oki

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Samsung A3 (2016) kan niet meer op internet via WiFi

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe modem van Ziggo, de Connect Box.
Toen de installateur kwam om die te installeren had hij problemen om mijn mobiele telefoon op de WiFi te laten werken. De iphone, ipad van mijn vrouw werkt gelijk, alsook de laptop op de WiFi.
De installateur zei toen na veel proberen, dat mijn telefoon "te oud" zou zijn. Nogal vreemd gezien de telefoon pas 2 jaar oud is, dus zelf aan het onderzoeken geweest in overleg met mijn zoon.

Feiten die we constateren:

  • De telefoon maakt verbinding en het MAC van de telefoon is te zien in het menu van de modem, dus de WPA2 handshake zou gemaakt moeten zijn, tenminste, dat lijkt me als zowel de telefoon als de modem zegt dat er verbinding is.
  • De dhcp op de nieuwe connect box geeft IPv6 dns servers door en alleen maar IPv6 zo blijkt, dus de gedachte was dat wellicht de telefoon geen IPv6 ondersteund en daarom hebben we geprobeerd om een statisch IP in te stellen op de telefoon en daar handmatig een publieke google dns in te vullen (8.8.8.8). Deze ingeving kwam toen chrome op de telefoon werd geopend en deze een dns fout gaf. Helaas loste het statische ip de problemen niet op.
  • De telefoon maakt verbinding met de WiFi, maar kan daarna geen functies uitvoeren op het internet, wat weer doet denken aan een dns probleem.. het vreemde is bijvoorbeeld dat whatsapp blijkt te werken, maar alleen maar tekst, foto's niet.
  • Chrome werkt niet, de app store ook niet.

Heb al gezocht op internet, maar geen sluitend antwoord kunnen vinden.
Sommige dingen waar we aan denken zijn: wellicht is WPA2 op de nieuwe connect box een nieuwere versie van het protocol dat de samsung telefoon geheel ondersteund, maar dan zou geen enkel internet mogelijk moeten zijn lijkt me. Het feit dat de telefoon en het mac address op de modem zichtbaar zijn, lijkt me dat er toch een handshake heeft plaatsgevonden? Maar wellicht is het WiFi kanaal dat is geopend niet in staat om de data pakketjes door te sturen, het is echt vreemd.
Dns kan een probleem geven en ipv6, jammer dat je dit niet op de modem geheel kan uitzetten, maar dat lijkt me wel sterk, dit zou je met een statisch ip toch op kunnen lossen lijkt me. De dhcpv6 kan je van stateful naar stateless veranderen, maar dit levert geen resultaat.
Bij internet onderzoek blijkt dat in de niet top modellen van samsung een goedkopere wifi chip zit, die wel vaker wat problemen geeft zo lees ik, maar op de vorige modem van Ziggo werkte alles perfect. Ik vraag me werkelijk af wat er dus anders is met de nieuwe connect box en uiteraard ben ik benieuwd of anderen ook al dit probleem hebben ondervonden en wat er aan gedaan kan worden. Ik denk dat het plaatsen van een eigen access point het wifi probleem wel kan verhelpen, maar dit wil ik als laatste optie nemen, ik zie liever een oplossing met het gebruik van de connect box, dus zonder nieuwe apparatuur te plaatsen.

Zeer bedankt voor jullie medewerking!
2 Reacties 2
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Heb je hier al eens gekeken?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-trage-slechte-verbinding-op-android-met-ipv6-foutcode-303-lees-een-mogelijke-workaround-hier-19644
oki
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja, deze had ik al gevonden, vandaar dat ik de dhcpv6 al naar stateful had veranderd.
Helaas gaf dat bij mij geen oplossing en is het probleem er nog steeds.
Ik vraag me af wat ik nog meer kan doen...

Uitgelicht topic