Hankie

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Tv gaat niet meer aan na plaatsing slimme meter, de Mediabox XL werkt wel

Tv gaat niet aan ook niet na resetten horizon media box
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Hankie wrote:
Alles werkt verder en de tv stond en staat nu nog steeds op stand-by Hij gaat echter niet meer aan.



Haal de stekker van de TV uit het 230 volt stopcontact wacht 1 minuut en doe de stekker er weer in , werkt ie dan wel heb je gelukt.
Werkt ie niet is denk ik de TV stuk gegaan of misschien de batterij van je afstandbediening leeg ?

Bekijk in context

49 Reacties 49
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Stekkers er allemaal goed in?
Hankie
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja daar is niets aan gewijzigd
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Is de tv wel ingeschakeld en krijgt die netspanning?

Gaat de mediabox wel aan?
Hankie
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mediabox staat aan of tv netspanning krijgt ? Geen idee hoe ik daar achter kom?
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Dit wordt een gevalletje, Buurman kun je even helpen?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Hankie
Heeft de tv een aan/uit schakelknop en brandt er een stand-by lampje?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hankie wrote:
Mediabox staat aan of tv netspanning krijgt ? Geen idee hoe ik daar achter kom?



Dat kun je zo zien, want dan brand er altijd een ledje op de Tv. Rood als de Tv in stand-by staat, vaak groen als de Tv ingeschakeld is. Maar als je de Tv eerst aan zet, en dan de box, zal de Tv ook in, meestal de linker bovenhoek, wat informatie tonen. Maar de spanning is er natuurlijk geheel vanaf geweest, dus wellicht staat de Tv nu ook niet meer op de juiste ingang. Als de box middels HDMI is aangesloten op de Tv, is het van belang even te weten op welke ingang van de Tv deze is aangesloten. Di ingang dien je voorts te kiezen met de AV of Ext toets op de afstandsbediening van de Tv.
mikraving

Level 1
  • 132Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Bij plaatsing van en" slimme meter" altijd stekers van tv, mediabox ect, los van stopcontact.
ivm piekspaning met inschakelen.
Ik heb de tip van en Liander monteur.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag mikraving,

een piekspanning mag helemaal biet voorkomen, dus ik ben het daar niet geheel mee eens. Wat dan als je later de spanning weer op de Tv of iets anders zet? Dan zou je toch ook last van een piekspanning moeten hebben? En wat als er een stroomstoring is en je niet thuis bent? Oké, het kan misgaan, maar dat is dan te wijten aan fouten waardoor de netspanning te hoog is. Bijvoorbeeld bij een onderbreking van de 0 draad, waarbij er 400 Volt op de installatie kan komen te staan, in plaats van 230 Volt. maar is alles beveiligd met aardlekschakelaars zullen deze razendsnel uitschakelen. Of dat snel genoeg is, is maar de vraag, maar normaal gesproken ontstaat er niet een zodanige piek dat er wat mis kan gaan.

Ik heb recent mijn meterkast omgebouwd naar 3 fasen, daar ik er een aantal groepen bij had gemaakt en daarna heeft een monteur van Liander een slimme 3-fasen meter geplaatst, en het enige wat er uit moest was mijn PC. Verder is alles gewoon aan of stand-by blijven staan.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Hankie wrote:
Mediabox staat aan of tv netspanning krijgt ? Geen idee hoe ik daar achter kom?


In je meterkast mogelijk een van de automatische zekeringen op 0 gesprongen of als je nog ouderwetse zekeringen hebt er een stuk gegaan ?

Er zullen dan meer apparaten niet werken denk ik zo
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Willem-A wrote:
Bijvoorbeeld bij een onderbreking van de 0 draad, waarbij er 400 Volt op de installatie kan komen te staan, in plaats van 230 Volt. maar is alles beveiligd met aardlekschakelaars zullen deze razendsnel uitschakelen. Of dat snel genoeg is, is maar de vraag, maar normaal gesproken ontstaat er niet een zodanige piek dat er wat mis kan gaan.

Willem-A
Ik ben er niet zo zeker van dat aardlekschakelaars goed functioneren als er geen nul is (of als het net zevend is). De test-schakelaar kan je op het verkeerde been zetten in zo'n situatie, gezien het werkingsprincipe van die dingen, heb ik mij ooit laten wijsmaken.
Hankie
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Alles werkt verder en de tv stond en staat nu nog steeds op stand-by Hij gaat echter niet meer aan.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Hankie wrote:
Alles werkt verder en de tv stond en staat nu nog steeds op stand-by Hij gaat echter niet meer aan.



Haal de stekker van de TV uit het 230 volt stopcontact wacht 1 minuut en doe de stekker er weer in , werkt ie dan wel heb je gelukt.
Werkt ie niet is denk ik de TV stuk gegaan of misschien de batterij van je afstandbediening leeg ?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Of een ouderwetse hoofdzekering niet goed geplaatst of defect?
Hier ook een keer vervangen door Enexis.

Ook hier de tip gekregen van Enexis om alle electronica van de stroom te halen tijdens een meter wisseling.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
DennyW wrote:

Willem-A wrote:
Bijvoorbeeld bij een onderbreking van de 0 draad, waarbij er 400 Volt op de installatie kan komen te staan, in plaats van 230 Volt. maar is alles beveiligd met aardlekschakelaars zullen deze razendsnel uitschakelen. Of dat snel genoeg is, is maar de vraag, maar normaal gesproken ontstaat er niet een zodanige piek dat er wat mis kan gaan.
Willem-A
Ik ben er niet zo zeker van dat aardlekschakelaars goed functioneren als er geen nul is (of als het net zevend is). De test-schakelaar kan je op het verkeerde been zetten in zo'n situatie, gezien het werkingsprincipe van die dingen, heb ik mij ooit laten wijsmaken.



Dag DennyW

destijds in mijn werk meerdere keren mee in aanraking geweest. Vaak door een lekkende leiding of badkamer boven de meterkast en dan lag eigenlijk altijd de aardlekschakelaar eruit. Maar goed, zoals ik al aangaf is het wel altijd maar de vraag of dat wel snel genoeg gaat. Maar heb je er geen, heb je zeker een probleem in die gevallen. Dat rook je al als je bij zulke woningen of panden binnenkwam: een sterke trafo lucht, en/of de geur van verbrande elektronica. Dat kan niet echt goed tegen een spanning van 400 Volt als het daar niet voor is gemaakt.

Testen van een aardlekschakelaar doe ik doorgaans met een duspol. Daarop zal het lampje branden als je tussen fase en aarde meet, maar zal de aardlekschakelaar meteen uitschakelen als je de knop van de duspol indrukt om de spanning te meten. Maar goed, ook dat is natuurlijk wel een momentopname. De redenatie dat er helemaal niets meer kan gebeuren als je een of meer aardlekschakelaars in de meterkast hebt is dus niet echt een garantie.

En het testen, zoals men aanraad, door minstens eenmaal per maand op het testknopje te drukken, zullen velen niet doen denk ik zo. Heb dan ook heel wat van deze apparaten vervangen omdat ze het lieten afweten. Een goede test was destijds wel de wasmachine en/of droger. Als die op een groep werd aangesloten waarop een aardlekschakelaar zat, kon je de klok erop gelijk zetten dat die er eens of meermalen uit zou liggen. De 'natte' groepen liepen toen buiten de aardlek om. Later werd op die die groepen een zwaardere geplaatst, die dan weer niet echt veilig was, en weer later werd verplicht alles via een of meer aardlekschakelaars te laten lopen, gevolgd door de eis elke wandcontactdoos in huis uit te voeren met randaarde.

Maar terug gaand naar het onderwerp, mag het niet zo zijn dat er e.e.a. defect raakt door een spanningspiek bij het inschakelen van de stroom. Gaat daarmee wat mis, net als bij het uitvallen, dan kan dat wel tot schade leiden, maar dat komt gelukkig niet vaak voor.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: tegenwoordig schakelt een aardlekschakelaar nog zelden uit bij het gebruik van een wasmachine, droger, vaatwasser o.i.d.

Kon het vorige bericht niet bewerken. Gaat iets mis als je dat probeert... (al lukt het nu weer wel... :thinking:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Of een ouderwetse hoofdzekering niet goed geplaatst of defect?
Hier ook een keer vervangen door Enexis.

Ook hier de tip gekregen van Enexis om alle electronica van de stroom te halen tijdens een meter wisseling.



Dat kan het niet zijn, want er word aangegeven dat de Tv op stand-by gaat.

Vraag is nu aan Hankie of de led op de Tv een aantal keren knippert als je deze wilt inschakelen. Het komt nogal eens voor dat er een issue ontstaan in de voeding waarbij de led een aantal keren knippert, maar de Tv niet zal inschakelen. Gebeurt overigens ook bij bepaalde andere apparatuur.

Hankie, kijk eens of de Tv wel inschakelt als je de channel up of down toets indrukt op de Tv zelf. Vaak kan een Tv ook nog op die wijze worden ingeschakeld.

"Alles werkt verder en de tv stond en staat nu nog steeds op stand-by Hij gaat echter niet meer aan".

De Tv krijgt dus spanning en zo zijn we toch al een stap verder.
Hankie
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik schakel tv altijd in via de tv en niet met de afstandsbediening. De in/of knop indrukken dan doet tv niets.channel Jp/ down met afstandsbediening & via tv geprobeerd maar dan ook geen resultaat. Als ik channel up/down doe met afstandsbediening dan zie ik wel het kanaal op de mediabedrijf verspringen
@Hankie, kijk eens of de Tv wel inschakelt als je de channel up of down toets indrukt op de Tv zelf. Vaak kan een Tv ook nog op die wijze worden ingeschakeld
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Na deze wat vage info heb ik het idee dat de TV op de verkeerde (HDMI?) ingang staat, Als we merk en type nr weten komen we er misschien.

Hankie Zit er een knop met source op je afstandsbediening van je TV?

Uitgelicht topic