Ina Den Bosch

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ziggo Mediabox XL: geluid via geluidsinstallatie werkt ineens niet meer

Ik heb een mediabox Horizon. Mijn geluid loopt via een geluidsinstallatie. Ineens deed dit het niet meer. Na contact met klantenservice, fabrieksinstellingen herstellen en alles los en weer aankoppelen werkt geluid weer. Geluidsinstallatie er tussen uit gehaald. TV is nu rechtstreeks op mediabox aangesloten. (Eerst werkte dit ook niet). Wat ik ook probeer de oude instellingen, via de geluidsinstallatie, wijze waarop HDMI koppelingen ingesteld waren,, werkt niet meer. Ook andere HDMI kabels geprobeerd. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Hallo Ina, ik ben bang dat je na bovenstaande er helemaal in verzuipt.....
Loop allereerst nog een keer de instelling op je versterker en media box na.

Ik bedoel een aparte kabel voor het geluid. Misschien dat je een Optische kabel(TosLink) kan lenen/kopen (tussen de 5-10 euro). Je moet even kijken of die kan aangeslopen worden op je versterker. Lukt dit, dan moet de op je versterker aangeven dat Digitaal IN, op Optisch ingesteld wordt ipv HDMI. Daarnaast, wat Be rt schrijft, instellingen op de media-box aanpassen. Succes zover.

Bekijk in context

18 Reacties 18
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Denk er om dat je Dolby Digital op UIT zet bij het rechtstreeks aansluiten van HDMI op de TV. Anders heb je bij een groot deel van de TV's geen geluid. (Menu, Opties, Uitgebreide Instellingen, Audio-instellingen, Dolby Digital output).
Ina Den Bosch
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor je reactie. Probleem is dat geluid via geluidsinstallatie het ineens niet meer deed. Geluid via tv wel.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Oke, was niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat er alleen een HDMI van de Horizon naar de geluidsinstallatie gaat. Probeer het geluid eens via een optische/coax kabel (indien de versterker dit aan kan). Uiteraard instellingen aanpassen.
Ina Den Bosch
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank je wel. Ik ga t proberen. Kun je nog wat nader toelichten wat je bedoelt. Hoe verbind je optische, coax kabel en welke instellingen bedoel je? Of waar kan ik informatie daarover vinden?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
In de Uitgebreide instellingen van de Mediabox XL zijn een aantal instellingen die allerlei functies en verbindingen uit een aan kunnen zetten betreffende het geluid.
Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes
Hallo, wellicht heb je hier iets aan.
Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes
Of misschien helpt dit. Selecteer het symptoom van uw apparaat en volg de stappen om het probleem op te lossen. Controleer de handleiding bij uw apparaat voor modelspecifieke informatie.

Geen geluid uit Soundbar/Home Theatre-systeem of Home Audio-systeem


  • Terwijl uw tv en audio-apparaat zijn uitgeschakeld, controleer of de kabels tussen de tv en het audio-apparaat goed zijn aangesloten zoals in het onderstaande schema:

  • Als de tv een HDMI (ARC)-label op de HDMI-aansluiting (HDMI IN) heeft
Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes
toom van uw apparaat en volg de stappen om het probleem op te lossen. Controleer de handleiding bij uw apparaat voor modelspecifieke informatie.

Geen geluid uit Soundbar/Home Theatre-systeem of Home Audio-systeem


  • Terwijl uw tv en audio-apparaat zijn uitgeschakeld, controleer of de kabels tussen de tv en het audio-apparaat goed zijn aangesloten zoals in het onderstaande schema:

  • Als de tv een HDMI (ARC)-label op de HDMI-aansluiting (HDMI IN) heeft

  • Sluit een uiteinde van de HDMI-kabel aan op de HDMI IN (ARC)-aansluiting op de tv.
  • Sluit het andere uiteinde van de HDMI-kabel aan op de HDMI OUT-aansluiting op het audio-apparaat.





  • [A]: HDMI-UITGANG (ARC) op Soundbar/Home Theatre-systeem/Home Audio-systeem
  • : HDMI-kabel (hoogwaardig, hogesnelheids-HDMI-kabel)
  • : HDMI-INGANG (ARC) op de tv


  • Als de tv geen HDMI ARC-label op de HDMI-aansluiting heeft

  • Sluit het ene uiteinde van de HDMI-kabel aan op een HDMI IN-aansluiting op de tv.
  • Sluit het andere uiteinde van de HDMI-kabel aan op de HDMI OUT-aansluiting op het audio-apparaat.
  • Sluit een optische audiokabel uit de optische digitale audio-uitgang van de tv aan op de OPTICAL IN-aansluiting op uw audio-apparaat. Als u geen verbinding kunt maken met een digitale optische kabel, kunt u in plaats daarvan een analoge audiokabel gebruiken.







  • [A]: HDMI OUT op Soundbar/Home Theatre/Home Audio-systeemaansluiting
  • : HDMI-kabel
  • : HDMI IN-aansluiting op de tv
  • : Optical Digital IN-aansluiting
  • : Digitale optische audiokabel
  • : Optical Digital OUT-aansluiting
  • : Audio Analog IN-aansluiting
  • : Analoge audiokabel
  • : Audio Analog OUT-aansluiting
  • OPMERKING: Raadpleeg voor meer informatie Een tv aansluiten in de Opstartgids van uw Soundbar/Home Theatre-systeem of Home Audio-systeem.
  • Zet de tv en vervolgens uw audio-apparaat aan.
  • Controleer of de audio-uitgang van uw tv is ingesteld op het audiosysteem. Raadpleeg uw tv-handleiding voor meer informatie.
  • Controleer of de tv- en audiosysteembediening voor HDMI-functie is ingeschakeld.
  • OPMERKING: Stel de Controle voor HDMI (bediening voor HDMI) (BRAVIA Sync) van de tv en Soundbar in op ON (AAN).
  • Controleer of de Soundbar is ingesteld op de tv-ingang.
  • Voorbeeld: HT-Z9F/X9000F
  • Druk op de TV-knop op de afstandsbediening van de Soundbar om over te schakelen naar het tv-scherm.

Het volume van de Soundbar is laag

Er zijn speciale knoppen op de afstandsbediening van de Soundbar die u helpen bij het uitvoeren van deze aanpassingen.

  • Zet de STEMMODUS-instellingen op 2.
  • Om de STEM-instellingen te wijzigen, drukt u op de STEM-knop op de afstandsbediening tot u de instelling UP 2 op het display van de Soundbar ziet.
  • Om het niveau van de subwoofer te verhogen, drukt u op de SW +-knop op de afstandsbediening tot u SW10 (of hoger) op het display van de Soundbar ziet.
  • Verhoog het niveau van de subwoofer naar 10 of hoger.
  • Controleer of de Nachtmodus is ingesteld op AAN. Druk op de Nacht-knop op de afstandsbediening en kijk of het probleem is opgelost.

Geen geluid uit de draadloze subwoofer of Surround-speaker

Controleer de volgende stappen.
OPMERKING: Controleer de volgende stappen als er geen geluid komt uit uw Surround-luidspreker voor de HT-RT5. Deze zijn hetzelfde voor de subwoofer.


  • Controleer of de subwoofer is ingeschakeld.
  • Druk op + van de SW (subwoofer volume)-knop op de afstandsbediening om het volume van de subwoofer hoger te zetten.
  • Controleer de ledstatus van de subwoofer.

  • Als het lampje rood wordt na het inschakelen van het audio-apparaat.
  • De koppeling tussen het apparaat en de subwoofer is mogelijk niet voltooid. Stel de koppelingsinstellingen opnieuw in.
  • HT-CT780/CT380/NT5/CT790/CT800
  • Voer Het systeem aansluiten (Aansluiten op de subwoofer) uit, zoals aangegeven in Overige functies in de handleiding.

  • HT-ST9/RT5/NT3/CT390/ST5000/MT300/MT500/CT290/CT291/X9000F/XF9000
  • Stel Veilige koppeling onder Meer instellingen voor het draadloze systeem (subwoofer), zoals beschreven inOverige functies in de handleiding.
  • HT-Z9F/ HT-ZF9
  • Sluit de subwoofer of achterspeakers handmatig aan, zoals beschreven in de handleiding. Zie voor meer informatie over de verbindingsinstelling van de draadloze subwoofer De subwoofer of achterspeakers handmatig aansluiten in de handleiding.
  • Als het lampje (langzaam) groen of oranje knippert en na 10 seconden rood wordt, zet de subwoofer dichter bij de Soundbar/het Home Theatre-systeem.
  • Plaats de subwoofer ergens waar zich geen obstakels zoals meubilair, muren of metalen objecten direct tussen het apparaat en de subwoofer bevinden.
  • OPMERKING: De led kan meer dan 10 seconden langzaam groen of oranje knipperen.

  • Haal het netsnoer van de subwoofer uit het stopcontact en wacht een minuut voordat u de stekker weer in het stopcontact steekt.
  • Als het probleem nog niet is opgelost, reset u het apparaat als volgt:

  • HT-ST9/RT5/NT3/XT3

  • Druk op de knop HOME.
  • Selecteer Setup (Instellen).
  • Kies Resetting (Resetten).
  • Selecteer Reset to Factory Default Settings (Terugstellen op de fabrieksinstellingen).
  • Selecteer Alle instellingen.
  • Selecteer Start.


  • HT-CT780/380

  • Druk op de knop MENU.
  • Selecteer SYSTEM (Systeem).
  • Selecteer SYS.RST (Systeemreset).
  • Wanneer START wordt weergegeven op het display van de Soundbar, drukt u op ENTER.
  • Wanneer RESET verdwijnt, haalt u het netsnoer uit het stopcontact. Steek vervolgens de stekker weer in het stopcontact.
  • Stel Linking the system (Het systeem koppelen) of SECURE LINK (Beveiligde koppeling) opnieuw in na het uitvoeren van Easy setup (eenvoudige installatie).

Het volume van de draadloze subwoofer is laag

Controleer de volgende stappen:

  • Om het volume van de subwoofer hoger te zetten, drukt u op + van de SW-volumeknop op de afstandsbediening.
  • Wanneer Nachtmodus is ingesteld op ON (Aan), stelt u deze optie in op OFF (Uit).
  • Raadpleeg de handleiding bij het product voor meer informatie over de nachtmodus.
OPMERKING: De subwoofer is een luidspreker voor het afspelen van basgeluid. Het geluid uit de subwoofer kan moeilijk te horen zijn wanneer de ingangsbron minder basgeluid heeft, zoals bij een tv-uitzending.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Hallo Ina, ik ben bang dat je na bovenstaande er helemaal in verzuipt.....
Loop allereerst nog een keer de instelling op je versterker en media box na.

Ik bedoel een aparte kabel voor het geluid. Misschien dat je een Optische kabel(TosLink) kan lenen/kopen (tussen de 5-10 euro). Je moet even kijken of die kan aangeslopen worden op je versterker. Lukt dit, dan moet de op je versterker aangeven dat Digitaal IN, op Optisch ingesteld wordt ipv HDMI. Daarnaast, wat Be rt schrijft, instellingen op de media-box aanpassen. Succes zover.
Ina Den Bosch
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor het meedenken en alle antwoorden. Ik was idd beetje aan het verzuipen. Attent van je. Ik heb een optische kabel en ga dat uitproberen. Ben nog aan het zoeken hoe ik mijn versterker op optisch kan instellen. En welke instelling op Media Box is dat? Zie daar van alles staan, maar niet optisch? Klopt dat?
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
S/PDIF-output op AAN en Dolby-Digital op AAN

Hier staat de uitleg van robbo: https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/ziggo-mediabox-xl-aansluiten-op-een-geluidsset-24251
Ina Den Bosch
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor alle tips. Het werkt weer!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
TOP, veel kijkplezier gewenst.:relaxed:
JordiStrormann

Level 2
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Als je toch liever het geluid over de HDMI Arc Bridge wil laten lopen wil het volgende nog wel eens helpen:

  • Haal alle kabels los (HDMI en stroom)
  • Wacht 10 minuten
  • Sluit alles weer aan

Ik heb nu al 2x gehad dat vanuit het niets ineens het geluid niet meer over de Arc bridge wilde lopen. Bovenstaande stappen uitgevoerd en het werkte weer. Heeft te maken met het resetten van de HDMI Arc. Dat heeft blijkbaar eventjes nodig.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
JordiStrormann wrote:
Als je toch liever het geluid over de HDMI Arc Bridge wil laten lopen wil het volgende nog wel eens helpen:

  • Haal alle kabels los (HDMI en stroom)
  • Wacht 10 minuten
  • Sluit alles weer aan
Ik heb nu al 2x gehad dat vanuit het niets ineens het geluid niet meer over de Arc bridge wilde lopen. Bovenstaande stappen uitgevoerd en het werkte weer. Heeft te maken met het resetten van de HDMI Arc. Dat heeft blijkbaar eventjes nodig.



Dan wel altijd eerste de spanning van de apparaten halen. Het zal anders niet de eerste keer zijn dat de HDMI boards schade oplopen.
Nikky

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier hetzelfde, met Sony apparaat. Wat eerst wel werkte. Via HDMI, iemand gaf tip over optische kabel idd.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @Nikky! Goed dat je hier op de Ziggo Community kijkt voor een oplossing van je probleem. Dit topic is alweer enkele jaren oud en wat dat betreft niet meer actueel. Bij aanhoudende problemen adviseer ik je daarom om je eigen topic aan te maken en daar alle relevante informatie te delen. Ik weet zeker dat er genoeg leden zijn je graag verder helpen hiermee 🙂

@Steefb, goed punt! Enkele (oude) topics zijn open blijven staan na de overgang op het nieuwe platform. Veel hebben we al gesloten, maar zo nu en dan komt er toe nog eentje tevoorschijn helaas die eigenlijk al gesloten had moeten zijn. Sorry daarvoor! 

Nikky

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is al opgelost. Kabel verplaatst naar andefe uitgang. Haha 

Uitgelicht topic