles een keer door te lopen. Daar zal Be rt wel mee verder gaan denk ik.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Komt eerder van je overname punt af.
Laat deze even na meten probleem heb ik ook gehad zit nu een nieuwe op en de probleem is weg. De overnamepunt is de laaste waar de meeste over na denken en deze slijten na een aantal jaren helaas ook
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Domstad . Welkom hier! Jammer dat je niet eerder van je hebt laten horen. Een jaar lang hiermee zitten is wel heel lang. Tijd voor een oplossing dus!
Voor de oplossing, hebben we zo veel mogelijk informatie en beelden van je nodig. Lukt het om dit met ons te delen? 🙂
Domstad
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Lycke,

Wat heb jij dan nog nodig? Is datgene ik tot nu tot heb gedeeld niet voldoende?

Met vriendelijke groet,
Ton
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Domstad wrote:
Hallo Lycke,

Wat heb jij dan nog nodig? Is datgene ik tot nu tot heb gedeeld niet voldoende?

Met vriendelijke groet,
Ton

Blijkbaar niet. De vraag om een foto van je AOP is nog onbeantwoord. Er is op gewezen dat dat een bron van storing kan zijn. Verdere vragen/hulp zal niet komen als "we" niet weten welke hoofdaansluiting je hebt.

Het is het kastje dat aan de kabel zit waar "Ziggo" binnenkomt. In de meterkast of in je kamer. Daarop zit waarschijnlijk een spitter voor je modem als je die hebt en de aansluiting naar je Mediabox.
Je signaal level op de box zelf is goed. Je zegt dat je goede kabels hebt. Ik neem aan met Kabelkeur. Dan bijft er maar een plek over waar de storing vandaan kan komen.
Zie: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/hoofdaansluiting-controleren/

Zit het daar niet dan is de verdeelkast buiten een verdachte. Maar een monteur komt niet kijken als er reden is dat er thuis nog iets mis kan zijn.

Verder is het van belang dat je na gaat of meer mensen in jou buurt last hebben van een soortgelijke storing. Dat het altijd zonder storing gewerkt heeft is geen garantie voor nu of de toekomst.
Domstad
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De hoofdaansluiting TV zit in de meterkast. Uit de grond komt een groene kabel die gekoppeld is aan een witte vierkante doos met groene stip er op. Vanuit daar loopt een TV kabel naar boven in de woonkamer. Vanuit die aansluiting zit er een TV kabel direct aangesloten op de mediabox. Dit alles is aangelegd door Ziggo.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Domstad Hoelang geleden, als namelijk je witte doosje waar de groene kabel naar binnengaat een niet afgeschermde oude doos is, dan kan die gratis worden vervangen door een Ziggo monteur.
Ik ken hele oude witte dozen met een groene stip en nieuwere opzetdozen met een goene stip, helaas zegt dat niets.

Kun je hier een foto plaatsen van die eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt en hier plaatsen?
Anders blijft het tasten in het duister en is een goed advies vrijwel onmogelijk, je moet eerst wat zaken uitsluiten om een mogelijk probleem te vinden.
Domstad
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hierbij wat fotos. Even voor de duidelijkheid, alles is 5 jaar geleden aangelegd. Zo oud is de woning pas.

Heb deze week alles losgehaald en kabels na gelopen. Zelfs een HDMI kabel vervangen van ziggo box naar TV. Na alles weer gekoppeld te hebben, blijft het eerder aangegeven probleem aanwezig. In mijn ogen is de ziggo box zelf de boosdoener (is niet het beste van het beste). Is zo een anderhalf jaar geleden al een keer vervangen m.b.t. andere problemen. Heb een dag de tv kabel direct aan mijn TV gekoppeld en daar zag ik gedurende de dag geen haperingen in het beeld.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat ziet er goed uit, nog even één en ander uitsluiten.

Heb je automatisch schijfbeheer al uitgezet in de instellingen?
Dat is vaak een oorzaak van vreemde opname issues.
Domstad
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik lees: Beeld blijft even stilstaan en springt dan verder. Dezelfde klachten heb ik dus en krijg dezelfde adviezen aangeleverd. Heb alles tips en trucs die werden aangereikt doorlopen en hebben in mijn geval niets opgeleverd. Heb zelf controle uitgevoerd door de mediabox te omzeilen en direct de TV kabel aan te sluiten op de TV. Ik had toen geen klachten, mijn conclusie: het is de media box.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
De media box is erg gevoelig van storingen van buiten af slechte kwaliteit kabel stekkers splitter zijn vaak de boosdoener beste is om een kabelkeurmerk te gebruiken rechtstreeks op de aop aansluiting, ien wat deze doet mag de probleem weg zijn dan heb je de oorzaak gevonden gebruik deze splitter om. De modem en de mediabox te kunnen verbinden. Mag het nog storen laast de aop na meten door een monteur de kas is dan dat de aop niet in orde is of dat het van buiten af komt

Uitgelicht topic