Ubee EVW321b en Airprint

Sinds ik kortgeleden ben overgestapt naar Ziggo (komende van XS4ALL) ben ik niet meer in staat om vanaf mijn iPad middels Airprint te printen naar mijn Brother printer.
Even een oude Fritz!Box WLAN 7170 (ooit van XS4ALL gekregen in 2009) weer aangesloten via utp kabel aan de Ubee EVW321b. WiFi operationeel gemaakt, was nog ingesteld uit het verleden., op mijn iPad het SSID geselecteerd van de Fritz! en ..... Airprint werkt. Hij vindt mijn printer.
Mijn conclusie is dat de Ubee EVW321b niet overweg kan met Airprint. Ik lees op internet dat je WLan MDNS/Bonjour aan moet kunnen. Ik kan negens vinden of de Ubee EVW321b dat ondersteunt.
Klopt dat?

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +11
Heeft je printer misschien nog een oud IP adres, wat vast was ingesteld in de printer, van de oude situatie?
Hallo Bert,
Ik heb in mijn huis een bedraad netwerk liggen met nogal wat apparatuur eraan met vaste IP-adressen. Ik heb mijn Ubee (192.168.1.1) zodanig geconfigureerd zodat deze naadloos mijn oude XS4ALL modem (adres: 192.168.1.1) kon vervangen. Dat is ook gelukt. Anders had ik er een dagtaak aan gehad om al mijn IP-adressen te wijzigen.

Op het moment dat XS4ALL wegviel heb ik mijn netwerk losgekoppeld van de Fritz! en aan de Ubee gehangen. Alles werkte meteen perfect. Kon via mijn pc (bedraad) internetten en print opdrachten naar de printer (bedraad) sturen. Met de iPad kon ik meteen internet (na SSID/wachtwoord te hebben aangepast). De WiFi verbinding valt weleens weg (euvel van Ubee), maar oke. Echter Airprint aan de praat krijgen...... niet dus. Via mijn Fritz! die er nu als extra WiFi accesspoint bij is gezet in het netwerk werkt Airprint wel. Je moet je iPad wel weer opnieuw instellen met het SSID van de Fritz! maar dat is zo gebeurd.

De enige oplossing is denk ik het Ubee modem in bridge laten zetten en een goed modem kopen. Netgear Nighthawk bijv. Heeft mijn zoon bij hem thuis ook gedaan. En hij is niet de enige die het zo oplost als je internet raadpleegt.
Reputatie 7
Badge +11
Ik ga even een andere weg in.
Heeft je Ubee EVW321b IPv6?

http://ipv6-test.com

Ik weet niet geheel zeker of het hiermee te maken heeft, maar als je Dual Stack Lite hebt kunnen er vreemde dingen gebeuren.

Mocht je IPv6 in gebruik hebben kun je de helpdesk vragen je Ubee EVW321b terug te zetten naar IPv4.

Laat SVP even hier weten of het lukt, dan kan een Ziggo moderator nog ander advies geven dan wel actie ondernemen.
Ik heb de ipv6 test gedaan en die staat gewoon aan.
Even terug.
Ik had van de Fritz! een extra WiFi accesspoint gemaakt. Airprint werkt. Weer los gekoppeld en opghangen in een ruimte onder de trap in de kamer waar mijn Ubee ook hangt en OP de Ubee angesloten. Airprint werkte niet meer.
Dus:
Fritz! -----> Ubee -----> cisco switch -----> cisco switch -----> printer
....... Airprint werkt niet.

Fritz! -----> cisco switch -----> cisco switch -----> printer
....... Airprint werkt!!!

Dus de Ubee laat het Bonjour protocol niet door. Ik heb het wel nodig want ik heb veel Apples aan het netwerk hangen. iPad's, iPhones, iMacs, Apple TV gebruiken Bonjour om elkaar te kunnen vinden.
Reputatie 7
Badge +11
Oeps, Apple weet ik te weinig van, maar hier zijn anderen die hier veel meer van weten en je kunnen helpen, misschien @EnergieBoy

Ik heb Apple er hier uitgebonjourd, maar dat ligt meer aan mij dan aan Apple.☺
Reputatie 7
Badge +11
Ik las net in een topic iets over het aanzetten van IPv6 in de printer en het wel werken met Airprint.
Misschien een oplossing. @BigBalou
Reputatie 7
Badge +10
Een hele goede morgen @BigBalou,
Ik heb even gekeken waar het allemaal over gaat en ik snap eigenlijk niet waarom je niet gewoon kan printen. Hier heb ik ook een Brother Printer en alles van Apple en kan gewoon printen. Koppel je printer aan het netwerk via UTP en/of via WiFi, geef deze een vast IP adres, en je kan toch gewoon vanaf je Apple devices printen?!

Wat ik zo vreemd vind is dat je in je lijstje eerst Fritz! plaatst en dan de Ubee? De Ubee heb je toch van Ziggo gekregen, die moet dan als eerst? Die lekker in Bridge laten zetten en dan verder zoals je vroeger ook had. En wat Bert zegt, het kan zijn dat je printer op IPv6 moet, die nu misschien op IPv4 staat.
Ik merk dat veel spaties in mijn antwoord worden gedelete.
Moet het opnieuw doen
Het Airprint debacle......
Sinds we eind januari van XS4ALL zijn overgestapt op Ziggo begon mijn vrouw te klagen dat haar iPad af en toe niet meer reageerde. Het blijkt na internet te hebben geraadpleegd dat het aan de Ubee EVW321b ligt: WiFi valt gewoon weg. Ze kon ook niet meer printen vanaf haar iPad. Vanaf de iMac (bedraad) kon dat wel. Om het WiFi probleem op te lossen heb ik een oude Fritz!box WLan 7170 van XS4ALL weer te voorschijn gehaald om als extra WiFi accespoint in te zetten en als proef eerst op een cisco switch aan te sluiten boven op de studeerkamer (zie schama "Setup 2"). WiFi werkte en Airprint ook.
Meestal wordt de iPad op de bank gebruikt in de zitkamer dus de Fritz!box onder de trap in de kamer gehangen waar de Ubee ook hangt omdat daar de coax het huis binnen komt. Zie hieronder aansluitschema "Setup 1".

Wat bleek was dat Airprint niet werkte. De iPad kon de printer niet vinden. De aansluiting verandert volgens "Setup 2" en toen kon de iPad de printer wel vinden.

Ik kon in beide configuraties vanaf mijn iMac printen. Dat is ook logisch want de iMac (bedraad) zit via utp in mijn eigen netwerk.
Het werkt en we laten het zo via "Setup 2". Ik gebruik dus maar één poort van de Ubee switch.
Reputatie 4
Badge +6
All,

Lijkt er dus op dat een Ubee het bonjour protocol niet ( volledig )ondersteunt?
Verder snap ik die UTP kabel niet voor Airprint @BigBalou??

groet,

Bam
Beste Bam,
Hoe Airprint ingeschakeld kan worden voor de printer die ik heb kan je hier vinden:
http://download.brother.com/welcome/doc100068/cv_hl8350cdw_dut_ap_a.pdf

En voor mijn configuratie geldt:

Mijn printer is via een utp-kabel aangesloten op een cisco switch. Ik hoop dat dit voldoende is Bam.
Reputatie 5
@BigBalou Ik heb ook een Ubee EVW321b en sinds de laatste software update stond de firewall op high en werkte mijn VPN verbinding niet meer, standaard staat de firewall op low.
Ik zou dat ff kontroleren aangezien via port 5353 UDP de communicatie verloopt m.b.t. Bonjour, Airplay, Thuisdeling, Zoeken naar printers.
Reputatie 4
Badge +6
beste @BigBalou,

Dank, weer iets geleerd 😀

ik gok dat @mguzz gelijk heeft.
Maar als ik even over internet vlieg zie ik, wel wat oudere info, dat de Ubee problemen lijkt te hebben met Airprint / het Bonjour protocol.

Dus wie is de MAC / Airprint expert hier?? 😋

Mogelijk kun je de Ubee laten vervangen door de Connectbox?

groet,

Bam
Mijn firewall staat op "low".

Dus daar ligt het niet aan.
Reputatie 5
Toch vrees ik dat UDP port 5353 wordt geblokkeerd door de router, misschien kan iemand reageren met dezelfde router en gebruik van Airplay en anders komt binnenkort wel een moderator langs die hier eens naar wil kijken. Ter info:

https://www.adminsub.net/tcp-udp-port-finder/5353
Reputatie 3
Badge +4
@mguzz
Ik heb geen Ubee modem maar een connectbox.

Ik heb een snapshot gemaakt van het mDNS protocol (poort 5353) wat er zo afspeelt op mijn iMac.
Als mijn modem of iedere andere port 5353 blokkeert dan zou niets werken (AirPrint Airplay Bonjour Hue verlichting Homekit ).

.

DNS Engels

Ik kan in terminal gewoon een naam.local ingeven
ping printer.local
PING printer.local (192.168.178.45): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.178.45: icmp_seq=0 ttl=255 time=0.507 ms
64 bytes from 192.168.178.45: icmp_seq=1 ttl=255 time=0.303 ms
64 bytes from 192.168.178.45: icmp_seq=2 ttl=255 time=0.315 ms
64 bytes from 192.168.178.45: icmp_seq=3 ttl=255 time=0.338 ms
Reputatie 5
@jarielcapitain Het zou normaal gesproken ook moeten werken, ik reageer vanwege het feit dat enkele weken geleden de EVW321b een software update heeft gekregen met als gevolg dat de firewall instellingen zijn gewijzigd, bij sommige gebruikers IPv6 is geactiveerd en niet meer goed kan worden teruggezet naar IPv4 en dus een nieuw modem toegestuurd hebben gekregen. Zo staat er misschien qua porten iets op disabled. Misschien kan @BigBalou ook ff een ping test doen.
Klachten m.b.t. de software update:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ubee-evw321b-geen-verbinding-meer-met-een-vpn-server-25140

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics