1
Vraag
2
Reacties
sjoerdVanD

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Irdeto smartcard defect, vervangen kan alleen als ik een CI+ module ga huren ?

We hebben 3 televisies in huis met daarin CI+ modules met een smartcard. Nu heeft een van de smartcards kuren. (het probleem verschuift mee naar de televisie waar ik hem instop)
Vanmorgen gebeld voor een vervangend exemplaar en tot mijn grote verbazing kan dit alleen in combinatie met een huur contract voor een CI+ module. Ik hoef geen nieuwe CI+ module, daar heb ik er al 3 van, ik probeer de kaart te vervangen met daarop de beveiligings software van ziggo. Buiten het feit dat dit in mijn opinie koppelverkoop is is het ook absurd dat ik iets moet huren en het vervolgens hier in de kast leg omdat ik het niet nodig heb. lekkere "groene" gedachte.
De reden is dat het "mijn" kaart is en niet die van ziggo (lees er is geen huurcontract aan verbonden), het feit dat er op de kaart staat "Deze smartcard is eigendom van ziggo" klopt volgens de helpdesk niet.

Een kappotte kaart moet toch gewoon te vervangen zijn?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey sjoerdVanD . Welkom hier!
Je hebt momenteel een abonnement met 1 smartcard in je abonnement (tv start). Op deze kaart heb je je abonnement lang garantie. Nu begrijp ik dat 1 van je andere kaarten stuk is? Dan klopt de situatie namelijk wel. Deze vervangen we niet, omdat dit een gekochte/gekregen kaart is. Hierop heb je geen garantie en behoort ook niet bij het abonnement dat je hebt.

Wat is er precies mis met de kaart? (wat is het "probleem"? ). Je zegt dat het meeverhuisd naar de andere TV's. Verplaats je voor dit testen enkel de kaart of de kaart met module?

Toevoeging: je hebt het over 3 TV's. Maar er staan 4 kaarten (waarvan 1 in je abonnement) op je klantnummer. Nu weet ik niet welke er stuk is, maar kan deze niet vervangen worden door de 4e kaart die je hebt?

Bekijk in context

18 Reacties 18
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja hij moet gratis vervangen kunnen worden. Dit soort Smartcards zijn in bruikleen.
De Helpdesk weet dat niet.
Ik zal een Moderator een alert geven.
Han
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Je bent niet de eerste die daar tegenaan loopt.
Lees dit topic maar eens:
https://community.ziggo.nl/community-archief-226/defecte-smartcard-wordt-niet-vervangen-32644
Of wat ziggo doet rechtmatig is weten we pas als iemand naar de geschillencommissie stapt wat voor zover ik weet nog niemand gedaan heeft.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey sjoerdVanD . Welkom hier!
Je hebt momenteel een abonnement met 1 smartcard in je abonnement (tv start). Op deze kaart heb je je abonnement lang garantie. Nu begrijp ik dat 1 van je andere kaarten stuk is? Dan klopt de situatie namelijk wel. Deze vervangen we niet, omdat dit een gekochte/gekregen kaart is. Hierop heb je geen garantie en behoort ook niet bij het abonnement dat je hebt.

Wat is er precies mis met de kaart? (wat is het "probleem"? ). Je zegt dat het meeverhuisd naar de andere TV's. Verplaats je voor dit testen enkel de kaart of de kaart met module?

Toevoeging: je hebt het over 3 TV's. Maar er staan 4 kaarten (waarvan 1 in je abonnement) op je klantnummer. Nu weet ik niet welke er stuk is, maar kan deze niet vervangen worden door de 4e kaart die je hebt?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
We gaan deze diskussie niet herhalen.
Alleen nog dit.
Geachte heer XXXXXX,

Hierbij kom ik terug op uw bericht.

Het antwoord van de moderator behoeft iets nuancering. Klanten kochten het installatiepakket en daar zat een smartcard van Irdeto bij. De vergoeding die de klant betaalde was voor de installatie, niet voor het kopen van de kaart.

