Super Bowl LII live te volgen op FOX Sports

Reputatie 3
Het grootste eendaagse sportevenement ter wereld staat weer voor de deur. Zondag 4 februari staat namelijk de 52e Super Bowl gepland. De New England Patriots uit Foxborough, Massachusetts, nemen het op tegen de Philadelphia Eagles uit Philadelphia, Pennsylvania. Naar verwachting schakelen er weer ruim 100 miljoen kijkers in om te zien welk team er met de Vince Lombardi Trophy naar huis gaat.
Voor het team van sterspeler Tom Brady is de Super Bowl geen onbekend terrein. De New England Patriots wonnen de Super Bowl namelijk al in 2001, 2003, 2004, 2014 en in 2017 mét Brady als quarterback. Er valt dus een titel te verdedigen en als hij wint heeft Brady twee handen nodig om al zijn kampioensringen te dragen!
De Philadelphia Eagles hebben tweemaal eerder gestreden om de felbegeerde prijs, maar liepen nog nooit als winnaar van het veld. Of driemaal écht scheepsrecht is moet zondag blijken. Het is extra knap dat de Eagles dit jaar in de Super Bowl staan, omdat ze sinds december met hun reserve quarterback Nick Foles spelen na een zware blessure van de nummer één Carson Wentz.

Je hoeft niks te missen!

FOX Sports heeft ook dit jaar weer de rechten om de wedstrijd uit te zenden en er wordt groots uitgepakt! Vanaf zaterdag begint de voorpret en zondag om 00:30 gaat het los.

Het programma
• FOX Sports 1: Voorbeschouwing om 23:30
• FOX Sports 1: Super Bowl LII om 00:30 met Nederlands commentaar
• FOX Sports 2: Super Bowl LII om 00:30 met Amerikaanse commentatoren
• FOX Sports 6: De hele dag worden er documentaires in het teken van de Super Bowl uitgezonden
• FOX Sports 6: Super Bowl LII om 00:30 met Nederlands commentaar

De keuze is dus reuze! Heb je geen abonnement op FOX Sports dan kan je ook een dagpas voor deze zondag bestellen, hoe dat in zijn werk gaat lees je hier. Houd rekening met de taal van het commentaar wanneer je een dagpas besteld. Wil je de wedstrijd zien met het verslag van Amerikaanse commentatoren? Kies dan voor FOX Sports International. Je ontvangt dan FOX Sports International 2,4 en 6. Wil je de wedstrijd zien met Nederlands commentaar? Kies dan voor FOX Sports Eredivisie. Je ontvangt dan FOX Sports Eredivisie 1,3 en 5.
Een dagpas start om 8.00 uur ’s ochtends en eindigt om 8.00 uur de volgende dag. Je kunt een dagpas vanaf 6 dagen voor aanvang bestellen tot uiterlijk 6 uur voor het einde van de dag waarvoor je bestelt, tot zondag 02.00 uur 's nachts dus.

Super Bowl: meer dan alleen sport

De Super Bowl is de American footballfinale tussen de kampioenen van de American Football Conference (AFC) en de National Football Conference (NFC). Naast vuurwerk op het veld, wordt er ook uitgekeken naar de bekende optredens om de wedstrijd heen. Voor de start van de wedstrijd wordt traditioneel het volkslied van de Verenigde Staten van Amerika gezongen door een dijk van een stem. Dit jaar heeft P!nk de eer om The Star-Spangled Banner te zingen voor het oor van velen. Zij staat nu in hetzelfde rijtje als Whitney Houston, Cher en Beyoncé.
Het grootste spektakel naast de wedstrijd is de halftime show. Sterren van formaat vermaken de kijkers terwijl de twee teams zich opmaken voor de tweede helft van de wedstrijd. Midden op het veld staat binnen no-time een podium met horden fans er omheen die dit jaar mogen genieten van niemand minder dan Justin Timberlake.

De regels in een notendop

Velen hebben wel eens gehoord van de termen ‘touchdown’ en ‘quarterback’, maar daar houdt het vaak ook op. Dus om zondag mee te kunnen praten leggen we een paar belangrijke regels en termen uit. Een volledig team bestaat uit 46 spelers, waarvan er 11 tegelijk op het veld staan. Een American footballteam kan je onderverdelen in drie subteams die op passende momenten worden ingezet door de coach, namelijk aanval, verdediging en een ‘special’ team. Het laatstgenoemde team komt in actie bij bijvoorbeeld de aftrap, of wanneer er met de voet gescoord kan worden.
Het veld is 120 yards lang en 53,5 yards breed. Aan de uiteinden van het veld liggen doellijnen. Achter die lijnen ligt de zogeheten ‘end zone’. De aanvallende partij heeft 4 pogingen om minimaal 10 yards terreinwinst te boeken. Lukt dit niet – door bijvoorbeeld een tackle – dan krijgt de verdedigende partij balbezit en mogen zij in de aanval.

Er zijn drie manieren om te scoren bij American football:
- Touchdown – Als een team de bal in de end zone krijgt, dan ontvangt dat team zes punten. Hierna krijgt het team dat heeft gescoord de kans om de bal tussen de palen te schieten. Bij succes levert dat nog 1 punt op. Het team dat net een touchdown heeft gemaakt kan ook nog twee punten verdienen door de bal opnieuw in de end zone te krijgen vanaf de 2 yard lijn.
- Fieldgoal – Het is ook een mogelijkheid om vanuit het veld de bal tussen de palen te schieten. Dit levert drie punten op.
- Safety – Twee punten worden bijgeschreven wanneer een aanvallende speler in zijn eigen end zone wordt getackeld. Die punten zijn dan voor het verdedigende team, daarnaast krijgen ze ook nog eens balbezit.

Maar op wie moet ik letten?

De quarterbacks: Tom Brady vs. Nick Foles - Zij bepalen waar de bal heen gaat (op advies van de coach natuurlijk). Het duel tussen Brady en Foles geef ik op papier aan Brady, de rust die hij uitstraalt als hij de bal heeft en de precisie waarmee hij zijn receivers weet te vinden is magnifiek. Daar staat tegenover dat hij al 40 jaar oud is en daardoor moeite heeft om weg te rennen van verdedigers als de situatie daar om vraagt. Foles heeft tijdens deze playoffs al bewezen dat ook hij zich prima staande kan houden, al oogt het wat chaotischer en is zijn vizier iets minder scherp. Hij kan wel vertrouwen op zijn benen (die ruim 10 jaar jonger zijn dan die van Brady), maar heeft al vaker laten zien dat improvisatie niet zijn sterkste punt is.

De tight ends: Rob Gronkowski vs. Zach Ertz – In het heetst van de strijd zoeken deze quarterbacks graag hun tight ends op om de bal naartoe te passen. De combinatie Brady-Gronkowski loopt al jaren als een trein en is berucht bij elke verdediging, maar door een hersenschudding die hij in de halve finale opliep is het maar de vraag of ‘Gronk’ op tijd fit is! Zijn opponent Ertz is dit jaar bezig aan een topseizoen, hoewel de statistieken dat niet meteen laten zien, hij is namelijk een aantal weken geplaagd door blessures. Zowel Gronkowski als Ertz zijn dit jaar genomineerd voor de Pro Bowl (voor Ertz is het zijn eerste nominatie), een team samengesteld uit de beste spelers van alle teams gecombineerd.

De running backs: Dion Lewis vs. Jay Ajayi – De quarterback heeft twee keuzes: de bal houden en naar voren passen of de bal meegeven aan de running back, die zo veel mogelijk terrein probeert te winnen door te rennen met de bal onder zijn arm. Ik verwacht dat Lewis het zwaar krijgt tegen de Eagles, die al jaren een geweldige verdediging hebben tegen de vijandige running back. Maar de Patriots passen de bal vaak en goed, dus de impact hiervan zal redelijk beperkt zijn. De Eagles hebben meer balans in hun aanval en wisselen veel tussen passen en rennen, daarbij zijn ze er erg goed in om de verdediging op het verkeerde been te zetten. Met dezelfde beginopstelling voeren ze verschillende plannen uit, waardoor de verdediging altijd blijft gissen naar wat er komen gaat. Ajayi zal een cruciale rol spelen en de nodige yards moeten winnen als zijn quarterback Foles niet lekker in de wedstrijd zit.

Wie wint de 52e editie van de Super Bowl?

16 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Philadelphia Eagles: Maar dan ook alleen maar dat mijn tante daar woont😜
Voor de rest:De beste mag van mij winnen.
Reputatie 3
Badge +3
En in de jaren 80 van de vorige eeuw had de NFL al de videoref geintroduceerd. Meer dan 30 jaar geleden 🤐
Reputatie 7
Badge +10
Philadelphia Eagles: Maar dan ook alleen maar omdat de tante van @robbo daar woont.
Voor de rest: De beste mag van mij ook winnen.
Reputatie 7
Badge +9
Be rt schreef:

Philadelphia Eagles: Maar dan ook alleen maar omdat de tante van @robbo daar woont.
Voor de rest: De beste mag van mij ook winnen.

😂 namens mijn tante bedankt!
Reputatie 3
robbo schreef:

Dat lijkt me een prima reden om de Eagles te supporten 😉 Woont ze daar al lang?
Reputatie 7
Badge +9
Michael Ziggo schreef:

robbo schreef:

Dat lijkt me een prima reden om de Eagles te supporten 😉 Woont ze daar al lang?

Ja best wel.
Reputatie 6
Hierbij ook mijn steun aan de tante van robbo in Philadelphia .
Let go Philadelphia Eagles 🏈 😎
Reputatie 7
Badge +9
Arakou Ziggo schreef:

Hierbij ook mijn steun aan de tante van robbo in Philadelphia .
Let go Philadelphia Eagles 🏈 😎

ha ha 😂 🤣 ik denk dat mijn tante uit dr dak gaat...
Reputatie 3
Als Hollander hoor je de underdog (de Eagles) te steunen, maar ik voorspel toch dat de Patriots gaan winnen.

En ik verheug me ook al op de reclames (die op FOX Sports waarschijnlijk niet te zien zijn) waar alle bedrijven weer miljoenen in hebben gestopt, gelukkig staat er altijd snel een Youtube playlist klaar.
Reputatie 6
Badge +8
Begrijp niet dat het in het Nederlands uitgezonden wordt, het NL commentaar is zooo pijnlijk om te horen. Nu is het US commentaar ook niet altijd geweldig maar in elk geval minder pijnlijk.

Ik hoop op de Eagles maar ik denk dat de Patriots weer gaan winnen.
Voor iedereen die geen Foxsport heeft de BBC zend het ook uit. Met betere analisten dan er in Nederland voor handen zijn, Jason Bell en Osi Umenyiora(oud NFLspelers)
Ik vind dat ziggo de plank volledig misslaat. Bij de meeste providers is de superbowl gratis te bekijken op fox sports maar bij ziggo moet je daar weer een dagpas voor aanschaffen. Beetje jammer voor dit grootse evenement 1 x per jaar. Ik ga wel voor de patriots omdat ik een brady fan ben.
Reputatie 7
Badge +10
@Killermike

Ziggo heeft geen rechten om dit uit te zenden, die heeft Fox Sports zoals in het eerste bericht van dit topic beschreven is en ze gaan die niet gratis aan een Ziggo geven, waarschijnlijk zelfs niet voor een groot bedrag en zo ja toch voor een heel groot bedrag, dan zal er een flinke verhoging van het abonnementsgeld voor Ziggo nodig zijn.

"FOX Sports heeft ook dit jaar weer de rechten om de wedstrijd uit te zenden en er wordt groots uitgepakt!"
Reputatie 7
Badge +9
Maar door de steun?... De Philadelphia Eagles Hebben het gehaald!😀
Reputatie 7
Badge +10
@robbo feliciteer je tante met deze overwinning van mij.☺
En de felicitaties aan heel Philadelphia, maar die brengt je tante dan wel over aan iedereen, misschien.
Reputatie 7
Badge +9
@Be rtZal ik doen! Zonet mijn broer gesproken, die toevallig een telefoontje had met haar. Hij vertelde wat hier speelde. Wat denk je? Sport interesseert haar niet ha ha 😂 🤣 Ze is dan ook al op leeftijd.. Maar moest erg lachen om het gebeuren.

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics