Warrie2

Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Google Nest Mini probleem

Hoi, ik heb een Google Nest Mini. Die was om de haverklap de wifi verbinding kwijt. Bij 50% van de commando’s kreeg ik weer ‘ik maak verbinding met je wifi’  te horen.

Ik heb een wifibooster via stroomnetwerk aangesloten, de Nest daar verbinding mee laten maken en alle issues gelijk verholpen.

Nu heb ik die booster 30 dagen op proef en het kan haast niet zijn dat mijn verbinding beneden niet sterk genoeg is, rond de 240mpbs en met al mijn andere apparaten nooit verbindingissues.

Dus heb ik vanmiddag mijn 5G een aparte naam gegeven en de Nest daar verbinding mee laten maken. Ik dacht dat het euvel misschien kwam omdat 2.4 en 5G bij mij dezelfde naam hadden.

Maar nee, per direct weer dezelfde storing. Ik zou het mooier vinden als dit wel zou werken, dan krijg ik weer 100,- terug voor die wifibooster maar belangrijker - Ik heb dan niet zo’n foeilelijk ding in mijn woonkamer hangen 😉

Iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen?

18 Reacties 18
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Warrie2 

Hoe groot is de afstand tussen je google en je modem ? 

Bij grotere afstanden zal je altijd een wifi booster . versterker nodig hebben.

 

Bij de action verkopen ze goedkope wifi versterkers die zeker niet slecht zijn , probeer dat eens zou ik adviseren .

 

 

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi, de afstand is iets van 1.5 meter, met een plafond ertussen. Maar met bv telefoon en laptop die ik op dezelfde plek als de Nest gebruik heb ik nooit verbindingsissues en rond de 240mbps.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Warrie2 wrote:

Hi, de afstand is iets van 1.5 meter, met een plafond ertussen. Maar met bv telefoon en laptop die ik op dezelfde plek als de Nest gebruik heb ik nooit verbindingsissues en rond de 240mbps.

 

Dat is idd wel bijzonder, daar heb ik ook geen goed antwoord voor……..

De Google home mini al een X terug gezet naar fabrieksinstellingen ?

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Yes, ook dat al gedaan. Ik heb overigens 2 Mini’s, eentje staat direct naast de router. Met beiden hetzelfde issue. Ik gok haast dat het een issue is tussen de Mini en de router zelf. Mijn Sonos boxen werkten bijvoorbeeld niet met de router van Ziggo, tot ik met hulp van dit forum een Arris router van Ziggo kreeg waarmee dat probleem direct was verholpen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Warrie2 wrote:

Yes, ook dat al gedaan. Ik heb overigens 2 Mini’s, eentje staat direct naast de router. Met beiden hetzelfde issue. Ik gok haast dat het een issue is tussen de Mini en de router zelf. Mijn Sonos boxen werkten bijvoorbeeld niet met de router van Ziggo, tot ik met hulp van dit forum een Arris router van Ziggo kreeg waarmee dat probleem direct was verholpen.

 

hmh vreemd ik heb dit nog niet eerder gehoord, geen idee of er verder een oplossing voor is te vinden maar het is wel raar.

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hmm.. ik heb het nu een dagje of 2 via 5G draaien. In het begin had ik continue verbindingsproblemen maar nu lijkt het haast wel goed te werken.. heel af en toe is Nest nog de verbinding kwijt als ik wat vraag, maar als ik het spraakcommando dan herhaal heeft hij wel verbinding. Dus nog niet helemaal lekker, maar wel een stuk beter dan toen ik 2.4 en 5G nog op dezelfde naam had draaien.

Ik heb 5G nu op 20/40/80 staan, zou het voor de verbinding nog helpen als ik die op 20/40 zet of kan ik dat beter zo laten staan denk je?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Warrie2 wrote:

 

 

Warrie2 wrote:

Ik heb 5G nu op 20/40/80 staan, zou het voor de verbinding nog helpen als ik die op 20/40 zet of kan ik dat beter zo laten staan denk je?

 

Ik draai ook op 20/40/80 en heb 3 googels 🙂 staan die vlekkeloos werken.

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ok dan laat ik het zo maar staan 😉 Het is ook zo lastig om te testen nu de Nest het ‘ af en toe’ niet doet. Ik kijk het nog even aan en anders zal ik toch maar weer die booster via stroom gebruiken, alleen voor de Nest. Heb trouwens deze week ook een Nest thermostaat geïnstalleerd, het is allemaal wel erg leuk speelgoed zeg 😄

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Je 5 GHz op b.v. 20/40 of 20 zeker een keer proberen, hoe minder hoe sterker. @Warrie2 

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ah! Hoe minder hoe sterker klinkt goed, ik wist niet dat het signaal sterker wordt als je hem langzamer maakt. Ik ga het gelijk even uittesten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Warrie2 Eigenlijk moet ik schrijven: hoe minder breed je het aantal MHz gebruikt, hoe sterker het signaal wordt.

De maximale zendkracht, 100 milliwatt, wordt of verdeeld over 20 40 80 Mhz. breed, hoe smaller hoe verder, hoe breder hoe minder ver.

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het gaat helaas niet lukken. Ook als ik de Mini direct naast de router zet is de verbinding steeds weg, of hij doet er een seconde of 10 over na een spraakcommando om antwoord te vinden.

Als ik de verbinding via de wifibooster laat lopen werkt alles vlekkeloos. Maar dat lijkt dus niks met de snelheid te maken te hebben, die is maximaal via 5G. Ik heb de 5G nog op 20/40 gezet, alles gereset maar het probleem blijft.

Ik heb de kanaalkeuze voor 2.4 en 5g op automatisch staan, via wifianalyzer is het huidige kanaal ook helemaal vrij. Veel gegoogled om een oplossing te vinden, meerdere mensen hebben dergelijke issues maar helaas geen concrete oplossing 😕

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Wifi kan een lastig ding zijn met verbindingen.

Kijk eens of dit ook in je modem te vinden is?

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

Daarnaast nog een aantal tips voor een betere wifiverbinding die je mogelijk kunnen helpen:

Wifi verbindingsproblemen met verschillende apparaten - mogelijke oplossingen.

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank je Bert (voor de zoveelste keer overigens dat ik je moet bedanken )
Ik heb net nog de wifikanalen handmatig ingesteld, via een analyzer even gekeken welke kanalen het meest geschikt waren.

Ik moet dit nog even langer testen, maar vanaf het moment dat ik dat 5 minuten geleden heb gedaan reageert de Mini direct op mijn commando’s. Gelijk een wereld van verschil.

De 5G heb ik nu op 48, die stond automatisch ergens in de 50 wat een DFS kanaal is, wellicht dat dat stoorde?

Dus knock on wood dat dit de oplossing is. Anders ga ik jouw tip hierboven nog proberen.

Edit- ik heb overigens niet die DHCPv6 optie op de DHCP pagina staan..
 

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Een uur en veel testen verder - het werkt nog steeds feilloos. Het lijkt er toch echt op dat het switchen van automatische kanaal naar handmatig de oplossing voor me was 😄

De wifibooster kan weer terug en voor het geld dat ik daarmee bespaar zojuist gelijk maar een Google Nest Hub besteld om het plaatje compleet te maken.

Dank allen voor jullie hulp!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

TOP, veel internetplezier gewenst verder.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Warrie2 wrote:

Een uur en veel testen verder - het werkt nog steeds feilloos. Het lijkt er toch echt op dat het switchen van automatische kanaal naar handmatig de oplossing voor me was 😄

De wifibooster kan weer terug en voor het geld dat ik daarmee bespaar zojuist gelijk maar een Google Nest Hub besteld om het plaatje compleet te maken.

Dank allen voor jullie hulp!

 

Het kan heel goed zijn dat bij jou op de frequentie waar de google automatisch op was gaan zitten , het erg druk was en of verstoring op de wifi lokaal bij jou in de buurt/straat.

Ander kanaal wat je handmatig kan doen kan dan idd de oplossing zijn alhoewel op de 5 ghz het normaal rustiger is dan op de 2.4ghz.

 

Bij jou in huis geen speciale dingen aangesloten zitten op 2.4 of 5ghz ? of apparaten die je anders niet zo snel in huis ziet ? 

 

 

Warrie2
Topicstarter
Level 3
  • 27Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi allen, het ging een aantal uren goed - en ineens had ik weer exact dezelfde issues. mijn 5G kanaal was volgens mijn wifianalyzer verder helemaal vrij.

Ik heb vervolgens al mijn Google nests op het 2.4G kanaal gezet (waar het veel drukker is) en wonderbaarlijk genoeg heb ik sindsdien geen issues meer gehad.
Het blijft een beetje fingers crossed, maar blijkbaar is mijn 2.4G toch een stukje stabieler. Met al mijn andere apparaten heb ik geen issues op 5G, maar ik las op forums veel meer issues met de Nest apparaten die steeds verbinding verliezen op 5G.

Nogmaals dank voor jullie behulpzaamheid 😄

Uitgelicht topic