Met vriendelijke groet,

A
Advisor Complaints Services

Etc. Ik blijf erbij dat er iets niet klopt met wat Ziggo doet.
Iemand die dit treft moet zelf maar tot de bodem gaan te bekijken hoe het zit.
Het kapot gaan van een Card in bruikleen komt gelukkig niet vaak voor. Een hele troost.

Als je er eentje 'over' hebt, dan is dit natuurlijk een easy does it workaround.
sjoerdVanD
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Thanks all voor de reacties!
de vierde kaart heb ik geen idee van waar die is, denk in een eerder stadium afgeschreven.
de kaart die het niet meer doet is een van de “eigendom” kaarten.
als het eigendom is en ik moet een paar euro betalen voor de moeite om te vervangen, dat is dan maar zo. Maar nu moet ik iets gaan huren wat ik niet nodig heb en daar tot in lengte van dagen voor betalen. Ik vind dat nonsense en belachelijk. Ik heb hier al 2 humaxen staan waarin 1 nieuw in doos omdat ziggo dat logisch vind heb aangegeven dat ik hem niet wilde, maar kon niet anders. Als je het dan hebt over verspilling en kapitaal vernietiging,...
het bedrag is te laag om er veel werk van te maken, maar ik vind het beschamend dat men zo met klanten om wenst te gaan. Ik ben enthousiast over ziggo als het gaat om stabiliteit van het netwerk (zowel internet als tv) maar met klanten omgaan is niet echt een sterk punt voor ziggo.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
sjoerdVanD Dat je die ene kaart kwijt bent is vervelend.
Als die nog in de registratie staat bij Mijn Ziggo, dan .......
Ik kan verder niet veel voor je doen, dan mijn mening geven over gratis vervanging.
Misschien zelfs van de Card die je kwijt bent.
Of dat nu nog ook zou moeten kunnen, valt betwijfelen. In de voorwaarden stond immers dat je er goed voor moest zorgen omdat ie een bruikleen was. En terugsturen als ie niet meer nodig was.
Dat heb je niet gedaan.
Blame on you. Zoek nog ff. Wens je geluk!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag sjoerdVanD

ik moet je hierin wel een beetje gelijk geven.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Trouwens de contacten van de smartcard al eens goed schoongemaakt? (met een stuk gum eroverheen werkt perfect)

De koperen contacten krijgen na verloop van tijd nl ook last van corrosie waardoor ze slecht contact maken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja Nick, dit was ik vergeten. Hoe dom. Alles kan heel simpel worden.
Blij dat je meedenkt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Is inderdaad te proberen Nick999

Vraag me ook wel een beetje veel af, wat 'stuk' in dit geval betekent... Misschien moeten de zenders wel gewoon opnieuw worden opgehaald? Is er een foutcode te zien? Misschien is het wel gewoon simpel op te lossen...
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik heb het (even offtopic) regelmartig bij mijn bankpas dat ik hem in een betaalautomaat stop en meteen "onleesbare pas" zie. 30 seconden met een stukje vlakgom en de contacten zien eruit als nieuw en de pas wordt weer maanden goed uitgelezen (tip heb ik trouwens ook weer gekregen van een oude KPN monteur jaren geleden)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ja, dat herken ik Nick999 Heb dat ook nogal eens. Ook in mijn Rabo scanner overigens. Dan ze ik 'onverwacht resultaat'. Even poetsen en ik kan weer 5 euro pinnen. Wat ook goed werkt is het aanvragen van een nieuwe pas. Maar ja, heb je deze nou in bruikleen, of moet je er een pinapparaat bij kopen of huren... :laughing:
sjoerdVanD
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Stuk betekent in mijn geval dat de tv zegt “gecodeerd signaal” zonder foutcode. Na een aantal herstarts van de TV doet hij het wel, dus activatie kan het niet zijn m.i. Ik heb de card (alleen de card, niet de module) gewisseld naar een ander merk tv met zelfde resultaat.
contacten poetsen is een goede tip ga ik zeker proberen. Hoe cool zou het zijn geweest dat de klantenservice dit ook zou adviseren:-)
Heb nog maar eens een quest gedaan voor die kaart die ik kwijt was. Blijkt dat in de humax (die in ongeopende doos al 2 jaar op zolder staat) ook een kaart zit (nooit geweten). Ik ga eerst contacten poetsen, en als dat niet werkt mijn nieuwe - 2 jaar oude kaart erin stoppen.
thanks all en hoop dat er geen anderen zijn die tegen dit euvel aanlopen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
sjoerdVanD Als je de oude smartcard erin stopt, kun je de foutmelding krijgen dat het kanaal niet in je abonnement zit.
Je kunt de zenders opnieuw ophalen in Mijn Ziggo Producten en achter de smartcard klikken en op de volgende pagina Opnieuw ophalen klikken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nou, vlgs mij is er een goede kans dat je ongehavend van je probleem afkomt.
Gummen of die zokegeraakte Smartcard weer activeren.
Succes & laat nog ff de afloop weten.

Noot bij het ophalen van de zenders moet het apparaat waarin de Smartcard zit aan staan bij het ophalen van de zenders. Overbodige mededeling, denk ik zo.
Ik heb dit dit vrij recent nog met een geregistreerde Irdeto Smartcard gedaan, die, ik weet niet hoelang, niet meer werd gebruikt.
Ging prima.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
sjoerdVanD schreef:

"thanks all en hoop dat er geen anderen zijn die tegen dit euvel aanlopen".

Dat is al gebeurd hoor. Er zijn meer mensen die dan ook niet zo heel blij zijn met deze ontwikkeling. Ikzelf heb er ook nog steeds moeite mee.

hanh volgens mij ook. Die zit niet voor niks met zijn handen voor zijn ogen. Die kan het allemaal niet meer aanzien... :grin:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hanh wrote:
Ja Nick, dit was ik vergeten. Hoe dom. Alles kan heel simpel worden.
Blij dat je meedenkt.



Dat is niet dom, maar de ouderDOM...
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
hanh wrote:
We gaan deze diskussie niet herhalen.
Alleen nog dit.

Het antwoord van de moderator behoeft iets nuancering. Klanten kochten het installatiepakket en daar zat een smartcard van Irdeto bij. De vergoeding die de klant betaalde was voor de installatie, niet voor het kopen van de kaart.



Deze reactie doet in principe niets af aan mijn antwoord. Het gaat er namelijk niet om of er wel of niet een vergoeding voor de kaart betaald is. Het gaat er om dat het een product is waarop je geen garantie hebt.

Ik merk een grote onvrede (of misschien onbegrip) over dit. En persoonlijk verbaast dit me wat. In mijn ogen is het heel logisch dat spullen die niet in bruikleen in het abonnement zitten, niet vervangen worden door ons. Dat er een garantie wordt gegeven op de spullen en wanneer deze garantie vervalt, er door ons geen vervangend product wordt gestuurd.

Wel begrijp ik de onvrede dat er nu ook geen mogelijkheid meer is om zelf een nieuwe kaart aan te schaffen. Dit is echter "gewoon" de nieuwe vorm van abonnementen bij ons. En ja, omdat er nu klanten zijn die nog proviteren/gebruik maken van de oude vorm, is dat natuurlijk wrang. Maar laten we ook eerlijk zijn; als we de oude wijze eeuwig blijven handhaven, wordt er nooit iets rechtgetrokken. Dan zouden klanten van "vroeger" dus ook altijd blijven profiteren.

Hoe dan ook; we kunnen het er heel lang over hebben. Maar het is zoals het is. Gelukkig heeft sjoerdVanD inmiddels ontdekt toch nog een kaart te hebben. Ironisch genoeg dus de kaart die wel in het abonnement zit ;-). En voor de duidelijkheid; op die kaart zit dus wel je abonnement lang garantie :-).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic