hbschurink

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Regelmatig geen internet op MacBook (wel goede wifi)

Ik heb een Technicolor TC7210 modem/router en daarachter een Access Point van Netgear R7000.

Sinds een half jaar heb ik regelmatig een haperende internetverbinding op mijn MacBook Air's (2 stuks). Ik heb een paar keer per dag wel verbinding met mijn interne netwerk zoals mijn NAS (dus de wifi doet het goed), maar geen internet. Om weer internet verbinding te krijgen moet ik de wifi uit en weer aanzetten.

De rest van mijn apparaten heeft hier vooralsnog geen last van.

Is er een oplossing bekend?

Ik heb gekeken op diverse fora maar ik heb nog geen oplossing gevonden.

Het passeren van de Ziggo-modem/router en gebruik maken van een eigen router heeft niet mijn voorkeur ivm wifi-bereik en layout van kabels)?

Het modem heb ik al eens obv advies van Ziggo gereset, maar dit geeft geen resultaat.

Ook heb ik de wifi van de TC7210 al uitgezet om (mogelijke) conflicten te voorkomen.

Wie heeft een idee?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Sander en Jos,

Om alles uit te sluiten heb ik jullie advies gevolgd en Smart Connect op mijn Netgear R7000 Access Point uitgezet. Ik merk dat de haperingen minder vaak voorkomen (dat is winst !!), maar het gebeurt nog wel een paar keer per dag.

Ik heb gisteren -als test- de wifi op mijn Ziggo modem weer aangezet (alleen de 2,4 GHz) en ga nu kijken of ik deze haperingen ook krijg via de wifi van het Ziggo modem. Intussen heb ik al een 2-tal haperingen gehad, alleen dan heb ik helemaal geen verbinding meer, ook niet met mijn interne netwerk. Ik vermoed dat deze een storing het gevolg is van een slechte(re) wifi-verbinding (veel lagere snelheid dan via mijn access point).

Als ik meer informatie heb, dan meld ik me weer.

Voor zover dank voor het meedenken en alvast fijn weekend.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Goedemorgen hbschurink,

Allereerst van harte welkom op de Ziggo Community. Aangezien je nog geen reactie hebt ontvangen van de rest van de gebruikers, zal ik mijn best doen om je alsnog verder te helpen.

Ik heb de Netgear R7000 opgezocht op het internet en de Netgear R7000 is ook een router. Heb je de instellingen dusdanig aangepast dat deze nu als accespoint functioneert? Dit is een belangrijke vraag omdat je anders 2 routers achter elkaar hebt aangesloten en dat kan problemen veroorzaken.

De TC7210 heeft 2 wifi netwerken, (2,4 en 5Ghz) en hetzelfde geldt voor de Netgear R7000. Heb je de wifi netwerken van elkaar gescheiden door ze allen een unieke naam te geven? Op deze manier kun je de wifi netwerken van elkaar scheiden en weet je in ieder geval met welk netwerk er een probleem optreedt.

Heb je de Netgear ook al eens helemaal afgekoppeld om te kijken of je dan ook nog steeds met beide MacBooks uitval ervaart?

Groet,
Sander
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Sander,

Hartelijk dank voor je reactie..!
Ik heb al veel dingen geprobeerd, maar hou mijn probleem dat soms de internet (dus de verbinding naar het www stokt).

In reactie op jouw vragen:
1) De Netgear R7000 staat ingesteld als access point.
2) De Netgear R7000 heeft de mogelijkheid om de WiFi-verbindingen van 2,4 GHz en 5 GHZ te combineren. Dit heet "Smart Connect". Dan is SSID en wachtwoord hetzelfde (Smart Connect is: "Let the router intelligently select the best WiFi band 2.4 GHz or 5 GHz for your WiFi connections. Smart Connect requires the 2.4 GHz and 5 GHz networks to use the same WiFi network name (SSID), security options and password.").
3) Als ik de Netgear loskoppel (dus alleen met de TC modem/router werk) dan ervaar ik fysieke WiFi-problemen (dus de verbinding tussen de laptop en TC is dan regelmatig even onderbroken). Ik heb hier al vele tests mee gedaan en kom tot de conclusie dat de Netgear de beste WiFi verbinding geeft. Om storing tussen de Netgear en de TC te voorkomen heb ik de WiFi van de TC uitgezet. Het WiFi signaal is volgens mij niet het probleem.

Ik vermoed dat het niet aan mijn Netgear access point ligt, omdat de laptop wel altijd goede verbinding heeft met mijn interne netwerk (servers en andere apparaten).

Nogmaals mijn probleem: Ik heb op 2 MacBook Air's soms geen internet verbinding met de buitenwereld. Als dit probleem optreedt kan ik nog wel al mijn apparaten op mijn interne netwerk benaderen. Dit probleem lijkt (vooralsnog) alleen op te treden bij de MacBook Air laptop en niet bij andere apparaten zoals telefoons, iPad's (helemaal zeker weet ik dit niet, omdat op een laptop langer achter elkaar wordt gewerkt dan op een telefoon). Hiermee kom ik tot de conclusie dat het of aan de MacBook's ligt of aan de Ziggo modem / router.

Ik test mijn MacBook wel eens op een ander wifi netwerk, maar als ik dan problemen ervaar dan zijn die WiFi gerelateerd. Dus uitsluiten dat het niet aan de MacBook ligt kan ik helaas niet.

Ik heb wel al een paar keer al mijn WiFi-instellingen verwijderd van mijn MacBook en de MacBook deze weer laten opbouwen. Ook dat levert geen oplossing.

Omdat ik geen andere oplossingen kan verzinnen, vermoed ik dat het aan het Ziggo modem/router ligt icm met mijn netwerk/apparaten. Kan het zijn dat de modem/router 'volloopt' bij een verbinding langer dan bijv 2-3 uur en dan een nieuwe release van iets moet hebben ?

Alvast dank voor je reactie.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
@hbschurink,

sinds de firmware update van zijn Netgear R7000 heeft een kennis ook steeds problemen met zijn wifi. Op https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/SmartConnect-Experiences/td-p/1044487 zag hij het verhaal van ene tuanp. Hij heeft smartconnect nu uit gezet en de 2.4 en de 5.0 op vaste kanalen gezet en niet op automatisch. Uiteraard beide met hetzelfde SSID en wachtwoord. Zijn wifi is volgens hem nu stukken beter, minder uitval en stabieler. Misschien kan dit U ook helpen.

Succes,

Jos
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Saprco@1963,

Heel veel dank voor je reactie.!

Mijn WiFi-verbinding lijkt goed. Normaal heb ik zeer goede snelheid en stabiele verbinding.
Alleen na 2-3 uur werken stokt de internetverbinding naar buiten.
Ik heb dan nog wel verbinding met al mijn interne apparaten (NAS etc)...!?!

Zodoende heb ik het idee dat de TC modem/router ergens mijn verbinding van mijn Apple MacBook Air tegenhoudt. Met andere apparaten in huis hebben op datzelfde moment gewoon verbinding met internet.

Sterker nog: ik heb een keer meegemaakt dat een streaming video (ZiggoGO TV-kijken) op mijn laptop gewoon doorspeelt maar ik geen nieuwe websites kan starten/bekijken.

Zodoende kom ik tot de conclusie dat het of mijn laptops betreft of de TC modem/router.

Tevens omdat het pas na een langere tijdsperiode (rond 1-3 uur?) zich voordoet, dan vermoed ik dat iets volloopt.

Ik weet een beetje van de technische zaken, maar ik kan er ook helemaal naast zitten. 🙂

Ik hoop dat Ziggo mijn modem kan uitlezen en zien dat iets volloopt (of iets dergelijks).
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Jos (Spargo1963) en Sander,

Om alles uit te sluiten heb ik jullie advies gevolgd en Smart Connect op mijn Netgear R7000 Access Point uitgezet. Ik ben benieuwd of dit helpt. Ik zal het resultaat laten weten (na een aantal dagen testen).
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
2) De Netgear R7000 heeft de mogelijkheid om de WiFi-verbindingen van 2,4 GHz en 5 GHZ te combineren. Dit heet "Smart Connect". Dan is SSID en wachtwoord hetzelfde (Smart Connect is: "Let the router intelligently select the best WiFi band 2.4 GHz or 5 GHz for your WiFi connections. Smart Connect requires the 2.4 GHz and 5 GHz networks to use the same WiFi network name (SSID), security options and password.").


Onze ervaringen met een acces point in combinatie met Apple producten, leert ons dat deze apparaten niet altijd goed overweg kunnen met twee dezelfde SSID's. Heb je ook de mogelijkheid om de de 2.4 en 5 Ghz een uniek SSID te geven? Dit is namelijk de oplossing bij de access point die wij zelf aanbieden. Wil je dit eens testen? Ik weet niet of dit mogelijk is op de R7000.

