Ziggo Mediabox XL aansluiten op een geluidsset

Toon eerste bericht

58 Reacties

Welterusten Opa!
Ik ga lekker vogelen zodra die adapter er is.
Ik laat je het wel weten!
Ik heb met veel interesse de bovenstaande topics gelezen, maar krijg het tot op heden (nog) niet voor elkaar om:
radio te luisten via mijn mediabox en versterker, zonder de TV aan te hoeven zetten
tv te kijken via mediabox, zonder de versterker aan te hoeven zetten

Ik heb op dit moment mijn hdmi uitgang op de mediabox XL aangesloten op mijn Sony smart tv HDMI ingang (in verschillende ingangen uitgeprobeerd). Daarnaast geprobeerd om via optische of coax uit op mijn mediabox, een audiosignaal naar de versterker te sturen. Dit alles zonder resultaat.

Nu lees ik dat de beste optie is om hdmi uit op mijn mediabox aan te sluiten op hdmi in op de versterker, die mogelijkheid is er. Vervolgens hdmi uit op de versterker naar hdmi in op de tv.
Ik snap dat het dan mogelijk moet zijn radio te luisteren zonder de tv aan te zetten, maar kan ik op die manier ook nog tv kijken (met geluid uit de tv), zonder de versterker aan te hoeven zetten?

En als ik mijn huidige box aangesloten laat op hdmi in van de tv, kan ik dan via rood/witte tulp naar mijn versterker, wel radio luisteren via de versterker? Wat ik dus met coax of optische uitgang op mijn mediabox niet voor elkaar krijg?

Als er mensen kunnen adviseren hierbij, hoor ik het graag! Bedankt alvast.
Reputatie 7
Badge +21
@bartje-p Heb je wel in het menu audio van de mediabox wel de spdif/ hdmi uitgang geselecteerd? Menu>uitgebreide instellingen>audio instellingen> daar kan je de hdmi en spdif output aan zetten
robbo schreef:

@bartje-p Heb je wel in het menu audio van de mediabox wel de spdif/ hdmi uitgang geselecteerd? Menu>uitgebreide instellingen>audio instellingen> daar kan je de hdmi en spdif output aan zetten

Hi Robbo, jazeker, had alles aanstaan, behalve analoog, dus ook nog dolby digital. En op de versterker de juiste invoer bron gekozen (optisch dan wel coax, afhankelijk van kabel die ik aan het testen was). Beiden zonder resultaat.

Heb nu nog een tulp (rood/wit) snoer klaarliggen, om komend weekend eens te proberen. Maar is tegen mijn gevoel in, omdat je digitaal signaal weer analoog gaat versturen dan.
Reputatie 7
Badge +21
@bartje-p Heb je ook op de vetsterker in een menu aangegeven wat de bron uit moet zenden. Digitaal/analoog /soms coaxaal/en of spdif bij digitaal Ook bij veel merken optisch te selecteren als je hier voor kiest.
Het is ondertussen gelukt. Met gewone rood/witte tulp stekkers (uitgang op horizon box) en component ingang (alleen audio, geen video) op de versterker voor cbl/sat, werkt het prima. Nogmaals geprobeerd met optische kabel (met spdif aangezet op mediabox), op game ingang op versterker (die gekoppeld was aan optisch 1), maar zonder resultaat.

Aangezien ik toch maar stereo speakers heb en gebruik en geen volledige surround opstelling, hou ik het hier maar bij voorlopig. Antenne kabel uit de versterker, mediabox op kanaal 800 en verder, en radio luisteren gaat prima (met ontzettende hoeveelheid zenders).

Kortom: het werkt nu.

Wel nog openstaande vraag. Als ik horizon via hdmi (uit) verbind met hdmi ingang op versterker, en vervolgens de tv met de versterker ook koppel via hdmi, is het dan op een of andere manier mogelijk om ook tv te kijken zonder versterker? Lijk me niet, maar je weet maar nooit....
Reputatie 7
Badge +17
@bartje-p schreef:

"Wel nog openstaande vraag. Als ik horizon via hdmi (uit) verbind met hdmi ingang op versterker, en vervolgens de tv met de versterker ook koppel via hdmi, is het dan op een of andere manier mogelijk om ook tv te kijken zonder versterker? Lijk me niet, maar je weet maar nooit...."

Dat hangt van je systeem af, maar tegenwoordig zijn receivers vaak voorzien van een zogeheten 'pass trough' in het HDMI circuit, zodat het signaal vanaf een bron, in dit geval de Horizon, ook via de receiver naar de Tv word gevoerd als de receiver in stand-by staat. Kan deze laatste helemaal worden uitgeschakeld, dan werkt het uiteraard niet. Dit werkt alleen in stand-by, en als de receiver daarvoor op de juiste manier is ingesteld. Lees daarvoor dus even goed de handleiding door. Let op: het stand-by verbruik gaat daarmee natuurlijk wel omhoog.
Heb een Samsung tv UE55H6470 met hdmi arc heb ook een Samsung soundbar HW-K950 en plus twee externe bronnen een Samsung UBD-M7500 blu-ray en Nvidia Shield heb de Samsung soundbar met hdmi arc op Samsung tv hdmi arc de twee andere bronnen bluray en shield op de twee hdmi in van de samsung soundbar heb ook een een ziggo mediabox xl die heb ik rechtstreeks aan gesloten op de Samsung tv hdmi in set top box het geluid van de ziggo mediabox heb ik middels de optische ingang via de optische kabel rechtstreeks aangesloten op de optische ingang samsung soundbar heb via de Samsung tv de extra luidsprekerinstelling op DTS NEO 2.5 gezet PCM kon ook maar dan helaas weer 2 kanaals stereo geluid twee andere instellingen kon ik niet selecteren te weten DTS EN DOLBY DIGITAL zullen waarschijnlijk allebei 2.0 zijn en geen 5.1 en de instelling in de ziggo mediabox op s/pdif aan en dolby digital op uit.
Zo heb ik het aangesloten misschien zijn er nog andere opties want ik heb ook nog een Yamaha 5.1 receiver staan maar die als HUB met tv werkte niet icm samsung soundbar icm met DOLBY ATMOS.
Alvast bedankt zie graag een reactie met belangstelling tegemoet.
Mvg Jaco van Enteren

Reageer