Mocht dit niet werken, kunnen we ook testen om ons modem in bridgefunctie te zetten en de R7000 als router in te schakelen. Maar het lijkt mij verstandig eerst stap 1 uit te proberen.

Groet,
Sander
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Sander,

ik denk dat onze laatste berichten elkaar hebben gekruist.

ik heb Smart Connect op mijn access point nu inderdaad uitgezet en elk kanaal (2,4 GHz en 5 GHz) een aparte SSID gegeven.
Ik zal hier laten weten of dit de oplossing is.
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Als ik het zo teruglees, denk ik het ook 😉 Maar dat is de beter dan een lange stilte zullen we maar zeggen!

Groet,
Sander
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Sander en Jos,

Om alles uit te sluiten heb ik jullie advies gevolgd en Smart Connect op mijn Netgear R7000 Access Point uitgezet. Ik merk dat de haperingen minder vaak voorkomen (dat is winst !!), maar het gebeurt nog wel een paar keer per dag.

Ik heb gisteren -als test- de wifi op mijn Ziggo modem weer aangezet (alleen de 2,4 GHz) en ga nu kijken of ik deze haperingen ook krijg via de wifi van het Ziggo modem. Intussen heb ik al een 2-tal haperingen gehad, alleen dan heb ik helemaal geen verbinding meer, ook niet met mijn interne netwerk. Ik vermoed dat deze een storing het gevolg is van een slechte(re) wifi-verbinding (veel lagere snelheid dan via mijn access point).

Als ik meer informatie heb, dan meld ik me weer.

Voor zover dank voor het meedenken en alvast fijn weekend.
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Na een tijdje het probleem te hebben geaccepteerd, ben ik onlangs weer opzoek gegaan naar de oorzaak van mijn probleem.

Intussen bleek dat voornamelijk mijn laptop last had en andere devices niet of in mindere mate (wellicht andere oorzaak). Tevens viel het mij op dat ik geen er geen gelijksoortige problemen optraden (wel andere problemen, zoals slecht signaal) als ik met mijn laptop rechtstreeks op de wifi van de Ziggo-router werkte. Daarom heb ik verder gezocht en heb ik mijn probleem -denk ik- verholpen. Ik ben nu bijna een week verder en heb geen gelijksoortige problemen meer ondervonden als ik via mijn access point van Netgear werk.

Wat heb ik geprobeerd ?

ACTIE 1:
Smart Connect uitgezet —> hielp niet. Ik heb dit wel uit laten staan.

ACTIE 2:
WWM op R7000 uitgezet —> hielp niet. Daarna weer aangezet omdat Apple dat aanbeveelt.

ACTIE 3: ik heb vier acties tegelijk uitgevoerd, waarna mijn probleem opgelost lijkt.
a) Timezone Offset bij Time goed gezet op Ziggo router (stond op 1 Hours, maar moet 2 Hours zijn) —>
b) Firewall op LOW gezet. —>
c) Sophos virusscanner verwijderd op mijn laptop —>
d) 'Released my IP-adress' op de laptop —> geen ander ip adres gekregen.

Probleem opgelost…, maar waar heeft het aangelegen?
Hierna heb getracht uit te zoeken wat het probleem was.

ACTIE 4:
a) Firewall op MEDIUM gezet —> geen probleem, dus was niet de oorzaak.

b) Smart Connect (access point bepaald zelf de band 2,4 of 5 ghz) weer aangezet —> geen probleem, dus was niet de oorzaak.

De virusscanner had ik al eerder gecontroleerd en geconstateerd dat dit niet de oorzaak van mijn probleem was.

Blijft over de IP-release op mijn laptop en een goede Tijdzone Offset op de Ziggo router instellen.

Klinkt bovenstaande logisch?
Wellicht heeft iemand anders baadt bij deze oplossing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hbschurink
Ik begrijp dat je het probleem hebt opgelost.
Hoe heb je de goede Tijdzone Offset op de Ziggo router ingesteld?
Hier loopt het modem ook een uur achter.
hbschurink
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Inloggen op je ziggo router. Bij geavanceerde instellingen > Time > Timezone Offset naar +2h zetten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dank voor je melding, kunnen anderen ook weer verder mee.:relaxed:

Uitgelicht topic